وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

کودکان اینفلوئنسر و کیدفلوئنسری

اینفلوئنسری کودک

حتما شما هم در فضای مجازی کودکانی را دیده‌اید که از آن‌ها برای تبلیغات در این فضا استفاده می‌کنند، به این پدیده کیدفلوئنسری یا کودک اینفلوئنسری می‌گویند. افراد برای به دست آوردن فالوور بخصوص در اینستاگرام، به هر کار درست یا نادرستی دست می‌زنند و برای آن سر و دست می‌شکنند.

برای جذب فالوور در اینستاگرام راه‌های بسیاری وجود دارد. مثلا شما می‌توانید از کودکان خود استفاده کنید. درست زمانی که آن‌ها باید در عالم کودکی خود سیر کنند، لباس‌های بامزه و زیبا به آن‌ها بپوشانید و از لحظه لحظه زندگی آنان فیلم و عکس تهیه کنید و در فضای مجازی منتشر کنید.

اما به چه قیمتی؟ به قیمت ربوده شدن فرزندتان و آسیب‌های جسمی به او؟ یا به قیمت آسیب‌های روحی و روانی به او که ممکن است تا سالیان سال دامن گیرش کند و آینده‌ای نامعلوم را برایش رقم بزند.

در این مقاله از بلاگ نوین هاب تنها قصد داریم به جنبه‌های روانی که کودکان کار اینستاگرام یا همان کودکان اینفلوئنسر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد بپردازیم.

دنیای دیجیتال علاوه بر مزایا و فوایدی که می‌تواند برای افراد داشته باشد، طیف وسیعی از خطرات را نیز در دل خود پنهان کرده است. در نتیجه بسیار مهم است که هم کودکان و هم والدین از این تهدیدات آگاه باشند.

بسیاری از ما با شنیدن نام کودک کار بلافاصله به یاد کودکانی که بر سر چهارراه اقدام به دست فروشی و یا پاک کردن شیشه ماشین‌ها می‌کنند، می‌افتیم. اما استفاده مادی از کودکان، امروزه تغییر شکل داده و به فضای مجازی هم کشیده شده است.

اینفلوئنسری کودک

اینفلوئنسری کودک چیست؟

همه ما با اصطلاح «اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ» آشنا هستیم. افراد تاثیر گذار در شبکه های اجتماعی که بخش زیادی از زندگی خود را به شکل آنلاین با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند. اما «کودکان اینفلوئنسر» که از آن با نام کودکان کار اینستاگرام نیز یاد می‌شود یک چیز نسبتاً جدید است که به کودکان زیر 16 سال اشاره دارد که در پلتفرم‌های شبکه ‌های اجتماعی حضور پیدا کرده‌اند و در حال ایجاد هستند.

بر اساس قانون کار، کار کودک، یعنی هر کاری که سبب شود سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و اخلاقی کودک به خطر بیافتد. با وجود اینکه شاید اینفلوئنسری کودکان، خطر جسمانی برای آن‌ها نداشته باشد، اما قطعا خطر روانی، اجتماعی و اخلاقی را با خود به همراه دارد.

دکتر Liselot Hudders دانشیار ارتباطات بازاریابی دانشگاه گنت بلژیک می‌گوید: تحقیقات اخیر در اروپا نشان می‌دهد که تقریباً تمام پروفایل‌های کودکان در واقع توسط والدین مدیریت می‌شوند. بنابراین حتی اگر به نظر می‌رسد توسط کودک مدیریت می‌شود، معمولاً کودک هیچ دسترسی مستقیمی به پروفایل ندارد.»

کودکان اینفلوئنسر

در نتیجه تنها پدران و مادران این کودکان با پوشاندن لباس‌های پر زرق و برق و عکاسی کردن از آن‌ها، با ژست‌های بامزه، کودکان را از دنیای کودکی خود دور می‌کنند و به نوعی این والدین باعث آزار روانی کودک خود می‌شوند.

همچنین به سبب توانایی‌های کودک و یا زیبایی ذاتی و خدادای او، از کودک خود بهره کشی می‌کنند. به این ترتیب درآمدهای بسیار بالایی را از کودکان خود کسب می‌کنند.

بنابراین این مورد نشان می‌دهد زمانی که کودک تصمیم می‌گیرد که یک اینفلوئنسر باشد، ممکن است ناشی از فشار یا تشویق نامحسوس والدینش باشد. چرا که ممکن است والدین رویای محبوب شدن خود را به فرزندشان منتقل کنند.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

انواع آسیب به کودکان اینفلوئنسر

علاوه بر آسیب‌های روانی که دنیای دیجیتال به روان کودکان وارد می‌کند بسیاری از اینفلوئنسرهای نوجوان و جوان هم که ارزش خود را بر اساس لایک‌ها و اشتراک‌هایی که دریافت می‌کنند قرار می‌دهند.

اگر علاقه یا میزان بازخورد مخاطبان آنان کمرنگ شود و دیگر توجه عمومی و شهرت را نداشته باشند، ممکن است بر روی عزت نفس و اعتماد به نفس این افراد تاثیر بگذارد.

به زعم بسیاری از افراد استفاده از کودکان به عنوان اینفلوئنسر و یک فرد تاثیر گذار در شبکه های مجازی از پایه، اشتباه است. چرا که کودکان متناسب با سن خودشان باید کودکی کنند و به فعالیت‌هایی مشغول باشند که با سنشان همخوانی دارد. این مورد به تعیین مرزهای سالم بین زندگی عمومی و خصوصی در شبکه های اجتماعی کمک می‌کند.

اینفلوئنسری کودک و آسیب های احتمالی

آسیب های روانی به کودکان اینفلوئنسر

قبل از اشتراک گذاری تصاویر و ویدیوهای فرزندان خود کمی فکر کنید به خصوص اگر مخاطبان بسیاری داشته باشید. زیرا در دراز مدت اشتراک گذاری تصاویر و ویدیو از فرزندتان به ساخت هویت دیجیتالی فرزندتان کمک می‌کند. در نتیجه ممکن است او را از ساختن هویت واقعی خود محروم کند.

لازم به ذکر است استفاده ابزاری از چهره کودکان در برخی موارد زمینه ساز تهدیدات، آدم ربایی و آزار و اذیت نیز می‌شود. همچنین خطرات امنیتی را برای کودکان به همراه دارد که نمونه‌هایی از آن نیز رخ داده است. علاوه بر این شواهدی نیز وجود دارد که شهرت در شبکه های اجتماعی در سنین پایین می‌تواند اثرات مخربی بر رشد کودک داشته باشد.

ضمن اینکه این کودکان در بزرگسالی تبدیل به افرادی مصرف گرا می‌شوند. چرا که همه چیز را خیلی راحت و بدون تلاش و پشتکار به دست آوردند.

فرض کنید مدام لباس‌ها و اسباب‌بازی‌ها خیلی راحت و بدون هزینه در اختیار آن‌ها قرار گرفته، و در بزرگسالی دیگر نمی‌توانند بدون این شرایط و امکاناتی که راحت به دست آمده زندگی کنند. پس آینده این افراد به چه شکل خواهد بود؟

کودکان کار اینستاگرام، مدام در معرض خشونت‌های کلامی، جنسی و توهین آمیز هستند و ممکن است در بزرگسالی دچار اضطراب و افسردگی شوند.

در پایان توصیه‌ای که به پدران و مادران این کودکان داریم این است که اجازه دهید کودکان در دنیای خود زندگی کنند. تا زمانی که به بلوغ و سن تشخیص برسند و خودشان انتخاب کنند که چه مسیری را باید در پیش گیرند.

اگر قصد دارید بدانید چه طور اینفلوئنسر اینستاگرام پیدا کنیم به آدرس صفحه مربوطه در بخش مطالب آموزشی بلاگ نوین هاب مراجعه نمایید.

کودکان کار اینستاگرام

ارسال نظر