وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

سوشال مانیتورینگ چیست؟

سوشال مانیتورینگ

سوشال مانیتورینگ به فرآیند تحقیق پیرامون نام برندتان در فضای آنلاین گفته می‌شود. اما این مبحث بسیار گسترده‌تر از این عناوین ساده است. در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است درمورد سوشال مانیتورینگ بخوانیم و تفاوت آن را با سوشال لیسنینگ بررسی کنیم.

سوشال مانیتورینگ 

سوشال مانیتورینگ که به عنوان نظارت و بررسی شبکه‌های اجتماعی، رصد کردن و یا سوشال لیسنینگ شناخته می‌شود، فرایند ردیابی محتوا است. شما در رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، سایت‌های خبری و مقالات مختلف، نام برند خود را رصد می‌کنید. تا درنهایت دریابید نظرات دیگران درمورد شما چیست.

با مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به مکالمات و نظرات مردم که پیرامون برند شماست، گوش فرا دهید.

اهمیت سوشال مانیتورینگ 

به عنوان یک برند، باید بدانید چه مکالماتی درمورد شما در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. همچنین نیاز دارید نتیجه کمپین‌هایی که برگزار می‌کنید را بررسی کنید. چون ممکن است بعد از اجرای یک کمپین نظرات نادرستی درمورد شما ارائه شود که نیاز به بررسی و آنالیز داشته باشد. این می‌تواند به شما کمک کند فرصت‌های تعامل با مخاطبان خود را شناسایی کرده و سطح خدمات مشتری خود را بهبود ببخشید. زیرا به شما اجازه می‌دهد به هر صحبتی که پیرامون برند شما اتفاق افتاده پاسخ دهید.

 

تفاوت سوشال مانیتورینگ با سوشال لیسنینگ

اکثر مردم این دو مفهوم را با هم اشتباه می‌گیرند. اما درواقع نباید این دو عبارت را به جای یکدیگر استفاده کرد. سوشال لیسنینگ یک مرحله بعد از مانیتورینگ است. یعنی شما در مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی داده‌ها و اطلاعات موردنیازتان را جمع‌آوری کرده‌اید و در مرحله بعد و برای سوشال لیسنینگ اقدام به عمل می‌کنید. یا درمورد آن کاری انجام می‌دهید. ما قبلا در بلاگی مجزا سوشال لیسنینگ را به طور مفصل شرح داده‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

 

چگونه شبکه‌های اجتماعی را مانیتور کنیم؟

این کار با ابزارهای به خصوصی انجام می‌شود. البته می‌توانید به صورت دستی هم این کار را انجام دهید. مثلا فرض کنید که شما هشتگ نام برند خود را در اینستاگرام یا توییتر سرچ می‌کنید و به یک سری محتوا که درمورد شما به اشتراک گذاشته شده می‌رسید. این عمل مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی است. اما ممکن است کمی وقت‌گیر و نیازمند صرف زمان و انرژی طولانی باشد. یا اگر برند شما مشهور باشد، رسیدن به همه محتواهایی که درمورد شما به اشتراک گذاشته شده دشوار باشد. به همین دلیل استفاده از یک ابزار برای این آنالیز و بررسی کارآمد خواهد بود. این ابزارهای توانایی دسته‌بندی نظرات را دارند. مثلا می‌توانند نظرات بد را از نظرات خوب جدا کنند و شما آن‌ها را در دسته‌بندی‌های متفاوت مشاهده کنید.

برای شروع باید کلمات کلیدی مرتبط با برند خود را دسته‌بندی کنید. برای مثال، نوین هاب یک ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. کلمات کلیدی پیرامون این برند به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

بعد باید خدماتی که ارائه می‌دهید را جدا کنید. در مرحله آخر هم باید کلمات و واژگانی استفاده شده پیرامون رقبای خود را پیدا کنید. اینکه ببینید مردم درمورد رقیب شما در بازار چه می‌گویند شما را در راستای رفع آن نواقص و ایرادات یاری می‌کند. وقتی این کلمات را دسته‌بندی کردید، ابزار به طور اتوماتیک جستجو پیرامون آن را آغاز می‌کند و تمام مطالبی که پیرامون برند شما نوشته شده است را لیست می‌کند. امکان پاسخ‌دهی برای شما در همین قسمت نیز فراهم است. می‌توانید یک پیغام آماده برای این پاسخ‌گویی آماده کنید اما توصیه ما به شما این است که این کار را نکنید. چون اگر برای پاسخ دادن به هر مخاطب از یک ادبیات متفاوت استفاده کنید، حس نزدیکی بیشتری به مخاطب شما دست می‌دهد. اما دیدن پیام‌های آماده که برای همه نظرات استفاده شده احساس خوبی به فرد نمی‌دهد.

 

معرفی ابزار

اول از همه این تصور که سوشال مانیتورینگ فقط مختص وبسایت‌ها است را از خود دور کنید. این می‌تواند بررسی نام برند و کلمات کلیدی‌تان در هر شبکه اجتماعی باشد. یوتیوب، پینترست، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و…

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

 

KEYHOLE

این ابزار برای بررسی هشتگ‌ها و موضوعات ترند در فضای توییتر و اینستاگرام اهمیت دارد. یعنی می‌توانید با استفاده از این ابزار هشتگ‌ها را آنالیز کنید. می‌توانید پرمخاطب‌ترین هشتگ‌ها را با استفاده از این ابزار پیدا کرده و در پست‌های خود برای بیشتر دیده شدن استفاده کنید. فقط کافی‌ است هشتگ مدنظرتان را در این ابزار وارد کنید تا همه اطلاعات پیرامون آن به شما نمایش داده شود.

سوشال مانیتورینگ

GOOGLE ALERTS

این ابزار برای بررسی کلمات کلیدی در محیط وب مناسب است. فقط کافی است با جیمیل خود وارد شوید و در صفحه گوگل آلرتز درمورد برند خود و کلمات کلیدی پیرامون آن بخوانید.

digimind

با استفاده از این ابزار می‌توانید هم سوشال لیسنینگ انجام دهید و هم سوشال مانیتورینگ.

 

توجه داشته باشید که همه این ابزارها نسخه دمو دارند که به شما این اجازه را می‌دهند که قبل از خرید، نسخه رایگان آن را استفاده کنید.

 

جمع‌بندی

در این پست از بلاگ نوین هاب سعی کردیم اهمیت سوشال مانیتورینگ را بررسی کنیم. همانطور که پیش از این هم گفتیم، در فضای شلوغ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دانشتن اینکه چه مفاهیمی درمورد برند شما گفته می‌شود و تحلیل رقبایتان اهمیت دارد. این فعالیت به شما دیدگاه تازه‌ای برای حرکت روبه‌جلو می‌دهد. اگر قرار باشد فقط در شبکه‌های اجتماعی بدون هیچگونه آنالیز و بررسی فعالیت داشته باشیم، آب در هاون کوفتن خواهد بود.

آیا شما ابزار دیگری برای سوشال مانیتورینگ می‌شناسید؟

4 نظر