وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

ماجرای پُر تب‌و‌تاب کال تو اکشن در اینستاگرام

کال تو اکشن اینستاگرام

 

رازهای زیادی برای راه‌اندازی یک پیج اینستاگرام موفق در گوشه و کنار دنیای آنلاین، مخفی شده‌اند. یکی از این رازها که چندان جدی گرفته نمی‌شود «طراحی و اجرای کال تو اکشن جذاب برای اینستاگرام» است.

در این گفتار به سراغ «کال تو اکشن در اینستاگرام» می‌رویم، انواع آنها و بهترین مکا‌ن‌ها برای گنجاندنشان را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چرا باید در اینستاگرام کال تو اکشن داشته باشیم؟

اگر بخواهیم نگاهی نُقلی به «CTA» داشته باشیم آن را دعوت به یک اقدام در محتواهایی که منتشر می‌کنیم در نظر می‌گیریم. ما در اینستاگرام هم مشغول تولید محتوا هستیم. پس باید برای آن بستر هم کال تو اکشن در نظر بگیریم.

وجود «CTA» در محتواهای اینستاگرام، حکم نمک را در غذا دارد. اگر محتوای شما کال تو اکشن نداشته باشد، انگار یک جای کار می‌لنگد.

این را در نظر داشته باشید که آدم‌ها در اینستاگرام، دوستان، افرادی که به کارشان علاقه‌ دارند و آشناهای خودشان را فالو می‌کنند. اگر کاربران به فالو کردن کسب و کارها روی آورده‌اند پس خوب است که با آنها ارتباط برقرار کنید.

گاهی این ارتباط به صورت خودجوش از سوی کاربران صورت می‌گیرد و گاهی هم این ما هستیم که باید در نقش یک هدایتگر و صاحب یک پیج کاری، آنها را به سمت انجام یک اقدام دعوت کنیم.

چه نوع کال تو اکشنی به کار اینستاگرام می‌آید؟

هیچ‌کس جز خودتان نمی‌تواند به این پرسش پاسخ دهد. چون پیدا کردن یک کال تو اکشن مناسب به اهداف کاری شما و شاخص‌هایی که برای پیشرفت در نظر گرفتید برمی‌گردد؛ مثلا شاید یکی از معیارهای شما برای طراحی کال تو اکشن، جذب فالوورهای بیشتر باشد. با این حساب در کپشنتان از کاربران می‌خواهید که دوستانشان را منشن کنند.

در ادامه، انواع کال تو اکشن‌هایی که می‌توانیم در اینستاگرام داشته باشیم را با هم می‌شماریم. شما هم با توجه به هدف و معیارهایتان آنها را به کار بگیرید.

  1. بیوی پیج؛ دکه‌ای همیشه باز برای لینک‌ها

اولین و مشخص‌ترین مکانی که می‌توانیم کاربرها را به سمت یک اقدام سوق بدهیم، بیوی پیج‌مان است. معمولا بیو به این شکل است که از آدم‌ها می‌خواهیم روی لینک کلیک کنند. ناگفته نماند که لینک این قسمت، تنها لینکی است که در همه پیج‌ها وجود دارد و کاربران می‌تواند روی آن کلیک کنند.

با وجودی که لینک بیو، مهم‌ترین کال تو اکشن اینستاگرامی ما است اما این دلیل نمی‌شود که همه در بیوی خودشان یک لینک قرار بدهند. چون گاهی شما سایت ندارید و فقط در پیج اینستاگرام فعالیت می‌کنید و گاهی هم اصلا دلیلی نمی‌بینید که در بیو لینک بگذارید.

ولی گذاشتن لینک در بیو باعث می‌شود که فرصتی برای افزایش نرخ کلیک پیدا کنید. البته شما بهتر از من می‌دانید لینکی که در بیو می‌نشیند، ثابت نیست و می‌توانیم بارها و بارها به بهانه‌های گوناگون آن را تغییر دهیم.

مثلا لینک جشنواره، دوره، وبینار، کتاب رایگان یا هر چیزی که فکر می‌کنیم می‌تواند برای مخاطب‌ها جذاب باشد را در بیو می‌گذاریم و از کاربران می‌خواهیم که روی آن کلیک کنند.

کال تو اکشن اینستاگرام

  1. پست‌های اینستاگرام؛ مینی‌مجله‌های جذاب و دیدنی

ما در اینستاگرام، چند نوع پست داریم که ماجرای کال تو اکشن در هر کدام از آنها متفاوت از بقیه است. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم:

  • پست ساده با کپشن

در این نوع پست‌ها هیچ خبری جز یک عکس ساده و متن کپشن نیست. پیشنهاد من این است که کال تو اکشن این نوع پست‌ها را در کپشن قرار بدهید.

این ماجرا دو دلیل دارد؛ اول اینکه ما نمی‌توانیم روی تصویر «CTA» داشته باشیم و دوم اینکه از طریق این پست متوجه می‌شویم که کپشنمان چقدر خوانده می‌شود. چون اینستاگرام هیچ‌وقت این آمار را به ما نمی‌دهد؛ مثلا به ما نمی‌گوید که چند نفر روی گزینه «see more» کلیک کردند و به طور کامل، کپشن ما را خواندند.

بنابراین، قرار دادن «CTA» به ویژه در انتهای کپشن به ما کمک می‌کند تا هم مجالی برای درخواست کردن از کاربرها به دست بیاوریم و هم به آماری نادیدنی از اینستاگراممان دست پیدا کنیم.

اگر به مطالعه موارد دیگر درمورد کال تو اکشن اینستاگرام علاقه دارید، توصیه می‌کنیم که این پست از بلاگ نوین هاب را درمورد CTA اینستاگرام مطالعه کنید.

کال تو اکشن اینستاگرام

 

من کپشن‌های زیادی را دیدم که خیلی خوب نوشته شده‌اند اما در انتها هیچ درخواستی از کاربران نکردند. برای همین است که می‌گویم یک جای کار چنین پست‌هایی می‌لنگد.

  • پست‌های اسلایدی

در این نوع پست‌ها ما چند اسلاید از تصویرها یا ویدیو داریم. بهترین حالت در این نوع پست‌ها این است که یکی از آنها را به کال تو اکشن اختصاص بدهیم. خوشبختانه این موضوع در میان پیج‌ها جا افتاده است. پیشنهاد می‌کنم که آخرین اسلاید را برای «CTA» کنار بگذارید.

البته برای این کارم چند دلیل دارم؛ اول اینکه ما نمی‌توانیم بفهمیم که مخاطب‌ها تا کدام اسلاید ما را خوانده‌اند. ولی اگر کال تو اکشن را در اسلاید آخر قرار دهیم و کاربران پیج، آن را انجام دهند متوجه می‌شویم که پستمان تا چه اندازه به صورت کامل دیده شده است.

کال تو اکشن اینستاگرام

  • محتوای ویدیویی

این نوع پست‌ها می‌توانند به صورت تکی و اسلایدی مورد استفاده قرار بگیرند؛ اما روی سخنم در اینجا «فرمت محتوا» است که حتی می‌تواند «IGTV» هم باشد. به نظر من بهترین کار این است که ما کال تو اکشن خودمان را به صورت نیتیو در ویدیو به کار ببریم.

البته اگر خودمان ویدیو را تولید کرده باشیم این کار برایمان خیلی ساده می‌شود. کافی است در بخش انتهایی ویدیو از کاربران بخواهیم که فلان کار را انجام دهند. این کار، چند مزیت دارد؛ مثلا وقتی ویدیوی ما کپی و در جاهای دیگر منتشر می‌شود این کال تو اکشن در قلب آن قرار دارد و همچنان، نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند و کاربران را به سمت آن اکشن، سوق می‌دهد.

 دومین مزیت:

این است که باز هم متوجه می‌شوم که تا کجای ویدیوی من دیده شده است. این موضوع به نوبه خود برای ما اهمیت زیادی دارد چون ماجرای «ویو» را برایمان شفاف‌تر می‌کند. اجازه بدهید کمی بیشتر برایتان توضیح بدهم.

اینستاگرام، برای ویدیوها، معیاری به نام view دارد. وقتی که ویدیوهای ما به مدت سه ثانیه تماشا می‌شوند یک ویو محاسبه می‌شود.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

یعنی برای اینستاگرام فرقی نمی‌کند که ویدیوی ما چند دقیقه یا چند ثانیه دیده می‌شود چون نگاهش به همان سه ثانیه است. ولی وقتی «CTA» را در انتهای ویدیوی خودمان می‌گذاریم داده‌های بیشتری دست و بالمان را می‌گیرند.

شاید بگویید: «خوب، این ماجرا چندان هم کامل نیست. چون همه که به «CTA» ما عمل نمی‌کنند.» حق با شما است؛ اما با این وجود، باز هم تعدادی کاربر اینستاگرام وجود دارند که به این درخواست‌ها واکنش نشان می‌دهند. به ویژه اگر پیج ما محبوب باشد و محتوایی که ارائه می‌دهیم آدم‌ها را به خود جذب کند، با داستان متفاوتی روبه‌رو خواهیم بود.

کال تو اکشن اینستاگرام

 

  1. کال تو اکشن در استوری؛ داغ و پرهیاهو

استوری بهترین مکانی است که می‌توانید برای کال تو اکشن پیدا کنید. چون آدم‌ها علاقه عجیبی برای اشتراک گذاری نظراتشان در استوری دارند.

اینستاگرام هم برای این بخش، سنگِ‌تمام گذاشته است. همین حالا که در حال خواندن این گفتار هستید، دست‌کم چهار پنج فیچر جذاب در استوری‌ها وجود دارند که با مخاطب‌ها ارتباط برقرار می‌کنند؛ مثلا:

  • پرسش‌های چهار گزینه‌ای

پرسشی چهار گزینه‌ای است که از کاربرها می‌خواهد به آنها جواب بدهند.

  • پرسش‌های دو گزینه‌ای (Poll)

فقط دو گزینه «Yes» و «No» را برای پاسخ دادن در اختیار کاربران قرار می‌دهد و از آنها می‌خواهد که تصمیم‌شان را بگیرند!

  • پرسش‌ معمولی

از کاربران می‌خواهد که به طور مستقیم، دست به کیبورد شوند و پاسخشان را به صورت یک متن برایشان بنویسند.

  • بکش بالا

«بکش بالا» یکی از «CTA»های معروف است که در آن لینکی را در استوری قرار می‌دهیم و از کاربرها می‌خواهیم که با کشیدن صفحه به سمت بالا، وارد ماجرای پشت لینک شوند. ناگفته نماند که بیشتر کاربرها این کار را انجام نمی‌دهند. چون دوست ندارند از اینستاگرام خارج شوند. البته اینستاگرام هم از این ماجرا خوشش نمی‌آید.

به همین دلیل باید آنها را به سراغ لینک‌های جذاب و به درد بخور بفرستیم؛ مثلا اگر مسابقه‌ای داریم، صفحه‌ای پر از محصولات تخفیف‌دار مهیا کرده‌ایم و … می‌توانم آنها را به عنوان لینک‌هایی که برای کاربران هم جذاب هستند، داخل استوری قرار دهیم. با این روش، احتمال کلیک کردن آدم‌ها هم خیلی بیشتر می‌شود.

فلیت توییتر

  • در استوری‌هایتان مسابقه برگزار کنید

بعضی وقت‌ها بد نیست که در استوری‌هایمان هم یک مسابقه را تعریف کنیم. من این ماجرا را چندین بار در پیج‌های مختلف دیدم؛ مثلا پیج اینستاگرام «آپ» در استوری تعدادی سوال از مخاطبانش پرسید و در انتها به کسانی که بیشترین پاسخ درست را داده بودند جایزه داد.

در نهایت هم گفت که مسابقه‌های اینستاگرامی در استوری‌هایش به راه انداخته است و به این ترتیب، ماجرای اعلام برندگان و … را پیش برد. این قضیه باعث می‌شود که کاربران، پیگیر استوری‌های این برند باشند و آن را چک کنند.

این را در نظر داشته باشید که ما قرار نیست تمام مسابقه‌های خود را در پست‌ها برگزار کنیم و باید چشممان را به سمت بخش‌های جذابی که می‌توانند بهترین بازده را برایمان به دنبال داشته باشند هم بدوزیم.

ناگفته نماند که کال تو اکشن‌های غیر مستقیم دیگری هم در استوری‌ها وجود دارند؛ مثلا اینکه از کاربران بخواهیم همین حالا وارد پیجمان شوند و روی لینک درج شده در بیو، کلیک کنند یا اینکه از آنها بخواهیم همان‌جا به ما پیام بدهند. البته بهتر است که برای پیام دادن یک باکس تعریف کنید.

کال تو اکشن اینستاگرام

  1. لایو اینستاگرام؛ فرصتی برای چشم‌ در چشم شدن با کاربران

آخرین سنگر ما برای برگزاری «CTA» بخش «لایو اینستاگرام» است. یادتان باشد که همه آدم‌ها محتوای لایو را بیشتر دوست دارند و حسابی جداگانه برایش باز می‌کنند. لایوها باعث می‌شوند که ارتباطی عمیق‌تر میان شما و مخاطبانتان صورت بگیرد.

این وظیفه شما است که اجازه ندهید این ارتباط قطع شود؛ مثلا وقتی کاربر در لایو از شما سوالی می‌پرسد، تمام سعیتان را بکنید تا به آن پاسخ دهید. شما با واکنش نشان دادن به اکشن کاربران به آنها نشان می‌دهید که برایشان اهمیت قائل هستید و آنها را می‌بینید.

من لایوهای زیادی را دیدم که در آنها هیچ توجهی به مخاطبان نمی‌شد. البته قبول دارم که در این جور وقت‌ها تعداد کامنت‌ها بسیار زیاد می‌شود؛ اما بی‌توجهی کردن، روش خوبی برای مدیریت آن نیست.

شما می‌توانید کامنت‌ها را ببندید ولی یک باکس پرسش برای کاربران ایجاد کنید تا بتوانند سوالاتشان را در آن بپرسند و شما هم در انتهای لایو به آنها پاسخ دهید.

البته ماجرای لایو، ریزه‌کاری‌های زیادی دارد که نمی‌توان با یکی دو پاراگراف، همه آنها را انتقال داد. اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات عمیق‌تری به دست بیاورید، می‌توانید به مقاله کامل و مفصل «چگونه یک لایو اینستاگرامی موفق، برگزار کنیم؟» سر بزنید.

خلاصه‌ای از آنچه با هم در کال تو اکشن اینستاگرام گفتیم:
  • وجود «CTA» در محتواهای اینستاگرام مثل آغاز یک گفتگو و رها کردن نیمه‌کاره آن است. با گنجاندن «CTA» در محتوای اینستاگرامتان، گفتگوی خود را کامل کنید.
  • «بیوی پیج»، «پست‌های اینستاگرام»، «استوری» و «لایو» مکان‌های خوبی برای ایجاد کال تو اکشن هستند.
  • انتخاب بهترین مکان برای درج «CTA» به نوع کسب و کار، استراتژی و اهداف شما بستگی دارد. باید با توجه به این موارد، مکان‌های درج کال تو اکشن را در پیج خودتان انتخاب کنید.

نظر شما چیست؟

به یاد ماندنی‌ترین کال تو اکشنی که در اینستاگرام با آن روبه‌رو شدید چه بود؟

 

 

 

 

ارسال نظر