وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

بازاریابی محتوایی و پارامترهایی که برای بازاریابی محتوایی موفق نیاز داریم

بازاریابی محتوایی

یکی از زیرمجموعه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ (digital marketing)، بازاریابی محتوا است. این دسته‌بندی از بازاریابی نسبتا تازه و جوان است. اما نمی‌توان منکر وجود آن پیش از دیجیتالی شدن بازار و کسب‌وکارها، شد. در حقیقت صنعت محتوا، درست هم‌زمان با اختراع ماشین چاپ، به دنیا آمد.

ما در این پست از بلاگ نوین هاب قصد داریم شما را با بازاریابی محتوا و اهمیت آن آشنا کنیم. لطفا تا پایان این بلاگ همراه ما باشید.

 

بازاریابی محتوا چیست

برای توسعه کسب‌وکارتان جتما استراتژی‌های مختص به خود را دارید. بازاریابی محتوا باید یکی از این استراتژی‌ها باشد. شما در فرایند تولید محتوا، قصد دارید به منظور جلب توجه برای مخاطب هدف‌تان، محتوای جذاب و گیرا تولید کنید. هنگامی که این محتوا، از کانال مناسب بین مخاطبان هدف شما توزیع می‌شود، آن‌ها را تبدیل به دنبال‌کنندگان و درنهایت مشتریان وفادار خواهید کرد. شما در بازاریابی محتوا به دنبال خلق ارزش برای مشتریان خود هستید. با خلق اطلاعات موردنیاز و در معرض دید قرار دادن این اطلاعان برای آن‌ها، شما نیاز آن‌ها را برطرف خواهید کرد. وقتی مخاطب بتواند حجم زیادی از اطلاعاتی که بدان نیاز دارد را از طریق شما تامین کند، چرا نباید به دنبال‌کننده درجه یک شما تبدیل شود؟

در بازاریابی محتوا، شما برای تبدیل کردن مخاطب به مشتری، فشاری به آن‌ها نمی‌آورید. از آن‌ها درخواست نمی‌کنید که از وبسایت شما دیدن کنند تا از خدمات‌تان بهره‌مند شوند. بلکه آن‌ها را به سمت وبسایت خود، هدایت می‌کنید. شما آن‌ها را با خدمات خود درگیر و جذب می‌کنید. برای خلق محتوای ارزشمند نیاز به برنامه‌ریزی دارید. قبل از خلق این ارزش سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  1. برای چه کسانی ارزش و محتوا را تولید می‌کنم؟
  2. مخاطب هدف من چه کسانی هستند؟
  3. مخاطب هدف من در چه فضایی حضور دارد؟
  4. در چه فضایی به خلق این محتوا بپردازم؟
  5. انتشار این محتوا را چگونه مدیریت کنم؟
  6. این محتوا مشکل مخاطب من را حل می‌کند؟ چگونه؟
  7. جه محتوایی تولید کنم؟ فرمت آن چه باید باشد؟

بازاریابی محتوا

 

تفاوت بازاریابی محتوایی با تبلیغات

بسیاری از افراد دچار این اشتباه می‌شوند که بازاریابی محتوایی معادل با تبلیغات است. اما این دو تفاوت‌های بنیادینی با یکدیگر دارند. شما در تبلیغات، از طریق کانال‌های دیگر خود را در معرض دید عموم مردم قرار می‌دهید، حتی آن‌هایی که ممکن است هرگز مشتری شما نباشند، با تبلیغات شما را خواهند دید. اما در فرایند بازاریابی محتوا، شما ارتباط خود را با مشتریان هدف در کانال‌هایی که در اختیار شماست برقرار می‌کنید. تبلیغات اگر درست و اصولی انجام نشود، ممکن است موجب آزار و اذیت مردم شود. هیچ‌کس دوست ندارد هرروز پیامک تبلیغاتی کسب‌وکاری که هیچ آشنایی با آن ندارد را دریافت کند. اما در فرایند بازاریابی محتوایی مخاطب به انتخاب خود، اقدام به دنبال کردن شما می‌کند و هیچ اجبار و فشاری روی آن‌ها اعمال نمی‌شود. تبلیغات مستلزم پرداخت هزینه‌های گزاف است. اما بازاریابی محتوایی و خلق ارزش, عملا هزینه ناچیزی برای شما خواهد داشت.

 

ارزش‌هایی که با بازاریابی محتوایی خلق خواهید کرد

1- جلب اعتماد مشتری

محتوای شما باید ارزشمند و معتبر باشد. اعتبار محتوای شما، اعتماد مخاطب را جلب می‌کند. اگر این محتوا در جهت برطرف کردن نیاز مخاطب خلق شود، آن‌ها علاقه بیشتری به خواندن و تماشای شما پیدا خواهند کرد. این اعتماد درنهایت منجر به تبدیل این مخاطبان به مشتریان شما می‌شود. چون شما مفهوم ارزش را به آن‌ها نشان داده‌اید. همچنین بعد از خلق این محتوا، شما باید ارتباط خود را با مخاطبان‌تان حفظ کنید. ممکن است سوالاتی از شما بپرسند، باید برای پاسخ‌دهی به آن‌ها همواره آماده باشید. اگر محتوای شما درجهت فعالیت برندتان باشد، آن‌ها اعتماد بیشتری برای خرید، به شما خواهند کرد. چراکه نشان داده‌اید نیاز آن‌ها را می‌شناسید و می‌دانید که چطور باید آن را برطرف کنید.

2- بهبود سئو (SEO)

موتورهای جست‌وجوی گوگل بسیار هوشمند هستند. الگوریتم این موتورهای جست‌وجو مدام درحال تغییر هستند. اما شما باید به کلیدواژه‌ها توجه زیادی داشته باشید و حول محور همین کلیدواژه‌ها به خلق محتوای خود بپردازید. این کلیدواژه‌ها عباراتی هستند که مردم آن را بیشتر از بقیه سرچ کرده‌اند. عناوین سئوی خود را باید به گونه‌ای طراحی کنید که در صفحات اول موتور جست‌وجو ظاهر شوید. هرچه رتبه شما در این جست‌وجوها بالاتر باشد، ترافیک سایت شما بهتر خواهد شد. ابزارهای مختلفی برای سرچ این کلمات کلیدی وجود دارد. برای مثال Keyword ideas که google Ads از آن پشتیبانی می‌کند ابزار بسیار کاربری برای جست‌وجو است. شما کلیدواژه مدنظر خود را سرچ می‌کنید و این ابزار کلیه مواردی که پیرامون کلیدواژه شما سرچ شده را نمایش می‌دهد.

3- معرفی برند

محتوای شما امضای برندتان است. آگاهی از برند یا Brand Awareness نشان می‌دهد که مخاطب هدف شما تا چه اندازه با فعالیت و برند شما آشناست. شما با خلق آگاهی از برند، کاری می‌کنید که برند شما بخشی از زندگی مخاطب‌تان بشد. برند اپل را درنظر بگیرید. تمام کسانی که امروز از این برند استفاده می‌کنند تبدیل به مدافعان سفت و سخت آن شده‌اند. برند اپل طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد که حاضرند ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند تا اولین نفری باشند که این محصول را خریداری می‌کنند.

محتوای مناسب باعث می‌شود مردم شما را به یکدیگر معرفی کنند. محتوای جذاب باعث می‌شود آن را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و موجب افزایش مخاطبین شما شوند.

محتوا

4- پیدا کردن مخاطب واقعی و ایده‌آل

همه دنبال‌کننده‌های شما مخاطبان واقعی و مشتربان شما نخواهند بود. اجازه بدهید این عنوان را با یک مثال شرح دهم. فرض کنید حوزه کسب‌وکار شما فروش لوازم کامپیوتری است. دنبال کننده‌ها و مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند؟ طبیعتا کسانی که از ابزارهای دیجیتال استفاده میکنند. برای مثال: گرافیست‌ها، مهندسین کامپیوتر و الکترونیک، دانشجویان و حتی کسانی که به حوزه دیجیتال صرفا علاقه دارند. شما برای این کسب‌وکار چه محتوایی تولید می‌کنید؟ آیا درمورد رسپی غذاهای مختلف می‌نویسید؟ قطعا نه. شما در حوزه الکترونیک و کامپیوتر و اخبار مربوط به این‌ها محتوا تولید می‌کنید. آیا کسی که آشپز یک رستوران است و حوزه علاقه فردی‌اش هم آشپزی و رسپی غذاهاست شما را دنبال خواهد کرد؟ نه. پس این آشپز رستوران هرگز مخاطب واقعی و مشتری احتمالی شما نخواهد بود. پس شما باید به تولید محتوایی بپردازید که برای مخاطب واقعی شما جذاب است. تا درنهایت به مشتری شما تبدیل شود.

5- بازگشت مخاطب به سایت یا شبکه اجتماعی شما

هیچ‌کس از مطالعه محتوای جذاب سرباز نمی‌زند. حتما شما هم بلاگ‌های مشخصی را دنبال می‌کنید و دوست دارید به‌صورت روزانه پست‌های آن‌ها را مطالعه کنید. یا صفحاتی را در اینستاگرام دنبال می‌کنید که محتوای ارزشمند تولید می‌کند. حتی ممکن است آن را به دوستان‌تان هم معرفی کنید. این یعنی خلق ارزش. اگر محتوای شما جذاب یا حاوی اطلاعات مفیدی باشد، مخاطب دوباره به وب‌سایت شما بازخواهد گشت. چه چیزی برای یک تولیدکننده محتوا جذاب‌تر از آن است که بداند نوشته‌هایش برای دیگران جذاب است؟ یا کدام مدیر سوشال مدیایی از این که مخاطب نوتیفیکیشن صفحه کسب‌وکار آن‌ها را روشن کند بدش می‌آید؟

 

برای بازاریابی محتوا موارد زیر را رعایت کنید

1- برنامه‌ریزی داشته باشید

استراتژی درستی برای خلق محتوا طراحی کنید. باید بدانید که چرا قرار است این کار را بکنید. یا چه محتوایی و در چه قالبی قرار است تولید کنید. زمان انتشار این محتوا و شبکه توزیع آن نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. این موضوع را هم درمظر داشته باشید که برای رسیدن به این اهداف باید برنامه‌ریزی اصولی هم داشته باشید.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

 

2- تیم محتوای حرفه‌ای

اگر محتوای شما متنی است، محتوانویس شما باید قلم روان و زیبایی داشته باشد. اگر محتوای شما ویدئویی و گرافیکی است، تدوین‌گر و گرافیست خلاق استخدام کنید.

در تیم محتوای خود نیاز به یک کارشناس سئوی حرفه‌ای دارید. کارشناس سئو می‌تواند رتبه‌بندی سایت شما را در موتورهای جست‌وجوی گوگل بهبود ببخشد. کارشناس دیجیتال مارکتینگ می‌تواند کمپین‌های تبلیغاتی خلاقانه‌ای برای معرفی کسب‌وکار شما راه بیندازد. و درنهایت برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود نیاز به یک مدیر شبکه‌های اجتماعی دارید.

 

3- تعیین نوع محتوا

از این شاخه به آن شاخه نپرید و نخواهید که همه‌جور محتوایی داشته باشید. هرچیزی که به کسب‌وکار شما نزدیک‌تر است را انتخاب کنید. اینفوگرافی‌ها، مجلات الکترونیکی، بلاگ، پست‌های اینستاگرامی، پادکست‌ها و ویدئوها می‌توانند انتخاب‌های شما باشند.

4-مدیریت و انتشار محتوا

باتوجه به پلتفرمی که در آن محتوا خلق می‌کنید، آن را مدیریت کنید. باید بدانید که مخاطب شما در چه زمانی و چه پلتفرمی فعالیت دارد. مدیر شبکه‌های اجتماعی شما می‌تواند با آنالیز این صفحه متوجه زمان بازدید پست‌های شما بشود. زمان انتشار محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه اگر در زمان یا پلتفرم نامناسب توزیع شود ممکن است بازخورد مناسبی نگیرد. و زحمات شما به هدر برود.

 

 

اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که بخش محدود و خاصی از بازار را در اختیار دارید و محصول یا کالایی را برای قشر خاصی از افراد عرضه می‌کنید که عمومیت چندانی ندارد توصیه می‌کنیم جهت اطلاع بیشتر از تکنیک بازاریابی جاویژه به  مربوطه در بخش مطالب آموزشی بلاگ نوین هاب مراجعه فرمایید.

درنهایت

بعد از همه مواردی که بررسی شد، حالا شما دیگر با اهمیت بازاریابی محتوایی آشنا هستید. و می‌دانید تا چه اندازه می‌تواند درجهت بهبود کسب‌وکار شما موثر باشد. استراتژی مناسب طراحی کنید و بدانید که محتوا برای شما ارزش خلق می‌کند.

 

بعد از خلق محتوا مدیریت و بررسی بازخوردهای آن اهمیت بسیار زیادی دارد. با داشبورد حرفه‌ای نوین هاب شما می‌توانید محتوای خود را برای انتشار مدیریت و زمان‌بندی کنید. برای بررسی بازخوردهای محتوای خود، با استفاده از این ابزار حرفه‌ای آنالیز انجام دهید. و کامنت‌ها و فیدبک‌های مخاطبان خود را مدیریت کنید.

 

 

4 نظر