وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) چیست؟+ مثال‌های واقعی

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

وقتی برای اولین بار با مفهوم افیلیت مارکتینگ آشنا شدم یک اتفاق همیشگی در ذهنم تداعی شد. حتما برایتان پیش آمده زمانی که وارد یک جمع جدید می‌شوید فردی که افراد جمع را بیشتر می‌شناسد و به اصطلاح سر و زبان بهتری هم دارد، شما را به عنوان یک فرد تازه وارد به بقیه افراد معرفی می‌کند. در واقع به عنوان یک وسطه شما را برای برقراری ارتباط و تعامل به افراد بیشتری می‌شناساند. این یک مفهوم کوچک از افیلیت مارکتینگ است. این مفهوم تعاریف و معانی مختلفی را در بر می‌گیرد.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

در افیلیت مارکتینگ شما یک وبسایت دارید که مخاطبان بسیاری دارد و در بین مطالب یا محصولاتی که متعلق به شرکت شماست، محصولات کسب و کارهای دیگر را معرفی و تبلیغ می‌کنید و در ازای آن از هر خرید سود خود را دریافت می‌کنید.

اگر قصد ارائه یک تعریف دقیق از affiliate داشته باشم، به افراد یا شرکت‌هایی گفته می‌شود که محصولات یا خدماتی را تبلیغ می‌کنند که متعلق به آن‌ها نیست. اما درصدی از فروش یا lead را برای خود برمی‌دارند.

اگر بخواهم افیلیت مارکتینگ را در یک جمله ساده و کوتاه برای شما تعریف کنم:

ناشر تبلیغ شما را در رسانه خود قرار می‌دهد← مشتری کلیک می‌کند و محصول را خریداری می‌کند← میزان نرخ تبدیل‌ها بررسی می‌شود← در نهایت شما می‌فروشید و ناشر کمیسیون دریافت می‌کند.

افیلیت مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی عملگرا (پرفورمنس مارکتینگ) است  و در حقیقت یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسب درآمد آنلاین است. این مفهوم مصداق سایت‌هایی مانند دیجی کالا یا ترب است و از نمونه‌های خارجی این سایت‌ها می‌توان به آمازون، aliexpress اشاره کرد.

شما به عنوان دارنده محصول با این پلتفرم‌ها وارد همکاری در فروش می‌شوید تا به‌واسطه آن‌ها محصولات یا خدمات خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری بگذارید و مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنید. بدین ترتیب در ازای هر مشتری که از سمت وبسایت معرفی می‌شود، باید پورسانتی را به سایت نمایش دهنده پرداخت کنید.

افیلیت مارکتینگ چه طور کار می‌کند؟

توجه داشته باشید سیستم همکاری در فروش یکی از کانال‌های جذب مشتری است. بنابراین شما نباید استراتژی بازاریابی خود را به یک کانال محدود کنید.

توصیه دیگری که دارم این است که به عنوان افیلیت (معرف و منتشرکننده) محصول یا خدماتی را تبلیغ کنید که با محتوای وبسایت خودتان همسو و هم راستا باشد. در این صورت بازخورد بهتری از سمت مخاطبان دریافت می‌کنید. برای مثال اگر شما در زمینه لوازم دیجیتال مانند گوشی موبایل یا دوربین عکاسی فعالیت می‌کنید اگر بخواهید لباس ورزشی تبلیغ کنید، در جلب اعتماد مخاطبان موفق نخواهید بود.

اما وبسایتی مانند دیجی کالا که اکثر محصولات در زمینه‌های مختلف را پوشش می‌دهد، متفاوت است.

پس اگر می‌خواهید به عنوان یک افیلیت (ناشر) کار کنید باید بدانید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ و بیشتر از چه طریقی، یا با چه کلمه کلیدی وارد وبسایت شما می‌شوند؟

در مرحله بعد سعی کنید اول محصول را به خوبی بشناسید، راجع به آن تحقیق کنید و بعد به مخاطبان معرفی کنید. ببینید که آیا این محصول اصلا به درد مخاطبان شما می‌خورد یا نه؟ آیا کیفیت لازم را دارد یا نه؟

 

افیلیت مارکتینگ

انواع روش‌های پرداخت همکاری در فروش

PPC: پرداخت به ازای هر کلیک. همان طور که در تبلیغات بنری اشاره کردیم، در پرداخت به ازای هر کلیک کاربر می‌بایست مبلغی در ازای آن به سایت نمایش دهنده پرداخت کنید.

PPL: پرداخت به ازای هر لید، همان طور که میدانید لید یا سرنخ یک اطلاعات تماس از مشتریان بالقوه‌ای است که پتانسیل تبدیل شدن به مشتریان بالفعل را دارند. شما به ازای هر اقدامی از سمت کاربران مانند ثبت نام با شماره موبایل، ایمیل، عضویت در خبرنامه یا عضویت در سایت، هزینه‌ای را به سایت نمایش دهنده و تبلیغ کننده پرداخت می‌کنید.

PPS: پرداخت به ازای هر فروش همان طور که پیداست فرد تبلیغ دهنده و صاحب محصول به ازای هر فروش، پورسانتی را به سایت تبلیغ کننده پرداخت می‌کند.

CPM: پرداخت به ازای نمایش به 1000 کاربر، این نوع از همکاری در فروش تاثیر قابل توجهی بر روی آگاهی از برندتان دارد. شما به ازای هر 1000 بار نمایش، باید هزینه‌ای را به سایت نمایش دهنده پرداخت کنید.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

روش‌های پرداخت با توجه به ساز و کار هر سایتی ممکن است متفاوت باشد. همان طور که در بالا گفتیم افرادی هم مانند دانشجویان و خانم‌های خانه‌دار هستند که به کار پاره وقت نیاز دارند. اما محصول یا خدماتی در اختیار ندارند این افراد با افیلیت مارکتینگ دیجی کالا محصولات یا خدماتی را که متعلق به آن‌ها نیست را تبلیغ می‌کنند و در ازای آن پورسانت دریافت می‌کنند.

برای فعالیت در سیستم کسب درآمد دیجی کالا شما باید یک حساب کاربری در این سیستم ایجاد کنید و رسانه خود را که شامل وبلاگ، وبسایت یا شبکه اجتماعی است در آن‌جا ثبت کنید. بعد از تایید می‌توانید، فعالیت خود را آغاز کنید.

پرداخت ثابت: در این نوع پرداخت، سایت نمایش دهنده به ازای قرار دادن محصولات شما در سایت خود برای یک بازه زمانی، مبلغ ثابتی را دریافت می‌کند.

مزایای افیلیت مارکتینگ

مزایای افیلیت مارکتینگ

  • استفاده از افیلیت مارکتینگ می‌تواند سبب افزایش بازدید وبسایت، افزایش آگاهی از برند، و تعامل با برند شما می‌شود.
  • علاوه بر این همانند تبلیغات بنری شما پورسانت را به ازای اقدامی که از سمت کاربر انجام شود یا به ازای هر 1000 بار نمایش پرداخت می‌کنید.
  • همچنین این نوع از بازاریابی، بسیار مقرون به صرفه بوده و در عین حال نتیجه بسیار مثبتی دربر خواهد داشت.
  • از سوی دیگر افیلیت مارکتینگ برای وبسایت‌های نمایش دهنده تبلیغات نیز خالی از لطف نیست. علاوه بر درآمدزایی روی برندینگ این سایت‌ها نیز تاثیر مثبت دارد و سبب می‌شود افراد بیشتری این سایت‌ها را بشناسند.

اما شما از طریق راه‌های مختلفی می‌توانید افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش داشته باشید

انواع کانال‌های همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ)

شما از طریق کانال‌های مختلفی می‌توانید همکاری در فروش داشته باشید و محصولات یا خدمات خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهید.

افیلیت مارکتینگ با بلاگرها و اینفلوئنسرها

بلاگرها و اینفلوئنسرها

از دسته کانال‌های بازاریابی محبوب برای مخاطبان هستند. البته بلاگرها و اینفلوئنسرها به لحاظ نوع فعالیت تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند اگر مطلب را اینفلوئنسر مارکتینگ مطالعه نکردید توصیه می‌کنم آن را از دست ندهید!

از آن جایی که این دو دسته مخاطبان بسیاری دارند و با روایت داستان‌های روزمره زندگی خود بر روی احساسات و عواطف مخاطبان تاثیر می‌گذارند می‌توانند برای تبلیغ محصولات در فضای سوشال مدیا گزینه مناسبی باشند. بنابراین شما در ازای پرداخت مبلغی از آن‌ها می‌خواهید که محصولات شما را تبلیغ کنند.

ایمیل مارکتینگ

در مطلب ایمیل مارکتینگ این موضوع را به تفصیل شرح دادیم ایمیل مارکتینگ یکی از بسترهای خوب تبلیغات برای تبلیغ دهندگان است و طبق بررسی‌ها ایمیل مارکتینگ نرخ تعامل خوبی با مشتریان دارد. در حقیقت سایت‌های ارائه دهنده این نوع خدمات، با در اختیار قرار دادن لیست‌ ایمیل‌های خود، به تبلیغ محصولات فروشندگان کمک می‌کنند.

سایت‌های تخفیف

حتما برایتان پیش آمده زمانی که در گوگل کلمه خرید بلیط کنسرت، خرید بلیط تئاتر یا استخر را جستجو می‌کنید، سایت‌هایی را می‌بینید که بلیط مورد نظر شما را با تخفیف و با قیمتی کمتر می‌فروشند.

سایت‌هایی مانند تخفیفان یا نت برگ از این دسته هستند در واقع این سایت‌ها با ارائه تخفیف مخاطبان خوبی دارند و تبلیغ دهندگان نیز برای دیده شدن با این سایت‌ها وارد همکاری در فروش می‌شوند.

سایت‌های نقد و بررسی

سایت‌های نقد و بررسی نیز یکی از بسترهای اصلی افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش هستند. در واقع زمانی که مشتریان محصول مورد نظر خود را جستجو می‌کنند و به این سایت‌ها می‌رسند مشتریانی هستند که فاصله زیادی با خرید ندارند و قصد دارند که از نقد و بررسی محصولات و همین طور نظرات کاربرانی که این محصول را خریداری کردند استفاده کنند. در نهایت با سبک و سنگین کردن، محصولی که بیشتر برای آن‌ها کاربرد دارد را خریداری کنند. افیلیت دیجی کالا، ترب و بلوط از نمونه‌های معروف این دسته از افیلیت مارکتینگ است.

سایت های نقد و بررسی در افیلیت مارکتینگ

جمع بندی

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یکی از روش‌های موثر بازاریابی عملگرا جهت افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر است. اما شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید بر اساس استراتژی بازاریابی خود تصمیم بگیرید. ببینید چه نوع تبلیغات بازاریابی برای شما بیشتر کارآمد است.

در این مقاله به مفهوم افیلیت مارکتینگ، انواع روش‌های پرداخت در آن و مزایایی که دارد اشاره کردیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آن در جهت بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.

 

ارسال نظر