وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

10 ایده برتر برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

بهترین نوع محتوا برای شبکه های اجتماعی

یک روز کاری را تصور کنید که پشت سیستم نشسته‌اید و برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی هیچ ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد. حتی بعد زیر و رو کردن سایت‌ها و مقالات مختلف موضوع جذابی پیدا نمی‌کنید قطعا کلافه و سر درگم خواهید شد. نگران نباشید این مقاله را دقیقا برای شما نوشتم. آموزش تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی مبحث گسترده‌ای است که در کنار خلاقیت شما می‌تواند نتایج بسیار مثبتی را در بر داشته باشد.

در این مقاله از بلاگ نوین هاب قصد داریم درباره بهترین نوع محتوا در شبکه های اجتماعی صحبت کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

10 ایده برتر تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

پرسش‌هایی مطرح کرده و صحبت را آغاز کنید

با مطرح کردن چند پرسش در آغاز پست‌های خود تلاش کنید هم مخاطبان را با خود درگیر کنید و هم ببینید چه می‌خواهند و هم اینکه این شانس را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید تا بیش از پیش با شما آشنا شوند. این پرسش‌ها بسته به تجربه و نوع دیدگاه شما می‌تواند درباره محصول، یا رویدادی مرتبط با حوزه کسب و کار خودتان و یا مسائلی خارج از این محدود باشد.

پرسش‌هایی به بهترین شکل پاسخ داده می‌شوند که شامل ترجیح یا اولویت مشتری باشند. این پرسش‌ها باید به نوعی دغدغه مخاطب باشند تا در او واکنش ایجاد کند. همچنین پرسش‌های شما باید پاسخ کوتاه بله یا خیر نیز داشته باشند. مثلا پرسش‌هایی که نظر مشتریان را می‌پرسد، “شما کدام یک از محصولات جدید ما را بیشتر دوست داشتین؟”.

یا پرسش‌هایی درباره تصمیم گیری‌های عمومی ” نظر شما درباره شعبه جدیدمون چیه؟ به نظرتون کجا افتتاحش کنیم بهتره؟”. حتی می‌توانید در پایان پست سوالی بپرسید که مخاطب را با خود همراه کنید مثلا می‌توانید بپرسید موافقید؟ یا شما چی فکر می‌کنید؟

ساده ترین پرسش‌ها هم می‌تواند مخاطبان را در سطح بالایی درگیر کند. چنین ترفندهایی باعث می‌شود توجه مخاطب را جلب کنید، به ویژه اگر برای پاسخ دادن خیلی به سختی نیفتند. اگر در استراتژی خود بتوانید، متن یا پست متنی ساده‌ای را با تصویری قدرتمند و جذاب ترکیب کنید قطعا مخاطب برای افزایش سطح آگاهی خود و خواندن ادامه مطلب همراه شما خواهد بود.

بر اساس تحقیقات بادی مدیا، سوال پرسیدن در پایان مطلب، به جای اواسط متن، که معمولا نادیده گرفته می‌شوند می‌تواند تا 15 درصد نرخ مشارکت را افزایش دهد.

نکته: علاوه بر مواردی که به آن اشاره کردیم، پست‌هایی شامل ” جای خالی را با کلمه مد نظر پر کنید”  نیز می‌تواند درگیر کننده باشند و مخاطبان را به مشارکت تشویق کند. زیرا مخاطبان شما در پاسخ خود تنها یک یا دو کلمه می‌نویسند.

به عنوان مثال می‌توانید بپرسید ” اگر می‌توانستم هر جایی از این دنیا زندگی کنم، آنجا ….بود”

روایت خودتان را بگویید و برای داستان مشتریانتان هم ارزش ویژه‌ای قائل شوید

هر برندی و هر فردی داستانی برای گفتن دارد. فرقی نمی‌کند به صورت متنی یا تصویری، به هر حال باید آن را بازگو کنید. به صورت طبیعی همگی ما دوست داریم، داستان‌های جذاب و دنباله‌دار را دنبال کنیم و به ماجراهای متقاعد کننده واکنش نشان دهیم.

از شبکه های اجتماعی به عنوان بستری برای تعریف کردن داستانتان استفاده کنید. بدین ترتیب طرفدارانتان می‌توانند بیشتر درباره شما بدانند و یک ارتباط ذهنی با برند و محصولات شما برقرار کنند. صفحه یا کانال خود را به جایی تبدیل کنید که در آن حرف‌هایتان را می‌زنید و صدایتان را به گوش مشتریان می‌رسانید.

طرح موضوعات جذاب و درگیر کننده درباره علت راه اندازی شرکت، هدف‌ها، موفقیت‌ها و شکست‌های مربوط به برندتان و آنچه که تا امروز یاد گرفتید و چیزهایی که باعث ایجاد انگیزه بیشتر در شما شده، می‌تواند به پرسش‌های ذهنی مخاطبان شما پاسخ دهد و آن‌ها را بیشتر از قبل به شما نزدیک کند.

در نهایت این کار منجر به وفاداری و فروش بیشتر می‌شود. علاوه بر شما مشتریان و مخاطبان هم همیشه داستان‌های جالب و جذابی دارند که در آن می‌گویند چطور محصولات یا خدمات شما گره‌ای از مشکلات آن‌ها رفع کرده است. بنابراین شما می‌توانید فیدبک و بازخورد مشتریان خود را به صورت تصویری، متنی یا ویدیویی به اشتراک بگذارید.

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

از مشکلاتی بگویید که حل کرده‌اید، تخصص خود را به اشتراک بگذارید و ارزشمند باشید

یکی از موثرترین روش‌هایی که کاربران شبکه های اجتماعی در سطح اجتماعی و احساسی با شما ارتباط برقرار کنند، این است که موقعیت برند خود را معتبر و قدرتمند نشان دهید.

باید به آن‌ها بگویید که شما منبعی هستید که برای دستیابی به اطلاعات روز حوزه کسب و کارتان، می‌توانند به آن اتکا کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار بیان مشکلاتی است که آن‌ها را حل کرده‌اید. شما باید این کار را ترجیحا به صورت غیر مستقیم انجام دهید.

مثلا اگر شما محصولاتی در زمینه پولیش و جلا دادن مبلمان قدیمی و عتیقه دارید می‌بایست پست‌هایی را درباره نحوه و اهمیت نگهداری از کالاهای قدیمی منتشر کنید. یا ترفندهای نگهداری از چوب و یا آمار ارقامی از اجناس عتیقه‌ای به اشتراک بگذارید که به دلیل سلامت با قیمت زیادی فروخته شده‌اند.

از اخبار فوری و تعطیلات مناسبتی و رویدادهای خاص برای محتوای الهام بخش استفاده کنید

سعی کنید حتما از اخبار روز مربوط به حوزه کسب و کار خود حتما پست منتشر کنید. این کار باعث ایجاد ارتباط و اعتبار بیشتر می‌شود و نشان می‌دهد برند شما در ترندهای مربوط به صنعت فعالیت خود، یک قدم از دیگران جلوتر است.

شما می‌توانید از ابزارهای مفیدی همچون google alerts و feedly برای اطلاع از جدیدترین اخبار استفاده کنید. همچنین جدیدترین توییت‌ها و موضوعات جذاب را در سایت buzzsumo ببینید.

برای مثال شرکت ارئو در پایان سال 2013 ویدئو کلیپی پخش کرد و فرود موفقیت آمیز ربات مارس رور را روی مریخ جشن گرفت و تصویری از یک کلوچه با کرم قرمز رنگی در مرکز آن منتشر کرد که مسیر حرکت آن ربات را نشان می‌دهد. و ارئو زیر پست خود این کپشن را نوشته بود: ” حالا زمان آن رسیده است که کلوچه ارئو با موفقیت در ظرف شیر فرود آید”

در واقع بیشترین پست‌هایی که در شبکه های اجتماعی به صورت وایرال دست به دست می‌شوند مربوط به تعطیلات یا جشن‌های مهم سال است مانند شب یلدا، عید نوروز، روز مادر، روز پدر و…است. پس به این منظور از یک تقویم محتوایی که در آن تمامی مناسبت‌ها را درج کردید استفاده کنید تا بتوانید به بهترین شکل برای تولید محتوا از آن‌ها بهره ببرید.

حتی می‌توانید از مخاطبان خود سوالاتی درباره تعطیلات بپرسید. همچنین می‌توانید به آن‌ها پیشنهاد دهید که چه طور محصول یا خدمات شما می‌تواند در ایام خاصی از سال بهترین کاربرد را داشته باشد.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

محصولات و خدمات را تبلیغ کنید، اما قانون 20/80 در تولید محتوا از یادتان نرود

برندهای زیادی از تمام کسب و کارها در شبکه های اجتماعی حضور دارند، اما مهم این است که بین محتواهای تبلیغاتی و محتوای ارزشمند برای مخاطبان تعادل برقرار کنید. فرض کنید رابطه برند شما با مشتریانش خوب است و محتواهای زیادی پست می‌کنید که برای مخاطبان ارزشمند است و حاوی نکات آموزنده است.

در این حالت مشتریان از پست‌های غیر مرسوم شما درباره محصول، خدمات یا تخفیف‌هایی که در نظر گرفتید، ناراحت نمی‌شوند آن‌ها را تحمل می‌کنند. حتی ممکن است از شما بخواهند درباره این موضوعات به آن‌ها اطلاع رسانی کنید.

در قانون 20/80  شما می‌بایست 80 درصد از محتواهای خود را به مطالب با ارزش و مفید یا موضوعات شخصی اختصاص دهید. ضمن اینکه می‌توانید محتواهای خود را به لینکی متصل کنید که درگیر کننده و جذاب باشد.

اما 20 درصد از محتوا را به صورت تبلیغی و ترویجی منتشر کنید. حتی در این گونه از پست‌ها هم روش‌هایی که همچنان می‌تواند مشتریان را درگیر نگه دارد، ارائه پیشنهادات خاص برای یکسری از مشتریان وفادار است.

همچنین می‌توانید طرفدارانتان را زودتر از دیگران از محصولات و خدمات جدید باخبر کنید. برای این کار کمپینی از پست‌های مختلف در شبکه های اجتماعی راه اندازی کنید. بدین ترتیب میزان آگاهی از برند شما بیشتر شود و مخاطبان فکر کنند که نسبت به دیگران امتیاز ویژه‌ای دارند.

با قانون 80/20 محصولات خود را تبلیغ کنید

پیشنهاد ویژه، کد تخفیف یا رویداد آتی را به اشتراک بگذارید

مردم عاشق پیشنهادات ویژه‌ هستند و تصاویر بهترین راه برای برجسته کردن آن‌ها به شکلی مصور است. فرقی نمی‌کند که این پست مربوط به شروع فصل جدید فروش یا رویدادی خاص یا هفته‌ای ویژه باشد مهم این است که بهترین راه تشویق مردم، برای بازدید مجدد پروفایل شما در شبکه های اجتماعی است.

برای تولید محتوا از نکته‌های آموزشی و ترفندهای مختلف استفاده کنید

ارائه نکته‌ها و ترفندهای جذاب به مشتریان، یکی از بهترین راه‌هایی است که با آن می‌توانید به طور دائم ارزش ایجاد کنید. با این کار امکان وایرال شدن پست‌های خود را نیز افزایش می‌دهید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای انجام این کار این است که دستور العملی ساده و گام به گام را در رابطه با یک موضوع آموزشی، به صورت تصویری و در چند فریم نمایش دهید.

از پشت صحنه کار برای تولید محتوا استفاده کنید

برای افزایش صمیمت با برندتان و نشان دادن وجهه انسانی شرکت، و برای ایجاد حس نزدیکی مخاطبان و مشتریان با برند و مجموعه خود، سعی کنید از تصاویر و ویدیوهایی که پشت صحنه فعالیت شما را نشان می‌دهد در پست‌های خود استفاده کنید. حتی می‌توانید تیزر یا کلیپ‌های مستندی را از هر مرحله از انجام پروژه نمایش دهید تا طرفدارانتان در جریان پیشرفت شما قرار بگیرند.

برای مثال از جشن‌های مناسبتی خود عکس و کلیپ تهیه کنید و آن را در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید. نمونه دیگر می‌تواند پست‌هایی مربوط به حضور کارمند جدید  یا خداحافظی یکی از کارمندان قبلی باشد.

پشت صحنه محل کار

مسئولیت‌های اجتماعی خود را برجسته کنید

برای اینکه بتوانید تصویر بهتری از برند خود بسازید، سعی کنید به طور برجسته نشان دهید که موضوعات اجتماعی تا چه اندازه برای برند شما اهمیت دارد و از تصاویر متعدد برای برجسته کردن مسئولیت‌های اجتماعی و جنبه‌های خیریه فعالیت خود استفاده کنید. برای مثال اگر در نیکوکاری و امر خیرخواهانه‌ای شرکت کردید به نوعی آن را به نمایش بگذارید.

پست‌های طنز و خنده‌دار، متناسب با ذائقه مخاطبان خود منتشر کنید

تصاویر طنز و خنده دار که معمولا با کپشن‌های طنز همراه هستند نیز نه تنها قابلیت به اشتراک گذاری گسترده‌ای دارند بلکه به شدت در شبکه های اجتماعی محبوب هستند. ولی اگر با چنین پست‌هایی که در اصطلاح به آن‌ها میم meme گفته می‌شود آشنایی ندارید می‌توانید به سایت memegenerator.net سر بزنید و از نمونه‌های آن الهام بگیرید.

یادتان باشد هر چیزی که باعث واکنش‌های احساسی شود مناسب است، به ویژه اگر جنبه مثبت داشته باشد. نکته مهم در استفاده از این گونه از پست‌ها این است که در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود، روی چنین پست‌هایی حساب ویژه‌ای باز نکنید.

این پست‌ها نرخ مشارکت و سرگرمی بالایی دارند اما چنین محتوایی به عنوان محتوای با کیفیت شناخته نمی‌شود. بنابراین باید به اندازه از این پست‌ها استفاده کنید.

در نهایت شما برای تولید محتوا و مدیریت شبکه های اجتماعی خود می‌توانید از ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی همچون نوین هاب کمک بگیرید. ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی نوین هاب همانند یک دستیار در کنار شما بوده تا روند مدیریت شبکه های اجتماعی را برای شما تسهیل کند.

از امکانات برجسته ابزار هوشمند نوین هاب می‌توان به انتشار خودکار و زمانبندی محتوا اشاره کرد. با این ویژگی شما می‌توانید پست‌های خود را پیش از موعد انتشار آماده کرده و در داشبورد نوین هاب بارگزاری کنید تا بر اساس روز و ساعت دلخواه شما به صورت خودکار منتشر شود.

علاوه بر این، شما می‌توانید تمامی کامنت‌ها و دایرکت‌های شبکه‌ های اجتماعی مختلف را در یک فضا مشاهده کنید و سریعا به آن‌ها پاسخ دهید. ضمن اینکه امکان آنالیز شبکه های اجتماعی مختلف را به جهت رصد کردن نتایج فعالیت خود، خواهید داشت. اگر هنوز مطلب بازاریابی در اینستاگرام را مطالعه نکردید پیشنهاد می‌کنم این مطلب کاربردی را از دست ندهید!

تیترنویسی نیز یکی از مهارت‌هایی است که در تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. در مطلب تکنیک‌های تیترنویسی جذاب به تمامی نکات تیترنویسی اشاره کردیم.

نتیجه گیری

لازم به ذکر است که نکات مربوط به تولید محتوا در شبکه های اجتماعی به اندازه‌ای گسترده است که توضیح و شرح آن در یک مقاله نمی‌گنجد.

اما در مطالب آینده بلاگ نوین هاب بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد. بعد از گفتن تمامی این موارد قطعا داشتن نظم برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی ضروری است. برای کسب اطلاع بیشتر درخصوص تولید محتوای منظم در شبکه های اجتماعی به آدرس صفحه مربوطه در بخش مطالب آموزشی بلاگ نوین هاب مراجعه نمایید.

ارسال نظر