وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی که باید در 2021 بشناسید

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مهم 2021 را می‌شناسید؟

شبکه‌های اجتماعی عضو جدانشدنی این روزهای زندگی ما هستند. تنوع این شبکه‌های اجتماعی روز به روز درحال گسترده‌تر شدن هستند و باید آن‌ها را به خوبی شناخت. همانطور که می‌دانید ماهیت شبکه‌های اجتماعی این روزهای خیلی تغییر کرده‌اند. درحقیقت از فضایی برای برقراری ارتباط با دوستان، تبدیل به فضایی برای گسترش کسب‌وکار شده‌اند. به همین دلیل شما باید بدانید که کدام پلتفرم برای توسعه کسب‌وکار شما مناسب است. در این پست از بلاگ نوین هاب برای شما لیست شبکه‌های اجتماعی که باید در سال 2021 آن‌ها را بشناسید و با آن آشنا باشید را برای شما آورده‌ایم.

 

لیست شبکه‌های اجتماعی که باید در سال 2021 بشناسید

اگر قرار است یک استراتژی حرفه‌ای برای شبکه‌های اجتماعی خود بنویسید، باید بدانید که چه پلتفرمی شما را در راه رسیدن به اهداف‌تان یاری خواهد کرد.

در این پست شبکه‌های اجتماعی مهم از بزرگ‌ترین به کوچک‌ترین تقسیم‌بندی شده‌اند:

فیسبوک

کاربران فعال ماهانه: 2.8 میلیارد

فیسبوک علاوه بر آنکه بزرگترین شبکه اجتماعی جهان است، یکی از پیشرفته‌ترین کانال‌ها برای بازاریابی نیز شناخته می‌شود. مردم از فیسبوک برای انتشار انواع محتوا استفاده می‌کنند. محتوای ویدئویی، تصویری، متنی و… مردم از فیسبوک برای برقراری ارتباط با دوستانشان و پیگیری اخبار استفاده می‌کنند. اواخر سال 2020 اعلام شد که حدود 18.2 درصد از بزرگسالان از طریق فیسبوک خرید کرده‌اند.

در سال اخیر فیسبوک امکان خرید تجارت الکترونیکی از طریق فروشگاه‌های فیسبوک را در اولویت کارهایش قرار داده و کاربران از این ویژگی در حال استفاده کردن هستند.

شبکه‌های اجتماعی

 

یوتیوب

کاربران فعال ماهانه: 2.29 میلیارد

 

یوتیوب هیچ‌وقت به عنوان یک شبکه اجتماعی درنظر گرفته نشد. اما نمی‌توان ارزش و اهمیت آن را ناددیه گرفت. به همین دلیل در دومین مرتبه از لیست شبکه‌های اجتماعی 2021 قرار گرفته است. یوتیوب یکی از محبوب‌ترین موتورهای جست‌وجو شناخته می‌شود و اهمیت آن در این خصوص بسیار بالاست. بریا برندهای معتبر خیلی بهتر است که تبلیغات خود را میان ویدئوهای یوتیوب پخش کنند. و این موضوع بازدهی بیشتری نسبت به پخش آگهی تبلیغاتی از تلویزیون برایشان دارد. به همین دلیل برندهای مشهور همیشه توجه خود را به روی الگوریتم، استراتژی و بودجه لازم برای استفاده از تبلیغات یوتیوب، معطوف کرده‌اند. در سال 2020 اعلام شد که 70% بینندگان یوتیوب بعد از دیدن تبلیغات در آن، اقدام به خرید کرده‌اند.

 

واتساپ

کاربران فعال ماهانه: 2.0 میلیارد

در این لیست واتساپ شماهر سوم را به خود اختصاص داده اما حقیقت امر آن است که واتساپ شماره یک پیام‌رسان‌ها در جهان است. در سال 2020 طی نظرسنجی که صورت گرفت، به عنوان پیام‌رسان موردعلاقه مردم شناخته شده است. به همین دلیل است که گفته می‌شود واتساپ یکی از برجسته‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سطح جهان است. احتمالا می‌دانید که در سال 2014 فیسبوک واتساپ را به قیمت 19 میلیارد دلار خریداری کرده است. روزانه 175 میلیون کاربر در 180 کشور محتلف اقدام به ارسال پیام از طریق واتساپ می‌کنند. برای کاربران واتساپ ساده‌سازی مکالمات در آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

شبکه‌های اجتماعی

 

 

پیام‌رسان فیسبوک

کاربران فعال ماهانه: 1.3 میلیارد

 

facebook messenger یکی دیگر از پیام‌رسان‌های تحت نظر فیسبوک است. البته این پیام‌رسان از چند جهت با واتساپ متفاوت است:

  • رمزگذاری end to end ندارد.
  • تبلیغات متنوعی را ارائه می‌دهد.
  • تمام مخاطبین کاربر را از طریق اینستاگرام و فیسبوک لینک می‌کند.
  • در سال 2019 در یک نظرسنجی اعلام شد که مردم دوست دارند برای ارسال پیام به پشتیبانی برندهایی که از آن‌ها خرید کرده‌اند، دوست دارند که از facebook messenger استفاده کنند.
  • دارای ویژگی‌های پاسخ خودکار است که به برندها برای ارائه پشتیبانی به مشتریان کمک می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی

اینستاگرام

کاربران فعال ماهانه: 1.22 میلیارد

 

اینستاگرام که در آغاز فعالیتش یک شبکه اجتماعی مختص به اشتراک‌گذاری عکس بود، حالا یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. امروزه اینستاگرام عملا تبدیل به یک مرکز خرید تجاری شده است. محتوایی که می‌توانید در اینستاگرام به اشتراک بگذارید، خیلی متنوع‌تر از قبل شده است. به عنوان مثال Stories ، Reels ، Instagram Live و IGTV. همه این‌ها نشان‌دهنده اهمیت اینستاگرام هستند و برندها باید فعالیت در آن را درنظر داشته باشند.  البته که فعالیت در اینستاگرام به منظور رشد کسب‌وکار نیاز به طراحی استراتژی‌های حرفه‌ای دارد. ما در بلاگی مجزا به نحوه نوشتن این استراتژی‌ها پرداخته‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

 

LinkedIn

اعضا: 756 میلیون

لینکدین از سال 2016 که توسط مایکروسافت خریداری شده، هیچ گزارشی مبنی بر تعداد کاربران فعال ماهانه یا روزانه ارائه نکرده است. اما در طی چندسال گذشته یکی از پلتفرم‌های مهم بوده است. چیزی که محبوبیت لینکدین را افزایش داده است، تمرکز روی فعالیت حرفه‌ای افراد است. به همین دلیل برندهای حرفه‌ای خیلی زود متوجه شدند که فعالیت در این شبکه اجتماعی آن‌ها را به مخاطب واقعی‌شان نزدیک‌تر خواهد کرد. طی گزارشی که در سال 2020 منتشر شد، بیش از نیمی از بازاریابان اعلام کرده‌اند که تصمیم دارند در سال 2021 از لینکدین به عنوان ابزاری برای توسعه کسب‌وکار استفاده کنند. همچنین می‌توان این پلتفرم را یکی از بهترین رسانه‌ها برای کسب‌وکارهای B2B درنظر گرفت.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

 

TikTok

کاربران فعال ماهانه: 689 میلیون

تیک‌تاک یکی از پرسروصداترین شبکه‌های اجتماعی چند سال اخیر است. این شبکه اجتماعی از سال 2017 فعالیت خود را شروع کرده به همین دلیل این میزان رشد و محبوبیت آن واقعا چشم‌گیر است. تیک‌تاک در سال 2020 پردانلودنرین اپلیکیشن سال شناخته شد. تیک‌تاک یک پلتفرم به اشتراک‌گذاری فیلم کوتاه است که الگوریتم به شدت اعتیادآوری دارد. حجم زیادی از کاربران آن را نوجوانان تشکیل می‌دهند.

 

تلگرام

کاربران فعال ماهانه: 500 میلیون

تلگرام یک اپلیکیشن پیام‌رسان است که امکان گفت‌وگوهای گروهی بزرگ را تا میزان حداکثر 200000 نفر را برای کاربرانش فراهم می‌کند. طی تمام این سال‌ها تلگرام از یک پیام‌رسان به ابزاری برای تبلیغات نیز تبدیل شده است. برندها و کسب‌وکارهای مختلف با استفاده از کانال‌های تلگرامی اقدام به معرفی و ارائه کسب‌وکار خود کرده‌اند. گفته می‌شود که تلگرام یکی از بهترین راه‌ها برای اراوه کسب‌وکارتان است.

Pinterest
ماهانه کاربران فعال: 442 میلیون

پینترست به دلیل فضای مثبت و غیرسیاسی که دارد تبدیل به یک شبکه اجتماعی بسیار محبوب برای برندها شده است. 92% از کسانی که از این پلتفرم برای تبلیغات استفاده می‌کنند اعلام کرده‌اند که رشد کاربر قابل توجهی را تجره کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که بازدهی تبلیغاتشان در پینترست چند برابر سایر رسانه‌های اجتماعی بوده است.

 

Reddit

کاربران فعال فعال: 430 میلیون نفر

این نرم افزار در سال 2005 با هدف ایجاد بستری برای پخش اخبار روانه بازار شد. اما بعدها سازنذگان آن تالارهای گفت‌وگو را به آن اضافه کردند. اما در حقیقت این نرم افزار کمی گیج کننده است و استفاده از آن مستلزم آشنایی با قابلیت‌های آن است. اعضای این شبکه اجتماعی امکان انتشار عکس، فیلم، متن و لینک را در این پلتفرم دارند. این شبکه اجتماعی محتوای وب و اخبار شبکه‌های اجتماعی را ترکیب می‌کند. همچنین الگوریتم reddit به گونه‌ای است که پست‌ها و محتواهای بی‌کیفیت اصلا دیده نشوند. درواقع کاربران این پلتفرم می‌توانند هر محتوایی که خواستند را به اشتراک بگذارند و این کاربران هستند که با رای خود مشخص می‌کنند این پست باید باز هم دیده شود یا نه. ردیت پلتفرم بسیار مناسبی برای تبادل نظر است.

بازاریاب‌ها می‌توانند یک تالار گفت‌وگو (subreddit) برای برقراری تبادل نظر با مشتریان خود ایجاد کنند.

شبکه‌های اجتماعی

 

توییتر

کاربران فعال ماهانه: 353 میلیون نفر

توییتر یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی بسار محبوب برای تبادل نظر با کاربران دیگر است. این روزها کسب‌وکارهای مختلف با استفاده از اکانت توییتر خود اقدام به انتشار محتوا برای مخاطبان خود می‌کنند. فضای توییتر به گونه‌ای است که کاربران می‌توانند آزادانه با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند و فضای بسیار تعاملی دارد. توییتر بستر بسیار خوبی برای تبلیغات کسب‌وکارهاست. بسیاری از کسب‌وکارهای خارج از ایران، ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان خود را از طریق توییتر انجام می‌دهند.

 

کلاب هاوس

کاربران فعال هفتگی: 10 میلیون نفر

این شبکه اجتماعی در سال 2020 رونمایی شد اما خیلی زود راه خود را باز کرد و به محبوبیت بسیار بالایی رسید. کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی گفت‌وگوی زنده است. شما می‌توانید در آن تالارهای گفت‌وگو تشکیل دهید و با مخاطبان خود به تبادل نظر بپردازید. هنوز هیچ تبلیغاتی در کلاب هاوس وجود ندارد. تا امروز برندهای مختلفی از این فضا برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند و با استفاده از تالارهای گفت‌وگو با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی

منبع این مقاله و آمارها وبسایت hootsuite بوده است.

شبکه‌ای برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی:

حالا که از اهمیت شبکه‌های اجتماعی 2021 باخبر شده‌اید و می‌دانید که فعالیت در آن‌ها تا چه اندازه به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند، قصد ندارید برای مدیریت حرفه‌ای آن فکری بکنید؟

 

نوین هاب یک پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. با استفاده از داشبورد حرفه‌ای که نوین هاب در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید محتوای شبکه‌های اجتماعی خود را برای انتشار زمان‌بندی کنید. همچنین این امکان را به شما می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی خود را آنالیز کنید و عملکرد خود را به درستی بسنجید. یکی دیگر از ویژگی‌های این داشبورد آن است که می‌توانید کامنت‌های تمام شبکه‌های اجتماعی خود را به صورت یکجا ببینید. امکان پاسخ‌دهی به این کامنت‌ها از طریق همین داشبورد و دریافت خروجی اکسل برای شما فراهم است.

 

 

 

4 نظر