وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

چگونه در اینستاگرام مسابقه برگزار کنیم؟

برگزاری مسابقه اینستاگرام

این روزها تب و تاب برگزاری مسابقه اینستاگرام بسیار بالا و همه‌گیر است. حتما شما هم مثل بقیه کاربران اینستاگرام بارها با منشن شدن زیر پست‌های مسابقه دیگران مواجه شده‌اید.

در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است درمورد نحوه برگزاری مسابقه‌های اینستاگرامی حرف بزنیم و یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم یک مسابقه و کمپین حرفه‌ای برگزار کنیم.

در وهله اول باید یک برنامه‌ریزی درست و حرفه‌ای داشته باشید. نباید بی‌گدار به آب بزنید. درحقیقت برای اینکه یک مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کنید، باید هدف شما مشخص باشد. ممکن است هدف شما از این مسابقه افزایش فروش، فالوور یا ارتقای کیفیت محصولات‌تان باشد. درنهایت بعد از مشخص کردن هدف است که می‌توانید در این راستا قدم بردارید و پیش بروید.

برای اینکه هدف خود را شناسایی کنید، باید مخاطب خود را بشناسید. برای شناخت مخاطب نیاز به طی کردن یک سری سلسله مراتب دارید. حتما به این نکته توجه داشته باشید که شناخت مخاطب کار ساده‌ای نیست. ما قبلا در بلاگی مجزا درخصوص طراحی پرسونا مخاطب، مطلبی برای شما منتشر کرده‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق طراحی و اجرا کنیم؟

1- استراتژی مناسبی برای اجرای مسابقه داشته باشید

بعد از مشخص کردن اهداف خود از برگزاری مسابقه، نوبت به طراحی استراتژی می‌رسد. طراحی و تدوین استراتژی برای آن است که شما بدانید مسابقه شما چه زمانی شروع و چه زمانی به پایان می‌رسد. چه کسانی قرار است در آن شرکت کنند؟ چگونه قرار است مخاطب در آن شرکت کند؟ نتیجه آن چه خواهد بود؟ وقتی استراتژی برگزاری مسابقه نداشته باشید، درست است که مسابقه‌تان اجرا خواهد شد، اما دستاورد و نتیجه‌ای نخواهد داشت. البته تدوین استراتژی به نوع کسب‌وکارتان هم ربط دارد. کسب‌وکار شما هرچه که باشد اهدافتان را مشخص خواهد کرد. اگر در آغاز این راه هستید، توصیه ما به شما بررسی و مشاهده چند کمپین و مسابقه اینستاگرامی موفق است.

مرحله بعد از تدوین استراتژی، تعیین نوع مسابقه است. مسابقه‌های اینستاگرامی، انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم تا راحت‌تر انتخاب کنید:

  • مسابقه اینستاگرام بر مبنای لایک

این نوع مسابقه با این هدف برگزار می‌شود که مخاطب حتما کاری که از او خواسته‌ایم را انجام دهد. برای همین انقدر ساده است. در این نوع از مسابقه به مخاطب می‌گوییم که اقدام به لایک کردن پست ما بکند تا در مسابقه شرکت داده شود. احتمالا این نوع مسابقه را بسیار دیده باشید. هدف از برگزاری این نوع مسابقه افزایش تعامل صفحه است. در این روش کاربر، برای اینکه در مسابقه شرکت داده شود، صفحه شما را فالو و پست شما را لایک خواهد کرد. اما این روش در کنار مزیت بزرگی که دارد یک عیب هم دارد. مزیت این روش این است که مخاطب حتما پست شما را لایک می‌کند، عیب آن هم این است که مخاطب فقط پست شما را لایک می‌کند! درحقیقت نرخ تبدیل آن بسیار پایین است. مخاطب برای اینکه در مسابقه شرکت داده شود پست شما را لایک و صفحه شما را فالو می‌کند و می‌رود! درست است که فالوئرهای صفحه شما افزایش پیدا می‌کنند اما فالوئرها هدفمند نیستند. پس کمکی به رشد کسب‌وکار شما نمی‌شود. بنابراین مسابقه اینستاگرامی بر مبنای لایک، به کسب‌وکاری که دنبال افزایش فروش است، توصیه نمی‌شود.

  • اشتراک پست با یک هشتگ خاص

این روش کمک بسیاری به برندسازی شما می‌کند. در این روش شما به عنوان برگزارکننده مسابقه از کاربر می‌خواهید تصویر یا ویدئویی را با هشتگی که شما درنظر گرفته‌اید منتشر کند. توجه داشته باشید که این هشتگ خاص باید نام برند شما را پوشش دهد. وقتی کاربران دیگر، این هشتگ را ببینند وارد صفحه شما شده و با برند شما آشنا می‌شوند. این یکی از روش‌های خلاقانه بازاریابی است. فالوورهای تازه‌ای برای شما به ارمغان می‌آورد و به برندینگ شما کمک شایانی می‌کند. همچنین درنهایت تعامل صفحه شما را بالا می‌برد. البته معایبی هم دارد. آن هم این است که این درخواست برای برخی از کاربرها بسیار دشوار به نظر می‌رسد. همه کاربرها دوست ندارند این کار را انجام دهند. درحقیقت ممکن است این درخواست موجب شود تا آن‌ها از شرکت در مسابقه شما سرباز زنند.

  • درخواست منشن

احتمالا این نوع مسابقه را بیشتر از سایرین دیده‌اید. در این نوع مسابقه، از کاربر درخواست می‌کنید برای دریافت جایزه، چند نفر از دوستانش را منشن کند. با استفاده از این روش، مخاطب‌ تازه با اکانت شما آشنا می‌شود و افزایش فالوور خواهید داشت. این فالوورهای تازه ممکن است تبدیل به مشتری شوند و از شما خرید کنند. همچنین با استفاده از این روش تعامل اکانت شما افزایش پیدا خواهد کرد. اگر هنوز تا به اینجای پست متوجه نشدید تعامل صفحه اینستاگرام چیست و چه اهمیتی دارد این مطلب را بخوانید:

اینگیجمنت اینستاگرام چیست؟

در این مسابقه بعد از اتمام زمان، اقدام به قرعه‌کشی از بین کامنت‌ها می‌کنید. اما چگونه؟ ابزارهایی برای دانلود کامنت و قرعه‌کشی از بین آن‌ها وجود دارد. نوین هاب یکی از این ابزارهاست. یکی از امکاناتی که داشبورد نوین هاب در اختیار شما قرار می‌دهد مدیریت و دانلود کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی است. علاوه بر اینکه می‌توانید تمام کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی خود را در این داشبورد مدیریت کنید، امکان دانلود کامنت اینستاگرام هم برای شما فراهم است. فایل کامنت‌ها در قالب اکسل دراختیار شما قرار خواهد گرفت و می‌توانید از بین آ‌ن‌ها اقدام به قرعه‌کشی کنید.

مسابقه اینستاگرامی

 

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

2- تعیین فرمت مسابقه

مسابقه شما در چه قالبی منتشر خواهد شد؟ فیلم، عکس، نوشته؟ فرمت مسابقه اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه اگر شما از مخاطب خواسته باشید که تصویری را با هشتگ انتخابی شما منتشر کند، می‌توانید بعدا از این تصاویر استفاده کنید. به این نوع محتوا، محتوا تولید شده توسط کاربر گفته می‌شود.

3- انتخاب جایزه برای مسابقه

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های هر مسابقه برای کسانی که در آن شرکت می‌کنند، دریافت هدیه است. اصلا آدم‌ها در مسابقه‌ها فقط برای دریافت جایزه شرکت می‌کنند. به همین دلیل انتخاب یک جایزه جذاب برای اینکه مخاطب ترغیب شود در مسابقه شما شرکت کند، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر جایزه شما ارزشمند باشد، احتمال اینکه افراد زیادی در آن شرکت کنند، افزایش پیدا می‌کند. اما اگر جایزه چشم‌گیری درنظر نگیرید فقط کسانی که واقعا به شما علاقه دارند در آن شرکت می‌کنند. و هدف ما هم از برگزاری مسابقه جذب بیشتر مخاطب است.

برگزاری مسابقه اینستاگرام

4- بررسی بودجه

نمی‌توانید بی‌گدار به آب بزنید. برای اینکه بتوانید یک مسابقه موفق اینستاگرامی راه‌اندازی کنید، باید بودجه‌ی خود را درنظر داشته باشید. اینکه هدیه‌ای که برای کاربران درنظر می‌گیرید چه هزینه‌ای دارد، تولید محتوای مسابقه برای شما چه هزینه‌ای خواهد داشت، ابزارهای برگزاری مسابقه و…

5- اجرای مسابقه

حالا وقت اجرای مسابقه‌تان است! باتوجه به اینکه درمورد برگزاری مسابقه‌های اینستاگرام حرف می‌زنیم، باید تصویری جذاب برای مخاطب ایجاد کنید که مسابقه درنظرش جذاب بیاید. توجه داشته باشید که در این فضا عکس و ویدئو است که اهمیت بالایی دارد و متن، کاری از پیش نخواهد برد. بعد از طراحی یک پست گرافیکی زیبا و خلاقانه نوبت به انتشار آن می‌رسد. توضیحات مربوط به مسابقه را در کپشن پست درج کنید و مخاطب را از جایزه نهایی باخبر کنید. بعد از اتمام زمان مسابقه، از بین شرکت‌کننده‌ها یک برنده تصادفی انتخاب و درنهایت برنده را اعلام کنید.

 

6- پروموت مسابقه

فراموش نکنید که پروموت مسابقه اهمیت بسیار زیادی دارد. یعنی مسابقه خود را تبلیغ کنید. می‌توانید در سایر شبکه‌های اجتماعی خود اعلام کنید که مسابقه‌ای در اینستاگرام برگزار کرده‌اید. یا با همکاری اینفلوئنسرهای اینستاگرام، تعداد بیشتری از مخاطبان را درخصوص برگزاری این مسابقه آگاه کنید. راه‌های زیادی برای پروموت و تبلیغ یک کمپین وجود دارد فقط اهمیت این مرحله را فراموش نکنید.

7- بررسی نتیجه مسابقه

درنهایت بعد از اتمام مسابقه، باید نتیجه آن را بررسی و اعلام کنید. بعد از آنکه برنده نتیجه اعلام و هدیه به او تقدیم شد. باید در تیم خودتان این کمپین را آنالیز کنید. بررسی کنید با توجه به هزینه‌هایی که برای این کمپین کرده‌اید، ورودی برایتان آورده یا نه. یا شما را به هدفی که داشتید رسانده یا نه. در ابتدای این پست، از اهمیت داشتن هدف برای برگزاری مسابقه اینستاگرام حرف زدیم. بعد از اتمام مسابقه نوبت به بررسی همین موضوع است.

 

درنهایت

فراموش نکنید که بعد از اعلام برنده مسابقه در اکانت اینستاگرام‌تان از همه کسانی که در این مسابقه شرکت کرده بودند نیز تشکر کنید. برای برگزاری مسابقه اینستاگرام می‌بایست مراحلی را طی کنید که در این پست به آن‌ها پرداختیم. توصیه می‌کنیم که این روش‌ها را به کار ببندید تا نتیجه بهتری از کمپین‌های خود دریافت کنید.

 

2 نظر