وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

شبکه اجتماعی وی‌کی VK چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

وی‌کی چیست؟

وی‌کی را می‌شناسید؟ می‌دانید چه کاربردهایی دارد؟

وی‌کی چیست؟

وقتی اسم شبکه اجتماعی به گوش ما می‌خورد، به سرعت یاد فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و بقیه شبکه‌های اجتماعی می‌افتیم.

اما شاید تعجب کنید اگر بدانید یک شبکه اجتماعی است که نزدیک به 600 میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد و ما خیلی کم از آن شنیده‌ایم.

وکا یا وی‌کِی، (که برآمده از سرواژه‌های ف-کُنتاکته (به روسی: ВКонтакте) به معنی «در تماس» است) یک شبکه اجتماعی محبوب در میان کاربران اروپایی روس‌زبان در سراسر جهان است.

این شبکه اجتماعی در بین مردم روسیه، اوکراین، قزاقستان، مولداوی، بلاروس بسیار محبوب است. مقر اصلی وی‌کی، در سنت پترزبورگ روسیه است.

وی‌کی از کجا شروع شد؟ جایگاه وی‌کی کجاست؟

وی‌کی در سال 2006 میلادی توسط پاول دورُف مهندس کامپیوتر 22 ساله روس راه‌اندازی شد. بعدها نام پاول دوورف را با راه‌اندازی تلگرام شنیدیم.

وی‌کی به سرعت در بین کاربران روس زبان، محبوب شد و از 76 زبان دنیا از جمله فارسی پشتیبانی می‌کند. اما این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر است.

وی‌کی بسیار شبیه به فیس‌بوک طراحی شده و رتبه 3 در روسیه و 23 جهان از نظر ترافیک سایت را داراست. بر اساس گزارش Similarweb، وی‌کی چهاردهمین وبسایت پربیننده دنیاست.

پاول دوورف وی‌کی

بیشتر بخوانید:اسنپ چت چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

در حالی‌که وی‌کی به یک غول رسانه‌ای در اروپای شرقی تبدیل شده، هنوز در آمریکای شمالی و قاره‌های دیگر ناشناخته است.
یک نکته عالی که در مورد VK این است که ایجاد یک حساب کاربری چقدر آسان است. به سادگی یک نام، شماره تلفن و رمز عبور وارد کنید. سپس منتظر کد اعتبار سنجی خود باشید و تمام.
اگر نمی‌خواهید شماره تلفنی به آنها بدهید، می توانید با استفاده از حساب Facebook خود ثبت نام کنید. ثبت نام برای یک حساب کاربری در کل حدود 2 دقیقه طول می‌کشد.

وی‌کی چیست

امکانات وی‌کی

مثل سایر شبکه‌های اجتماعی، ارسال پیام‌های شخصی و گروهی با سطح امنیتی بالا، ارسال و پخش تصاویر و ویدیو از مهم‌ترین ویژگی‌های وی‌کی است.

اما علاوه بر این‌ها، وی‌کی دارای موتور جست و جوی پیشرفته‌ای است که امکان جست و جو اخبار، دوستان و هر چیزی را به کاربران می‌دهد.

پیام‌رسانی (Messaging)

پیام‌های خصوصی در وی‌کی را می‌توان بین گروه‌های 2 تا 500 نفره رد و بدل کرد. همچنین می‌توانید یک آدرس ایمیل به عنوان گیرنده تعیین کنید.
هر پیام ممکن است حداکثر 10 پیوست داشته باشد: عکس، فیلم، فایل‌های صوتی ، نقشه‌ها (نقشه جاسازی شده با نشانگر دستی) و اسناد.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

پیام وی‌کی

فید اخبار

کاربران وی‌کی می‌توانند پست‌ها را بر روی فید خود منتشر کنند، که مانند پیام می‌تواند حداکثر 10 پیوست داشته باشد. منشن و هشتگ نیز در وی‌کی پشتیبانی می‌شود.
فید خبری را می‌توان بین حالت‌های همه اخبار (پیش فرض) و جالب‌ترین اخبار انتخاب کرد.
وی‌کی فید اخبار

انجمن‌ها (Communities)

وی‌کی دارای سه مدل انجمن است: Groupsکه جای مناسبی برای تالار بحث و گفتگو، مقاله‌هایی به سبک ویکی‌پدیا و قابل ویرایش برای همه اعضا است. 
Public pages یک ابزار پخش اخبار با محوریت خبری برای افراد مشهور و مشاغل است. و نوع سوم به نام  Events که رویدادها، کنسرت‌ها و همایش‌ها را اطلاع‌رسانی می‌توان کرد.

دکمه‌ لایک

دکمه لایک وی‌کی برای پست‌ها، کامنت‌ها و… است، اما با لایک فیسبوک متفاوت است. لایک‌ها در پروفایل دیگران شمرده نمی‌شود بلکه به قسمتی در پروفایل خودتان به نام Favorites خواهد رفت.

همچنین دکمه دیگری به نام  share with friends در وی‌کی وجود دارد که می‌توانید آن مطلب را بر روی دیوار (Wall) دوستانتان یا در پیام خصوصی با آنها به اشتراک بگذارید.

حریم خصوصی

کاربران می‌توانند میزان دسترسی به محتوای خود را در داخل شبکه و اینترنت کنترل کنند. تنظیمات حریم خصوصی هم برای پیج‌ها و هم برای محتوای فردی قابل دسترسی است.

سرویس پیامکی

کاربران روسی می‌توانند با ارسال پیام خصوصی به یک پیام خصوصی پاسخ دهند و یا برای اخبار مربوط به انجمن با استفاده از پیام کوتاه نظر دهند.

موسیقی

کاربران به فایل‌های صوتی آپلود شده توسط سایر کاربران دسترسی دارند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند با پیوست کردن به پیام‌ها و پست‌های دیواری، فایل‌های صوتی را به دیوار خود بارگذاری کنند، لیست پخش ایجاد کنند و آنها را با دیگران به اشتراک بگذارند. فایلهای صوتی آپلود شده نمی‌توانند قوانین حق کپی را نقض کنند.

موسیقی وی‌کی

کاربرد وی‌کی

وی‌کی، برای آن دسته از بازاریابان و مارکترهایی که قصد بازاریابی و فروش در بازارهای اروپای شرقی را دارند، بستر بسیار مناسبی است.

VK می‌تواند پیام شما را به میلیون‌ها نفر از مردم روسیه و کشورهای روسی زبان برساند. سایتی که اکثر مردم روسی زبان به آن اعتماد دارند.

آینده وی‌کی

در سال 2013 پاول دورف به اجبار 12 درصد سهام  VK را به ایوان تاورین مالک mail.ru یکی از بزرگترین شرکت‌های اینترنتی روسیه واگذار کرد.

پس از این واگذاری ایوان تاورین سرمایه گذاری روی VK را آغاز کرد و در ابتدا 52 درصد و در نهایت کل سهام باقیمانده VK را در اختیا رشرکت mail.ru در آورد.

در حال حاضر تقریبا وی‌کی تحت اختیار دولت روسیه است و به همین دلیل خیلی از کاربران غیر روس، درباره امنیت این شبکه اجتماعی تردیدهای جدی دارند.

اما به هر حال وی‌کی همچنان در اروپای شرقی محبوب است و کاربران زیادی دارد و انتظار می‌رود این محبوبیت همچنان ادامه داشته باشد.

 

2 نظر

  • سلام خسته نباشید.من وقتی میخوام در vk ساین این کنم نمیشه شماره تلفنم رو میزنم چیزی برام نمیاد میشه بگید چجوری باید شماره رو بزنم؟911…?اگر راهنمایی کنید ساین این کنم ممنون میشم

  • نکته جالب اینجاست که هیچکس تو ایرا ن ازش استفاده نمیکنه و عملاً مدیوم غالب شبکه های اجتماعی آمریکاییه (مثل اینستاگرام) ولی باز تو ایران فیلترش کردن …