وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

آنالیز تلگرام | تحلیل و آنالیز کانال تلگرام

آنالیز تلگرام

تا به حال درباره آنالیز اینستاگرام زیاد صحبت کرده‌ایم، اما آنالیز تلگرام هم به همان اندازه برای بازاریابی دیجیتال مهم است.

با 400 میلیون کاربر فعال ماهانه در ماه، تلگرام به یکی از مهم‌ترین پیام‌رسان‌ها در دنیا تبدیل شده است. مدیران این پیام‌رسان پیش‌بینی کره‌اند که تا سال 2022 تعداد کاربر فعال ماهانه در ماه به 1 میلیارد نفر برسد.

تلگرام حدود 50 میلیون کاربر در ایران دارد. به این معنی که بیش از نصف ایرانی‌ها در از این اپلیکیشن روسی استفاده می‌کنند.

اما اصلا مزیت دانستن آنالیز تلگرام چیست؟

برای بازاریابان بسیار مهم است که این تعداد کاربر، از چه کانال‌هایی بیشتر بازدید می‌کنند، چه متن‌هایی بیشتر می‌نویسند یا می‌خوانند، بیشتر متن می‌خوانند یا عکس و ویدیو تماشا می‌کنند و… .

در واقع بازاریابان به تحلیل و آنالیز تلگرام نیاز دارند تا به داده‌های مورد نظرشان دست پیدا کنند.

دو نوع پلتفرم در تلگرام وجود دارد: کانال‌ها و چت‌ها (خصوصی و گروه). اما آنالیز تنها برای کانال تلگرام ارائه می‌شود.

برای آنالیز گروه‌های تلگرام، می‌توانید یکی از انواع ربات تلگرام را به گروه خود متصل کنید تا تعداد اعضا، تعداد پیام‌ها و تعداد پیام هر کدام از اعضا را به تفکیک به شما بدهند.

کانال جایی است که فقط پیام‌های ادمین در آن ظاهر می‌شود. اما در چت خصوصی و گروه‌ها همه اعضای گروه می‌توانند پیام رد و بدل کنند.

آنالیز کانال تلگرام

به تازگی آنالیز تلگرام به روز رسانی شده است و در آپدیت جدید تحلیل و آنالیز مفصل و با جزییاتی از فعالیت شما و اعضای کانال تلگرامتان در اختیارتان قرار می‌دهد.

برای دسترسی به آنالیز تلگرام، از منو تنظیمات کانال را باز کنید، سپس سه نقطه را بزنید و بعد گزینه Statics را انتخاب کنید.

نمای کلی و نمودار رشد

بخش Overview یک نمای کلی از آنالیز کانال تلگرام را به شما نشان می‌دهد. تعدادفالوورها، تعداد بازدید هر پست، تعداد به اشتراک گذاشتن هر پست و درصد فالورهایی که نوتیفیکیشن را روشن کرده‌اند، در نمای کلی آنالیز خواهید دید.

درصد تغییرات و رشد آنها را هم در کنار اعداد می‌توانید ببینید.

در پایین این آمارها نمودار رشد فالوورها (Growth) را در هفته‌های مختلف، مشاهده خواهید کرد. با تکان دادن آیکون موبایل به سمت چپ و راست بازه‌های زمانی طولانی‌تری از رشد فالوورها را می‌توانید ببینید.

نمودار رشد

بیشتر بخوانید: آمار تلگرام در سال ۲۰۲۰ | تعداد کاربران تلگرام در ایران

نمودار فالوورها

نمودار بعدی، تعداد فالوورها بر اساس ورود (Joined) و خروج (Left) به کانال شما در بازه‌های زمانی مختلف را به نمایش می‌گذارد. شما می‌توانید روی دکمه Left و Joined کلیک کنید و نمودار هر کدام را به صورت جداگانه ببینید.

نمودار فالوورها

با اسکرول کردن به نمودار بعدی را خواهید دید، که تغییرات Notifications را در بازه زمانی‌های مختلف به شما نشان می‌دهند.

نمودار اعلان‌ها

این نمودار به دو بخش Muted و Unmuted تقسیم می‌شود. این دو بخش تعداد کسانی که در هفته‌های گذشته، نوتیفیکیشن‌ کانال شما را برای خود روشن کردند و یا کانال شما را میوت کرده‌اند، نشان می‌دهد.

نمودار اعلان ها

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

یکی از مهم‌ترین آمارهایی که برای تحلیل عملکردتان به آن نیاز دارید، در نمودار بعدی برای شما به نمایش گذاشته می‌شود.

نمودار بازدید بر اساس ساعت

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، این نمودار از دو قسمت ساعت‌ها و تعداد بازدیدها تشکیل شده و شما می‌توانید دو هفته مختلف را با هم مقایسه کنید.

نمودار دیگری از آنالیز تلگرام که در تصویر مشاهده می‌کنید، مربوط به بازدیدها بر اساس منابع است. به زبان ساده‌تر این نمودار به شما می‌گوید که چه تعداد از بازدیدهای کانال شما از طرف فالوورها، سرچ، پیام فوروارد شده، کانال، گروه‌ها، URl و… بوده است.

با دانستن این آمار، می‌توانید متوجه شوید که تمرکز خود را برای تبلیغات بر کدام قسمت بگذارید.

در اینجا هم با تکان دادن آیکون گوشی در زیر نمودار، می‌توانید بازه زمانی بیشتری ببینید.

نمودار بازدید بر اساس ساعت

بازدیدها بر اساس منابع

نمودار دیگری که در بخش آنالیز کانال تلگرام می‌بینید، منبعی که فالوورهایتان از آنجا وارد کانال شما شدند را نشان می‌دهد.

در این نمودار بر اساس هفته‌هایی که انتخاب می‌کنید، تعداد فالوورهایی که از سرچ، URL، Pm، Channels و Groups وارد کانال شما شده‌اند را به تفکیک خواهید دید.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بازدیدکنندگان کانال تلگرام شما، به چه زبانی صحبت می‌کنند و از کدام کشورها هستند.

بازدید بر اساس منابع

بیشتر مطالعه کنید: افزایش امنیت تلگرام با چند روش کاربردی و آسان + عکس

نمودار زبان‌ها

در نمودار بعدی زبان اعضای کانال را به تفکیک خواهید دید.

نکته: البته از آنجایی که تلگرام در ایران فیلتر است و با فیلترشکن به آن متصل می‌شوند؛ احتمال خطا در این نمودار بسیار زیاد است.

نمودار زبان در آنالیز تلگرام

 

نمودار تعامل‌ها

آخرین نمودار از آنالیز کانال تلگرام، یکی از مهم‌ترین آنهاست. نمودار Interactions یا تعامل، میزان بازدید و به اشتراک گذاری محتوای کانال شما را نشان می‌دهد.

البته شما می‌توانید با انتخاب Views و Share  آمار هر کدام را به تفکیک مقایسه کنید و یا با انتخاب هر دو در کنار هم به بررسی وضعیت آنها بپردازید.

نمودار تعامل آنالیز تلگرام

آنالیز تلگرام نوین هاب

شما همچنین در قسمت آنالیز تلگرام نوین هاب، آمار دقیقی از فعالیت کانال تلگرام خود را مشاهده کنید. تغییرات فالوورها، بازدیدها و نمودارهای آنها از جمله شاخص‌های آنالیز تلگرام در پلتفرم نوین هاب است.

22 نظر

    • سلام. اگر خودتون ادمین کانال باشید بله راهی هست. اما اگر نیستید خیر

  • سلام ممنون خوب بود. فقطمنابع رو برام باز میکنید، urlچیه؟
    پی امو غیره یعنی از کجا ها میان؟

    • دوست عزیز url به معنای لینکه. برای مثال فرض کنید که شما لینک کانال تلگرام خودتون رو در استوری اینستاگرام گذاشتید. کسانی که از اون طریق وارد کانال شما می‌شن به عنوان وارد شونده‌ها از طریق url.
      پیام های فوروارد شده هم که مشخصن. وقتی از کانال شما برای کسی مطلبی فرستاده بشه می‌تونه روی آی دی کانال کلیک بکنه و واردش بشه. غیره هم میشه اینکه مثلا کسی اسم کانال شما رو جایی بشنوه و بیاد سرچش کنه.

  • سلام وقت بخیر
    در کانال تلگرام ما اطلاعات بخش تعامل و اطلاعات بخش آخر آنالیز که میزان share هر پست رو به تفکیک نشون میده متفاوته، مثلا تو بخش تعامل برای 12 اگوست تعداد share پست ها 37 نفر اعلام شده در صورتی که وقتی share پست های اون روز رو به تفکیک بررسی میکنیم ازین مقدار خیلی کمتره، علتش چیه و کدوم رو باید در نظر بگیریم؟

  • سلام ‌‌

    سایت یا نرم افزار هایی که برای انالیز دقیق هشتگ توییتر بشه انالیز دقیق انجام داد معرفی کنید یا اگر در این باره مقاله ای نوشته دارید بذارید لطفا ممنون

  • سلام، من یه کانال ۲۰۰ و چند نفره دارم، گاهی یه مت تو کانال میزارم تا شب ۱۲۰ تا بازدید میخوره اما تو آمار گاهی به ۶۰۰,۷۰۰ و حتی ۱۵۰۰ بازدید میرسه.یعنی چی؟؟؟؟؟

  • سلام، من یه کانال ۲۰۰ و چند نفره دارم، گاهی یه مت تو کانال میزارم تا شب ۱۲۰ تا بازدید میخوره اما تو آمار گاهی به ۶۰۰,۷۰۰ و حتی ۱۵۰۰ بازدید میرسه.یعنی چی؟؟؟؟؟

    • دقت کنید که بازه زمانی پستتون رو درست تنظیم کرده باشین وگرنه آماری که تو اور ویو بهتون میده مربوط به چندتا پسته.

  • سلام اینکه بتونیم ببینیم کیا پست هامون رو دیدن تو کانال منظورم عضو بودن یانبودن یا ز طریق shareشدن بوده اینا فقط برای کانالای با تعداد عضو بالا امکان پذیره؟

  • سلام وقت بخیر
    معنی مخفف pm در آنالیزها چیست ؟ و مورد بعدی چطور در کانال می‌شود دید چه کسانی از کانال بازدید کرده اند فالوور ها هم بالای ۱۵۰۰ نفر است

  • سلام در قسمت source of view. قسمت follower برای من کثلا حدود ۸۰۰ تا میاره در حالی که ممبر کانال ۲۳۰ نفره منظور این قسمت یعنی ۸۰۰ نفر از کانال بازدید کردند؟

  • سلام وقت بخیر من یه کانال خصوصی سه نفری دارم و هر عکسی یا چیزی داخلش میفرستم میبینم 10تا ویوو خورده ایا میدونین قضیش چیه ؟