وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

سیر تا پیاز تیترنویسی جذاب و کلیک خور

تیتر نویسی جذاب

قطعا اولین دلیلی که باعث شد شما این مقاله را باز کنید، عنوان و تیتر این مقاله بوده است. پس اولین چیزی که مخاطب را به سمت مقاله شما جذب می‌کند تا بر روی آن کلیک کند، تیتر مقاله شماست. بنابراین سرنوشت خوانده شدن یا خوانده نشدن مقاله شما را در درجه اول تیتر شما تعیین می‌کند. در این مقاله قصد دارم تا چند تکنیک برای تیترنویسی جذاب را به شما آموزش دهم، پس اگر با نوشتن سروکار دارید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

شاید از خودتان بپرسید، من که برای نگارش مقالاتم، تمامی منابع را مطالعه می‌کنم و یک مقاله با کیفیت، جامع، کاربردی و اختصاصی برای مخاطبان می‌نویسم اما آن طور که باید، محتواهای من از سمت مخاطبان دیده نمی‌شود.

یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که شما تیتر جذابی برای مقاله خود انتخاب نکردید در نتیجه شما کاربر را برای کلیک بر روی مقاله خود ترغیب نکردید.

تیتر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

تیترنویسی جذاب

تیتر خوب 2 ویژگی اصلی دارد

گویای موضوع مقاله باشد

باید مخاطب را از موضوع مقاله آگاه کند یعنی به صورت کلی به موضوعی که در مقاله به آن پرداختین، اشاره شده باشد.

قانع کننده باشد

در مرحله بعدی تیتر شما باید قانع کننده باشد یعنی به اندازه‌ای جذاب باشد که مخاطب را ترغیب کند تا بر روی لینک شما کلیک کند و وارد صفحه مقاله شما شود.

پس ما باید در تیتر خود نشان دهیم که پاسخ سوال مخاطب نزد ماست و ما بهترین جواب را می‌توانیم به او دهیم. به صورت کلی، چه در مقدمه مقاله و چه در تیتر مقاله شما باید امتیاز یا سودی که مخاطب از خواندن مقاله شما عایدش می‌شود را به‌آن اشاره کنید.

مورد بعدی که بسیار حائز اهمیت است این است که شما می‌توانید در عنوان مقاله، به مزیت‌ها و  هر آن چیزی که باعث تمایز محتوای شما نسبت به سایر مقالات می‌شود اشاره کنید.

بیشتر بخوانید: میم مارکتینگ چیست؟+ مثال‌های واقعی

یک اصل مهم در تیترنویسی

مخاطب را کنجکاو کنید

همیشه به خاطر داشته باشید برای نوشتن مقالات و تیتر باید خود را به جای مخاطب قرار دهید و ببینید با دیدن چه عنوان و یا متنی ترغیب به خواندن آن می‌شوید. اگر بخواهم در این زمینه شما را راهنمایی کنم باید بگویم اکثر ما آدم‌ها زمانی که یک اطلاعات محدود و کمی راجع به یک مساله‌ای داشته باشیم، بیشتر کنجکاو می‌شویم تا اطلاعات خود را در این زمینه گسترش دهیم.

پس کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در تیتر اطلاعات کمی را به صورت کلی به مخاطب ارائه کنید. به گونه‌ای که علاوه بر اینکه به موضوع مقاله شما پی ببرد، تشنه دانستن و خواندن مقاله شما شود.

مثلا آیا می‌دانستید اپل اولین کمپانی فروشنده آیفون نبوده است؟

پیش‌تر در برخی از مقالات اشاره کردیم که شما به عنوان یک تولید کننده محتوا، فروشندگان پشت سیستم هستید که از زبان یک کسب و کار با مخاطب صحبت می‌کنید. تفاوت شما با تیم فروش این است که به صورت مستقیم و تلفنی با مشتری سر و کار ندارید. در نتیجه با متن و کلمات با مخاطب صحبت می‌کنید. پس ابزار کار شما دایره واژگانی است که در ذهن دارید بنابراین قدرت کلمات را دست کم نگیرید.

در اینجا می‌خواهم به چند کلمه قدرتمند برای تیترنویسی اشاره کنم. کلماتی مانند جامع، کامل، برترین، بهترین، رایگان، اولین، آخرین، فوق العاده، راه‌کار، تخفیف، عجیب، باور نکردنی می‌توانند نگاه مخاطب را به سمت خود جلب کنند.

توجه داشته باشید که شما برای جلب نظر مخاطب فرصت زیادی ندارید و مخاطب با دیدن تیتر شما تصمیم می‌گیرد که مقاله را باز کند یا نه.

انواع تیترنویسی برای مقالات

تیترنویسی جذاب

تیترهایی که با عدد همراه هستند

تیترهایی که با عدد همراه هستند قدرت زیادی در جلب نظر مخاطب دارند یکی از دلایل آن این است که وجود عدد بین حروف، یک وجه تمایز ایجاد می‌کند دوم اینکه مخاطب کاملا درک می‌کند که با خواندن متن ما مثلا می‌تواند 10 راه‌کار برای دیده‌ شدن پیج را یاد بگیرد. در واقع نتیجه و نفعی که از خواندن مقاله ما‌ نصیبش می‌شود را در یک نگاه درک می‌کند.

مثل معرفی 12 مدل بازاریابی محبوب

تیترهای چند بخشی

خواندن تیترهای چند بخشی برای مخاطب راحت و قابل هضم است. برای مثال

نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی+ بهترین زمان ارسال

چرا مقاله شما در گوگل رتبه نمی‌گیرد_5 اشتباه رایج در مقاله نویسی

پاسخ اتوماتیک و هوشمند به پیام‌های تلگرام

تکرار یا تمرین؟ 12 راه‌کار برای فراموش نکردن مطالب

همان طور که می‌بینید الزاما تیتر شما نباید در یکی از این قالب‌ها جای بگیرد شما می‌توانید با استفاده از خلاقیت خود این موارد را با یکدیگر ترکیب کنید و یک تیتر جذاب خلق کنید.

تیترنویسی عبارت محور

مثلا رزومه کاری حرفه‌ای، رزومه‌ایست که بدون حضور شما، از زبان شما صحبت می‌کند

در این تیترها، چون توضیح بیشتری راجع به موضوع مقاله داده شده، مخاطب ارتباط خوبی با این نوع از تیترها برقرار می‌کند.

تیترهای رمز آلود و غیر منتظره

تابو شکنی کنید. همیشه هم بنا نیست یک ویژگی مثبت یا مزیت را در تیتر مقاله عنوان کنید. برخی اوقات با اشاره به یک نکته منفی و برخلاف سایر تیترها می‌توانیم نظر مخاطب را جلب کنیم.

کارهای مطمئن برای مرگ سریع‌تر که هر روز مشتاقانه انجام می‌دهیم

تیترهای یک چیز_یک نکته

یک نکته که پست‌های شما را ده‌ها برابر جذاب‌تر از قبل می‌کند

این گونه از تیترها به دلیل اینکه به عدد یک اشاره می‌کند به مخاطب این حس را القا می‌کند که در کمترین زمان ممکن پاسخ سوال خود را دریافت می‌کند. در نتیجه می‌تواند توجه مخاطب را برای کلیک کردن بر روی مقاله جلب کند.

تیترهای چگونگی

استفاده از تیترهایی با کلمه چگونه یا چگونگی یکی از متداول‌ترین تیترها است که بازخورد خوبی هم از سمت مخاطبان دریافت می‌کند.مثلا یکی از مقالاتی که در بلاگ نوین هاب با عنوان چگونگی وجود دارد:

چگونه به ویدیوهای ریلز اینستاگرام موزیک اضافه کنیم؟

تیترهای چگونگی با 4 هدف اصلی نوشته می‌شوند:

یکی اینکه زمانی که شما قصد دارید پیشنهاد یک چیز جدید یا بهبود چیز قبلی را به مخاطب دهید. دوم حل کردن یک مشکل. سوم وعده رسیدن به یک چیز جدید مانند مثالی که در این بخش زدم. چهارم کنجکاوی حس مخاطب.

تیترهای دو قسمتی

همه پست‌ها را لایک می‌کنند، اما راه‌هایی برای افزایش ریچ

ابزار نوین هاب، شبکه‌های اجتماعی خود را یکجا مدیریت کنید

تیترهای دو قسمتی نیز یکی دیگر از انواع فرم‌های تیترنویسی است که بسته به موضوع مقاله خود می‌توانید از آن استفاده کنید.

تیترهایی که از کلمات گام به گام یا مرحله به مرحله در آن استفاده شده

تیترهایی با کلمات گام به گام و مرحله به مرحله از آن دسته تیترهایی است که یک حس آموزش دقیق و با جزئیات را به مخاطب القا می‌کند و از این طریق توجه مخاطبان را به سمت خود جلب می‌کند.

7 مرحله برای جذب مخاطب بیشتر در شبکه‌های اجتماعی

12 گام برای نوشتن یک متن خلاقانه

توصیه آخر اینکه مراقب باشید در حین تیترنویسی به سمت زردنویسی پیش نروید. اگر هنوز مطلب زردنویسی چیست؟ را مطالعه نکردید توصیه می‌کنم این مقاله را از دست ندهید.

جمع بندی

در این مقاله به چند نمونه از فرم‌های تیترنویسی اشاره کردم که می‌توانید از آن‌ها برای نوشتن مقالات خود استفاده کنید و نتیجه را نسبت به قبل مقایسه کنید. اگر تجربه یا نظری در این مورد دارید خوشحال می‌شوم در کامنت‌ها با من به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر