وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

تفاوت‌های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی

در عصر دیجیتال، بازاریاب‌ها با انبوهی از روش‌ها و متدهای بازاریابی مواجه هستند. آن‌ها باید هم از بازاریابی سنتی استفاده کنند و هم به ابزارها و روش های دنیای دیجیتال مسلط باشند.

نمی‌توان دنیای بازاریابی سنتی را از مدل دیجیتال آن جدا دانست. در واقع بازاریابی موفق است که از هر دو روش به خوبی استفاده کند.

به همین خاطر شناخت تفاوت‌های این دو روش بازاریابی و دلایل برتری و قدرت دیجیتال مارکتینگ، از اولین قدم‌هایی است که هر بازاریاب باید در مسیر کار و کسب خود بردارد.

نه این‌که بازاریابی سنتی را منسوخ شده بدانیم، اما برای کسب وکارها ضروری است که بخشی از هزینه تبلیغات و بازاریابی خود را در کانال‌های دیجیتال سرمایه گذاری کنند.

 

نکته مهم این است که درک تفاوت‌های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی در تصمیم گیری مدیران بازاریابی کسب وکارها برای انتخاب مسیر و برنامه جامع بازاریابی سازمان نقش کلیدی دارد. به همین خاطر در این مقاله به بیان تفاوت‌های کلیدی آن‌ها می‌پردازیم. تفاوت‌هایی که تاثیر عمیقی بر روی فعالیت‌های بازاریابی کسب و کار و حتی نیروی انسانی سازمان می‌گذارد.

 

در جدول زیر به صورت فشرده تفاوت‌های بازاریابی سنتی با دیجیتال مارکتینگ را مشاهده می‌کنید:

 

بازاریابی دیجیتال بازاریابی سنتی
دیجیتال مارکتینگ شامل تبلیغات آنلاین، ایمیل مارکتینگ، رسانه‌های اجتماعی، سئو و … می‌شود. بازاریابی سنتی شامل چاپ، پخش، ارسال مستقیم و تلفن می‌شود.
موجب ایجاد واکنش و ارتباط مخاطب را فراهم می‌کند. هیچ ارتباطی و واکنشی از مخاطب سر نمی‌زند.
نتایج به آسانی قابل اندازه گیری‌اند و اغلب با هزینه کم همراه است. شاخص عملکرد و نتایج آن به سختی اندازه‌گیری می‌شوند و اغلب پرهزینه است.
کمپین‌های تبلیغاتی در کوتاه ترین زمان ممکن برنامه‌ریزی می‌شود. برای راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی زمان زیاد لازم است.
فرایندها و روش‌های آن به طور معقولی ارزان و سریع هستند. فرایندها و روش‌ها گران قیمت و پرهزینه هستند.
کمپین‌ها می‌توانند به راحتی تغییر داده شوند و در هر کمپینی می‌توان نوآوری را حاکم کرد. یک کمپین برای مدت طولانی باقی می‌ماند و تغییر آن بسیار مشکل است.
7 روز هفته و 24 ساعته قابل دسترسی است و با کمترین میزان محدودیت مواجه است. 7روز هفته و 24 ساعته قابل دسترسی نیست و شامل محدودیت می‌شود.
محتوا می‌تواند ویروسی شود. قابلیت ویروسی شدن ندارد.
گفت و گو دو طرفه است. گفت و گو یک طرفه است.
در هر زمان می‌توان بر بازخورد‌ها واکنش نشان دهد. پاسخ‌ها در طول ساعت کاری امکان پذیر است.

 

پس با توجه به این دلایل می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از دیجیتال مارکتینگ علاوه براینکه الزامی و ضروری است، از بهره گیری و اثر بخشی بیشتری برخوردار است و ارزش‌هایی که ایجاد می کند به مراتب بیشتر از بازاریابی سنتی است.

اما این به معنای نادیده گرفتن بازاریابی سنتی نیست. طبیعتا بخشی از فرایند بازاریابی سازمان از کانال‌های سنتی آن می‌گذرد.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

نباید تمرکز صرف بر روی کانال‌های دیجیتال باشند. هر چند که کانال‌های دیجیتال مزیت‌های منحصر به فردی دارد که برای کسب و کارها جذابیت بیشتری دارد.

عناصر و المان‌های بازاریابی دیجیتال و قسمت‌های تشکیل دهنده دیجیتال مارکتینگ دارای طیف وسیعی است. بسته به نوع نگاهی که به آن داریم متفاوت است.

 

متخصصین معتقدند که بهترین بازاریاب دیجیتال کسی است که تصویر روشن از بازاریابی دیجیتال، عناصر و ابزارهای آن داشته باشد در واقع بداند که چه چیزی دیجیتال مارکتینگ است و چه چیزی دیجیتال مارکتینگ نیست.

در صفحه اینستاگرام هادی مرادی، مدیر دیجیتال مارکتینگ الوپیک ببینید دیجیتال مارکتینگ چی نیست.

در دنیای دیجیتال مارکتینگ، سازمان‌ها دارایی‌های دارند که شاید در ترازنامه از آن‌ها اسمی به میان آورده نشود، اما بسیار کارآمد، اثربخش و ارزشمند هستند و در رشد سازمان‌ها و پیاده سازی فعالیت‌های بازاریابی نقش اساسی و ارزشمند ایفا می کنند.

 

این دارایی‌ها شامل: وب سایت، وبلاگ، کتاب‌های الکترونیک، اینفوگراف، ابزارهای جذب کننده، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، پوشش آنلاین (روابط عمومی)، بروشور و کتاب‌های آنلاین و… است.

وجود این دارایی‌ها در هر سازمانی ارزشمند است و باعث ارتقای اثربخشی فعالیت‌های سیستم بازاریابی و فروش می‌شود که با تکیه بر تکنیک‌های کاربردی در زمان درست می‌توان به مزایایی بالایی دست یافت البته این به شرطی امکان پذیر است که  استفاده از این تاکتیک‌ها با تکیه بر استراتژی‌های هدفمند باشد.

ارسال نظر