وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

میم مارکتینگ meme marketing چیست؟| چه طور با میم بیشتر دیده شویم؟

میم مارکتینگ چیست؟

اگر به دنبال الگویی برای استراتژی بازاریابی خود هستید به جای درستی آمده‌اید. در این مقاله همه آنچه که باید در مورد میم مارکتینگ بدانید را برای شما توضیح می‌دهم.

این اصطلاح اولین بار توسط ریچارد داوکینز ( زیست شناس اهل بریتانیا) در سال 1976 ابداع شد. او اظهار داشت که این ایده می تواند گسترش یابد و در فرهنگ عامه جا بیفتد، درست مانند ژن‌ها که می توانند تکثیر شوند.

میم مارکتینگ چیست؟

حتما در فضای شبکه‌های اجتماعی پست‌هایی را در قالب طنز دیده‌اید که تولید کننده این نوع پست‌ها دیالوگ مورد نظر خود را بر روی تصویر یک شخص معروف، قطعه‌ای از یک فیلم، یا یک گیف اضافه می‌کند تا محتوا به مایه‌هایی از طنز آغشته شود. به این پست‌ها میم گفته می‌شود.

از آن‌جایی که همگی ما در طول روز مشغله زیادی داریم، تماشای این نوع از پست‌ها در فضای مجازی به شکل سوپاپ عمل می‌کند تا قدری از  کارهای روتین روزمره فاصله بگیریم و ذهنمان را آزاد کنیم.

بنابراین این نوع از محتواها همیشه طرفداران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند و باعث ایجاد واکنش در مخاطبان می‌شود. استفاده از میم مارکتینگ تقریبا در اکثر شبکه‌های اجتماعی، و بیزینس‌ها رایج است.

جالب است بدانید محتواهای میم، زیر مجموعه‌ای از بازاریابی هم محسوب می‌شود. چرا که واکنش مخاطبان نسبت به این نوع از پست‌ها بیشتر است و این نوع از محتواها پتانسیل بیشتری برای وایرال شدن، و معرفی برند شما دارند. پس می‌توانید از میم مارکتینگ به عنوان یک ابزار برای دیده شدن و تبلیغات غیر مستقیم خود استفاده کنید.

جان پیام محتواهای میم، شوخی و مزاح در قالب طعنه، کنایه و…است.

در واقع استفاده درست از این تکنیک باعث بازاریابی دهان به دهان برای برند شما نیز می‌شود. علاوه بر این از آن جایی که کاربران اینترنت به دلیل ذیغ وقت و حوصله، تمایل دارند در کمترین زمان ممکن نیاز خود را برطرف کنند، میم‌ از آن دسته محتواهایی است که خیلی سریع پیام را به خواننده منتقل می‌کند.

اما

در  تولید این نوع از محتواها باید محتاط باشید چرا که اگر در تولید این گونه از محتواها حد تعادل را رعایت نکنید، حس ناخوشایند و سطحی بودن به مخاطب منتقل می‌کنید. ضمن اینکه باید توجه داشته باشید محتوایی که تولید می‌کنید، یک قشر خاص، صنف خاص و یا یک فرهنگ را نشانه نگیرد زیرا در این صورت با واکنش‌های منفی از سوی مخاطبان مواجه می‌شوید و این موضوع بر روی چهره برند شما تاثیر خواهد گذاشت.

میم مارکتینگ

نکته‌های مهم برای ساخت میم

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!

  1. از هر تصویر یا ویدیویی که ممکن است خشم و واکنش منفی مخاطبان را برانگیزد، استفاده نکنید.
  2. زمانی که یک تصویر یا ویدیو دست به دست می‌شود زمان موج سواری است. پس سعی کنید این زمان طلایی را از دست ندهید چون اگر دیرتر اقدام به انتشار این نوع از محتواها کنید، قطعا برای کاربران، آزاردهنده، تکراری و کپی به نظر می‌رسد.
  3. سعی کنید میم‌هایی تولید کنید که متناسب با حوزه کسب‌وکار شما باشد.
  4. یکی از معایب میم مارکتینگ این است که به سرعت وایرال می‌شوند و به سرعت هم فراموش می‌شوند. بنابراین سعی کنید از میم‌های قدیمی حتی اگر خیلی جذاب باشند استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: سلبریتی مارکتینگ

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

چه طور میم بسازیم؟

میم‌ها را شخصی سازی کنید

از آن جایی که میم‌ها باید ارزش اصلی برند شما را حفظ کنند، سعی کنید میم‌های خود را شخصی سازی کنید تا محتوایی را ارائه کنید که مناسب مخاطبان هدف شما باشد.

مرتبط باشید

سعی کنید میم‌هایی را انتخاب کنید که بین اکثر مخاطبان یک شوخی محبوب باشد و اگر مخاطبان هدف شما نتوانند با شوخی شما ارتباط برقرار کنند با محتوای شما هم درگیر نمی‌شوند.

پرسونای مخاطب را در نظر بگیرید

در هنگام تولید محتوای میم سعی کنید، پرسونای مخاطب خود مانند سن، علایق، حیطه کاری را در نظر بگیرید. به علاوه وقتی می‌دانید مخاطبان هدف شما چگونه هستند می‌توانید میم‌های بهتری را انتخاب کنید.

مثال‌های واقعی از میم در دنیای شبکه‌های اجتماعی

میم دریک (رپر خفن)

این میم تصاویری از یکی از موزیک‌ ویدئوهای دریک است. دریک خواننده، رپر، ترانه سرا، بازیگر و کارآفرین کانادایی است.

میم دریک

میم سریال فرندز

سریال فرندز هم از آن دسته سریال‌هایی است که تماشای آن تاریخ انقضا ندارد و عکس‌های منتشر شده از این فیلم هم برای تولید محتوای میم بسیار مناسب است.

میم سریال فرندز

میم پیرمرد

آندرس آرتو یک مهندس برق اهل مجارستان است که به صورت کاملا اتفاقی به دلیل چهره و نوع لبخندی که دارد، عکس‌هایش وایرال شد. در حال حاضر نیز استفاده از این عکس برای محتوای میم رواج بسیاری پیدا کرده است.

میم پیرمرد

سخن پایانی

شما باید میم‌ها، اصطلاحات و تصاویری که می‌تواند به حوزه کاریتان مربوط باشد را بشناسید. ضمن اینکه شما مجاز نیستین از هر تصویر یا عبارتی در حوزه کاری خود استفاده کنید. در میم مارکتینگ از خلاقیت و شوخ طبعی خودتان استفاده کنید.

شبکه‌های اجتماعی بستر انتشار انواع محتواست. شما می‌توانید برای مدیریت هرچه بهتر شبکه‌های اجتماعی خود از ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی نوین هاب استفاده کنید. دستیار هوشمند شبکه‌های اجتماعی نوین هاب این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که تمامی شبکه‌های اجتماعی خود را در یک فضا و به صورت یکپارچه مدیریت کنید.

خوشحال می‌شوم نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با من به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر