وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست

پرسونال برندینگ

در شرایطی که افراد روز به روز متخصص‌تر می‌شوند و مهارت‌های بیشتری یاد می‌گیرند، قائل شدن وجه تمایز بین آن‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند برندسازی فقط برای کسب‌وکارها اهمیت دارد. اما پرسونال برندینگ یا همان برندسازی فردی اهمیت زیادی برای توسعه یک کسب‌وکار دارد. در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است به تعریف پرسونال برندینگ بپردازیم و لزوم وجود آن را بررسی کنیم.

 

پرسونال برندینگ چیست

برندسازی شخصی، مجموعه‌ای از تفکرات و احساساتی است که با شنیدن نام کسی به ذهن دیگران خطور می‌کند. این که مردم وقتی نام شما را می‌شنوند چه تصوری در موردتان می‌کنند اهمیت زیادی دارد. البته برندسازی شخصی می‌تواند فقط به یک شخص اطلاق نشود. می‌تواند به یک گروه و سازمان نسبت داده شود. اما به طور کلی ایجاد، گسترش و مدیریت یک کسب‌وکار بر پایه نام یک شخص است. شما همین الان هم برند شخصی خودتان را دارید. کافی‌ست نام و نام خانوادگی خود را در گوگل سرچ کنید. تمام صفحاتی که به نام شما در سوشال مدیا وجود دارند لیست خواهند شد و در صفحه اول گوگل حضور دارید. برای پررنگ‌تر کردن این نام فقط باید روی مهارت‌ها و توان‌مندی‌هایی که دارید، به صورت اختصاصی مانور دهید. در پرسونال برندینگ، نام شماست که به عنوان یک برند بین مخاطبان دارای ارزش است. حتی می‌توانید مثل برند یک کسب‌وکار بر اساس نام شخصی‌تان از این طریق کسب درآمد هم داشته باشید. با برندسازی شخصی، ذهن مخاطب را به سمت اسم خود هدایت می‌کنید و روی این طرز فکر تسلط خواهید داشت.

پرسونال برندینگ

تفاوت برند و نام تجاری

اینکه شما یک اسم تجاری دارید، به معنای این نیست که حتما یک برند هستید. برند به عنوان یک سمبل از کسب‌وکار معرفی می‌شود و مجموعه‌ای از اعتبارات یک سازمان یا شخص است. درحقیقت نام تجاری شما را از دیگران متمایز نمی‌کند اما برند تفاوت شما را با دیگران نشان می‌دهد. برند ماهیت یک تجارت است. گفته می‌شود که لزوما هر نام تجاری یک برند نیست، اما هر برندی یک نام تجاری هم محسوب می‌شود.

 

اهمیت پرسونال برندینگ 

وقتی برای ساخت یک تصویر و چهره از خودتان تلاش می‌کنید، بیشتر دیده خواهید شد. برندسازی شخصی به شما کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و متوجه شوید چه چیزی ممکن است مانع پیشرفت شما شود. می‌توانید با کمک پرسونال برندینگ، به رشد خود کمک کنید و با استفاده از این نام شما می‌توانید با افراد بیشتری در حوزه کسب‌وکار خود آشنا شوید و موقعیت‌های کاری بیشتری پیدا کنید. همچنین این امکان برای شما فراهم خواهد بود که افراد متخصص بیشتری را ملاقات کنید و به رشد چهره خود کمک کنید. در شرایط و مارکت امروز که همه افراد دارای تخصص و مدارک هستند، پرسونال برندینگ وجه تمایزی بین شما و دیگران ایجاد خواهد کرد. همچنین داشتن برند شخصی می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما هم کمک کند. افراد با اتکا به حضور شما در یک بیزینس تبدیل به مشتریان وفادار خواهند شد. برندسازی شخصی با تبدیل کردن شما به یک “چهره منحصر به فرد” موجب جلب اعتماد بیشتر از سمت دیگران می‌شود. اگر به خوبی روی پرسونال برند خود کار کنید، دیگر نیازی نیست که شما به دنبال مخاطب و مشتری باشید، آن‌ها شما را پیدا و از محصولات و خدمات شما استفاده خواهند کرد.

پرسونال برندینگ

 

چگونه پرسونال برندینگ بسازیم 

1- چه کسی هستید

اول از همه خودتان را به مخاطب به درستی معرفی کنید. مخاطب باید بداند شما چه کسی هستید. پرسونال برند شما نشان می‌دهد علایق، توان‌مندی‌ها و استعداد‌های شما در چه زمینه‌ای بیشتر است. قبل از اینکه اقدام به ساخت چهره‌ای متمایز از خودتان بکنید باید جواب سوالات زیر را بدانید:

  • شما چه کسی هستید؟
  • چه توانایی منحصر به فردی دارید؟
  • علاقه شخصی شما در چه زمینه‌ای است؟
  • برای کمک به مخاطب چه کمکی از دست شما برمی‌آید؟
  • چه چیز تازه‌ای برای عرضه دارید؟
  • وجه تمایز شما با دیگران چیست؟
  • آیا چهره شما می‌تواند کسب‌وکاری را ارتقا دهد؟

با پاسخ دادن به این سوالات می‌توانید قدم اول را بردارید. به همین دلیل است که کسب‌وکارها از سلبریتی‌ها و یا اینفلوئنسرها برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند. چون چهره آن‌ها موجب جلب اعتماد مردم خواهد شد.

2- چه هدفی دارید

این سوال بسیار مهم است. هدف شما برای شروع به ساخت پرسونال برندینگ اهمیت بسیار زیادی دارد. به سوالات زیر توجه کنید:

  • چه نیازی به پرسونال برندینگ دارید؟
  • به دنبال چه چیزی هستید؟
  • چرا می‌خواهید این کار را انجام دهید؟
  • چه پیشنهاد و توصیه خاصی برای دیگران دارید؟
  • قرار است مخاطب چهره شما را با چه چیزی به خاطر بیاورد؟
  • توصیه خاص شما برای دیگران چیست؟
  • چه چیزی شما را از دیگر افراد فعال در حوزه کاری‌تان متمایز کرده است؟

سعی کنید در انتقال پیام خود به مخاطب یک‌رنگ باشید و او را گیج نکنید. یک هدف و خواسته داشته باشید و در همان راستا قدم بردارید. مجبور نیستید چند شعار داشته باشید و یا در چند حوزه فعال باشید. کافی‌ست تمرکز خود را روی صداقت و توانایی‌های خود بگذارید و پیش بروید.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

پرسونال برندینگ

3- مخاطب هدف شما کیست

قرار نیست برای همه جذاب و تاثیرگذار باشید. قاعدتا تعداد محدودی از افراد هستند که به کاری که انجام می‌دهید، اهمیت می‌دهند. تمرکز خود را روی کسانی بگذارید که با کمک شما میتوانند به اهداف خود برسند. کسانی که میتوانید بهترین خدمات خود را به آنها ارائه دهید، جامعه هدف شما هستند و باید تمرکز خود را روی آن‌ها بگذارید. به این سوالات توجه کنید:

  • به چه کسانی می‌توانم کمک کنم؟
  • چه افرادی به تخصص و دانش من نیاز دارند؟
  • دوست دارم به چه افرادی بیشتر از همه کمک کنم؟
  • برند و نام تجاری من به چه کسانی می‌تواند بیشتر از همه کمک کند؟

 

4- وجه تمایز برند شما با دیگران چیست

یک شعار کوتاه برای خود طراحی کنید. این شعار باید همه کاری که شما انجام می‌دهید را در خود داشته باشد. همچنین باید به مخاطب نشان دهید که چه مواردی شما را از دیگران جدا می‌کند و چرا باید به شما اعتماد کنند. مزایایی که شما را از دیگران برتر می‌کند درنظر داشته باشید و در جهت بهبود آن‌ها بکوشید. روی همین مزایا مانور بیشتری بدهید و اجازه دهید مخاطب شما را با تفاوت‌هایی که دارید بشناسد.

5- وبسایت شخصی داشته باشید

داشتن یک وبسایت شخصی می‌تواند به بهبود برند شخصی شما کمک کند. وبسایت شخصی شما جایی است که مردم برای اینکه بدانند شما که هستید و چه‌کار می‌کنید به آنجا مراجعه می‌کنند و به آن توجه دارند. همچنین وبسایت شما جایی است که می‌توانید مخاطب را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید. لوگوی حرفه‌ای داشته باشید و آن را تغییر ندهید. مهارت‌ها، توان‌مندی‌ها و افتخارات خود را در وبسایتتان قید کنید، منابع و اطلاعات رایگان در اختیار مخاطب بگذارید تا به شما اعتماد کند. از تصاویر حرفه‌ای استفاده کنید تا ظاهر وبسایت شما بهتر شود.

 

پرسونال برند با شهرت متفاوت است

توجه داشته باشید که پرسونال برندینگ را با شهرت اشتباه نگیرید. قرار نیست خود را تبدیل به یک آدم معروف کنید. قرار است روی ویژگی‌های شخصی خود کار کنید و اجازه دهید مردم شما را با آن ویژگی‌ها به یاد بیاورند. در پرسونال برندینگ، چیزی که مردم درمورد شما می‌گویند تحت کنترل و اختیارات شماست. اما وقتی فردی مشهور است، هیچ کنترلی روی چیزی که دیگران درباره او می‌گویند ندارد. البته درنهایت با مانور روی فعالیت‌ها و توان‌مندی‌های خود به شهرت خواهید رسید، اما این شهرت بسیار با چیزی که یک بازیگر یا خواننده دارد متفاوت است.

پرسونال برندینگ

 

درنهایت

مفهوم پرسونال برندینگ، با ظهور و پیشرفت دیجیتال مارکتینگ اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. توجه به این ویژگی که چه کسی هستیم و چه کاری می‌کنیم اهمیت بسیار زیادی دارد. می‌توانیم به کمک برند شخصی خود به توسعه کسب‌وکارمان کمک کنیم و اعتماد تعداد بیشتری از مخاطبان را جلب کنیم. به همین دلیل توجه به این مبحث اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

ما در نوین هاب با ارائه محتوا در حوزه مارکتینگ قصد داریم به شما کمک کنیم که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. نوین هاب یک ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. با استفاده از داشبورد حرفه‌ای که نوین هاب در اختیار شما می‌گذارد می‌توانید محتوای خود را برای انتشار زمان‌بندی و مدیریت کنید. می‌توانید کامنت‌های تمام شبکه‌های اجتماعی خود را در یک داشبورد به صورت یکپارچه و یکجا مدیریت کنید و پاسخ دهید. همچنین آنالیزی که این داشبورد حرفه‌ای در اختیار شما می‌گذارد بسیار گسترده‌تر از آنالیز خود شبکه‌های اجتماعی است.

ارسال نظر