وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

محتوای تولید شده توسط کاربر ugc چیست؟ چرا باید به ugc توجه کنیم؟

محتوا تولید شده توسط کاربر

UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر، آنقدر اهمیت دارد که حتی می‌توان در سطح‌های کلان به آن پرداخت و استفاده کرد. محتوای تولید شده توسط کاربر می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای شما داشته باشد. در این پست از بلاگ نوین هاب قصد داریم به این مبحث بپردازیم و درمورد اهمیت آن حرف بزنیم.

 

UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر چیست؟

user generated content یا همان محتوای تولید شده توسط کاربر، به انواع محتوایی گفته می‌شود که کاربر خلق می‌کند. این محتوا می‌تواند حتی یک کامنت ساده باشد. همانطور که می‌دانید نظر مخاطب، اهمیت بسیار بالایی دارد. اما این نظر باید قابل استناد باشد. برای مثال، فرض کنید شما محتوایی را در بلاگ وبسایت خود منتشر کرده‌اید. بعد محتوای آن برای یک کاربر جالب است و اقدام به بازنشر آن در بلاگ‌های دیگر می‌کند. مثلا ویرگول، فیسبوک، اینستاگرام و…

منتهی تفاوت اینجاست که مخاطب از محتوای شما ایده گرفته و اندکی آن را تغییر داده و درنهایت شما را به عنوان مرجع معرفی کرده است. یا حتی ممکن است یک مخاطب اقدام به انتشارات نظر یا بازخورد خود در مورد کاری که شما انجام می‌دهید، بکند. مثلا از شما خرید کرده، یا از خدمات‌تان راضی بوده. حالا اقدام به انتشار محتوایی در شبکه‌های اجتماعی خود کرده و این رضایت را با دیگران به اشتراک می‌گذارد. در این حالت بدون اینکه شما درخصوص این محتوا ایده‌پردازی کرده باشید، پروموت شدید.

UGC

از انواع دیگر این محتوا، سوالاتی‌ست که مخاطب از شما می‌پرسد. برای مثال، فرض کنید شما محتوایی را منتشر کردید و برای کاربر سوال تکمیلی پیش می‌آید و آن را با شما درمیان می‌گذارد. اگر شما بعدها درخصوص آن سوال محتوای تازه‌ای بسازید، به معنای آن است که UGC خلق شده است.

علاوه بر همه این‌ها فرض کنید شما یک مسابقه اینستاگرامی راه انداخته‌اید، بعد از مخاطب خود می‌خواهید که شما را استوری کند. این هم زیرمجموعه UGC یا محتوای خلق شده توسط کاربر است.

UGC از کجا آمده است؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، اولین بار چه زمانی سر و کله این نوع از محتوا پیدا شد. پروفسور ریچارد ترنچ، عضو انجمن زبان شناسی لندن، برای اولین بار از این شکل محتوا استفاده کرد. در قرن 19 میلادی او از مردم خواست که در نوشتن دیکشنری آکسفورد به او کمک کنند. او از مردم درخواست کرد که هرگاه در طول روز با یک واژه انگلیسی و معنای آن برخورد کردند، آن را برای انجمن زبان شناسی لندن بفرستند. به این ترتیب در طی بیست سال صدها هزار واژه به این انجمن رسید و درنهایت دیکشنری آکسفورد تالیف شد.

بعد از اینکه اینترنت ظهور کرد و همه گیر شد، محتوای تولید شده توسط کاربر تغییر شکل داد. چیزی نگذشت که وبسایت‌هایی روی کار آمدند که تمرکز آن‌ها به روی UGC بود. مثل ویکی پدیا. این وبسایت‌ها از اطلاعات مردم برای تکمیل محتوای خود استفاده می‌کردند. بعدها شبکه‌های خبری مثل بی بی سی و سی ان ان نیز از مردم خواستند که در قالب یک گزارشگر مردمی آن‌ها را در جریان چند و چون وقایع اجتماع قرار دهند.

 

اهمیت UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر برای یک کسب‌وکار

موضوعی که در این مرحله باید بدان توجه کرد، اهمیت این مساله است. اینکه آیا چنین چیزی ضرورت دارد یا خیر؟ یا باید چه بکنیم که مخاطب تصمیم بگیرد ما را پروموت بکند؟

به عنوان یک کسب‌وکار کوچک، باید این را بدانید که نظرات مخاطب شما اهمیت بسیار زیادی دارد. شما با استفاده از این نظرات، پیشنهادات و انتقادات است که رشد کرده و مشکلات و نواقص را برطرف می‌کنید. احتمالا برای خود شما هم پیش آمده که تصمیم به خرید چیزی بگیرید و اول نظرات مخاطبان را درمورد آن محصول یا خدمات بخوانید. بعضی از کسب‌وکارها و خدمات محتوا محور هستند، که تمام دارایی آن‌ها مخاطب است. اصلا مخاطب گرداننده همه چیز است. برای مثال ویرگول را درنظر بگیرید. که مخاطبان و اعضای آن اقدام به انتشار مخاطب در آن می‌کنند. چنین کسب‌وکارهایی به مخاطب، بیشتر از بقیه نیاز دارند.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

محتوای تولید شده توسط کاربر

مزایا UGC یا محتوا تولید شده توسط کاربر

  1. افزایش مخاطب و فالوور
  2. بهبود سئو (به سبب بک‌ لینک‌ها و ارجاعات)
  3. افزایش نرخ تعامل
  4. تولید محتوای تازه
  5. تقویت ارتباط با مخاطب
  6. صرفه‌جویی در هزینه تبلیغات
  7. افزایش آگاهی نسبت به مشکلات موجود
  8. افزایش آگاهی نسبت به نحوه فعالیت‌تان

 

آیا با UGC می‌توان بازاریابی کرد؟

اول از همه از خودتان بپرسید هدف از بازاریابی چیست؟ مسلما افزایش مخاطب و مشتری. بعد از خود بپرسید برای رسیدن به مخاطب و مشتری از طریق بازاریابی، چه کاری را می‌توانید اول از همه انجام دهید؟ تولید محتوا! پس همه هدف ما از تولید محتوا بازاریابی  و دیده شدن است. با تولید محتوا می‌توانید، مخاطب را به یک مشتری دائمی یا مخاطب وفادار تبدیل کنید.

حالا باید این حقیقت را بدانید که 70 درصد مردم اعلام کرده‌اند که هنگام خرید یک محصول، نظر مستریان قبلی روی تصمیم آن‌ها اثر داشته است. احتمالا حالا دیگر باید متوجه اهمیت UGC شده باشید. نظرات مشتریان، تقریبا همه چیز است.

 

UGC چه ویژگی‌هایی دارد؟

  1. اول از همه باید بدانید که محتوای تولید شده توسط کاربر باید در فضای آنلاین منتشر شده باشد. مثلا فضای مجازی، یا قسمت نظرات کاربران وبسایت شما.
  2. این محتوا باید خلاقانه باشد.
  3. خارج از قوانین و چهارچوب‌های اصلی است. مثلا کاربر، وقتی قرار است درمورد خدمات شما چیزی در بلاگ یا شبکه‌های اجتماعی خود بنویسد، توجهی به سئو یا لینک سازی ندارد. همه چیز خارج از قوانین است.

نمونه‌ موفق محتوای تولید شده توسط کاربر

کمپین ۵۹ سالگی گرجی

بیسکوییت گرجی به مناسبت سالگرد 59 سالگی برند خود اقدام به راه‌اندازی کمپینی در توییتر کرد. باتوجه به اینکه این تولد با شیوع ویروس کرونا هم‌زمان شده بود، آن‌ها از مردم خواستند که کسانی را که تولدشان با شیوع ویروس کرونا همزمان بوده را تگ کنند. در انتهای این کمپین آن‌ها به 59 نفر از کسانی که در این کمپین شرکت کرده بودند، هدیه دادند. این کمپین، بیسکوییت گرجی را بیش از پیش محبوب و پروموت کرد.

 

 

درنهایت

با توجه به تمام مواردی که گفته شد باید از اهمیت UGC برای یک کسب‌وکار باخبر شده باشید. می‌توان گفت یک کسب‌وکار موفق، کاری است که مخاطبانش با او تعامل برقرار می‌کنند. یا نظرات خود را به اشتراک می‌گذارند. همیشه باید مخاطب را با برند خود درگیر کنید و سعی داشته باشید که این درگیری را حفظ کنید.

نوین هاب

نوین هاب یک پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید شبکه‌های اجتماعی خود را به صورت یکجا و یک‌پارچه مدیریت کنید. از ویژگی‌ها و امکاناتی که این پلتفرم هوشمند در اختیار شما می‌گذارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این پلتفرم امکانات بسیار گسترده‌ای درخصوص مدیریت شبکه‌های اجتماعی به شما می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کسب‌وکار خود را در فضای مجازی رونق بخشید.

2 نظر