وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

API چیست ؟ چه کاربردی دارد؟

API چیست؟

شاید شما هم تا به حال کلمه API را در ابزارها و پلتفرم‌های مختلف شنیده باشید. اما API چیست؟ اگر بخواهیم به صورت ساده‌تر این مفهوم را توضیح دهیم API در حقیقت یک رابط کاربری یا یک واسطه نرم افزاری است. این رابط به دو برنامه و پلتفرم اجازه می‌دهد که به یکدیگر متصل شوند.

در واقع شما زمانی که از یک شبکه اجتماعی استفاده می‌کنید، و یا وضعیت آب و هوا را چک می‌کنید از یک API استفاده می‌کنید. API مخفف کلمه Application Programming Interface است و معنی تحت الفظی آن رابط برنامه نویسی است.

API چیست؟

API چگونه عمل می‌کند؟

برای مثال زمانی که شما یک اپلیکیشن و برنامه را در گوشی تلفن همراه باز می‌کنید برنامه به اینترنت متصل می‌شود و درخواست را به سرور ارسال می‌کند.

سپس سرور درخواست را بررسی و تفسیر می‌کند، اقدامات لازم را انجام می‌دهد و داده‌های مورد نیاز را به گوشی ارسال می‌کند. در نهایت برنامه، داده‌ها را تفسیر می‌کند و اطلاعات مورد نیاز شما را به روش قابل خواندن ارائه می‌دهد. تمام این پروسه توسط API اتفاق می‌افتد.

یک مثال قابل لمس در این مورد زمانی است که شما به یک رستوران می‌روید و قصد دارید غذای مورد علاقه خود را سفارش دهید، در واقع ارتباط شما با آشپزخانه توسط پیشخدمت و دریافت سفارش از طریق او انجام می‌شود. به طور مشابه یک API مجموعه‌ای از عملیات را فهرست می‌کند که برنامه نویسان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

API چگونه عمل می‌کند؟

API به ایجاد ثبات بیشتر و ارتباط بهینه بین پلتفرم‌ها کمک می‌کند. API ها همچنین می‌توانند دسترسی به منابع سخت افزاری و نرم افزاری را کنترل کنند.

برای مثال شما اگر می‌خواهید یک کادر در ویندوز ایجاد کنید و یا از احراز هویت اثر انگشت در اندروید پشتیبانی کنید؟ برای هر کدام یک API وجود دارد.

API  ها همچنین برای کنترل دسترسی به دستگاه‌های سخت افزاری و عملکردهای نرم افزاری استفاده می‌شوند. به همین دلیل اغلب نقش مهمی در امنیت دارند.

اما باید بدانید  API یک لایه امنیتی ارائه می‌کند و داده‌های تلفن شما به طور کامل در معرض سرور قرار نمی‌گیرد.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

به عنوان مثال حتما پیش آمده که از یک وبسایت بازدید کنید و پیامی را در مرورگر خود مبنی بر مشخص کردن مکان دقیق خود مشاهده کنید، این وبسایت در تلاش است تا از API مکان جغرافیایی در مرورگر وب شما استفاده کند.

پروتکل API چیست؟

تفاوت API رسمی و غیر رسمی

اگر با ابزار مدیریت شبکه‌ های اجتماعی نوین هاب آشنا باشید قطعا میدانید که این ابزار قابلیت اتصال به 13 شبکه اجتماعی مختلف را دارد. اما بخش اتصال به اکانت‌ها تنها در شبکه اجتماعی اینستاگرام به دو شیوه رسمی و غیر رسمی صورت می‌گیرد. بقیه شبکه‌ های اجتماعی همگی از طریق API رسمی و به یک شیوه متصل می‌شوند.

منظور از API رسمی این است که این ابزار از طریق خود شبکه اجتماعی فیسبوک دسترسی‌های لازم را دریافت می‌کند. در نهایت اکانت شما را به اینستاگرام متصل می‌کند. این نوع اتصال قابلیت انتشار محتوای تک تصویر، ویدیو 1 دقیقه‌ای، آنالیز از فعالیت پیج، مدیریت کامنت و مدیریت دایرکت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اما نگران نباشید ابزار نوین هاب به جهت اینکه شما به تمام قابلیت‌ها دسترسی داشته باشید از یک شبیه ساز استفاده کرده است که در قالب API غیر رسمی برای شما نمایش داده می‌شود. در این نوع اتصال شما به سایر قابلیت‌ها و امکانات از جمله انتشار استوری، آلبوم تصویری و IGTV دسترسی خواهید داشت.

لازم به ذکر است در این نوع اتصال شما باید یوزر نیم و پسورد اکانت خود را وارد کنید اما در اتصال رسمی API به این اطلاعات نیازی نیست. در حقیقت شما یک اکانت اینستاگرام را به دو شیوه در داشبورد متصل می‌کنید تا به تمامی امکانات دسترسی داشته باشید.

API چه کاربردی دارد؟

اما سوالی که ممکن است برای شما در این پروسه ایجاد شود این است که آیا در این مسیر اینستاگرام شما را ربات تشخیص می‌دهد یا خیر؟.

در پاسخ به این سوال باید گفت این نوع شبیه ساز هیچ گونه عملکرد ربات‌گونه‌ای ندارد. حقیقت امر این است ابزار نوین هاب، همانند یک دستگاه بوده که پست‌ها را از طریق همان IP که یکبار لاگین شده‌اید ارسال می‌کند.

در جدیدیترین آپدیت نوین هاب نیز اضافه شدن گالری به انتشار رسمی را داشتیم، که برای انتشار این دسته از محتواها نیازی به اتصال غیر رسمی و ورود رمز عبور نخواهید داشت و تنها برای انتشار استوری می‌بایست از اتصال غیر رسمی استفاده است.

ارسال نظر