وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

پرفورمنس مارکتینگ (بازاریابی عملگرا) چیست؟+ انواع بازاریابی عملگرا

پرفورمنس مارکتینگ

از پرفورمنس مارکتینگ چه می‌دانید؟ آیا تا به حال این نام را شنیده‌اید؟ آیا از آن برای کسب و کار خود استفاده کرده‌اید؟

همان طور که در مطلب دیجیتال مارکتینگ به آن اشاره کردیم انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد. کانال‌ها و قابلیت‌های هر کدام از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال پیشرفت، گسترش و تغییر است. یکی از استراتژی‌های قوی در بازاریابی دیجیتال، بازاریابی عملگرا است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی بازاریابی عملگرا (پرفورمنس مارکتینگ)، اینکه چگونه کار می‌کند، چرا باید از آن استفاده کنید و چه کانال‌هایی با بازاریابی عملگرا بیشترین سود را برای شما دارند، بپردازیم.

بازاریابی عملگرا یک استراتژی در بازاریابی دیجیتال است که برای شرکت‌هایی که به دنبال دستیابی به مخاطبان بیشتر هستند یکی از بهترین گزینه‌هاست. چرا که بر روی نرخ تبدیل و فروش تمرکز دارد و پرداخت بر اساس میزان نحوه تعامل کاربران با محتوا صورت می‌گیرد.

اگر بخواهیم شفاف‌تر توضیح دهیم یعنی شما به ازای آن نتیجه و تاثیری که تبلیغاتتان داشته است، مبلغی را به سایت‌های ارائه دهنده تبلیغات پرداخت می‌کنید. به عبارتی بازاریابی مبتنی بر عملکرد است. در واقع شما به عنوان صاحب یک برند و کسب و کار به اندازه تعداد کلیک‌هایی که روی تبلیغ شما انجام شده، یا تعداد نمایش بنرتان در سایت‌ها، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید.

حالا شاید از خودتان بپرسید بازاریابی عملگرا یا پرفورمنس مارکتینگ به چه شکلی کار می‌کند؟ نمود بیرونی آن چیست؟ و چه طور می‌توانیم آن را انجام دهیم؟

بازاریابی عملگرا

انواع بازاریابی عملگرا

4 نوع بازاریابی عملگرا وجود دارد که آژانس‌ها و تبلیغ کنندگان از آن‌ها برای هدایت ترافیک استفاده می‌کنند:

1-تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی

حتما تبلیغات بنری که در بالای وبسایت‌ها و یا در ساید بار آن‌ها نمایش داده می‌شود را دیده‌اید. شما با کلیک بر روی این تصاویر تبلیغاتی به وبسایت مورد نظر هدایت می‌شوید. تبلیغات کلیکی در گوگل ادز نیز مشابه تبلیغات بنری است، با این تفاوت که به ازای هر کلیکی که کاربر بر روی لینک سایت شما انجام می‌دهد باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.

2-بازاریابی عملگرا در شبکه های اجتماعی

برای بازاریابان عملگرا شبکه های اجتماعی یک بهشت است. شبکه های اجتماعی نه تنها فرصت دستیابی به کاربران جدید و هدایت آن‌ها به سایت شما را فراهم می‌کند، بلکه کاربران می‌توانند محتوای شما را به صورت ارگانیک به اشتراک بگذارند و دسترسی شما را بیشتر از پست اصلی شما گسترش دهند.

3-بازاریابی موتورهای جستجو SEM

حتما واقف هستید که این روزها اکثر کسب و کارها چه کوچک و چه بزرگ برای معرفی محصولات و خدماتی که ارائه میدهند، از سایت استفاده می‌کنند. در واقع داشتن سایت برای دستیابی به مخاطبان بیشتر به شکل ارگانیک و البته از طریق بازاریابی موتورهای جستجو بسیار ضروری است.

بعد از داشتن سایت، شما برای اجرای بازاریابی عملگرا یا همان پرفورمنس مارکتینگ می‌توانید روی تبلیغات کلیکی CPC از طریق گوگل ادز اقدام کنید. اما برای بازاریابی موتورهای جستجو به شکل ارگانیک بسیاری از بازاریابان عملگرا به بازاریابی محتوایی و بهینه سازی صفحات فرود landing page از طریق سئو تکیه می‌کنند.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

4-همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ affiliate marketing

یکی دیگر از انواع بازاریابی عملگرا است که بسیار تاثیر گذار است. یک مثال بارز در این مورد سایت دیجی کالا یا سایت ترب است. شما به عنوان دارنده یک محصول با این سایت‌ها وارد همکاری در فروش می‌شوید و محصولات خود را در آن‌جا به فروش می‌رسانید. در نهایت این سایت‌ها مبلغی را از فروش شما دریافت می‌کنند.

5-ریتارگتینگ

ریتارگتینگ و هدف گیری مجدد مخاطبان یکسری از سایت‌های تبلیغ دهنده نیز جز پرفورمنس مارکتینگ محسوب می‌شود. اگر کاربران محصول یا خدمات مرتبط به شما را سرچ کنند و وارد سایت مربوطه شوند، حتی اگر محصول را خریداری نکنند و سایت را ببندند و مجددا وارد سایت دیگری با سرچ متفاوتی شوند، محصول شما به عنوان مطالب پیشنهادی در انتهای سایت جدید به آن‌ها نمایش داده می‌شود.

اگر هنوز مطلب بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ را مطالعه نکردید از بسیاری از مثال‌های عینی بازاریابی جا مانده‌اید.

پرفورمنس مارکتینگ

روش‌های پرداخت برای پرفورمنس مارکتینگ

  1. هزینه به ازای هر کلیک CPC: یعنی تبلیغ کنندگان بر اساس تعداد دفعاتی که روی تبلیغ آن‌ها کلیک شده است، هزینه پرداخت می‌کنند. این یک روش بسیار مناسب برای هدایت ترافیک به سمت وبسایت شماست.
  2. هزینه به ازای نمایش CPM: در CPM شما به ازای هر هزار بازدید از تبلیغ خود مبلغی را پرداخت می‌کنید. برای مثال اگر 20000 نفر آگهی شما را ببینند، نرخ پایه هزینه‌ای که باید پرداخت کنید را 20 برابر کنید.
  3. هزینه به ازای هر خرید CPA: این مورد همانند همان همکاری در فروش است که به آن اشاره کردیم. شما به ازای هر خرید یا هر اقدام دیگری مانند ثبت نام که مشتری انجام می‌دهد از سایتی که با آن همکاری می‌کنید پورسانت دریافت می‌کنید.
  4. هزینه به ازای هر لید CPL: لید به معنی سرنخی است که ما را به مشتری می‌رساند. این نوع از روش پرداخت را می‌توان در کمپین‌ها دید. برای مثال در یکی از کمپین‌هایی که برگزار می‌کنید 1000 نفر ثبت نام می‌کنند و هزینه کل کمپین شما 10 میلیون تومان بوده است. با این حساب برای هر لید یا هر شماره‌ای که از طریق کمپین شما ثبت نام کرده است، 10 هزار تومان هزینه شده است.

به نظر شما پرفورمنس مارکتینگ جز کدام یک از انواع بازاریابی است؟ بازاریابی درونگرا یا بازاریابی برونگرا؟ اگر هنوز مقاله بازاریابی برونگرا و بازاریابی درونگرا را مطالعه نکردید، برای خواندن این مطلب به آدرس صفحه مربوطه در بخش دیجیتال مارکتینگ مراجعه نمایید.

مزایای بازاریابی عملگرا

با توجه به اینکه شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال گسترش و تنوع است استفاده از کانال‌های بازاریابی عملگرا می‌تواند به شما کمک کند تا تبلیغات شما اثر گذار باشد. پرفورمنس مارکتینگ یک روش خلاقانه و موثر، جهت به دست آوردن طیف متفاوتی از مخاطبان است.

زمانی که شما از پرفورمنس مارکتینگ استفاده می‌کنید، از تبلیغات بومی گرفته تا تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، کسب و کارتان آسان‌تر و بهتر از همیشه رشد خواهد کرد. با توجه به موارد اشاره شده با استفاده از بازاریابی عملگرا می‌توانید تاثیر بسزایی بر روی رشد کسب و کار خود داشته باشید.

اگر درباره چهار پی بازاریابی نشنیدید و یا اطلاعات کمی راجع به آن دارید، توصیه می‌کنم خواندن این مطلب را در بخش دیجیتال مارکتینگ بلاگ نوین هاب از دست ندهید!

بیشتر بخوانید: ریتنشن مارکتینگ

اهداف بازاریابی عملگرا

ارسال نظر