وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

برندینگ و اهمیت برندسازی

برای شروع یک کسب‌وکار تازه توجه به اهمیت برندینگ و برندسازی بسیار مهم است. برندسازی مناسب می‌تواند توجه مخاطب را به کسب‌وکار شما جلب کند و درنهایت فروش شما را بالا ببرد. برندینگ موفق می‌تواند شما را به‌آسانی بر سر زبان‌ها بیندازد و مشهورتان کند. درحقیقت برندینگ معادل با تصویری است که مخاطب با شنیدن اسم شما در ذهن خود تجسم می‌کند. گفته می‌شود که برندینگ، صدای کسب‌وکار شماست و با آن می‌توانید خود را معرفی کنید.

در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است درمورد اهمیت و تفاوت برندینگ و برندسازی با شما صحبت کنیم. اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکار تازه‌ای را دارید این پست می‌تواند به شما کمک کند.

تعریف برندسازی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برندینگ و برندسازی تعریف یکسانی دارند. اما لازم به ذکر است که این دو مفهوم تفاوت پایه‌ای با یکدیگر دارند. برندسازی درخصوص افزابش آگاهی مخاطب نسبت به فعالیت کسب‌وکار شما تعریف می‌شود. با استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی و برنامه‌های خاص ترویجی می‌توانید در راستای خلق برند خود قدم بردارید. در فرآیند برندسازی باید مخاطب هدف خود را بشناسید و با توجه به آن‌ها استراتژی‌های خاصی را طراحی کنید. با این استراتژی‌ها می‌توانید در ذهن مخاطب هک شوید. درواقع شما افراد غریبه را طی این فرآیند تبدیل به کسانی می‌کنید که از برند شما دفاع کنند و درمورد آن با دیگران حرف بزنند. برندسازی مجموعه‌ای از رفتارهاست که درنهایت به ایجاد احساس وفاداری مشتری نسبت به کسب‌وکار شما بدل می‌شود.

برندینگ

تعریف برندینگ

بسیاری از افراد برندینگ را برابر با طراحی لوگو و فونت سازمانی می‌دانند. اما مساله فراتر از این حرف‌هاست. درحقیقت برندینگ به معنای شناخت و آگاهی‌ای است که یک مخاطب نسبت به کسب‌وکار شما خواهد داشت. تصویری که با آن شما را برای دیگران توصیف می‌کند برند شماست. وب‌سایت‌ها، کارت ویزیت، بیلبوردهای تبلیغاتی، کارت ویزیت سازمانی و … همه و همه صرفا ابزارهای برندینگ هستند. درواقع برندینگ به بالا بردن جایگاه شما نزد مخاطبان و مشتریان شما کمک می‌کند. برندینگ همان فرایندی است که شما با به‌کارگیری رسانه‌هایی که در اختیار دارید، تلاش می‌کنید تا دیده شوید.

 

چگونه عمل برندینگ را شروع کنیم

  • بازاریابی مناسب
  • شناخت مخاطب هدف
  • انتخاب نام مناسب برای کسب‌وکارتان. این اسم باید منحصر به فرد باشد. از انتخاب اسامی تکراری و کپی کردن از سایر برندها خودداری کنید.
  • برقراری ارتباط مناسب با مشتری و مخاطب
  • تاثیرگذاری بر مخاطبان
  • شناخت رقبا و توجه به امکاناتی که آن‌ها به مخاطبان خود ارائه می‌دهند.
  • ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی مناسب
  • مشخص کردن ویژگی‌های کلیدی برندتان. این ویژگی‌ها شامل مواردی هستند که شما را از رقبا متمایز می‌کنند.
  • تعیین لحن مناسب برند خودتان برای برقراری ارتباط با مشتری
  • خلق لوگوی مناسب که در ذهن افراد ثبت شود
  • پایبند بودن به اصول‌تان و تغییر ندادن آن

 

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

یک برندینگ موفق می‌تواند شما را مطرح کند. می‌تواند شما را از رقبا متمایز کند و اعتماد افراد را جلب کند. داشتن یک برند موفق می‌تواند مانع از صرف هزینه‌های گزاف و اضافه برای شما باشد. درواقع برای شروع یک تجارت، نداشتن برندینگ مناسب می‌تواند شما را تا مرز نابودی برساند و کسب‌وکارتان را از بین ببرد.

راهکارهایی برای خلق برندینگ موفق

تحقیق درمورد برندهایی که در حوزه شما مشغول به فعالیت هستند

این به معنای کپی کردن نیست. درواقع شما همواره باید از کپی کردن پرهیز کنید. شما در این مرحله باید کسب‌وکارهایی که در حوزه شما فعالیت داشتند و شکست خوردند تحقیق کنید. باید تمام راه‌هایی که ممکن است منجر به شکست شما شوند را بشناسید. در این قسمت شما باید به ویژگی‌های منحصر به فرد خود تکیه کنید و آن‌ها را برای مخاطب به نمایش بگذارید. مخاطب شما باید بتواند وجه تمایز بین شما و رقبایتان را تشخیص داده و درنهایت شما را انتخاب کند.

انتخاب لوگو و شعار مناسب

لوگوی کسب‌وکارتان هویت بصری شماست. شماتیکی از فعالیت‌های شما که با آن شناخته خواهید شد. به همین دلیل توجه به لوگو اهمیت بسیار بالایی دارد. سعی کنید در انتخاب و طراحی آن خلاقیت به خرج دهید. همچنین شعار کسب‌وکار شما چیزی است که با آن شناخته خواهید شد. این شعار را می‌توانید برای تبلیغات کار خود استفاده کنید. به همین دلیل باید مناسب و خلاقانه باشد. همچنین باید انقدر جذاب باشد که توجه مردم را به شما جلب کند.

هماهنگ بودن فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها

تبلیغات از شکل سنتی خود خارج شده‌اند. دیگر کم‌تر می‌بینیم که کسی تراکت چاپ و آن را بین مردم توزیع کند. امروز شما رسانه‌های مختلفی را برای تبلیغات در اختیار دارید. شبکه‌های اجتماعی ابزارهای بسیار قدرتمندی برای معرفی شما خواهند بود. مخصوصا که مردم زمان بسیار زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. استراتژی متاسبی برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید و با استفاده از این استراتژی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید. اهمیت لحن در این قسمت مشخص می‌شود. در هرکدام از رسانه‌ها با توجه به امکاناتی که ارائه می‌کند و کاربرانش فعالیت داشته باشید. محتوای مناسب و جذاب تولید کنید تا افراد را ترغیب به دنبال‌کردن کنید.

تغییر ندادن برند

شما این اجازه را ندارید که در میانه راه پشیمان شوید و لوگو و نام برند خود را تغییر دهید. باید صبر کنید تا در ذهن افراد ثبت و ماندگار شوید. تغییر دادن برند موجب فراموشی شما خواهد شد. پس هرگز این اشتباه را نکنید. پیش از فعالیت، درست تحقیق کنید و به برند خود وفادار باشید.

نوین هاب یک پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. این پلتفرم یک داشبورد مجزا برای زمان‌بندی و انتشار محتوا، مدیریت کامنت‌ها  و آنالیز شبکه‌های اجتماعی به شما می‌دهد.

در راستای تعریف برندینگ، توصیه می‌کنم درباره ریبرندینگ و بازسازی برند نیز بیشتر مطالعه کنید و به مطلب مربوطه در بخش مطالب آموزشی بلاگ نوین هاب مراجعه نمایید.

7 نظر