وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

تفاوت ریچ، ایمپرشن و اینگیجمنت اینستاگرام

تفاوت‌های ریچ، اینگیجمنت و ایمپرشن

برای یک اکانت حرفه‌ای، بررسی سنجه‌های اینستاگرام اهمیت بسیار زیادی دارد. در مرحله نخست توجه به این نکته بسیار ضروری است که این سنجه‌ها فقط برای اکانت‌های پابلیک می‌باشد. چون اکانت شخصی و خصوصی نیازی به این اطلاعات و ارقام ندارد. عموم کسانی که از اینستاگرام خود برای توسعه کسب‌وکارشان استفاده می‌کنند، به این ارقام توجه زیادی دارند. احتمالا تا به حال ریچ، ایمپرشن و اینگیجمنت به گوشتان رسیده است. اگر از اینستاگرام به عنوان ابزاری برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید، لازم است که تفاوت این سه سنجه را بدانید.

ممکن است اکانت شما بیزینسی باشد و هنگام بررسی این آمار و ارقام گمراه شده باشید. در این پست از بلاگ نوین هاب قصد داریم، تفاوت این سنجه‌ها را در اینستاگرام بررسی کنیم.

این سنجه‌ها چه کاربردی دارند؟

این روزها اینستاگرام تبدیل به ابزاری برای توسعه کسب‌وکارها و یا فروش آنلاین محصولات شده است. به همین دلیل اینستاگرام اقدام به اضافه کردن این آمار و ارقام کرده است. وقتی شما محتوایی را برای توسعه صفحه اینستاگرام خود آماده می‌کنید، باید بازخوردهای آن را آنالیز کنید. این آنالیز دورنمای بسیار خوبی برای هدف‌گذاری‌های بعدی به شما خواهد داد. به همین دلیل است که بازاریابان دیجیتالی روی این اعداد و ارقام مانور بسیار زیادی می‌دهند. اگر به قسمت insights در صفحه اینستاگرامتان نگاهی انداخته باشید با واژه‌های reach, impressions, engagement برخورد کرده‌اید. دانستن تفاوت این سه پارامتر سنجش برای توسعه صفحه شما حائز اهمیت است.

insights

 

ریچ (reach)

این سنجه نمی‌تواند میزان علاقه‌مندی مخاطب نسبت به محتوای شما را نشان بدهد. اما درعوض می‌تواند به شما تعداد دسترسی‌ها را به پست یا استوری را نشان دهد. درواقع این رقم به معنای تعداد بازدیدهاست. این بازدیدکننده‌ها ممکن است فالوئر شما هم نباشند، اما پست و استوری‌تان را دیده باشند. ممکن است در صفحه اکسپلور اینستاگرام پست شما را دیده باشند. در شمارش سنجه ریچ، تفاوتی ندارد که هرکاربر پست شما را چندبار دیده است. بلکه هر یوزر و اکانتی که پست شما را ببیند، یک ریچ به حساب می‌آید. مثلا اگر این رقم برابر با 100 است، یعنی 100 یوزر پست شما را دیده‌اند. این رقم ممکن است با تعداد فالوئرهای شما برابر نباشد. چراکه همه آن‌ها ممکن است بنا به هر دلیلی پست شما را نبینند.

ریچ

 

ایمپرشن (impressions)

مفهوم ریچ و ایمپرشن عموما با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. اما ایمپرشن به معنای آن است محتوای شما چندبار به مخاطب نشان داده شده است. فرض کنید یک کاربر پست شما را می‌بیند و کامنتی می‌گذارد. این یک ایمپرشن به شما اضافه می‌کند. بعد تصور کنید که شما جواب کامنت او را می‌دهید. همان مخاطب دوباره به پست شما بازمی‌گردد تا جواب دیگری به شما بدهد. این تکرار، یک ایمپرشن دیگر به شما اضافه خواهد کرد. یا مثلا فرض کنید یک نفر پست شما را ببیند. بعد یکی از فالوورهایش پست شما را در استوری منتشر کند و او دوباره به پست شما بازگردد. هرباری که این کاربر به پست شما برمی‌گردد یک ایمپرشن به حساب می‌آ‌ید. برای همین ذخیره پست اهمیت بالایی دارد. حتما دیده‌اید که از شما خواسته می‌شود پست را ذخیره کنید یا برای دوستانتان بفرستید. این کار ایمپرشن پست را بالا می‌برد. هرچه ایمپرشن بالاتر باشد، پست به تعداد افراد بیشتری نمایش داده می‌شود.

 

اینگیجمنت (engagement)

به مشارکت و تعاملی که در صفحه اینستاگرام شما اتفاق می‌افتد اینگیجمنت گفته می‌شود. به همین دلیل است که کامنت، لایک و به اشتراک‌گذاری کابران اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. تولیدکنندگان محتوا همواره به دنبال این هستند که مخاطب را وادار به کامنت گذاشتن کنند. یا محتوایی در استوری منتشر کنند که ریپلای بیشتری دریافت کند. چرا که این رقم نشان می‌دهد مخاطب با صفحه شما ارتباط برقرار کرده است. شما به این ارتباط نیاز دارید. همین موضوع است که یک مخاطب را نسبت به برند شما وفادار می‌کند.

به صورت کلی می‌توان گفت که مجموع سنجه‌های ایمپرشن و ریچ، ذرنهایت اینگیجمنت صفحه شما را می‌سازد.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

 

روش‌های بررسی و آنالیز این سنجه‌ها

اینستاگرام در یک داشبورد جداگانه این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما همانطور که گفتیم، این آنالیز باید به صورت حرفه‌ای انجام شود. برای بررسی و آنالیز حرقه‌ای ابزارهای متفاوتی وجود دارند. پلتفرم نوین هاب به شما این امکان را می‌دهد که تمام این اطلاعات را در داشبوردی شخصی آنالیز کنید. می‌توانید میزان مشارکت فالوورهایتان را به صورت نمودار مشاهده کنید و از آن خروجی بگیرید.

اینگیجمنت

با بررسی این نمودار و تنظیم آن در بازه‌های زمانی متفاوت می‌توانید آنالیز بسیار دقیقی نسبت به فعالیت‌های خود داشته باشید. این نمودار به شما نشان می‌دهد که عملکرد شما در چه روزهایی خیلی خوب یا بد بوده است. درنتیجه می‌توانید نسبت به کارآمد بودن یا نبودن استراتژی محتوای خود اطلاعات خوبی کسب کنید.

ایمپرشن

 

می‌توانید تعداد بازدیدکننده‌ها یا همان ریچ را در بازه‌های متفاوت زمانی بررسی کنید.

همچنین امکان بررسی برترین هشتگ‌ها، پست‌های محبوب، آنالیز کامنت و آنلاین بودن فالوورها براساس ساعت و روز را هم بررسی کنید. همچنین امکان زمان‌بندی برای انتشار محتوا، از طریق این پلتفرم فراهم است.

 

 

6 نظر