وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

دیجیتال مارکتینگ چیست؟| چه مزایا و معایبی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به گفته فیلیپ کاتلر یکی از بزرگان و اساتید مطرح دانش بازاریابی: بازاریابی فعالیتی انسانی است در جهت ارضای نیازها و خواسته‌ها، از طریق مبادله. در این مقاله از بلاگ نوین هاب قصد داریم به مفهوم دیجیتال مارکتینگ، مزایا و معایب آن بپردازیم.

به بیان دیگر بازاریابی یا مارکتینگ مجموعه اقداماتی است که انجام می‌شود تا پیشنهادات ارزشمندی را برای مخاطبان ارائه کند. پس در درجه اول خدمات یا محصولاتی که ما ارائه می‌کنیم باید برای مشتریان خلق ارزش کند، یعنی یک چیزی را به مخاطب اضافه کند، یک مشکلی را برطرف کند.

نه اینکه با زور و یا تبلیغات بیش از حد مخاطبان را خسته و به آن‌ها تحمیل شود. البته توجه داشته باشید این رابطه یک رابطه دو طرفه است که هم مشتریان برای برند خلق ارزش می‌کنند و هم برند برای مشتریان. در نتیجه مشتریان انتظار دارند به میزان هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند کالا یا خدمات دریافت کنند.

دوم اینکه توجه داشته باشید که هر اقدامی جهت فروش محصول برای یک دسته خاص از مخاطبان است. سوم اینکه مارکتینگ تنها در زمینه تبلیغات فعال نیست. اکثریت قریب به اتفاق ما با شنیدن نام بازاریابی تنها به یاد تبلیغات می‌افتیم اما تبلیغات بخشی از فرآیند مارکتینگ است. مارکتینگ و بازاریابی هم باید بتواند در زمینه طراحی محصول، یا خدمتی که به مخاطبان ارائه می‌دهد یک نقش فعال و مشارکت گونه داشته باشد.

اما ناگفته نماند که یکی از اصلی‌ترین وظایف مارکتینگ، promotion یا همان ترویج و تبلیغات است به گونه‌ای که از طریق راه‌های ارتباطی مختلف یک محصول یا خدمتی را به مخاطبان معرفی و عرضه کند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از کانال‌ها و شبکه های دیجیتال برای بازاریابی و فروش محصولات است.

حتما به خاطر دارید بازاریابی در گذشته با شکل کنونی آن بسیار متفاوت بوده و شرکت‌ها، تولید کنندگان و برندها بیشتر از بازاریابی سنتی استفاده می‌کردند، این شکل از بازاریابی هنوز هم رواج دارد اما به دلیل هزینه‌بر بودن آن و یا به دلایل دیگر تمامی شرکت‌ها از این نوع بازاریابی استفاده نکنند و به دنبال بازاریابی دیجیتال باشند.

برای اطلاع بیشتر از تفاوت‌های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی به مطلب مربوطه در بخش مطالب آموزشی بلاگ نوین هاب مراجعه نمایید.

انواع مختلف بازاریابی سنتی شامل تیزرهای تلوزیونی، بیلبوردهای سطح شهر، تبلیغات در روزنامه‌ها و مجلات، و استفاده از ویزیتور یا بازاریاب به شکل حضوری است.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

اما بازاریابی دیجیتال شامل تولید انواع محتوای ویدیویی روی سایت‌های نمایش ویدیو، وبسایت شرکت و… بنرهای تبلیغاتی در سایت‌ها، تبلیغات در اپلیکیشن و سایت‌های آنلاین خبری، ارسال ایمیل است.

قاعدتا هر روشی برای خود یکسری مزایا و یکسری معایب دارد که بازاریابی دیجیتال نیز از آن مستثنی نیست.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

  1. هزینه و کنترل هزینه‌ها: در بازاریابی سنتی برای خریدن یک رسانه شما باید هزینه‌های ثابت گسترده‌ای را پرداخت کنید. شما باید یک بازه زمانی را مثلا 2 هفته تا 1 ماه فضای فیزیکی بیلبورد تبلیغاتی را خریداری کنید اما در فضای دیجیتال شما می‌توانید تعیین کنید به ازای هر بار نمایش بنر، مبلغی از شما کسر شود.
  2. ارزیابی نتایج: شما می‌توانید از طریق کوکی‌ها، یا لینک utm که برای منابع ترافیکی قابل ردیابی است ببینید چه صفحاتی برای مخاطبان جذاب تر بوده است و چه منابع ترافیکی فروش بیشتری را ایجاد کرده‌اند.
  3. دسترسی به مخاطبان بیشتر: از آن‌جایی که میزان استفاده مخاطبان از فضای آنلاین در حال رشد است شما در این بستر به مخاطبان و افراد بیشتری برای معرفی برند و محصولات خود دسترسی دارید.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

معایب دیجیتال مارکتینگ

 قدرت رسانه‌های آفلاین

شاید نتوان گفت عیب اما هنوز هم رسانه‌های آفلاین یکی از رقبای اصلی بازاریابی دیجیتال هستند و با وجود پیشرفت ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که نقاط تماس زیادی را با مخاطبان ایجاد می‌کنند اما برای ایجاد آگاهی از برند همچنان رسانه‌های آفلاین پیشتاز هستن.

محدودیت رسانه‌ها در انتقال برخی پیام‌ها

یکسری از پیام‌ها و تبلیغات مانند طعم غذا یا بوی عطرها و ادکلن‌ها برای همین روش‌های جایگزینی مانند خرید حضوری که در حیطه مارکتینگ سنتی است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشروعیت سازی

هزینه‌های گسترده‌ای که در رسانه‌های آفلاین انجام می‌شود در نوع خودش نشانگر توانایی مالی گسترده آن شرکت است. مثلا اگر آگهی در یک روزنامه معتبر چاپ شده یا روی بیلبورد در سطح شهر نمایش داده می‌شود. این پیام را به مخاطبین القا می‌کند که این کسب و کار دارای مشروعیت است.

برندسازی

با دیجیتال مارکتینگ نمی‌توانیم کلیت فرآیند برندسازی را انجام دهیم. برای مثال خیلی از محصولات تند مصرفی که در سوپرمارکت‌ها خریداری می‌شوند یا محصولاتی که در حوزه مد و فشن ارائه می‌شوند نیاز به رسانه آفلاین هم دارند تا بتوان فرآیند برندسازی آن‌ها را تکمیل کرد.

پس این دو رسانه در کنار یکدیگر می‌توانند هم پوشانی و هم افزایی خوبی برای انتقال پیام به مخاطبان ایجاد کنند.

در مقاله‌های بعدی بیشتر در حوزه دیجیتال مارکتینگ، استراتژی‌هایی که می‌توانید در پیش بگیرید و بازاریابی در شبکه های اجتماعی صحبت خواهیم کرد.

ارسال نظر