وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

تولید محتوای خلاقانه برای یک کسب‌و‌کار

تولید محتوای خلاقانه

یکی از پارامترهایی که می‌تواند به شما کمک کند که در حوزه کسب‌وکارتان موفق شوید، تولید محتوا است. این به معنای آن است که شما کاری کنید که در حوزه خود تبدیل به منبع و مرجع اصلی شوید. این روزها که محتوا حرف اول را می‌زند، می‌توانید با استفاده از آن به بیشتر دیده شدن خودتان کمک کنید. تولید محتوای خلاقانه نیازمند صرف وقت و انرژی است. در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است درمورد چگونگی خلق محتوای خلاقانه برای یک برند حرف بزنیم.

چگونه محتوای خلاق تولید کنیم؟

اول از همه اجازه دهید که این مساله را با هم بررسی کنیم. تولید محتوا به معنای خلق ارزش است. درحقیقت وقتی شما اطلاعاتی خاص را به مخاطب ارائه می‌دهید، به این معناست که برایش خلق ارزش و محتوا کرده‌اید. همچنین وقتی شما ارزش به این مهمی برای مخاطب خود خلق می‌کنید، حس اعتماد را در او افزایش می‌دهید.

اما اینکه چگونه باید محتوای خلاقانه تولید کنیم به شما و اهدافتان بستگی دارد. با توجه به حیطه کاری برندتان، می‌توانید محتوایی بنویسید که مخاطب، شما را به عنوان یک رفرنس و مرجع اصلی درنظر بگیرد. بعد از آن باید کانال‌هایی که این محتوا را منتشر می‌کنید، بیابید. وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و … همه می‌توانند کانالی برای ارائه محتوا به مخاطب باشند.

این که شما خلاقیت را چگونه تعریف می‌کنید هم اهمیت دارد. اگر شما یک کسب‌وکار در حوزه فروش محصولات کامپیوتری دارید، شاید نتوانید با تولید ویدئوهای بامزه ارزشی خلق کنید. اما در عوض می‌توانید درمورد قطعات کامپیوتری، کاربرد آن‌ها، سوالاتی که مردم درمورد کار با کامپیوتر می‌پرسند و… محتوا بسازید.

اما راه‌های دیگری هم برای تولید محتوای خلاقانه پیش روی شما قرار دارد:

 

1- به‌روز باشید

به عنوان یک کسب‌وکار که حالا قصد دارد فعالیت خود را وارد فضای آنلاین کند، یکی از بزرگترین وظایفتان به‌روز بودن است. این به معنای آن است که شما موظفید رقبای خود را هم آنالیز و بررسی کنید. اینکه فقط سرگرم ارائه محصولات و خدمات‌تان باشید و ندانید که در دنیای شلوغ و رو به پیشرفت کسب‌وکار چه می‌گذرد، اشتباه است. کنجکاو باشید و درمورد همه‌چیز بخوانید. حتی اگر به حوزه کاری شما مربوط نباشد هم ایده بسیار خوبی برای خلق محتوای جذاب به شما می‌دهد.

 2- مخاطب را بشناسید

شما این محتوا را برای مخاطب خود تولید می‌کنید. اگر قرار باشد شناختی از مخاطب خود نداشته باشید از کجا مطمئن می‌شوید که به آن‌ها می‌رسد؟ یعنی اگر درمورد علایق و سلایق مخاطب خود اطلاعات کافی کسب نکرده باشید، از کجا می‌توانید مسیر درست را بشناسید؟

فرض کنید شما یک فروشگاه لباس بچگانه دارید. مخاطب شما چه کسی است؟ پدرها و مادرهای جوان که قصد خرید لباس برای کودکشان را دارند. چه محتوایی می‌توانید برای این جنس از مخاطب تولید کنید که جذاب و خلاقانه هم باشد؟

ما قبلا در بلاگی مجزا نحوه طراحی پرسونا یا مخاطب هدف را به شما آموزش داده‌ایم. اگر بتوانید تشخیص دهید که پرسونا چیست، درنهایت محتوای خلاقانه‌تری تولید خواهید کرد.

تولید محتوای خلاقانه

3- مهارت نوشتاری‌تان را افزایش دهید

فرض را بر این می‌گذاریم که شما قصد تولید محتوای نوشتاری دارید و می‌خواهید آن را در وبسایت و بلاگتان منتشر کنید. اگر مهارت‌های نوشتاری‌تان خوب نباشد، کدام مخاطبی به شما اعتماد خواهد کرد؟ در نوشته‌ها هیچ چیزی به اندازه غلط‌های املایی و نگارشی آزاردهنده نیست. مطالعه خود را افزایش دهید، بنویسید و مهارت‌های خود را بیشتر کنید. اگر درمورد املای واژه‌ای شک دارید، حتما آن را از فرهنگ لغت چک کنید. اجازه دهید که قلم شما، مخاطبتان را جذب کند. مخاطب باهوش، می‌تواند متوجه توانایی‌های نویسنده مقالاتی که مطالعه می‌کند بشود. پس مخاطب خود را باهوش تصور کنید.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

 

4- مثال بزنید

قرار نیست همیشه مفاهیم را به صورت تئوری برای مردم توضیح دهیم. تئوری‌ها را همه جا می‌توان پیدا کرد. اما محتوای خلاقانه محتوایی است که بادرنظر داشتن مخاطب، ابهاماتی که ممکن است پیش بیاید را برطرف کند. این ابهامات تنها با ارائه و ذکر مثال‌ها برطرف می‌شود.

 

5- کلمات کلیدی را بشناسید

مهم‌ترین بخش تولید محتوا، تحقیق درمورد کلمات کلیدی است. دانستن کلمات کلیدی موجب می‌شود که سردرگم نشوید. منظور از کلمات کلیدی، واژگانی است که در حوزه کسب‌وکار شما نوشته می‌شود. اگر شما هم پیرامون همین واژگان بنویسید، در صفحات اول جستجوی گوگل ظاهر می‌شوید. ما قبلا در بلاگی مجزا در خصوص تحقیق درخصوص کلمات کلیدی نوشته‌ایم. حتما آن را مطالعه کنید.

6- نقش بازی نکنید

درست است! نقش بازی نکنید و خودتان باشید. مجبور نیستید برای جذب مخاطب از موضوعات دور از ذهن استفاده کنید. یا لحنی انتخاب کنید که برای مخاطب ناخوانا باشد. خودتان باشید که این برای مخاطب جذاب‌ترین چیز است.

7- اخبار کسب‌وکارتان را دنبال کنید

همیشه در حال کسب اطلاعات باشید. تلاش کنید تا درجریان مسائل و اخبار پیرامون کاری که انجام می‌دهید اطلاعات کسب کنید. دنیای کسب‌وکار خیلی بزرگ و عجیب است. اگر از این قافله عقب بمانید، دیگران حتما از شما پیشی خواهند گرفت. اخبار را از کانال‌های خبری مختلف دنبال کنید.

ادمین شبکه‌های اجتماعی

8- مقالات انگلیسی بخوانید

می‌توانید درمورد موضوعاتی که بین کسب‌وکارها مشترک است، از مقالات خارجی استفاده کنید. خبر بد و ناراحت‌کننده این است که مقالات داخلی، اغلب از روی یکدیگر کپی شده‌اند. به همین دلیل وقتی شما درمورد موضوعی سرچ می‌کنید، با حجم زیادی از مطالب مشابه هم روبرو می‌شوید. می‌توانید برای ایده گرفتن، از محتواهای خارجی استفاده کنید.

 

9- در انتشار محتوا به موقع باشید!

شاید اگر در ابتدای کار هستید، برای شما باورپذیر نباشد که مخاطب بعد از مدتی منتظر اشتراک محتوا از سمت شماست! اگر در اشتراک و انتشار این محتوا تعلل به خرج دهید، مخاطب را از دست می‌دهید. می‌توانید برای مدیریت بهتر محتواها از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. نوین هاب یکی از همین ابزارهاست. با استفاده از داشبورد حرفه‌ای نوین هاب می‌توانید شبکه‌های اجتماعی خود را مدیریت کنید. یکی از امکاناتی که این ابزار حرفه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد، زمان‌بندی و انتشار محتوا است. می‌توانید محتوای خود را از قبل آماده و در این داشبورد بارگذاری کنید. زمان و تاریخی که مدنظر دارید انتخاب کنید و با خیال راحت به کارهای دیگرتان بپردازید.

 

2 نظر