وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

چگونه یک کمپین تبلیغاتی موفق راه‌اندازی کنیم

یک کمپین‌ تبلیغاتی با اهداف متعددی طراحی می‌شود. در بازاریابی سنتی، شما امکانات دیجیتال امروز را در اختیار نداشتید. درنهایت می‌توانستید یک تبلیغات تلویزیونی طراحی کنید، در سطح شهر بنری نصب کنید یا در روزنامه آگهی انتشار دهید. اما آیا امروز همه کسب‌وکارها این امکان را دارند؟ اصلا آگهی‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها تا چه اندازه دنبال‌کننده دارند؟ آیا مخاطب هدف شما پای برنامه‌های تلویزیونی نشسته یا روزنامه می‌خواند؟

در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است به معرفی و تشریح کمپین‌ تبلیغاتی یا مارکتینگ کمپین بپردازیم. و ضرورت وجود و لزوم آن‌ را بررسی کنیم.

کمپین تبلیغاتی یا مارکتینگ کمپین چیست

قطعا شما برای کسب‌وکار خود اهداف خاصی تعیین کرده‌اید. اهدافی مثل رسیدن به حدی از فروش محصول یا افزایش تعداد مخاطبین. برای رسیدن به این اهداف درون‌سازمانی شما نیاز به معرفی خود دارید. نیاز دارید که خود را در معرض دید مخاطب واقعی و یا احتمالی خود قرار دهید. کمپین‌های تبلیغاتی یکی از راه‌های دیده شدن شما هستند. علاوه بر این‌ها کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی به برند شما هویت می‌بخشند. به همین دلیل طراحی و ایده کمپین بازاریابی باید اصولی و درست باشد. چون خروجی این کمپین هرچه که باشد، چیزی‌ست که تا مدت زمان طولانی شما را با آن به یاد خواهند آورد. به همین دلیل است که گفته می‌شود کمپین‌های اصولی و درست، اگر خوب پیش بروند به هویت برند شما کمک می‌کنند. برای عرضه و انتشار کمپین‌های مارکتینگ باید روش درست و اصولی استفاده از رسانه‌ها را بشناسید. ما قبلا در پستی مجزا به تشریح رسانه پرداخته‌ایم. توصیه می‌کنم حتما این پست را مطالعه بفرمایید.

استراتژی اشتباه

در این قسمت قصد دارم با ذکر مثالی شرح دهم که اگر کمپین شما استراتژی اشتباهی داشته باشد، ممکن است چه بلایی به سر کسب‌وکار شما بیاورد.

در سال 1992 برند پپسی با هدف افزایش فروش محصولات خود اقدام به راه‌اندازی کمپینی کرد که امروزه آن را با عنوان کمپین تب عدد به یاد می‌آورند. در این کمپین، روی در بطری‌های پپسی عددی سه رقمی چاپ و اعلام کردن که هر شب به چندتا از این عددها جایزه می‌دهند. مردم فیلیپین که تحت تاثیر فرهنگ آمریکایی بودند، شروع به خرید دیوانه‌وار پپسی کردند. درنهایت گفته شد که یکی از این اعداد سه رقمی قرار است رقم شانس بزرگ باشد و مبلغی که به عنوان هدیه به دارنده آن تعلق می‌گیرد چیزی معادل یک میلیون پزو به ارزش پول مردم فیلیپین بود. مردم برای اینکه به عدد سه رقمی جایزه بزرگ برسند دست به هرکاری زدند. حتی آن‌هایی که پول نداشتند شروع به گشتن در زباله‌ها برای پیدا کردن در بطری‌های پپسی کردند.

و اما شکست کمپین پپسی

درنهایت روز موعود فرا رسید و این عدد سه رقمی که جایزه بزرگ پشت آن بود 349 اعلام شد. گفته می‌شد که بین همه بطری‌ها، دوتا از آن‌ها دارای این عدد هستند. اما نتیجه اینطور نشد. روزی که قرار بود برنده خوش‌شانس این جایزه یک میلیون پزویی اعلام شود، هزاران آدم با در بطری‌ای که این عدد روی آن درج شده بود به دفتر پپسی هجوم آوردند. مدیران پپسی آن روز متوجه شدند که به جای چاپ دو عدد 349 به اشتباه هشتصد هزار بطری با این عدد به مردم فروخته شده. متاسفانه شورش بسیار بزرگی راه افتاد و آدم‌های معترض زیادی در این جریان مجروح شدند. حتی گفته می‌شود این شورش، پنج کشته به جای گذاشته است. در همین سال، انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین درحال برگزاری بوده. شخصی به نام “دل فیرو” با شعار تظلم‌خواهی از پپسی بین مردم مشهور می‌شود و رای می‌آورد. این فرد با وکلای خود به آمریکا می‌رود و از پپسی شکایت می‌کند. اما این شکایت راه به جایی نبرده و دل فیرو به خاطر این شکست دچار سکته قلبی می‌شود. مدتی بعد، دل فیرو دوباره این پرونده را به جریان می‌اندازد و ده نفر از مدیران برتر پپسی را دستگیر می‌کند.

شرکت پپسی از او شکایت می‌کند و این اقدام موجب می‌شود سکته‌ای دیگر جان دل فیرو را بگیرد. درنهایت این اقدامات راه به جایی نبرد، اما موجب راه افتادن جنبش‌های ضدآمریکایی زیادی در فیلیپین شد. امروز مردم فیلیپین پپسی نمی‌خورند و اگر اسمی از پپسی جلوی آن‌ها بیاورید حتما با برخورد بد آن‌ها مواجه خواهید شد.

 

number fever

می‌بینید که یک استراتژی اشتباه ممکن است تا چه اندازه هویت برند شما را به خطر بیاندازد.

انواع کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی

کمپین‌های دیجیتالی

امروزه به دلیل اینکه مردم بیشتر وقت خود را در اینترنت می‌گذرانند، این کمپین‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این نوع از تبلیغات شما رسانه خود را انتخاب و اقدام به انتشار محتوای تبلیغاتی در آن می‌کنید. این کمپین‌ها می‌توانند شامل تبلیغات در وبسایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوایی باشند.

 

کمپین ارجاع به مشتری

در این نوع از کمپین، شما مشتریان خود را به شیوه‌ای هوشمندانه وادار می‌کنید که برند شما را به دوستان خود معرفی کنند. برای مثال، شما به مشتریان فعلی خود این نوید را می‌دهید که اگر 5 نفر از اعضای خانواده خود را وادر به خرید از محصولات شما بکند، تخفیف ویژه‌ای برایشان درنظر خواهید گرفت. البته این نوع از کمپین‌ در کشور ما طرفدار زیادی ندارد اما اگر روی آن درست کار شود می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

 

کمپین پست الکترونیکی

ممکن است فکر کنید استفاده از ایمیل به اندازه قبل مرسوم نیست. اما در اشتباهید. کمپین‌های ایمیلی شامل ارسال یک ایمیل به صورت رندوم به مخاطبین شماست. این ایمیل می‌تواند حاوی محتوای متفاوتی باشد. برای مثال ارائه یک کد تخفیف به کسانی که برای اولین بار از خدمات شما استفاده خواهند کرد. یا توضیح کسب‌وکارتان به شیوه‌ای که ذهن مخاطب را درگیر کند و بخواهد به وبسایت شما نگاهی بیندازد.

کمپین پست الکترونیکی

کمپین بازاریابی ویروسی

فرض کنید برای معرفی کمپین خود ویدئویی منتشر می‌کنید. این ویدئو می‌تواند به هر دلیلی برای مردم جذاب باشد. ممکن است از یک شخص مشهور برای ایفای نقش در این ویدئو استفاده کرده باشید. این شخص می‌تواند یک اینفلوئنسر محبوب باشد. یا محتوای ویدئوی شما آن‌قدر جذاب است که مردم آن را با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند. در این حالت گفته می‌شود که کمپین مثل یک ویروس بین مردم پخش شده. مردم درمورد ویدئوی شما با یکدیگر حرف می‌زنند و آن را برای یکدیگر می‌فرستند. هرچه تعداد این بازدیدها بیشتر باشد نشان‌دهنده موفقیت بیشتر شماست. چرا که از بین این تعداد چندین نفر اقدام به خرید یا استفاده از محصولات و خدمات شما خواهند کرد.

مولفه‌هایی که قبل از راه‌اندازی یک کمپین باید بررسی شوند

مخاطب هدف خود را مشخص کنید

هدف شما از ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی باید واضح و مشخص باشد. آیا قصد دارید مشتریان جدیدی را به سمت کسب‌وکار خود هدایت کنید؟ آیا می‌خواهید مشتریان فعلی خود را تبدیل به مشتریان دائمی و وفادار کنید؟ آیا مخاطبین هدف شما کسانی هستند که با برندتان آشنایی دارند؟ یا قرار است از فعالیت جدیدی در کسب‌وکا خود رونمایی کنید؟ البته ممکن است کمپین شما طبق هدفی که معین کرده‌اید پیش نرود. برای مثال امکان دارد شما با هدف تثبیت مشتری اقدام به راه‌اندازی یک کمپین کنید و در پایان متوجه شوید افراد جدیدی هم به مشتریان شما اضافه شده‌اند. یا حتی ممکن است مشتریان فعلی خود را هم از دست بدهید.

سعی کنید خصوصیات مشتریان خود را ارزیابی کنید. رفتار آن‌ها را آنالیز کرده و در جهت همین رفتارها گام بردارید. ببینید آن‌ها به چه پلتفرمی برای وقت گذراندن علاقه دارند. هدف آن‌ها برای حضور در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ چه محتوایی برای آن‌ها سرگرم‌کننده و جذاب است؟ با این کمپین کدام یک از نیازها و یا مشکلات مخاطبین خود را برطرف خواهید کرد؟ این پارامترها را قبل از راه‌اندازی کمپین خود بررسی کنید تا درنهایت به نتیجه مطلوب برسید.

چرا این کمپین را راه می‌اندازید

ممکن است اهداف متفاوتی برای راه اندازی یک کمپین داشته باشید. اما قبل از اینکه برای شروع اقدام کنید، باید این هدف را مشخص کرده باشید. موارد زیر چند مثال ساده هستند که ممکن است اهداف شما را تحت پوشش قرار دهند.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام
  1. رونمایی از محصول و یا خدمات جدید
  2. تبدیل مشتریان فعلی به مشتریان وفادار
  3. معرفی برند و افزایش آگاهی مخاطب از برند
  4. افزایش فروش
  5. وارد کردن مخاظبین و مشتریان جدید به چرخه کسب‌وکارتان
  6. معرفی یک رویداد خاص
  7. شهرت

البته که همه اهداف نمی‌توانند در این هفت مورد جای داده شوند. ممکن است شما اهداف دیگری برای راه انداختن یک کمپین داشته باشید. اما هدف اصلی این است که بدانید چرا می‌خواهید چنین کاری انجام دهید؟

تبلیغات خود را چگونه و چطور منتشر می‌کنیم

قبل از شروع باید تمام کانال‌هایی که در اختیار دارید را بررسی کنید. بعد آن‌هایی که انتشار تبلیغ در آن‌ها مستلزم هزینه است را از آن‌هایی که رایگان هستند جدا کنید. بعد بررسی کنید که بازدهی کمپین شما در کدام‌یک از این دو کانال بیشتر خواهد بود. یک تقویم تبلیغاتی طراحی کنید تا بدانید در کدام روز چه محتوایی را برای این تبلیغات قرار است منتشر کنید. کمپین شما باید بازه زمانی مشخصی داشته باشد. مثلا ده روز، یا حتی یک ماه. و با توجه به این مدت زمانی که در اختیار دارید، اقدام به انتشار محتوای خود کنید.

بیشتر بخوانید: تبلیغات همسان چیست؟

آنالیز کمپین

بعد از اتمام زمان کمپین نباید آن را رها کرد. مرحله آخر و مهم، آنالیز کمپین است. باید بررسی کنید و ببینید که تا چه اندازه به هدفی که در آغاز داشته‌اید رسیدید. برای سنجش این پارامترها عناوین متعددی در اختیار شماست.

  1. بررسی نرخ باز شدن ایمیل‌ها و تعداد کلیک بر روی لینک
  2. تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها، اگر بستری که کمپین را منتشر کردید فضای مجازی است
  3. بررسی تعداد بازدیدها از بلاگ
  4. بررسی تعداد فروش
  5. بررسی و تحلیل مشتریان جدید

 

کمپین مارکتینگ

 

 

بررسی پارامترهای SMART

SMART

این چهارچوب برای تنظیم اهداف است. به شما این امکان را می‌دهد تا اهداف خود را به صورت قابل پیگیری تعیین کنید.

Specific (مشخص بودن): باید مشخص کنید که قرار است چه چیزی به دست آورید. هدف خود را در شروع کار مشخص می‌کنید و باید بدانید که این هدف باید قابل قبول باشد.

Measurable (قابل اندازه گیری): اگر اهداف شما قابل اندازه گیری نباشند، در پایان کار نمی‌توانید متوجه شوید که به نتیجه دلخواه‌تان رسیده‌اید یا نه. مولفه‌های هدف خود را به پارامترهای قابل اندازه گیری تقسیم کنید تا بررسی آن در انتهای ساده‌تر باشد.

Achievable (دست یافتنی): از قدیم گفته‌اند که سنگ بزرگ علامت نزدن است. اگر در شروع کار هستید اهداف خود را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید تا به آن‌ها برسید.

Realistic (ارتباط داشتن): دست به کاری نزنید که هیچ ارتباطی با کسب‌وکار شما ندارد. کمپینی راه بیندازید که به شما و بیزینس شما مرتبط است. ناهمگونی و مرتبط نبودن شما را از هدف اصلی دور می‌کند.

Timely (محدوده زمانی مشخص): جدول زمانی مناسبی برای کمپین خود طراحی کنید. اگر به مخاطبین خود وعده ارائه کد تخفیف در یک بازه زمانی خاص را داده باشید، اما نتوانید زیرساخت‌ها را تا روز موعود اجرا کنید، حتما شکست خواهید خورد. یا اگر محتوای تبلیغاتی خود را در زمان نامناسب منتشر کنید، دیده نخواهید شد و باز هم شکست خواهید خورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از تکنیک های نوشتن متن تبلیغاتی به مطلب مربوطه در بخش دیجیتال مارکتینگ نوین هاب مراجعه نمایید.

درنهایت

کمپین‌های تبلیغاتی برای رونق کسب‌وکار شما بسیار حائز اهمیت هستند. هوشمندانه آن‌ها را انتخاب کنید و هوشمندانه‌تر به اجرای آن‌ها بپردازید. بستر مناسبی برای انتشار و معرفی آن پیدا کنید و درطول مسیر همواره به آنالیز آن بپردازید. اگر بستر انتخابی شما فضای مجازی است، آنالیز کمپین اهمیت بسیار بالایی دارد. شما باید بدانید از طریق کمپین‌تان چه اندازه ورودی دریافت کرده‌اید.

نوین هاب  یک پلتفرم مدیریت شبکه‌های مجازی است. با داشبورد حرفه‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید محتوای خود را برای انتشار زمان بندی کنید. این ویژگی برای راه‌اندازی کمپین‌ها امکان بسیار مناسبی است. همچنین برای آنالیز عملکرد خود، به کمک این پلتفرم می‌توانید اهداف اولیه خود را بررسی کنید و ببینید که به آن‌ها دست پیدا کرده‌اید یا نه.

بیشتر مطالعه کنید: استراتژی پیام‌های چند کاناله برای افزایش درآمد

ارسال نظر