وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

داستان توییتر | توییتر چگونه به وجود آمد؟

داستان توییتر

این روزها توییتر یکی از تاثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی دنیاست. اما داستان توییتر چه بود و چگونه به اینجا رسید؟

این روزها، «جک دورسی» قبل از شروع کار خود به عنوان مدیرعامل یک شبکه اجتماعی، در خانه ساحلی 10 میلیون دلاری خود در سانفرانسیسکو از خواب بیدار می‌شود، ماهانه 326 میلیون کاربر فعال را جذب می‌کند که روزانه 500 میلیون پست خیره کننده در پلتفرمی به نام «توییتر» ارسال می‌کنند.

چگونگی به وجود آمدن توییتر ممکن است به طرز باورنکردنی‌ای آسان به نظر برسد. دورسی پلتفرم را اختراع کرد، بعد مدتی مورد توجه قرار گرفت و با گذشت زمان و کسب تجربه، به جایگاه شایسته خود به عنوان مدیرعامل صعود کرد.

اما در شرکتی مثل توییتر که طی دو سال سه مدیرعامل مختلف داشته، حقیقت داستان ممکن است متفاوت از چیزی که فکر می‌کنیم، باشد.

داستان توییتر

در 21 مارس 2006، توییتر از خاکستر استارتاپ دیگری به نام Odeo بیرون آمد. ایوان ویلیامز پس از موافقت با خرید آخرین استارتاپ خود GOOGL توسط گوگل، با همسایه خود، نوح گلس وارد یک کار تجاری شد. این دو بر روی پلتفرمی کار کردند که آن را رادیویی جدید می‌دیدند، پادکست. با ترک گوگل و پیوستن یکی از همکاران و دوستانش، بیز استون، ویلیامز سرمایه خود را تأمین کرد و کار بر روی سیستم عامل پادکست Odeo را آغاز کرد.

داستان توییتر

در طول راه، یک برخورد اتفاقی منجر به حضور کارمند جدیدی به نام جک دورسی شد. دورسی در یک کافی شاپ مشغول کار بود، و هنگامی که مشغول  نوشتن کد بیس برای یک شرکت فروش بلیط بود، که اوان ویلیامز وارد آنجا شد. دورسی با شناختن ویلیامز که حالا در سیلیکون ولی معروف بود، ایمیل ویلیامز را به صورت آنلاین پیدا کرد و رزومه خود را برای او ارسال کرد. و بعد از چند مصاحبه، دورسی به عضویت تیم اودئو درآمد.

شکست اودئو

داستان توییتر از اینجا شروع شد؛ از شکست اودئو. علی‌رغم هیاهوی زیاد در مورد استارتاپ ویلیامز، این پلتفرم کمتر مورد توجه قرار گرفت. احتمالا به دلیل زمان ارائه سرویس، کیفیت آن، یا احتمالا تنش فزاینده‌ای بین سبک رهبری محرمانه و کند ایوان ویلیامز و سبک برون‌گرا و عصبانی نوح گلس، که رسما شرکت را اداره نمی کرد اما با پیشرفت هر چه بیشتر نقش صریح و آشکاری را به عهده گرفت. به هر دلیلی که باشد، هنگامی که اپل در سال 2005 اعلام کرد که پادکست را در سرویس پخش جنجالی خود (iTunes) در آن زمان گنجانده‌است، این شرکت در سطح پایین‌تری نیز قرار گرفت.

در این زمان دورسی قابلیت جدیدی را به گروه پیشنهاد داد که در آن کسانی که از پلتفرم استفاده می‌کردند می‌توانستند از وضعیت هم که در آن زمان Status نامیده می‌شد، باخبر شوند. این ایده مورد توجه ایوان و نوح قرار گرفت. دورسی سریعا شروع به ساخت پلتفرم جدید کرد. نوح هم که خیلی به این ایده علاق‌مند شده‌بود ساعت2ها صرف پیدا کردن اسم این پلتفرم کرد و در نهایت اسم این پلتفرم انتخاب شد: توییتر. 

این کلمه به معنای انفجار اطلاعات غیرمرتبط و همچنین صدای جیک جیک پرنده است.

لوگو توییتر
تغییرات لوگو توییتر طی زمان

اما این پلتفرم که در عرض یک روز ایده‌پردازی و ساخته شد، چگونه به تاثیرگذارترین پلتفرم دنیا تبدیل شد؟

اولین توییت

جک اولین پیام در توییتر را در 21 مارچ 2006 با محتوای “just setting up my twttr.” ارسال کرد.

داستان توییتر 1

توییتر در مارچ 2007 برنده بهترین استارتاپ جشنواره جنوب و جنوب غربی شد و این شروعی به شناخته شدن بیشتر این پلتفرم بود. توییتر رسما به شرکت جداگانه تبدیل شد و ویلیامز، دورسی را به عنوان مدیرعامل توییتر انتخاب کرد. در ماه جون 2007 توییتر اولین سرمایه‌ها را از سرمایه‌گذران دریافت کرد.

مطالعه کنید: ریتوییت بیشتر در توییتر با 16 ترفند ساده

کاربران توییتر

خیلی از ویژگی‌های جدیدی توییتر توسط کاربران ابداع شد. مثلا استفاده از @ اولین بار توسط کاربران ابداع شد و آنها @ را قبل از اسم یکدیگر می‌آوردند تا با هم ارتباط برقرار کنند. در آگوست 2007 هشتگ # توسط کاربری به نام «کریس مسینا» برای اولین بار در بحث‌های توییتری استفاده شد.

آن زمانی که ریتوییت در توییتر وجود نداشت، کاربران با علامت RT توییت دیگران را بازنویسی می‌کردند. در آگوست سال 2010 این قابلیت به توییتر اضافه شد. در آپریل 2009، درگیری توییتری بین اشتون کوچر و CNN بر سر اینکه چه کسی اولین اکانتی است که می‌تواند به یک میلیون دنبال کننده برسد شروع شد که در نهایت اشتون کوچر برنده شد.

منشن و هشتگ

تغییرات توییتر

داستان توییتر اما همینجا تمام می‌شود. این پلتفرم تغییرات زیادی به همراه داشته‌است. درجولای 2006 ویلیامز نوح گلس را از توییتر اخراج کردو نوح که به این تصمیم اعتراض داشت در توییتر خود نوشت که من این کار را شروع کردم و می‌دانم که بدون من اصلا توییتر وجود نداشت. شاید این ادعای گلس خیلی هم بیراه نباشد، اما به هرحال ردپای نوح برای همیشه از توییتر پاک شد.

استقبال از توییتر آنقدر زیاد بود که سرورها دیگر پاسخگوی حجم اطلاعات توییتر نبودند و با فشار هسات مدیره جک دورسی از مدیرعاملی برکنار و ویلیامز جایگزین او شد. در آپریل 2009 مدیران توییتر اوان ویلیامز و بیز استون در فهرست 100 فرد با نفوذ مجله تایم در جهان قرار گرفتند و دورسی شامل آنها نشد.

در نوامبر 2009 توییتر، عنوان  “What’s your status” را به “What’s happening.” تغییر داد. از آپریل 2010 توییتر با استفاده از تبلیغات اولین راه روشن خود برای سودآوری را ایجاد کرد. پروموت کردن توییت اولین نوع از تبلیغات توییتر بود. در اکتبر 2010 پس از یک سری جلسات با جک دورسی، هیئت مدیره اوان ویلیامز را به عنوان مدیرعامل برکنار می‌کند و با فرض اینکه سرانجام دورسی جای او را می‌گیرد، دیک کاستلو را جایگزین او می‌کند.

دیک کاستلو داستان توییتر

در سپتامبر 2011 تعداد کاربران توییتر به 100 میلیون نفر رسید. و خیلی زود در دسامبر 2012 این تعداد دو برابر می‌شود و به 200 میلیون نفر رسید. سرانجام در جون 2015 کاستلو جای خود را در سمت مدیرعاملی به جک دورسی داد و تا امروز دروسی مدیرعامل این پلتفرم است.

داستان توییتر جک دورسی

بعضی از تغییرات دیگر پلتفرم توییتر

  • در می 2015 گوگل توییت‌ها را در نتایج سرچ خود جای داد
  • در نوامبر 2015 توییتر دکمه فیو و نماد ستاره را با دکمه لایک و نماد قلب عوض کرد
  • در ژانویه 2017 توییتر قسمت اکسپلور را اضافه کرد
  • در نوامبر 2018 محدودیت کارکتر توییتر از 140 به 280 تغییر پیدا کرد
  • توییتر اطلاعات اکانت‌های جعلی زیادی را به نمایش گذاشت و آنها را حذف کرد

جایگاه امروز توییتر

همانطور که در اول مقاله گفتیم توییتر امروز یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. 330 میلیون کاربر فعال ماهانه و 145 میلیون کاربر فعال روزانه در این پلتفرم محبوب مشغول توییت زدن هستند. توییتر فارسی هم با وجود فیلتر بودن سهم بزرگی در بین ایرانیان دارد و تعداد کاربران ایرانی توییتر 2 تا 3 میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

بیشتر بخوانید: قابلیت زمان‌بندی ارسال توییت در توییتر | امکان زمان‌بندی توییت در نوین هاب

ارسال نظر