وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

تحلیل رقابتی در شبکه‌ های اجتماعی

تحلیل رقابتی در رسانه‌های اجتماعی

بسیاری از کسب و کارها و برندها موفقیت خود در رسانه‌ها و شبکه‌ های اجتماعی را بر اساس میزان رشدی که در این فضا داشته‌اند میسنجند. اما رقابت در شبکه‌ های اجتماعی و اینکه شما در چه جایگاهی نسبت به برندهای رقیب در صنعت خودتان قرار می‌گیرید، نیز حائز اهمیت است. این نوع از تجزیه و تحلیل برای یافتن نقاط قوت و نقاط ضعف رقبای شما و استراتژی‌های اصولی در این مسیر است. در حقیقت تجزیه و تحلیل رقابت در رسانه‌ های اجتماعی می‌تواند دیدگاه بهتری نسبت به کسب و کار و مخاطبانتان به شما دهد.

تحلیل رقابت در شبکه‌های اجتماعی

مزایای تجزیه و تحلیل رقابت در شبکه‌ های اجتماعی

  • با استفاده از این روش شما می‌توانید رقبای خود را شناسایی کنید
  • بررسی اینکه در کدام یک از پلتفرم‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند
  • چگونه از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند
  • بررسی درستی و نحوه عملکرد استراتژی شبکه‌ های اجتماعی آن‌ها
  • مقایسه نتایج و بازخورد مطالب و محتواهای خود نسبت به محتواهای رقیب
  • یافتن نقاط ضعف استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی خود
  • درک نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان در پلتفرم‌های خاص
  • یافتن ایده‌هایی برای متمایز کردن برند شما

 

به صورت کلی نحوه انجام یک تحلیل رقابتی رسانه‌ های اجتماعی به شرح زیر است:

تجزیه و تحلیل رقابت در شبکه‌های اجتماعی

 ابتدا باید رقبای رسانه‌ های اجتماعی خود را شناسایی کنید

ابتدا رقبای خود را شناسایی کنید و بررسی کنید که آن‌ها برای رسیدن به اهداف تجاری خود از کدام پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند. برای این کار برندهایی را در نظر بگیرید که فعالانه از شبکه‌ های اجتماعی به عنوان ستون اصلی استراتژی بازاریابی خود استفاده می‌کنند.

ساده‌ترین راه برای پیدا کردن رقبا استفاده از موتورجستجوی گوگل است که با استفاده از آن شما می‌توانید کلمات کلیدی برند و محصولات خود را سرچ کنید و رقبای خود را نیز بیابید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای مخصوص استفاده کنید و پنج یا ده کلمه کلیدی برتر را که بیشترین ارتباط را با کسب و کار شما دارند، انتخاب کنید. در مرحله بعد باید بررسی کنید که آیا رقبای شما در شبکه‌ های اجتماعی فعالیت می‌کنند یا خیر و اینکه از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند.

آنالیزهای نموداری رقابت در شبکه‌های اجتماعی

در این بین به برندهایی که برای تبلیغات گوگل و تبلیغات شبکه‌ های اجتماعی هزینه می‌کنند توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا این برندها برای بازاریابی برند خود هزینه می‌کنند حتی اگر در سرچ نتایج گوگل رتبه بالایی نداشته باشند. سپس باید بینید که کدام برندها در نتایج جستجوی شبکه‌ های اجتماعی در رتبه بالاتری قرار می‌گیرند، زیرا برندهایی که برای کلمات کلیدی شما در گوگل رتبه بالایی دارند لزوما همان برندهایی نیستند که در شبکه‌ های اجتماعی رتبه خوبی دارند.در نهایت 3 الی 5 رقیب برجسته را که بیشترین رقابت را با آن‌ها در شبکه‌ های اجتماعی دارید زیر نظر بگیرید.

تجزیه و تحلیل رقابت در شبکه‌های اجتماعی

برای رقابت در شبکه‌ های اجتماعی داده‌ها را جمع آوری کنید

با بررسی اکانت و صغحات رقبا در شبکه‌ های اجتماعی شروع کنید. شما می‌توانید موارد اولیه مانند تعداد افرادی که صفحه آن‌ها را دنبال می‌کنند یا لایک می‌کنند، تعداد کامنت‌ها و واکنش‌های کاربران، و نوع محتوایی را که پست می‌کنند به صورت متن، تصویر یا ویدیو را بررسی کنید. همچنین با استفاده از ابزارهای خارجی مانند sprout social می‌توانید برند خود را با رقبا در زمینه‌های کلیدی مقایسه کنید برای مثال:

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

می‌توانید میزان رشد مخاطبان رقیب را در یک بازه زمانی بسنجید. همچنین میزان تولید محتوای رقبای خود و تعاملی که با مخاطبان دارند را بررسی کنید. علاوه بر این هشتگ‌های پرکاربرد رقبا را پیدا کنید و از آن‌ها در پست‌های خود در صورت مرتبط بودن استفاده کنید تا محتوای خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهید. نوع محتوای پست‌های برتر رقبای خود را نیز در نظر بگیرید و بررسی کنید ببینید که این پست‌ها چه فاکتور برتری نسبت به پست‌های شما دارند.

ابزارهای تجزیه و تحلیل رقابت در شبکه‌های اجتماعی

نقاط ضعف و نقاط قوت فعالیت خود را فهرست کنید و از این طریق بر روی اصلاح استراتژی شبکه‌ های اجتماعی خود تمرکز کنید به خاطر داشته باشید که برای هر شبکه اجتماعی می‌توانید نقاط قوت و ضعفی داشته باشید برای مثال شاید تعداد فالوورهای اینستاگرام شما از رقبا بیشتر باشد اما آن‌ها رشد فالوور بهتری داشته باشند یا شاید شما فالوورهای اینستاگرام کمتری دارید اما تعامل بیشتری دارید.

آنالیز رقابت در رسانه‌های اجتماعی

فعالیت رقبا را تجزیه و تحلیل کنید

برای این کار باید نحوه استفاده رقبای خود را از هر پلتفرم بررسی کنید برای مثال اینکه چه زمانی آخرین محتوای خود را منتشر کرده‌اند؟ فاصله زمانی بین هر پست چه قدر است؟ اینکه آیا به نظرات پاسخ می‌دهند؟ با پاسخ به این سه سوال،‌ارزیابی میزان فعال بودن برندها آسان است. علاوه بر این محتوای رقبای خود را آنالیز کنید تا متوجه شوید چند درصد پست‌های آن‌ها تبلیغاتی است و کاربران را تشویق به انجام خرید می‌کند.

رقابت در شبکه‌های اجتماعی

در نهایت وبسایت رقبای خود را نیز بررسی کنید چرا که بازاریابی محتوا و رسانه‌ های اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. بسیاری از شرکت‌ها و برندها از وبلاگ‌ها برای تولید محتوا و نشر آن در رسانه‌ های اجتماعی استفاده می‌کنند. در نهایت اگر قصد دارید تجزیه و تحلیل رقابت در شبکه‌ های اجتماعی را به صورت پیشرفته‌تری انجام دهید می‌توانید از ابزارهای سوشال لیسنینگ استفاده کنید.

buzzsumo، Hootsuite streams ،  Brandwatch،   Synapview ,talkwaker ابزارهای قدرتمند تحلیل رقابتی هستند، که به شما این امکان را می‌دهند کلمات کلیدی، هشتگ‌های رقبا و همچنین بیشترین محتوای مشترکی که رقبا به اشتراک گذاشتند را پیدا کنید.

تجزیه و تحلیل رقابت در شبکه‌های اجتماعی

ارسال نظر