وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

شوک محتوایی چیست؟ برای مقابله با شوک محتوا چه کنیم؟

شوک محتوا چیست

شوک محتوا به پدیده‌ای که امروز در اینترنت با آن مواجهیم گفته می‌شود. چه پدیده‌ای؟ همین که امروز با حجم زیادی از محتوا روبرو هستیم. فقط کافی‌ست یک عنوان ساده را سرچ کنید تا ببینید که با چه حجم زیادی از محتوا مواجه خواهید شد. حتی اینستاگرام یک آدم معمولی هم در حال بازتولید و ارائه محتوا است. حالا در این آشفته‌بازار کسی که قرار است با تولید محتوا دیده شود و بازاریابی کند، چگونه باید این کار را انجام دهد؟ با چه مکانیزمی باید به تولید محتوا بپردازیم که مطالب ما دچار شوک محتوا نشوند؟ در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است در این مورد حرف بزنیم. همراه من باشید.

 

روند رشد تولید محتوا

سال‌ها پیش که اینترنت به شکل امروزی در دسترس همه نبود، مساله تولید محتوا شکل و شمایل دیگری داشت. شما در فضای اینترنت با حجم زیادی از محتوا روبرو نبودید. در اصطلاح گفته می‌شود که کاربر اینترنت، گرسنه محتوا بود! به همین دلیل وقتی که کاربر محتوای تازه‌ای می‌دید، از دیدن آن ذوق‌زده می‌شد. حالا این موضوع را رقابتی در نظر بگیرید. وقتی که کاربر تولید کننده محتوا در فضای اینترنت کم و انگشت‌شمار بود، رقابتی هم این بین وجود نداشت. ده سال پیش اگر شما یک وبلاگ داشتید، مجبور نبودید برای خلق محتوا به دنبال ایده‌های تازه باشید. فقط کافی بود در طول روز از آنچه که ذهنتان را به خود مشغول کرده بود، بنویسید. همین کافی بود تا دیده شوید. چون هم رقابت در این بازار ضعیف بود و هم مصرف محتوا بسیار پایین بود.

اما الان شرایط عوض شده. اینترنت در دسترس همه قرار دارد. کانال‌های تولید محتوا گسترده شده‌اند. شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش محبوب شدند و همه، حتی یک کاربر ساده هم مشغول تولید محتوا است. حالا اگر قرار باشد شما دیده شوید، نیاز به یک مزیت رقابتی دارید.

 

شوک محتوا چیست؟

با پیشرفت بازاریابی محتوا، کمپانی‌ها و بیزینس‌های مختلف خواستار این شکل از بازاریابی شدند. آن‌ها فهمیده بودند که با تولید محتوا می‌توانند بدون دردسر و هزینه بالا اقدام به تبلیغ برند خود کنند. مردم علاقه زیادی به مصرف محتوا از خود نشان داده بودند و آنچه که از این بین می‌پسندیدند را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند. بازاریابان هم متوجه این موضوع شده بودند. اما این بین اتفاقی افتاد. عرضه محتوا ناگهان از تقاضای آن پیشی گرفت. نوعی زیاده‌روی در تولید محتوا اتفاق افتاد و حالا کاربر اینترنت به هر کانال و شبکه‌ای که پا می‌گذاشت، به اصطلاح حجم زیادی از محتوا به صورتش برخورد می‌کرد . در بازاریابی به این رویداد، شوک محتوایی گفته می‌شود. این اصطلاح برای اولین بار توسط مارک شیفر و در سال 2014 استفاده شد.

شوک محتوا

حالا چگونه باید متوجه شوید که این اتفاق برای شما هم افتاده است؟

فرض کنید شما در طول هفته روزی دو پست بلاگ می‌نویسید و در وبسایتتان قرار می‌دهید. به امید اینکه کلیک بالایی بگیرد و خوانده شود به انتظار می‌نشینید اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. فکر می‌کنید ممکن است بلاگ و محتوای شما تبدیل به یک منبع برای صنعت‌تان بشود اما این اتفاق هم نمی‌افتد. دلیل آن شوک محتوا است. مردم دیگر به دنبال محتوای خوب و حرفه‌ای نیستند. آن‌ها در محتوا غرق هستند و اگر هم در اینترنت دنبال چیزی بگردند صرفا پیدا کردن جوابی برای سوالشان است. در صنعت خودتان هم شما تنها نیستید. این روزها همه برندها اقدام به تولید محتوا از هر کانالی که در دسترسشان است می‌کنند. برای همین طبیعی است که شما و برندتان در این بین، اصلا دیده نشوید.

به عنوان یک کسب‌وکار باید برای فهمیدن اینکه آیا محتوایی که به اشتراک می‌گذارید دچار شوک شده یا نه، باهوش باشید. چگونه؟ نرخ کلیک کم‌تر، نرخ پرش بالا و تبدیل کم‌تر نشانه‌های دچار شدن به این پدیده هستند.

شوک محتوا

چگونه به شوک محتوایی غلبه کنیم؟

خبر بد اینکه هیچ راه‌حل قطعی برای غلبه بر شوک محتوا وجود ندارد. درحقیقت شاید اصلا نتوانید هیچوقت با آن مقابله کنید. تنها کاری که شما می‌توانید بکنید این است که برای مخاطب خود ارزش خلق کنید. باید تفاوتی بین شما و محتواهایی که رقیبانتان در این صنعت به اشتراک می‌گذارند وجود داشته باشد. باید بتوانید خلاقیت خود را به کار بگیرید تا بهتر دیده شوید و در این دریای شلوغ تولید محتوا غرق نشوید.

1- نیاز مخاطب خود را بشناسید و آن را درنظر بگیرید

برای جلب توجه بیشتر و برقراری تعامل باید قبل از هرچیز به نیازهای مخاطب و مشتری فکر کرد. هر محتوایی که برای مخاطب تولید می‌کنید باید برای او سودمند باشد. فرقی نمی‌کند محتوا را از چه طریق و در چه کانالی به اشتراک می‌گذارید. به سودمندی و کارآمدی آن فکر کنید.

  • به سوالات مشتریان خود پاسخ دهید.
  • مشکلات مشتریان‌تان را حل کنید.
  • به مشتری و مخاطب خود احساس خوب بدهید.
  • داده‌ای به مخاطب اضافه کنید. (افزایش آگاهی)

اگر مخاطب شما با محتوای کارآمد و مفیدی مواجه شود، به احتمال زیاد دوباره به وبسایت و شبکه‌های اجتماعی شما سرمی‌زند. وقتی به نیاز آن‌ها در زمینه محتوا پاسخ می‌دهید، بدون اینکه بدانید با آن‌ها ارتباط سالم برقرار کرده‌اید. وقتی این تولید محتوا و ارائه آن مستمر شود، اعتماد آن‌ها را جلب و به مشتری تبدیل‌شان می‌کنید.

2- دست از نگرانی برای همه بردارید

برای اینکه همه شما را ببینند، تقلا نکنید. هیچ برندی نمی‌تواند خود را تبدیل به برندی محبوب برای همه بکند. روی مشتری ایده‌آل خود تمرکز کنید و برای رسیدن به او همه تلاش خود را به کار بگیرید. وقتی تلاش می‌کنید که به حجم زیادی از مخاطب دسترسی پیدا کنید، احتمال این که در شوک محتوایی غرق شوید، افزایش پیدا می‌کند. درنهایت کسی به آنچه که تولید و منتشر می‌کنید، توجهی نشان نمی‌دهد.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

شوک محتوایی

 

3- تمرکز خود را روی بازاریابی آنلاین بگذارید

به عنوان یک بیزینس و برند، اینکه در چندین مکان حضور داشته باشید خیلی مهم است. کانالی که مخاطب شما در آن وقت بیشتری را می‌گذراند پیدا کنید و تمرکز خود را روی رشد و عرضه محتوا در همان کانال بگذارید. اینکه بخواهید همه جا باشید فقط کیفیت محتوای شما را پایین می‌آورد.

 

4- از ugc یا محتوای تولید شده توسط کاربر استقبال کنید

ما قبلا در بلاگی مجزا در مورد اینکه ugc یا محتوای تولید شده توسط کاربر چیست، مطالبی منتشر کرده‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست. همانطور که از نام آن مشخص است محتوایی که کاربر شما تولید می‌کند شامل رضایتمندی آن‌ها از خدمات‌تان می‌شود. نام تجاری شما از این طریق بیشتر شناخته می‌شود. اینکه خودتان برای دیده شدن تلاش کنید با اینکه کاربر و مشتری کاری کند که دیده شوید زمین تا آسمان تفاوت دارد. می‌توانید از مشتریان خود بخواهید که برای شما تولید محتوا کنند:

  • از آنباکسینگ محصولات شما ویدئو بگیرند و استوری کنند.
  • تصویر محصول شما را با یک هشتگ به خصوص که شما آن را تعیین کرده‌اید به اشتراک بگذارند.
  • در مسابقه‌هایی که شما آن را ترتیب می‌دهید شرکت کنند.

شما هم باید از اینکه با آن‌ها و این محتواهای تولید شده توسط آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید آگاه باشید. محتوایی که درمورد شما به اشتراک گذاشته‌اند را لایک کنید، کامنت بگذارید، بازنویسی کنید یا آن را بازنشر دهید. اجازه دهید مخاطب این حس خوب دیده شدن از طرف شما را ببیند.

5- با برندهای بزرگتر از خودتان کار کنید

برای اینکه بتوانید پیام خود را به شیوه‌ای جدید به گوش مخاطب برسانید باید با برندها و شرکت‌های دیگر نیز همکاری کنید. در پروژه‌های مشترک شرکت کنید تا بیشتر دیده شوید و محتوای شما هم دچار شوک نشود. این فعالیت‌های مشترک منجر به خلق شکل تازه‌ای از محتوا می‌شود که احتمال تکراری بودن آن در فضای اینترنت نیز پایین است.

 

درنهایت

همیشه خلاقیت خود را حفظ و برای رشد آن بیش از پیش تلاش کنید. در دنیای اینترنتی شلوغ امروز، دیده شدن کمی سخت است. اما با ذره‌ای خلاقیت می‌توان محتوایی تولید کرد که وایرال شود.

بیشتر بخوانید: محتوای ویروسی یا وایرال چیست؟

اگر برای فعالیت حرفه‌ای‌تر در شبکه‌های اجتماعی به دنبال ابزار مدیریتی هستید، نوین هاب برای کمک به شما آماده است. با استفاده از نوین هاب می‌توانید محتوای خود را برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی مدیریت و زمان‌بندی کنید. نوین هاب علاوه بر این، ابزاری برای آنالی شبکه‌های اجتماعی است.

 

 

ارسال نظر