وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

اشتباهات بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

اشتباهات رایج

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یکی از گام‌های موثر برای توسعه کسب‌وکار است. هرگز نمی‌توان منکر تاثیر این فضا بر توسعه و پیشرفت کسب‌وکار شد. اما با این همه، اشتباهات بازاریابی وجود دارد که حتی دیجیتال مارکترها هم ممکن است آن را مرتکب شوند. اما آگاهی، مهم‌ترین قدم برای اشتباه نکردن است. ما باید بدانیم که چرا برخی از فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی با شکست روبرو می‌شوند؟ چرا برخی از پلتفرم‌ها محبوب‌تر از دیگران هستند؟ چرا رقبای ما در سوشال مدیا عملکردی بهتر دارند؟ دانستن این موارد و نکات دیگر به شما برای بازاریابی بهتر در شبکه‌های اجتماعی کمک خواهد کرد. در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است به این اشتباهات رایج بپردازیم و یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم از آن‌ها دوری کنیم.

اشتباه شماره 1: نداشتن استراتژی

هدف شما از حضور در فضای مجازی چیست؟ چرا قرار است بازاریابی خود را به سواشال مدیا منتقل کنید؟ فرض کنید که شما تصمیم گرفته‌اید وارد این فضا شوید و کسب‌وکار خود را توسعه دهید. یک پروفایل تجاری می‌سازید و بعد اخبار مربوط به کسب‌وکار یا محصولات‌تان را در پروفایل خود بارگذاری می‌کنید. فرض می‌کنیم محتوای شما هم جذاب است و مخاطبین زیادی اقدام به فالوو کردن شما می‌کنند. حالا باید چه بکنید؟ فکر می‌کنید کارتان با فعالیت در شبکه‌های مجازی تمام شده؟ اگر فقط به دنبال جذب فالوور بودید که احتمالا بله، تمام شده. اما اگر اهداف گسترده‌تری داشتید، این تازه اول راه است. هر استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به موارد زیر احتیاج دارد:

  • اهداف
  • مخاطب هدف
  • تعیین زمان برای نتیجه‌گیری
  • تیم
  • تکنیک‌ها

اشتباه شماره 2: عدم توجه به بازخوردهای منفی

هیچکس دوست ندارد با بازخوردهای منفی مواجه شود. اما بازخوردهای منفی نظرات صادقانه درباره تجربه کاربر از یک محصول است. توجه به این بازخوردها می‌تواند شما را نسبت به ضعف و کاستی‌های کسب‌وکارتان آگاه کند. مخاطب شما وقتی نظر خود را با شما به اشتراک می‌گذارد، دوست دارد که آن را جدی بگیرید. پس همانطور که به نظرات مثبت توجه می‌کنید، لازم است بازخوردهای منفی را هم ببینید. مشتریان و مخاطبان برای انتقال این تجربیات با شما، وقت صرف کرده‌اند. بی‌توجهی به این نظرات به مثابه بی‌توجهی به زمان و وقت آن‌هاست و مخاطب متوجه این موضوع می‌شود. بسیاری از برندها این نظرات منفی را حذف می‌کنند تا دیگران آن را نبینند. اما این یک اشتباه بزرگ است. به جای حذف این نظرات، کسانی را به کار بگیرید که بتوانند به درستی پاسخ این مشتریان ناراضی را بدهند. از مشتریان ناراضی بخواهید با شما تماس بگیرند تا مشکل به وجود آمده را با آن‌ها بررسی کنید. به آن‌ها این اطمینان را بدهید که درحال بررسی مشکل پیش آمده هستید و نتیجه را با آن‌ها درمیان خواهید گذاشت.

اشتباه شماره 3: تبلیغات بیش از حد کسب‌وکارتان

مردم از تبلیغات بیش از حد متنفرند. البته که شما قرار است فروش خود را بالا ببرید. اما توجه داشته باشید که خدمات و محصولات خود را بیش از اندازه و صریح تبلیغ نکنید. باید با ظرافت محصولات خود را تبلیغ کنید. به جای تمرکز صد در صدی به روی تبلیغ، مقداری از تمرکز خود را برروی تعامل با مخاطب بگذارید.

بازاریابی

 

اشتباه شماره 4: عدم تعامل با مخاطب

بسیاری از کسب‌وکارهای در تولید محتوا عملکرد بسیار خوبی دارند. اما وقتی صفحات آن‌ها را در فضای مجازی بررسی می‌کنید، می‌بینید هیچ تعاملی با مخاطب ندارند. اکثر کامنت‌ها را بدون جواب می‌گذارند، دایرکت‌ها و پیغام‌های شخصی را پاسخ نمی‌دهند، سوالات را بلافاصله جواب نمی‌دهند و به طور کل با مخاطب وارد مکالمه نمی‌شوند. این یکی دیگر از اشتباهات بازاریابی در سوشال مدیا است. از نام این رسانه‌ها پیداست که فضایی برای تعامل اجتماعی هستند. اگر قرار بود از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات استفاده کنید، نیازی به آن‌ها نداشتید. می‌توانستید کماکان با استفاده از روش‌های قدیمی کسب‌وکارتان را تبلیغ کنید. شما در این فضا فعالیت می‌کنید تا با مخاطب درگیر شوید. نیازهای و دغدغه‌های او را ببینید و آن‌ها را برطرف کنید. پس از وارد مکالمه شدن با مخاطب فرار نکنید.

اشتباه شماره 5: فالوور فیک و غیرواقعی

یکی دیگر از مواردی که برای بررسی بازاریابی نادرست یک کسب‌وکار در سوشال مدیا بررسی می‌شود واقعی بودن فالوورهای آن‌هاست. تعامل پایین می‌تواند به دلیل وجود فالوورهای غیرواقعی باشد. بسیاری از کسب‌وکارها اقدام به خرید فالوور می‌کنند که اصلا اصولی و درست نیست. تعداد زیادی از آن‌ها مسابقه‌های نامرتبط با کسب‌وکارشان راه می‌اندازند که مردم آن‌ها را فالو کنند. اما نمی‌دانند که دیگران برای رسیدن به جوایز آن‌ها را فالو کرده‌اند نه محتوای صفحاتشان. درواقع بعد از تمام شدن این مسابقات هم آن‌ها را آنفالو خواهند کرد. اگر تعداد فالوورهای شما کم ولی تعامل شما بالا باشد بسیار بهتر از داشتن یک صفحه با فالوور بالا و بدون تعامل است.

اشتباه شماره 6: عدم تنوع محتوایی

اگر محتوایی که در صفحات و کانال‌های مجازی خود منتشر می‌کنید ثابت و بدون تغییر است باید بدانید که به زودی فالوورهای خود را از دست می‌دهید. خلاقیت داشته باشید و محتوای متنوع برای مخاطب خود ارائه کنید. تولید محتوای مناسب و خلاقانه یکی از ارکان اساسی بازاریابی رسانه‌ای است.

سوشال مدیا

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

اشتباه شماره 7: آنالیز نکردن شبکه‌های اجتماعی

این یکی از بزرگترین استباهات بازاریابی دیجیتالی است. هیچ دلیل قابل قبولی برای آنالیز نکردن فعالیت‌هایتان وجود ندارد. همانطور که سئو وبسایت و بازاریابی ایمیلی خود را با ابزارهایی که وجود دارد بررسی می‌کنید، آنالیز شبکه‌های اجتماعی‌تان هم حائز اهمیت است. بسیاری از این شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای سنجش عملکرد دارند. مثل توییتر و اینستاگرام. اما برای سنجش بهتر و گسترده‌تر می‌توانید از ابزارهای دیگر استفاده کنید. پلتفرم‌هایی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که می‌توانید به کمک آن‌ها عملکرد خود را بررسی کنید. برای مثال پلتفرم نوین هاب یکی از این ابزارهاست. با استفاده از داشورد حرفه‌ای که این پلتفرم در اختیار شما می‌گذارد می‌توانید شبکه‌های اجتماعی خود را در یک پنل به صورت یکپارچه مدیریت کنید.

اشتباه شماره 8: اصرار به حضور در تمام شبکه‌های اجتماعی

اگر در تمام شبکه‌های اجتماعی یک پروفایل برای کسب‌وکارتان ساخته‌اید باید بدانید که به زودی شکست خواهید خورد. توییتر، پینترست، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، لینکدین و…. اما کدام یک برای کسب‌وکار شما مناسب است؟ فعالیت در همه این پلتفرم‌ها کمکی به رشد بازاریابی شما خواهد کرد؟ مسلما نه! رسانه مناسب کار خود را پیدا کنید و فعالیت خود را بیش از اندازه نیاز گستره نکنید. واقعا مجبور نیستید در تمام شبکه‌ها فعالیت داشته باشید.

 

اشتباه شماره 9: استفاده از ادبیات نامناسب برای برقراری ارتباط 

ادبیات نامناسب به معنای استفاده از الفاظ زشت و ناپسند نیست. بلکه به معنای آن است که شما لحن مناسبی برای برقراری ارتباط با مخاطب خود نداشته باشید. البته می‌تواند به معنای استفاده از الفاظ زشت و توهین آمیز هم باشد، اما دیگر کمتر کسب‌وکاری است که چنین اشتباه فاحشی برای بازاریابی مرتکب شود. برای مثال توییتر فضایی است که مردم به خودشان اجازه می‌دهند با هر لحن و ادبیاتی در آن صحبت کنند. شما نباید هرگز وارد این بازی شوید. این به نام برند شما لطمه خواهد زد. از انتشار محتوای نژاد پرستانه، جنسیتی و توهین آمیز خودداری کنید.

اشتباه شماره 10: نداشتن یک تیم برای مدیریت سوشال مدیا

نمی‌توانید روی همه چیز، یکجا تمرکز کنید. به همین دلیل نیاز به افرادی برای مشاوره دارید. یک تیم اختصاصی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود درنظر بگیرید. شما متخصص همه چیز نیستید. کار را به دست کاردان بسپارید و مطمئن باشید که یک تیم به راحتی می‌تواند استراتژی شما را پیاده‌سازی کند.

.

 

با استفاده از داشبورد حرفه‌ای نوین هاب، علاوه بر اینکه می‌توانید تمام شبکه‌های اجتماعی خود را به صورت یکجا در یک پنل اختصاصی مدیریت کنید، امکان زمان‌بندی محتوا برای انتشار را نیز خواهید داشت. همچنین می‌توانید به کامنت‌های تمام شبکه‌های اجتماعی خود به صورت یکجا پاسخ دهید و درنهایت به آنالیز شبکه‌های اجتماعی خود بپردازید.

6 نظر