وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

تقویم محتوایی چیست؟ +دانلود رایگان نمونه تقویم محتوایی

تقویم محتوایی شبکه‌های اجتماعی

شاید اسم تقویم محتوایی برای شما در ابتدا تعهدی بزرگ و کاری دشوار به نظر برسد؛ اما مطمئن باشید که استفاده از آن برای نظم در تولید محتوا و صرفه‌جویی در زمان حیاتی و ضروریست.

تقویم محتوایی بسته به نیاز برند شما می‌تواند در حد دو سطر و ستون و خیلی ساده و یا یک فایل پیجیده باشد.

تقویم محتوایی قسمت مهمی از استراتژی محتوایی شما است. در واقع شما برنامه‌ای که در استراتژی برای محتوا تعیین می‌کنید را، با استفاده از تقویم محتوایی اجرا می‌کنید.

چرا از تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم؟

1) با برنامه‌ریزی در وقت صرفه جویی کنید

اهداف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما با خیلی از اهداف دیگر روزانه شما یک وجه مشترک دارد: آنها به برنامه‌ریزی و توجه روزانه شما نیاز دارند. این اهداف نمی‌توانند روزانه و با الهام از موقعیت‌های مختلف باشند.

شما نیاز دارید تا ساعت‌های زیادی وقت بگذارید و این اهداف را بررسی کنید.

وجود تقویم محتوایی شبکه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهد تا از قبل برنامه ریزی کنید، کارهای خود را دسته‌بندی کنید، از انجام چند کار همزمان اجتناب کنید و تمام امواج مغزی خلاقیتان را برای بعد یادداشت کنید.

اگر نمی‌خواهید تا روزها سردرگم و با عجله بین نقل‌قول‌های احساسی و یا متن‌های کپی بگردید، تا چیزی پست کنید؛ حتما از تقویم محتوایی استفاده کنید.

حتی اگر هرروز در شبکه‌های اجتماعی محتوا منتشر می‌کنید، به این معنی نیست که به مراقبت و توجه روزانه به آنها احتیاج دارید.
برخی از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهند تا پست‌های شبکه های اجتماعی را زمان‌بندی کنید تا به طور همزمان در همه شبکه‌های اجتماعی منتشر شوند.

نوین هاب این امکان را برای شما فراهم می‌کند، حتما امتحان کنید.

2) ارسال مداوم پست در شبکه‌های اجتماعی

چه هدف شما افزایش بازدید یوتیوب باشد، چه افزایش مشارکت در اینستاگرام. یک راه بیشتر ندارید: انتشار مداوم محتوا. هیچ راه میانبری برای شما وجود ندارد. باور کنید!

اما چرا؟

کلید افزایش مشارکت در شبکه‌های اجتماعی، حضور همیشگی در فید مخاطبان شماست. تعامل تاثیرگذار از طریق الگوریتم پلتفرم، Reach شما را افزایش می‌دهد و محتوای شما به افراد جدید نمایش داده می‌شود و ذر نتیجه فالوورهای جدیدی خواهید داشت.

ایجاد یک تقویم محتوایی از قبل، به شما کمک می‌کند تا حضور مداوم در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید و از چشم مخاطبان خود دور نمانید.

 

تقویم شبکه اجتماعی

 

3) اشتباهات تایپی کمتر و کاهش ریسک اشتباهات بزرگ

زمان‌بندی و نوشتن پست‌ها از قبل به شما اجازه می‌دهد تا اشتباه کنید. ویرایش متن، اعتبارسنجی مطلب و یا حتی چک کردن آن با دیگران، از مزیت‌های زمان‌بندی محتواهای شبکه‌های اجتماعیست.
تقویم محتوایی شبکه‌های اجتماعی (به ویژه تقویمی که اعضای تیم در آن قرار گرفته‌اند) بهترین راه برای جلوگیری از اشتباهاتی مثل ارسال پیام مشابه در کانال‌ها یا اشتباهات بزرگتریست که به بحران‌های بزرگ در شبکه‌های اجتماعی منجر می‌شوند.

4) استراتژی‌های بلندپروازانه‌تر بچینید

برندهای بزرگ در شبکه‌های اجتماعی، معمولا چندین کمپین را همزمان انجام می‌دهند. کمپین‌های طولانی، میان‌مدت و کوتاه مدت، هزینه‌دار و یا ارگانیک. وقتی شما با یرنام‌ریزی کارهای خود را سبک می‌کنید، مغزتان نفس می‌کشد و می‌تواند به سوال‌ها دیگر فکر کند:

آیا باید مسابقه اینستاگرامی برگزار کنیم؟ با اینفلوئنسرهای توییتر کار کنیم؟ شاید باید فعالیت بیشتری در لینکدین داشته باشیم و یا ویدیوهای بیشتری در یوتیوب منتشر کنیم.

تقویم محتوایی شبکه اجتماعی1

5) مناسبت‌های مهم را فراموش نمی‌کنید

اگر تقویم محتوایی هر ماه را از قبل تهیه کرده‌باشید، مناسبت‌های مهم آن ماه را از دست نخواهید داد.

تقویم شبکه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهد مناسبت‌های جهانی و ملی را که به مخاطبان برند شما مرتبط هستند، را از قبل زمان‌بندی و برای انتشار آماده کنید.

نوین هاب پانزدهم هرماه تقویم مناسبت٬های ماه بعد را برای مشتریهای خود ارسال می‌کند و این مناسبت‌ها در بلاگ نوین هاب هم منتشر می‌شود. کافیست از اینجا ثبت نام کنید.

همچنین با استفاده از تقویم زمان‌بندی نوین هاب می‌توانید بر اساس تقویم محتوایی خود، مناسبت‌ها را از قبل زمان‌بندی کنید تا هیچ مناسبتی را از دست ندهید.

 

بیشتر بخوانید: مناسبت‌های مهرماه ۱۳۹۹

6) تولید محتوا با کیفیت بالاتر

کیفیت پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی بیشتر از قبل شده‌است. ممکن است پشت صحنه عکسی که در اینستاگرام می‌بینید، یک دیجیتال مارکتر، یک کارشناس محتوا، یک عکاس و یک گرافیست مشغول کار باشند.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

کار در شبکه‌های اجتماعی به یک شغل تمام وقت تبدیل شده‌است. اما استفاده از تقویم محتوایی شبکه‌های اجتماعی چه مزیتی برای کیفیت محتوا محسوب می‌شود؟

اگر شما تقویم محتوایی نداشته باشید و همه کسانی که در پشت صحنه کارتان دارید را مجبور به رساندن کارها در دقیقه 90 و بدون برنامه کنید، مطمئن باشید نتیجه کار تمیز و درست از آب در نمیاید.

شما می‌توانید تقویم را با همه آنها به اشتراک بگذارید تا برنامه ماه آینده و حتی یک سال آینده را بدانند و بدون استرس و با فکر باز کارهای خود را برنامه‌ریزی کنند.

جهت کسب اطلاع بیشتر از راهنمای کامل ایجاد تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی به مطلب مربوطه با همین عنوان در بخش مطالب آموزشی بلاگ نوین هاب مراجعه نمایید.

نحوه ایجاد تقویم محتوایی شبکه‌های اجتماعی

جزییات تقویم محتوایی برای هر کسب‌و‌کاری متفاوت است. اما در کلیات محتوای مشترکی دارند که درباره آن به شما توضیح خواهیم داد.

1) شبکه‌های اجتماعی مورد نظر خود را انتخاب کنید

در انتخاب کانال مورد نظر برای فعالیت بازاریابی باید به این اصل توجه کنید که هر برندی نیاز به فعالیت در همه شبکه‌های اجتماعی ندارد. پس باید اول از همه نگاهی دوباره به اهداف بازاریابی و پرسونای مخاطبتان بیاندازید.

آیا اکثر مخاطبان شما نوجوان هستند؟ پس تیک‌تاک می‌تواند پلتفرم مناسبی برای فعالیت شما باشد. در واقع با توجه به اهداف بازاریابی و پلتفرمی که بیشتر مخاطبان و مشتریان شما در آن حضور دارند، شبکه‌های اجتماعی مورد نظر برای فعالیت را انتخاب کنید.

تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی 3

 

2) مسئولیت‌ها را تقسیم‌بندی کنید

از قبل کسانی که باید محتواهای متنی، بصری، گرافیکی و… را تولید کنند، تعیین کنید. تقسیم مسئولیت از قبل به منظم بودن تیم شما کمک زیادی می‌کند.

اسم هر کسی که مسئول محتوای آن روز است را در تقویم محتوایی وارد کنید تا بقیه هم از مسئولیت او آگاه شوند.

تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی 2

3) برای دارایی های خود یک کتابخانه محتوا درست کنید

کتابخانه محتوا یا هر اسمی که شما دوست دارید روی آن بگذارید. محتواهای ما نباید در دسکتاپ گوشی و یا لپ‌تاپ تیم محتوایتان با نام‌های New Folder و… ثبت شده باشد. شما باید با استفاده از Dropbox, Google Drive و… محتواهایی که تا به حال منتشر کرده‌اید و محتواهایی که در صف انتشار هستند را جمع‌آوری کنید تا در دسترس همه اعضای تیم باشند.

از مزایای استفاده از این ابزارها:

  • برای فایل‌های بزرگ به اندازه کافی جادار است
  • از طریق موبایل و کامپیوتر قابل دسترسی است
  • به راحتی با اعضای تیم قابل اشتراک است، و می‌توانید به ویژگی‌های حریم خصوصی آن اعتماد کنید

نحوه راه اندازی کتابخانه محتوایی تقریبا به اندازه تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی مهم است. بهتر است به دارایی‌های محتوایی خود دسترسی آسان داشته باشید.

تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی 3

4) نحوه کار را تعیین کنید

خب، اکنون که همه اطلاعات ممکن را جمع آوری کرده‌اید، وقت آن است که شروع به طراحی تقویم روزانه، هفتگی و ماهانه شبکه‌های اجتماعی خود کنید.

شما باید بدانید:

  • هرچند وقت یک‌بار می‌خواهید پست منتشر کنید
  • بهترین ساعات انتشار پست برای هر شبکه اجتماعی (براساس آنالیز)
  • نسبت انتشار محتوای شما چگونه خواهد بود
  • پست‌ها باید به تایید چه کسانی برسند

با تعیین کردن این اصول، کار با یک تیم خیلی بزرگ دیگر برای شما چیچیده به نظر نمی‌رسد و همه چیز بر اساس نظم خواهد بود.

5) تیم خود را دعوت کنید و به بازخوردها گوش دهید

حالا که همه محتواها را جمع کردید، تقسیم وظایف کردید و تا حد خوبی کار را پیش بردید، وقت آن رسیده تا تقویم محتوایی شبکه‌های اجتماعی را با اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید.

تقویی را که در گوگل شیت، اکسل و… ایجاد کردید را با اعضای تیم که هرروزه با آن سروکار خواهند داشت (حتی روزهای تعطیل) به اشتراک بگذارید. از آنها بخواهید که آن را با دقت نگاه کنند و پیشنهادات و انتقادات خود را با شما در میان بگذارند.

در نهایت آنها از این تقویم استفاده خواهند کرد و باید نحوه انجام کار برای آنها روشن و ساده باشد.

تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی5

حالا شروع به زمان‌بندی و استفاده از تقویم کنید.

دانلود رایگان تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی نوین هاب

ارسال نظر