وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

استراتژی راه انداختن کسب‌وکار اینترنتی

سوشال مدیا

فرض کنید که سرمایه‌ای در دست دارید، و ایده‌ای تازه در ذهن شما جرقه زده و به این فکر افتاده‌اید که یک کسب و کار آنلاین راه بیاندازید اما گیج شده‌اید که باید از کجا شروع کنید. شما در اولین قدم می‌بایست یک استراتژی طراحی کنید حتما می‌پرسید طراحی استراتژی یعنی چه؟ استراتژی همان راه رسیدن به هدف و ترسیم نقشه مسیر است.

در واقع شما در طول روز و برای انجام کارهای روزمره خود نیز استراتژی دارید، اینکه از کدام سوپر مارکت خرید کنید، از چه مسیری به سرکار بروید، سر چه ساعتی ناهار بخورید همگی جز استراتژی و برنامه‌ریزی‌های شما محسوب می‌شود.

بازاریابی آنلاین و ورود به دنیای گسترده کسب و کار آنلاین موجب پیشرفت بیزینس خواهد شد. برای ورود به این دنیای گستره شما نیاز به یک استراتژی درست دارید. در دنیای امروز، نمی‌توان اهمیت شبکه‌های مجازی و دنیای گسترده وب را دست کم گرفت. اصرار بر روی حفظ شکل سنتی کسب‌وکار و عدم ورود به دنیای وب، بیزینس شما را به عقب خواهد راند. به همین دلیل توجه به این نکته بسیار ضروری خواهد بود. اگر ندانید که هدف شما از ورود به دنیای آنلاین چیست، احتمال خطای شما بالا خواهد رفت. در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است به بررسی استراتژی ورود و راه انداختن کسب‌وکار اینترنتی بپردازیم.

نوین هاب یک پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. با کمک داشبورد حرفه‌ای که نوین هاب در اختیار شما می‌گذارد، می‌توانید تمام شبکه‌های اجتماعی خود را به صورت یکپارچه مدیریت کنید. می‌توانید محتوای خود را برای انتشار، مدیریت و زمان‌بندی کنید، به آنالیز شبکه‌های اجتماعی خود بپردازید و کامنت‌ها را در یک داشبورد اختصاصی مدیریت کنید.

 

کسب‌وکار آنلاین

این به معنای راه انداختن یک بیزینس تازه نیست. البته اگر قصد دارید یک کار تازه راه بیندازید، بهتر است از روز اول به آنلاین بودن آن فکر کنید. اما اگر کسب‌وکار شما شکل سنتی دارد، الان زمان آن فرا رسیده که آن را از حالت سنتی خارج کنید. البته ورود به دنیای آنلاین به معنای ساختن یک اکانت اینستاگرامی و فروش محصول در این پلتفرم نیست. حقیقت این است که این دنیا بسیار بزرگتر از تمرکز برروی “فقط اینستاگرام” است. بسیاری از بیزینس‌ها دچار همین مشکل میشوند و به همین دلیل حتی اگر وارد دنیای آنلاین شوند، پیشرفت چشمگیری نخواهند داشت. با وجود کانال‌های مختلف، شما باید اول از خود بپرسید که کدام یک از این کانال‌ها برای کسب‌وکار شما بهتر است؟ چه روشی باید اتخاذ کنید تا پیشرفت بهتری داشته باشید؟ قبل از انتخاب بهترین استراتژی و کانال، باید اهداف خود را مشخص کنید.

اهداف راه انداختن کسب و کار آنلاین

1- افزایش آگاهی از برند

اینترنت بیش از 2.8 میلیارد کاربر دارد. می‌توان گفت برای شروع، اهمیتی ندارد که چه استراتژی را انتخاب می‌کنید. از هر راهی که شروع کنید، آگاهی از برند خود را افزایش خواهید داد. چرا که با حجم زیادی از مخاطب روبرو هستید که ممکن است دنبال خدمات و محصولات شما باشند. نام تجاری شما فق به دلیل اینکه با تعداد زیادی از کاربران مواجه هستید، مطرح خواهد شد. این امر میسر نخواهد شد به جز با به اشتراک گذاری محتوای مناسب و فعالیت در شبکه‌های مجازی.

2- افزایش پیروان و فروش

وقتی به صورت آنلاین بازاریابی می‌کنید، مخاطبان هدف خود را به یک مشتری بالقوه تبدیل خواهید کرد. البته پیش از این باید مخاطب هدف خود را بشناسید. ما پیش از این در بلاگی مجزا به نحوه طراحی مخاطب هدف و شناخت آن‌ها پرداخته‌ایم. مطالعه آن را به شما توصیه می‌کنم.

3- افزایش درآمد

بازاریابی آنلاین فروش شما را افزایش خواهد داد. فرض کنید که شما یک فروشگاه لوازم بهداشتی و آرایشی دارید. با بازاریابی به صورت آنلاین و تمرکز بر روی سئو، با کم‌ترین هزینه می‌توانید فروشگاه خود را تبلیغ کنید. اگر قرار بود این کار را به شکل سنتی انجام دهید، می‌بایست از بیلبوردهای تبلیغاتی و چاپ بروشورها استفاده کنید. علاوه بر هزینه بالا، احتمال بازگشت سرمایه شما نیز بسیار ناچیز است. آیا می‌توانید مطمئن باشید که بنزهای تبلیغاتی شما در معرض مشتریان واقعی شما و کسانی که به محصولات شما نیاز دارند قرار خواهد گرفت؟ آیا می‌توانید مطمئن باشید کسانی که بروشور خود را بین آن‌ها پخش کردید برای خرید به فروشگاه شما می‌آیند؟ اما با تولید محتوای مناسب و شرح علت لزوم خرید از شما مردم بیشتری برای خرید راغب می‌شوند.

استراتژی

استراتژی راه انداختن کسب‌وکار آنلاین

حالا بعد از بررسی اهداف بازاریابی آنلاین نوبت به بررسی استراتژی رسیده است.

1- SEO

سئو یا بهینه سازی موتور جست‌وجو به شما این امکان را می‌دهد که در صفحات جست‌و‌جو ظاهر شوید. اگر اصول سئو را به درستی رعایت کنید، وقتی مردم درمورد کسب‌وکارهای مرتبط با شما سرچ می‌کنند، شما هم در لیست نتایج وجود خواهید داشت. تحقیق کلمات کلیدی یکی از قدم‌های اولیه است. قبل از شروع به تولید محتوای مورد علاقه مخاطبان خود، اول از همه باید کلمات کلیدی که ممکن است آن‌ها در حوزه شما سرچ کنند را پیدا کنید. ابزارهای مختلفی برای رسیدن به کلمات کلیدی وجود دارد. گوگل ادز، KeywordsFX و keywordtool.io.

بعد از آنکه کلمات کلیدی را پیدا کردید، باید متناسب با آن محتوایی درخور تولید کنید. هرچه بیشتر از این کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید برای شما بهتر است. چراکه وقتی مخاطب اقدام به جست‌وجوی آن می‌کند به وبسایت شما خواهد رسید.

2- راه‌اندازی یک بلاگ

طبق تحقیقات اخیر، وبلاگ‌ها پنجمین منبع آنلاین مورداعتماد مردم هستند. گفته می‌شود که مردم زیادی به مطالعه بلاگ‌ها علاقه دارند. اگر شما محتوای مناسب کسب‌وکار خود را در قالب بلاگ منتشر کنید، مردم به شما اعتماد خواهند کرد. چرا که واضح است شما به برطرف کردن نیازها و سوالات آن‌ها اهمیت می‌دهید. توجه داشته باشید که یک مقاله استاندارد وبلاگی باید 600 کلمه باشد. اما می‌توانید محتوای بلاگ خود را در قالب longform منتشر کنید. این نوع از محتوا طولانی‌تر و با جزییات بیشتری است. به همین دلیل هم حجم زیادی از نیاز مخاطب را پوشش می‌دهد و هم موتورهای جست‌وجوی گوگل شما را در صفحات اول نمایش می‌دهد. چرا که گوگل به صفحات . مطالب طولانی‌تر اهمیت می‌دهد. longform می‌تواند تا 2000 کلمه را پوشش دهد. یکی دیگر از دلایل اهمیت بلاگ پست‌ها توانایی انتشار آن‌ها در سایر شبکه‌های مجازی است. می‌توانید در لینکدین خود مطلبی درمورد آن بنویسید و مخاطب را برای مطالعه بیشتر به بلاگ خود ارجاع دهید. می‌توانید لینک آن را در استوری اینستاگرام خود بگذارید و به این ترتیب مخاطب بیشتری را به سمت بلاگ و درنهایت وبسایت خود منتقل کنید.

استراتژی

3- بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی انواع متفاوتی دارد. یکی از آن‌ها بلاگ است که در بند قبل اهمیت لزوم آن را بررسی کردیم. علاوه بر آن ما پیش از این در پستی مجزا به بازاریابی محتوایی پرداخته‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست. اینفوگرافیک‌ها شکل دیگری از بازاریابی محتوا هستند که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. شما می‌توانید مطالب طولانی و پیچیده را به روش بصری توضیح دهید.

ویدئوها شکل دیگری از بازاریابی محتوایی هستند که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. ویدئوها به سبب جذاب بودن مخاطب را ترغیب می‌کنند تا مدت زمان بیشتری را در صفحه شما بگذرانند. می‌توان گفت میزان محبوبیت آن‌ها از محتوای متنی هم بیشتر است.

4- بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین استراتژی‌هایی است که می‌توانید به کار بگیرید. می‌توانید با استفاده از آن با کاربرانی که پیش از این به کسب‌وکار شما علاقه نشان داده‌اند ارتباط مجدد برقرار کنید. برای بازاریابی ایمیلی می‌توانید فرمی به وبسایت خود اضافه کنید و از مخاطبین خود بخواهید آدرس ایمیل خود را وارد کنند. بعد می‌توانید آن‌ها را نسبت به محتوای جدید منتشر شده، کمپین‌های تبلیغاتی تاز‌تاین یا کد تخفیف با ارسال یک ایمیل آگاه کنید. سعی کنید از ارسال ایمیل به کسانی که اقدام به نام‌نویسی نکرده‌اند خودداری کنید. چون این روش برای مردم آزاردهنده خواهد بود و احتمالا به نظر آن‌ها غیرحرفه‌ای هم باشد.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

استراتژی

5- بازاریابی از طریق سوشال مدیا

شبکه‌های اجتماعی بیش از میلیاردها کاربر در سرتاسر دنیا دارند. می‌توانید از هرکدام از این رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. معروف‌ترین آن‌ها یوتیوب، لینکدین، اینستاگرام، فیسبوک و توییتر است.

  • یوتیوب

فیلم‌ها جذاب‌تر از متن‌ها هستند. می‌توانید محتواهای پیچیده‌تر را در قالب ویدئو آماده کرده و در یوتیوب خود منتشر کنید. توجه داشته باشید که این محتوا باید به کسب‌وکار شما مرتبط باشد و نیاز مخاطبتان را برطرف کند.

  • لینکدین

لینکدین یکی از مهم‌ترین رسانه‌های اجتماعی برای شرکت‌های b2b است. زیرا هدف بنیادین این شبکه اجتماعی برقراری ارتباطی حرفه‌ای است. شما می‌توانید در صفحه لینکدین خود اطلاعات حرفه‌ای‌تری منتشر کنید. همچنین می‌توانید از گروه‌های جست‌وجو برای برقراری ارتباط با سایر کسب‌وکارهای مرتبط با خود استفاده کنید.

  • اینستاگرام

از آن‌جایی که اینستاگرام یک شبکه مجازی تصویر محور است، می‌توانید تصاویر رویدادهای مربوط به شرکت را در آنجا منتشر کرده و به ساخت پرسونال برندینگ خود کمک کنید.

 

اینکه از چه پلتفرمی برای معرفی کسب‌وکار خود و استفاده می‌کنید مهم است. اول از همه باید متناسب با کسب‌وکار شما باشد و دوم هم اینکه باید محتوای مناسب با همان پلتفرم را منتشر کنید. اما موردی که اهمیت بیشتری دارد، ارجاع رسانه‌های اجتماعی‌تان به یکدیگر است. برای مثال اگر برای بازاریابی محتوای خود از بلاگ استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که پیوندهایی به سایر شبکه‌های اجتماعی خود را در آن می‌آورید. به این ترتیب مخاطب می‌تواند شما را در سایر پلتفرم‌ها هم دنبال کند.

 

 

 

6- یک مشاور بازاریابی استخدام کنید

حتی اگر هزاران مقاله درمورد بازاریابی بخوانید، باز هم شما را تبدیل به یک بازاریاب نمی‌کند. بهتر است از کسی استفاده کنید که در این حوزه تخصص دارد. برای یک کس‌وکار کوچک و نوپا، کمک گرفتن از یک بازاریاب می‌تواند به رشد و توسعه آن کمک شایانی کند.

 

7- وارد مقالات یا اخبار شوید

از سایر کسب‌وکارهایی که به شما مرتبط هستند بخواهید که بیزینس شما را به دیگران معرفی کنند. با این کار کسب‌وکار شما در سایر کانال‌های معتمد تبلیغ می‌شود و افراد بیشتری به شما خواهند پیوست. می‌توانید در سرویس‌های آنلاین خبری عضو شوید و محتوای خود را در آنجا منتشر کنید. برای مثال ویرگول پایگاه مناسبی برای انتشار محتوای شماست. رپورتاژ‌های خبری شکل دیگری از ورود به سایر وبگاه‌ها هستند.

8- از اینفلوئنسرها کمک بگیرید

می‌توانید از اینفلوئنسرها بخواهید کسب‌وکار شما را به دیگران معرفی کنند. توجه داشته باشید که حتما فرد مناسبی را انتخاب کنید. برای مثال اگر شما یک کسب‌وکار خدمات اینترنتی دارید، یک اینفلوئنسر فعال در حوزه فشن نمی‌تواند بیزینس شما را معرفی کند. اگر می‌خواهید با اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر آشنا شوید این مقاله را از دست ندهید.

درنهایت

بازاریابی دیجیتالی و ورود به شبکه‌های آنلاین می‌تواند کسب‌وکار شما را توسعه ببخشد. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید کار خود را تازه شروع کنید یا قرار است شکل آن را از حالت سنتی خارج کنید. بازاریابی آنلاین راحت، ارزان و بسیار محبوب است.

 

2 نظر