وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

استفاده از توییتر و تاثیر آن بر دیجیتال مارکتینگ

توییتر و دیجیتال مارکتینگ

توییتر یک شبکه اجتماعی کاملا متن محور است. کاربران این شبکه اجتماعی می‌توانند درمورد موضوعی با ارسال متن و نوشته در این پلتفرم بحث و گفت‌‌وگو کنند. این شبکه اجتماعی همواره مبدا بسیاری از جنبش‌ها و فعالیت‌ها بوده است. توییتر این امکان را به کاربر می‌دهد که تنها با جست‌وجوی هشتگ به محتوای مدنظرش برسد. آن‌چه که توییتر را از سایر شبکه‌های اجتماعی متمایز کرده، طبیعت سریع و واقعی آن است. توییتر منبع گسترده‌ای از اطلاعات است. به دلیل آن‌که افراد می‌توانند به راحتی و بی‌پرده درمورد وقایعی که در پیرامون آن‌ها در حال رخ دادن است با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند. بسیاری از افراد فعال در حوزه وب، خلاصه‌نویسی را یکی از دلایل اصلی موفقیت آن می‌دانند. شما مجاز به نوشتن 140 کاراکتر در این پلتفرم میکروبلاگینگ هستید. طراحان توییتر تا به امروز این تعداد را تغییر نداده‌اند.

در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است به تاثیر و کارکرد این شبکه اجتماعی بر دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. می‌خواهیم بررسی کنیم و ببینیم که آیا از این شبکه اجتماعی می‌توان برای تبلیغ یا دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد؟ آیا استفاده از آن برای مارکتینگ با ماهیت اصلی آن منافاتی دارد؟

توییتر

آیا استفاده از توییتر برای دیجیتال مارکتینگ موثر خواهد بود؟

با توجه به ماهیت توییتر، این پرسش برای بسیاری از فعالان حوزه مارکتینگ دغدغه بوده است. ممکن است ایجاد و مدیریت اکانت در شبکه اجتماعی برای تبلیغات و مارکتینگ یک برند، دردسرهایی داشته باشد. اما نمی‌توانیم منکر ارزش آن شویم. چراکه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند بتر مناسبی برای افزایش آگاهی از برند، ارتباط با مشتریان و معرفی و تبلیغ خدمات و محصولات باشند. البته اگر درست و اصولی استفاده شوند.

مثل هر پلتفرم دیگری، بازاریابی در توییتر مستلزم طراحی استراتژی ذرست است. شما باید بدانید که چه تکنیک‌هایی اثربخش و کدام‌یک اتلاف وقت هستند.

دلایل اهمیت توییتر

  • سرعت

توییتر بسیار سریع است. اگر شما مطلبی را در این پلتفرم منتشر کنید، دنبال‌کننده‌های شما آن را می‌بینند. اگر دنبال‌کننده‌های شما محتوایتان را لایک یا در اصطلاح خود توییتر، فیو (fave) کنند، دنبال‌کننده‌های آنان نیز آن را می‌بینند. اگر این محتوا توسط آن‌ها بازنشر یا (retweet) شود، افراد بیشتری آن را خواهند دید. این سرعت توییتر یکی از پارامترهایی است که آن را بین کاربرانش محبوب کرده است. ما قبلا در بلاگی مجزا به ارائه راهکارهایی برای بازنشر بیشتر محتوا در توییتر پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنم اگر به فعالیت حرفه‌ای در این پلتفرم علاقه‌مند هستید آن را مطالعه کنید.

  • رابط کاربری مناسب

رابط کاربری یا UI مخفف user interface می‌باشد. عامل UI بستر تعامل سیستم با کاربر است. ابزاری که به ما امکان کاربری از یک سیستم را می‌دهد را رابط کاربری می‌گویند. در مورد توییتر، این شبکه اجتماعی بر روی بسترهای متفاوتی قابل دریافت است. اگر یک وبسایت بر روی ابزارهای متفاوت امکان استفاده را در اختیار کاربر قرار ندهد، به زودی محبوبیت خود را از دست خواهد داد. رابط کاربری انواع مختلفی دارد:

  1. رابط کاربری موبایل
  2. رابط کاربری سایت
  3. رابط کاربری نرم‌افزار

توییتر این امکان را به شما می‌دهد که با استفاده از هرکدام از ابزارهای بالا به استفاده از آن بپردازید. می‌توانید نرم‌افزار اختصاصی آن را روی تلفن هوشمندتان نصب کنید و از آن استفاده کنید. می‌توانید از نسخه وب آن روی دسکتاپ استفاده کنید. این ابزارها از نظر طراحی و طرز استفاده با یکدیگر تفاوتی ندارند. به همین دلیل کار با همه آنها بسیار ساده است.

  • ابزاری مناسب برای سنجش نظرات مردم

البته این موضوع ارتباط مستقیمی با کسانی دارد که شما آنها را دنبال میکنید. طبیعتا هیچکس دوست ندارد کسانی را که با او مخالف‌اند دنبال کند. اما توییتر این امکان را به شما میدهد که از نظرات دیگران درمورد یک موضوع خاص آگاه شوید. البته این خطر هم وجود دارد که نظرات نادرست را بخوانید و روی شما تاثیر بگذارد. اما این که امکان خواندن تمام نقطه نظرات را درمورد یک موضوع خاص یا اصلا یک برند دارید، بسیار هیجان‌انگیز است.

چگونه از توییتر برای توسعه کسب‌وکارمان استفاده کنیم؟

   1. ساختن یک پروفایل حرفه‌ای

پروفایل شما در این شبکه اجتماعی هویت برندتان است. تصویر نمایه آن باید نشان‌دهنده هویت بصری کسب‌وکارتان باشد. می‌توانید از تصویر لوگو کسب‌وکارتان استفاده کنید. تصویر شما موجب می‌شود که افراد هرجای دیگری آن را ببینند شما را به خاطر بیاورند. به همین دلیل بهتر است از همان تصویر پروفایلی استفاده کنید که در سایر پلتفرم‌های اجتماعی استفاده کرده‌اید. نام شما باید بسیار ساده باشد. طوری که مردم بتوانند آن را به خاطر بسپارند. از به کار بردن اسامی غیرملموس برای پروفایل کسب‌وکارتان خودداری کنید. هویت شما باید آشکار باشد تا بتوانید تعامل مناسبی با مشتریان خود داشته باشید.

   2. نوشتن یک بیو مناسب

نوشتن بیوگرافی در پروفایل یکی از بهترین راه‌ها برای معرفی خودتان است. توییتر این امکان را به شما می‌دهد که از 160 حرف (نه کاراکتر) در بیو خود استفاده کنید.

توجه داشته باشید که این بیوگرافی باید:

  • منحصر به فرد باشد. آن را از پروفایل دیگران کپی نکنید.
  • کوتاه و مختصر باشد.
  • شما را به درستی به مخاطب معرفی کند.
  • هدفمند باشد تا فقط افرادی که می‌توانند تبدیل به مخاطب یا مشتریان شما شوند، اکانت‌تان را دنبال کنند.
  • اگر از فضای کسب‌وکار شما دور نیست، می‌توانید برای تاثیرگذاری بیشتر از نوشته‌های طنز و بامزه برای معرفی خود استفاده کنید.

توییتر

توییتر

 

توییتر

  3. اجازه دهید مخاطب با شما درگیر شود

اگر دنبال‌کننده‌های شما با کسب‌وکار و محتوایی که در توییتر تولید می‌کنید درگیر نباشند، آن‌ها فقط یک عدد ساده هستند. شما باید با آن‌ها تعامل داشته باشید. نتیجه یک تحقیق نشان داده که مخاطبان دوست دارند وقتی برای یک برند، نظری می‌نویسند، ظرف مدت یک ساعت پاسخ خود را دریافت کنند. اما آن‌ها گاهی تا چندین ساعت جواب مخاطب را نمی‌دهند. این تاخیر موجب از دست دادن دنبال‌کنندگان خواهد شد. شما باید به مخاطب خود نشان دهید که آنلاین هستید و همیشه برای پاسخ‌گویی به آن‌ها حاضرید. یکی دیگر از بهترین راه‌ها برای برقراری تعامل پرسیدن سوال است. توییتر فضای بسیار مناسبی برای سوال و جواب فراهم کرده. می‌توانید در مورد موضوعی از دنبال‌کنندگان خود سوال بپرسید و آن‌ها هم نظراتشان را با شما به اشتراک بگذارند.

   4. محتوای خلاقانه تولید کنید

اگر کمی خلاق باشید، توییتر بستر مناسبی برای جلب توجه مخاطبان‌تان است. اقدامات CTA یا CALL TO ACTION را فراموش نکنید. برای مثال از کاربران بخواهید شما را دنبال کنند. یا محتوای خود را به وب‌سایتتان ارجاع دهید. یا چیزی بنویسید که آن‌ها مجبور به بازدید از وبسایت یا اینستاگرام‌تان شوند. مجبور نیستید حتما هرروز در توییتر خود مطلبی منتشر کنید. می‌توانید برنامه‌ریزی محتوایی داشته باشید و با آنالیز فعالیت دنبال‌کنندگانتان در ساعاتی که آن‌ها آنلاین هستند محتوای خود را ارسال کنید. از ارسال مطالب بی‌ربط خودداری کنید چون فالوورهای خود را از دست خواهید داد.

آنالیز

Impression : بررسی کنید که توییت‌های شما چند بار در تایملاین یا صفحه فید دنبال‌کنندگانتان نمایش داده شده است.

Hashtags : کدام‌یک از هشتگ‌های شما بازدید بیشتری داشته؟

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

Top tweets : کدام‌یک از توییت‌های شما توجه بیشتری را به خود جلب کرده است؟ بررسی کنید و روال کارتان را به همان سمت پیش ببرید.

ما قبلا در بلاگی مجزا به نحوه آنالیز توییتر پرداخته‌ایم که بهتر است آن را هم از دست ندهید.

توییتر

 

چرا باید از توییتر برای دیجیتال مارکتینگ و برندینگ استفاده کنیم؟

– آگاهی از آنچه که در اطراف شما رخ می‌دهد

برندها باید از اتفاقاتی که پیرامون آن‌ها در حال رخ دادن است باخبر باشند. اخبار روز دنیا و علایق مشتریان و مسائلی که به آن می‌پردازند دورنمای بسیار خوبی برای تولید محتوا در این پلتفرم به شما می‌دهد.

– توییتر پلتفرمی است که مردم احساسات و تجربیات خود را در آن به اشتراک می‌گذارند. ممکن است مشتریان شما هم تجربه استفاده از خدمات شما را با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک بگذارند. می‌توانید نام برند خود را سرچ کنید و تمام توییت‌هایی که درمورد شما به اشتراک گذاشته شده را ببینید. می‌توانید مشتریان ناراضی را در این بستر پیدا کنید و درجهت جلب رضایت آن‌ها بکوشید.

– می‌توانید از این پلتفرم برای خدمات پس از فروش به مشتریان استفاده کنید. بسیاری از برندهای مشهور دنیا هستند که سیستم پشتیبانی ندارند و از توییتر برای خدمات پس از فروش استفاده می‌کنند. جالب است نه؟ همیشه گوش به زنگ باشید و نظرات مخاطبین خود را بخوانید.

– توییتر پلتفرم مناسبی برای آنالیز رقبایتان است. می‌توانید ببینید آن‌ها با چه محتوایی نظر مخاطب را جلب می‌کنند. چه می‌گویند و چه کار می‌کنند؟ میزان تعاملشان با مخاطب چگونه است؟ از چه ادبیاتی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند؟

باورهای غلط رایج در مورد توییتر

 باور غلط شماره 1: فقط کسانی که در حوزه دیجیتال، کامپیوتر و تکنولوژی فعالیت دارند از توییتر استفاده می‌کنند!

اصلا چنین چیزی نیست. در فضای توییتر علاقه‌های زیادی وجود دارد. مردم در این پلتفرم درمورد همه چیز حرف می‌زنند. ممکن است این باور غلط را داشته باشید که اگر کسب‌وکار شما مرتبط با تکنولوژی و حوزه کامپیوتر نیست باید توییتر را بیخیال شوید. اما این صحت ندارد. با یک سرچ ساده اسم برندهای مشهور ایرانی در توییتر می‌بینید که حتی بی‌ربط‌ترین کسب‌وکارها هم در توییتر پروفایل دارند و مشغول فعالیت‌اند.

باور غلط شماره 2: تعداد دنبال‌کنندگان اهمیت بسیار زیادی دارد!

باید بگویم که برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیسبوک، در توییتر تعداد دنبال‌کننده‌ها اصلا اهمیتی ندارد. بارها پیش آمده توییت کسی که دنبال‌کننده‌های کمی دارد، بارها بازنشر شده و هزاران نفر آن را دیده‌اند. در توییتر تعداد دنبال‌کننده‌ها اهمیتی ندارد بلکه محتوای شماست که موجب دیده شدن‌تان خواهد شد.

باور غلط شماره 3: در توییتر نباید عکس و فیلم به اشتراک گذاشت!

البته که توییتر با هدف به اشتراک‌گذاری افکار طراحی شد. اما باید اشاره کنم که توییت‌هایی که حاوی عکس و فیلم هستند، خیلی بیشتر از سایر توییت‌ها بازنشر یا ریتوییت شده‌اند. دلیلش هم این است که شما وقتی خلاف یک باور در مجموعه رفتار می‌کنید، بیشتر دیده خواهید شد. اشتراک عکس و فیلم در توییتر شبیه یک تابوشکنی است. اما توییتر این امکان را فراهم کرده که عکس و فیلم به اشتراک بگذاریم. پس چرا از این قابلیت استفاده نکنیم؟

 

درنهایت

شبکه‌های اجتماعی عضو جدانشدنی زندگی امروز ما هستند. نمی‌توانیم منکر اهمیت آن‌ها شویم و برای یادگیری بهتر آن‌ها تلاشی نکنیم. همچنین تذکر این نکته ضروری است که مدیریت شبکه‌های اجتماعی به اندازه فعالیت درست در آن‌ها اهمیت دارد.

نوین هاب  یک پلتفرم مدیریت شبکه‌های مجازی است. با داشبورد حرفه‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید محتوای خود را برای انتشار زمان بندی کنید. این ویژگی برای راه‌اندازی کمپین‌ها امکان بسیار مناسبی است. همچنین برای آنالیز عملکرد خود، در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از این ابزار هوشمند استفاده کنید.

 

2 نظر