وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

چگونه یک رپورتاژ خبری خوب بنویسیم؟

رپورتاژ خبری

اگر به عنوان یک کارشناس تولید محتوا مشغول فعالیت باشید، احتمالا کلمه رپورتاژ خبری را زیاد شنیده‌اید. اگر درمورد این مفهوم سرچ کنید، مطالب گوناگونی را خواهید دید.

همه این مطالب درست و قابل استناد هستند. در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است به یادگیری نوشتن یک رپورتاژ خبری خوب بپردازیم. به همین دلیل اول از همه باید مفهوم این شیوه تبلیغات را یاد بگیریم.

رپورتاژ خبری چیست؟

رپورتاژ از کلمه report می‌آید که به معنای گزارش است. این شیوه تبلیغاتی زمان زیادی نیست که مرسوم شده است. در ابتدا، یک داور بی‌طرف بعد از استفاده از یک محصول یا خدمات، اقدام به نوشتن گزارشی درباره آن می‌کرد. مخاطب با مطالعه این گزارش و رپورتاژ خبری، به محصول اعتماد می‌کرد. اگر دقت کنید، خودتان هم با مطالعه مطلبی درمورد یک محصول که بی‌طرفانه نقاط قوت و ضعف آن نوشته شده است، حتما به آن اعتماد می‌کنید.

درحقیقت رپورتاژ خبری شیوه نوین تبلیغات درمورد یک محصول و خدمات است. بعد از اینکه این شیوه تبلیغ‌نویسی با بازخورد خوب از سمت مخاطبین مواجه شد، تبدیل به یکی از زیرشاخه‌های تولید محتوا شد. حقیقتی که درمورد رپورتاژهای خبری وجود دارد شفاف بودن و توضیخات دقیق است. درواقع مخاطب باید با مطالعه آن به صورت ناخودآگاه جذب محصول و خدمات شما شود. یعنی قرار نیست که به صورت مسقیم از کالا و خدمات خود حرف بزنید. صرفا، محتوای شما باید حالت گزارشی داشته باشد. دقت کنید که نگارش رپورتاژها بسیار مهم هستند. حتی گفته می‌شود که باید با درنظر داشتن ذهنیت مخاطب نوشته شوند و کاملا روانشناسی شده باشند. لحن این گزارش‌ها رسمی است و باید با رعایت قوانین نگارشی نوشته شوند.

برای اینکه مفهوم رپورتاژ را بهتر درک کنید باید درمورد بک لینک حرف بزنیم. ما قبلا در بلاگی مجزا درمورد اینکه بک لینک چیست، حرف زده‌ایم. اما به طور خلاصه باید گفت که وقتی هنگام نوشتن محتوا، مطالب را به صفحات دیگر وبسایت خودتان یا دیگران ارجاع می‌دهید، از بک لینک استفاده کرده‌اید. حالا اگر این بک لینک‌ها در قابل داستان و روایت منتشر شوند، به آن‌ها رپورتاژ خبری می‌گویند.

رپورتاژ خبری

چرا انتشار رپورتاژ خبری محبوبیت زیادی پیدا کرده است؟ 

وقتی مردم تبلیغی را که به صورت مستقیم آن‌ها را تشویق به خرید چیزی کند، می‌بینند، نسبت به آن علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. درحالیکه با رپورتاژ خبری در حالیکه محصول یا خدمات خود را در متن معرفی کرده‌اید، درمورد مزایای استفاده از آن هم حرف زدید. پس درنهایت مردم به سمت وبسایت شما هدایت و جذب می‌شوند.

در رپورتاژهای خبری معمولا باید از کلمات کلیدی منحصر به فردی استفاده شود. یعنی محتوای رپورتاژ حول محور آن کلمه باشد. بعد که این کلمات کلیدی به سایت شما لینک و ارجاع داده می‌شوند، کاربران به سمت سایت هدایت می‌شوند. سپس توجه موتورهای جستجو به وبسایت شما جلب می‌شود و امتیاز آن را در رتبه بندی افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که گفته می‌شود رپورتاژهای خبری و کانال انتشار آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از تاثیر رپرتاژ بر سئو سایت نیز به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

 

چگونه یک رپورتاژ خبری حرفه‌ای بنویسیم؟

1- متن جذاب

متن تبلیغاتی شما وقتی به صورت گزارش منتشر می‌شود، باید جذاب باشد. توصیه ما به شما این است که سعی کنید برای معرفی خود از داستان‌سرایی استفاده کنید. وقتی مردم خود را در متن داستان و درگیر با آن می‌بینند، اعتماد بیشتری خواهند کرد و محتوا را برای مدت زمان طولانی‌تری به خاطر خواهند سپرد. می‎توانید نمونه رپورتاژهایی که در حوزه کاری شما نوشته شده‌اند را بخوانید و از آن‌ها ایده بگیرید.

به عنوان مثال، می‌توانید در متن خود یکی از مشکلاتی را که افراد با آن روبرو هستند شرح دهید و سپس محصول یا خدمات خود را معرفی کنید تا متوجه شوندکه با خرید این محصول می‌توانند مشکل را برطرف کنند. به این ترتیب شما بدون اینکه به‌صورت مستقیم تبلیغ کار خود را کرده باشید، آن را در معرض نمایش قرار دادید.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

2- علائم نگارشی

ممکن است از نظر شما ساده باشد ولی تاثیر متن بدون غلط، بیشتر از متن پر از غلط املایی و نگارشی است. اصول نگارشی را حتما رعایت کنید.

3- بک لینک

توصیه ما به شما این است که در رپورتاژ خبری از 1 الی 2 بک لینک استفاده کنید. از آنجا که هر صفحه از اینترنت دارای ارزش خاصی از Google است، این ارزش به طور مساوی بین تمام پیوندهای موجود در آن توزیع می‌شود. بنابراین فکر نکنید اگر تعدا لینک‌های بالایی در گزارش خود قرار دهید، کار درستی خواهد بود. با افزایش تعداد بک لینک‌های موجود در گزارش آگهی، اعتبار منتقل شده به هر بک لینک کاهش پیدا می‌کند.

4- سرفصل، مقدمه و نتیجه‌گیری

یک گزارش خبری خوب از این سه پارامتر تشکیل شده است. متن شما باید انسجام داشته باشد و ذهن مخاطب را آشفته نکند. به همین دلیل توصیه می‌شود متن خود را با یک مقدمه و عنوان جذاب شروع کنید. بعد به متن و محتوای اصلی برسید و بعد از آن حتما از تمام آنچه که گفتید یک نتیجه‌گیری درست و اصولی داشته باشید.

5- تصویر

اگر از یک تصویر مرتبط با کسب‌وکارتان در این رپورتاز‌های خبری استفاده کنید، جذابیت کار شما افزایش پیدا خواهد کرد. مخاطب علاقه بیشتری به مطالعه ادامه آن از خود نشان می‌دهد.

 

مزایای نوشتن رپورتاژ خبری

  • دیده می‌شوید.
  • برای همه مناسب است.
  • برند خود را تقویت می‌کنید.
  • سئو بهبود پیدا می‌کند.

در ادامه یک نمونه از رپورتاژهای خبری که نوین هاب اقدام به انتشار آن کرده است، مشاهده می‌کنید:

 

ارسال نظر