وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر

اینفلوئنسر مارکتینگ به معنای بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار است. این افراد تاثیرگذار می‌توانند در هر پلتفرمی فعال باشند. منظور از پلتفرم، شبکه‌های اجتماعی است. با رشد شبکه‌های اجتماعی، ما شاهد رشد فعالیت افراد تاثیرگذار در این فضا هستیم. اینفلوئنسرها کسانی هستند که می‌توانند روی طرز فکر و رفتار افراد تاثیر بگذارند و آن‌ها را ترغیب به انجام کاری کنند. در این پست از بلاگ نوین هاب تصمیم داریم به تفصیل درمورد این صنعت حرف بزنیم و مفاهیم پایه‌ای و تکمیلی اینفلوئنسر مارکتینگ را تشریح کنیم. همراه ما باشید.

اینفلوئنسر کیست؟

اول از همه باید تعریفی از اینفلوئنسر ارائه دهیم. influence در زبان انگلیسی به معنای تاثیرگذاری است. پس طبیعتا influencer به معنای تاثیرگذار است. در حقیقت اینفلوئنسرها با انتشار محتوا و بیان عقده و نظرات خود توانایی تغییر دیدگاه دیگران را دارند. اینفلوئنسرها می‌توانند با تولید و انتشار محتوا در صفحات پرفالوئر و پرمخاطب خود، برند شما را به دیگران معرفی کنند.

البته شما باید بتوانید با آنالیز صفحات این افراد، اینفلوئنسری را برای تبلیغات انتخاب کنید که به کسب‌وکار شما مرتبط باشد. آن هم به دلیل اینکه به احتمال بالا، مخاطب‌ها شما با یکدیگر هم‌پوشانی دارند. درنهایت وقتی قرار به همکاری شد، باید قالب محتوایی که انتظار دارید برای شما منتشر کنند را به آن‌ها بگویید. فیلم، استوری، تصویر، نوشته و… طبیعتا قیمت هرکدام از این پکیج‌ها با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

اینفلوئنسر و بلاگر چیست؟

بلاگر

حالا بیایید با هم بررسی کنیم و ببینیم که تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر چیست. بلاگرها معمولا کسانی هستند که اقدام به تولید محتوای آموزشی در یک زمینه خاص می‌کنند. بلاگرها با هدف آموزش به مخاطبان خود، در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. درحقیقت هدف آن‌ها تاثیرگذاری نیست. بلاگرهای اینستاگرامی هم کسانی هستند که در یک زمینه و موضوع خاص به مهارت و تبحر دست پیدا کرده‌اند و درهمان زمینه اقدام به تولید و انتشار محتوا می‌کنند.

اما همیشه می‌بینیم که بلاگر و اینفلوئنسرها را با هم اشتباه می‌گیرند. آن هم به علت شباهت‌هایی است که احتمالا بین صفحات آن‌ها وجود دارد. هر دوی آن‌ها اقدام به انتشار تصاویر پر زرق و برق در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و به همین دلیل اگر این دو نفر را با هم اشتباه بگیرید، ایرادی به کارتان وارد نیست.

اینفلوئنسر

اما اینفلوئنسرها به سبب توانایی که در راستای تاثیرگذاری روی دیگران دارند، اقدام به انتشار و تولید محتوا می‌کنند. در حقیقت تفاوت اینفلوئنسر و بلاگر را با ذکر یک مثال برای شما شرح می‌دهیم. فرض کنید که شما می‌خواهید به کمک یک اینفلوئنسر یا بلاگر، محصول خود را تبلیغ کنید. بلاگر بعد از استفاده از محصول شما، اقدام به انتشار مطلبی در قالب نقد محصول شما می‌کند.

اما یک اینفلوئنسر صرفا بعد از دریافت اطلاعات درباره محصول از شما، درمورد آن برای مخاطبان خود توضیحاتی ارائه می‌دهد و آن‌ها را ترغیب به استفاده از محصولات و خدمات شما می‌‌کند.

تفاوت‌ها و شباهت‌های اینفلوئنسر و بلاگر

اینفلوئنسرها و بلاگرها یک تفاوت عمده با هم دارند و آن هم انگیزه است. معمولا انگیزه اینفلوئنسرها از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، کمک به مخاطب است اما بلاگرها با هدف به اشتراک‌گذاری تجربیات و لحظات خود در این فضا فعالیت می‌کنند. اگر شما هم قرار است وارد این حوزه شوید، بهتر است اول انگیزه خود را مشخص کنید. آیا دغدغه راهنمایی و کمک به مخاطب دارید؟ یا فقط می‌خواهید آنچه که به شما می‌گذرد را با مخاطب به اشتراک بگذارید؟

تفاوت بعدی توانایی برقراری تعامل و درنتیجه آن افزایش اعتماد است. مردم به اینفلوئنسرها بیشتر از بلاگرها اعتماد می‌کنند. بلاگرها به سبب انتشار هر جنس تبلیغی، ممکن است نتوانند مخاطب را ترغیب به خرید و استفاده از یک محصول یا خدمات کنند. اما اینفلوئنسرها به دلیل فعالیت در یک حوزه خاص و تخصصی، راحت‌تر می‌توانند مخاطب را به استفاده از یک محصول ترغیب و تشویق کنند.

نکته دیگری هم در این مورد وجود دارد و آن هم این است که وقتی شما یک محصول را برای تبلیغ به بلاگر می‌سپارید، او موظف به استفاده از آن است. اما اینفلوئنسرها صرفا چون قصد هدایت مخاطب به سمت یک برند را دارند، موظف به استفاده از آن محصول و خدمات نیستند.

از شباهت‌های این دو گروه هم می‌توان به تولید محتوا اشاره کرد. هر دوی این افراد موظف به تولید محتوا برای جذب بیشتر مخاطب هستند. درنهایت به سبب الزام به تولید محتوا، این افراد عموما با اصول عکاسی، اصول فیلم‌برداری و تدوین، اصول نوشتن خلاقانه، اصول بازاریابی و… آشنایی دارند.

اینفلوئنسر اینستاگرام کیست؟

تعداد اینفلوئنسرهای اینستاگرامی روز به روز درحال افزایش است. آن‌ها در زمینه‌های مختلفی اقدام به ارائه اطلاعات به مخاطبین خود می‌کنند. تاثیرگذاری این افراد می‌تواند در زمینه‌های مختلف باشد. اما چرا به آن‌ها اینفلوئنسر اینستاگرامی می‌گویند؟ پاسخ واضح است، چون همه فعالیت‌های این افراد محدود به اینستاگرام و همین فضا می‌شود. مخاطبین این افراد هم در همین فضا حضور دارند.

دسته‌بندی انواع اینفلوئنسرها در اینستاگرام

1- اینفلوئنسرهایی که محتوای سرگرم‌کننده به اشتراک می‌گذارند.

2- اینفلوئنسرهایی که قصد دارند شیوه و سبک زندگی آموزش دهند. مثل زندگی بدون زباله، اینفلوئنسرهای ورزشکار، وگان‌ها و…

3- اینفلوئنسرهایی که معمولا در زندگی شخصی خود مادر هستند و با انتشار محتواهای آموزشی قصد ارائه راهکارهایی برای تربیت و مراقبت صحیح از فرزندان را دارند.

4- اینفلوئنسرهای زیبایی کسانی هستند که محتوای آموزشی درمورد نحوه رسیدگی به پوست و مو و آرایش منتشر می‌کنند.

5- اینفلوئنسرهای مد و پوشاک که با ارائه راهکارهایی به مخاطبان خود، زیبا پوشیدن را آموزش می‌دهند.

6- اینفلوئنسرهای آشپزی که آموزش انواع غذا و دسر را به اشتراک می‌گذارند.

7- اینفلوئنسرهای گردشگر و اهل سفر  که با انتشار تجربیات خود از سفرهایی که رفته‌اند، مخاطب را با اماکن تفریحی و گردشگری شهرهای مختلف آشنا می‌کنند.

8- اینفلوئنسرهای بازی و گیم که با معرفی بازی‌های جدید اقدام به تشویق مخاطبان خود به استفاده از آن‌ها می‌کنند. عموما مخاطبین این افراد گیمرها هستند.

9- اینفلوئنسرهای کتاب و کتابخوانی که سعی دارند علاقه مردم را به سمت مطالعه بیشتر جلب کنند.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

بیشتر بدانید: تفاوت تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی چه؟

اینفلوئنسر مارکتینگ به معنای بازاریابی تاثیرگذار است. در این نوع از بازاریابی شما به کمک یک فرد تاثیرگذار اقدام به معرفی محصولات و خدمات خود می‌کنید. در حقیقت یک اینفلوئنسر با تولید محتوا و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تعدادی مخاطب و فالوور جذب کرده و این افراد معمولا به اینفلوئنسرهایی که دنبالشان می‌کنند علاقه دارند. درنهایت اگر اینفلوئنسرها محصول یا خدماتی را به مخاطبان خود معرفی کنند، به سبب همپوشانی که علاقه این مخاطبان با کار شما دارد، اقدام به خرید از شما خواهند کرد. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم اینفلوئنسر مرتبط با کسب‌وکار خود را پیدا و با آن‌ها کار کنید. البته اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی دیگری هم فعالیت دارند. اینفلوئنسر لینکدین، اینفلوئنسر توییتر، اینفلوئنسر تیک تاک، اینفلوئنسر توییتر و…

اما اینفلوئنسرهای اینستاگرام شناخته‌تر از بقیه هستند چون اینستاگرام پلتفرم پرکاربردتری است.

شاید برای شما هم به عنوان صاحب یک کسب و کار پیش آمده که قصد داشته باشید در زمینه کاری خود با یک اینفلوئنسر همکاری کنید، اما برای پیدا کردن اینفلوئنسر اینستاگرام به راهنمایی نیاز داشته باشید، ما به شما توصیه می‌کنیم مقاله چگونه اینفلوئنسر اینستاگرام پیدا کنیم را در بخش مطالب آموزشی بلاگ نوین هاب مطالعه کنید.

آیا استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ ضروری است؟

باتوجه به اینکه شیوه‌های تبلیغات دستخوش تغییرات شده‌اند، توصیه می‌شود که برندها همگام با این تغییرات پیش بروند. اینفلوئنسر مارکتینگ پدیده تازه‌ای نیست. اگر در صنعت تبلیغات یک جستجوی ساده بکنید متوجه خواهید شد که این صنعت پیش از این هم با این پدیده درگیر بوده است.

اما چرا استفاده از این شیوه بازاریابی توصیه می‌شود؟ به دلیل اینکه مردم به اینفلوئنسرهایی که دنبال می‌کنند، اعتماد دارند. اعتماد یکی از پایه‌های اصلی تبلیغات است. اگر مخاطب به شما اعتماد نکند، اقدام به خرید از شما نخواهد کرد. همچنین طبق گزارش‌هایی که منتشر شده، اینفلوئنسر مارکتینگ نرخ بازگشت سرمایه بیشتری برای برندها دارد. چرا؟ بر اساس همان اعتمادی که درموردش حرف زدیم.

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

ممکن است بعد از مطالعه این مطلب یا با دیدن اینفلوئنسرها اشتیاق ورود به این مارکت را پیدا کنید. در این قسمت می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه می‌توانید تبدیل به یک اینفلوئنسر شوید. اول از همه پلتفرم مورد علاقه خود را پیدا کنید. پلتفرم موردعلاقه شما بر اساس مهارت‌ها و علایقی که دارید پیدا خواهد شد.

بعد از آن هدف خود را مشخص کنید. از خودتان بپرسید که چرا تصمیم دارید در این حوزه فعالیت کنید؟ چه ارزش افزوده‌ای برای کسی که شما را دنبال می‌کند دارید؟ چه چیزی به مخاطب خود اضافه می‌کنید؟ در حقیقت هدف شما، مخاطبتان را هم مشخص خواهد کرد. اینفلوئنسرها مثل سلبریتی‌ها نیستند. آن‌ها با تکیه بر اطلاعات و دانشی که دارند، به شهرت می‌رسند.

1- حوزه موردعلاقه و تخصص خود را پیدا کنید

برای اینفلوئنسر شدن و ورود به این حوزه، اول از همه باید ببینید به چه حوزه‌ای علاقه دارید. علاقه شما حرف اول را می‌زند. چون قرار است از این به بعد درمورد این موضوع خاص بخوانید و اطلاعات کسب کنید. مخاطب هدف خود را پیدا کنید و در راستای رفع نیاز آن‌ها قدم بردارید. سوالات، خواسته‌ها، چالش‌های پیش روی مخاطب و… را بشناسید تا بتوانید در شروع کار قدم بهتری بردارید. شما قرار است از این به بعد به مخاطبان خود در راستای حل مشکلات و چالش‌هایی که دارند کمک کنید.

2- شبکه اجتماعی هدف خود را پیدا کنید

همانطور که پیش از این گفتیم، شما باید شبکه اجتماعی مورد علاقه خود را پیدا کنید. چرا که مخاطبان شما در این فضا فعالیت دارند و از این طریق به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. طبق گزارش‌هایی که منتشر شده دو شبکه اجتماعی محبوب برای اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام و لینکدین هستند.

اما باز هم همه چیز به حوزه فعالیت شما بستگی دارد. برای مثال اگر شما اینفلوئنسر آرایشی و بهداشتی هستید، اینستاگرام فضای مناسب‌تری برای فعالیت شماست. یا اگر اقدام به انتشار محتوای مربوط به دیجیتال مارکتینگ می‌کنید، لینکدین بستر بهتری برای شما خواهد بود.

3- سایر اینفلوئنسرهای فعال در حوزه خودتان را پیدا کنید

مثل هر صنعت دیگری، در این فضا هم باید اقدام به بررسی و آنالیز رقبای خود کنید. آیا افراد دیگری هم هستند که در این حوزه فعال باشند؟ در چه شبکه اجتماعی فعال هستند؟ چه تعداد مخاطب دارند؟ سطح اطلاعاتی که در اختیار مخاطب قرار می‌دهند چه اندازه‌ای است؟ بعد از بررسی این افراد و محتواهایی که به اشتراک می‌گذارند، می‌توانید یک ارزش افزوده تازه پیدا کنید. یک اطلاعات تازه که شاید این اینفلوئنسرها در اختیار مخاطب خود نمی‌گذارند. حالا می‌توانید با وجه تمایزی که بین شما و آن‌ها وجود دارد، مخاطبان بیشتری پیدا کنید.

4- نوع محتوایی که می‌خواهید تولید شود را مشخص کنید

به عنوان یک اینفلوئنسر باید اقدام به تولید محتوا کنید. البته نوع محتوایی که قرار است منتشر کنید، باتوجه به پلتفرمی که انتخاب می‌کنید مشخص خواهد شد. اگر قرار است در اینستاگرام فعالیت کنید، دستتان در تولید محتوا بیشتر از سایر شبکه‌های اجتماعی باز است. می‌توانید فیلم و عکس تولید و منتشر کنید. بنابراین انتخاب شبکه اجتماعی مناسب، همه چیز را درمورد استراتژی که باید طراحی کنید، مشخص می‌کند.

5- محتوای خود را در زمان مناسب منتشر کنید

وقتی مخاطب خود را بشناسید، انتخاب زمان مناسب برای انتشار محتوا ساده‌تر خواهد بود. چرا که دیگر می‌دانید مخاطب مورد نظر شما در چه ساعاتی اقدام به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌کند و می‌توانید محتوای خود را در همان ساعات منتشر کنید. مهم نیست کیفیت محتوای شما تا چه اندازه خوب و بالاست، اگر مخاطبی که باید، آن را نبیند، به عنوان یک اینفلوئنسر آب در هاون کوبیده‌اید.

می‌توانید بهترین زمان انتشار محتوا را بعد از مدتی فعالیت در اینستاگرام بررسی کنید. البته استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی هم برای فهمیدن بهترین زمان انتشار محتوا هم به شما توصیه می‌شود. نوین هاب یکی از این ابزارهاست.

با استفاده از امکاناتی که نوین هاب در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید بهترین ساعت فعالیت در اینستاگرام را پیدا و در همان زمان اقدام به انتشار محتوا کنید. همچنین زمان‌بندی و انتشار محتوا یکی دیگر از امکاناتی است که این داشبورد حرفه‌ای دراختیار شما قرار می‌دهد.

اگر می‌خواهید درباره سلبریتی مارکتینگ نیز اطلاعات خود را تکمیل کنید، توصیه می‌کنم به این مطلب در بخش دیجیتال مارکتینگ نوین هاب مراجعه نمایید.

درنهایت

توصیه ما به شما این است که اگر قرار است وارد این حوزه شوید همه جوانب را درنظر داشته باشید. همه چیز را بسنجید و بعد اقدام به ورود کنید. توجه داشته باشید که ممکن است در بدو ورودتان به این صنعت اصلا دیده نشوید. یکی از کلیدهای رشد در این صنعت، صبوری است. باید صبور باشید تا مخاطب شما را پیدا کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه کودکان اینفلوئنسر به مطلب مرتبط با همین عنوان در بخش مطالب آموزشی بلاگ نوین هاب مراجعه نمایید.

2 نظر