وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

چگونه هشتگ مخصوص برند خود را بسازیم؟

این روزها هشتگ‌ها را در همه جا می‌بینیم. از شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات تلویزیونی گرفته تا تابلوهای تبلیغاتی و اتوبوس‌های شهری. اما آیا شما می‌دانید چگونه هشتگ مخصوص برند خود را بسازید؟

شاید باور کردنی نباشد که زمانی که کریس مسینا ایده‌ی هشتگ در شبکه‌های اجتماعی را با توییتر در میان گذاشت؛ ایده‌ی او کسل کننده و بیهوده خوانده شده باشد. در حالی که امروزه در توییتر، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی شاهد کاربرد حیاتی این قابلیت هستیم.

هشتگ برای به نمایش گذاشتن سلفی‌های خود؛ برای فرهنگ سازی و همراهی با کمپین‌ها و گروه‌های سیاسی کاربرد گسترده‌ای دارد، تا حدی که در انتخابات سیاسی کشور‌ها هم چندان بی‌تاثیر نبوده است.

شاید در ابتدا ساختن هشتگ ساده بنظر برسد؛ اما در واقع کار آسانی نیست و به دقت و تحقیق احتیاج دارد. هشتگی مناسب است که مردم به‌راحتی به خاطر بسپارند و از آن استفاده کنند.

معمولا هشتگ‌ها کلی هستند، پیچیده هستند و پیدا کردن املای درست آنها سخت است، به سختی در حافظه می‌مانند و یا بسیار خاص و نامعمول هستند.

اما سوال اینجاست که کارکرد هشتگ، یا اگر درست‌تر بگوییم انتخاب هشتگ مناسب در برندینگ چه تاثیری می‌گذارد؟

شاید بیشترین کاربرد از هشتگ در شبکه‌های اجتماعی در توییتر و اینستاگرام باشد؛ که بخش ویژه مختص هشتگ در آنها وجود دارد. هشتگ می‌تواند مخاطبین زیادی که هدف شما هستند را جلب کند و خود را به آنها نشان دهید.

پس از کسب این مخاطبین، زمان خلاقیت است. زمانی که هشتگ خود را خلق می‌کنید. چند ترفند و پیشنهاد برای ساختن هشتگ برندتان :

  • چگونه هشتگ بسازیم؟

برای ساختن هشتگ، از نماد # استفاده کنید و بدون فاصله در کنار آن کلمه مورد نظر خود را بنویسید. مانند #نوین_هاب. به خاطر داشته باشید در ساختن هشتگ، استفاده از حروف و اعداد مجاز است. اما استفاده از علایم نگارشی (علامت تعجب، ویرگول و …) و کرکترهای خاص (ستاره، علامت دلار و …) مجاز نیستند. اما می‌توانید در هشتگ از ایموجی استفاده کنید.

how to create a hashtag

فراموش نکنید، این روزها بهترین هشتگ برای نام تجاری شما، هنگامی که به یک کمپین گسترده ندارید، فقط می تواند نام برندتان باشد.

  • ایده‌های اولیه را رد کنید

در همان لحظه که تصمیم می‌گیرید برای برندتان هشتگ بسازید، ایده‌های مختلفی به ذهنتان می‌رسد. اما شاید این بهترین ایده نباشد. با یک طوفان فکری شروع کنید. روی یک وایت برد، همه هشتگ‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را بنویسید. خود را سانسور نکنید و از ایده‌های نیمه پخته خود خجالت نکشید.

با کلمات واضح و مرتبط با برند، محصولات و صنعت خود شروع کنید. به رقبای خود نگاه کنید و ببینید که آنها چه کاری انجام می‌دهند. با ترکیب کلمات و عبارات بازی کنید، سپس در صورت امکان استراحت کنید. ایده‌ها را بررسی کنید و با چشم باز انتخاب کنید.

طوفان فکری

  • شما از مخاطبتان می‌خواهید چگونه از این هشتگ استفاده کنند؟

خودتان را جای مشتری‌تان قرار دهید. در چه موقعیتی از هشتگ شما استفاده می‌کند؟ به این موقعیت‌ها فکر کنید و هشتگی بسازید که آنها را در حال استفاده از آن هشتگ ببینید. فکر کنید که یک هشتگ کلی که هر برندی می‌تواند از آن استفاده کند، را چگونه می‌توانید متناسب با مشتریان خود تغییر دهید؟

شرکت علی بابا در یکی از کمپین‌های اخیر خود از هشتگ بلندپروازی استفاده کرد و از مخاطبان خود خواست تا عکسی با این موضوع بگیرند و با این هشتگ در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. این کمپین هم یکی از نمونه‌های درست استفاده از هشتگ است.

 

هشتگ برند

  • مختصر، مفید و تک باشید

هشتگی که می‌سازید بهتر است تا حد امکان مختصر باشد. برای مثال در اینستاگرام با وجود آن‌ که هیچ محدودیت کاراکتری وجود ندارد، اما هر چه کوتاه‌تر باشد، کاربردی‌تر و مفیدتر است.

البته در عین حال باید مراقب باشید که هشتگ شما برای خودتان نیز مفید باشد و صرفا برای بحث سر موضوعات دیگر جز برند شما استفاده نشود و خاص برند باشد.

مشتریان شما نباید درگیر مفهوم و معنای هشتگ شوند. شما وقت ندارید یک هشتگ پیچیده رابرای آنها توضیح دهید. آنقدر روی خلاقیت متمرکز نشوید که آنها را گیچ کنید.

شاید این کار با کاراکتر کم، سخت به نظر بیاید، اما با استفاده نکردن از کلمات تکراری و کاربردی می‌توانید این امر را ممکن کنید.

برای مثال کلمه عشق می‌تواند راجع به روابط شخصی باشد یا کلماتی مثل فیلم یا موسیقی. این کلمات کلی هستند و نمی‌توانند نشانی از برند شما باشند.

همچنین مراقب باشید که هماهنگی با برند فراموش نشود.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

یک مثال خوب از استفاده درست از هشتگ:

این عکس توسط یکی از کاربران، در حالی که در کنار یک ماشین ردبول است و انگار دارد از قوطی بالای ماشین ردبول می‌نوشد، منتشر شد.

این عکس با هشتگ putacanonit# منتشر شد و بعد از انتشار آن ردبول از بقیه مشتریانش درخواست کرد تا عکس‌هایی با این هشتگ بگیرند و در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. این کمپین برنده «بهترین استفاده از هشتگ» شد.

استفاده از هشتگ در برند

  • احساسات را برانگیزید

شاید اغراق باشد، اما هیچ چیزی به جز برانگیختن احساسات مردم آنها را فعال و پیگیر نمی‌کند. هشتگ خود را طوری بسازید که آنها را با شادی، ناراحتی یا خشم همراه کند.

برای مثال یک دامپزشکی با ساخت هشتگی برای یک حیوان مورد آزار قرار گرفته و انتشار عکس آن، توجه و خشم بسیاری از مخاطبین را می‌تواند برانگیزد و آنها را با هشتگ خود همراه کند.

همینطور بسیاری از کمپین‌های فرهنگی امروزه‌ ما، از همین تکنیک استفاده می‌کنند.

برای مثال، صفحه بیسکوییت گرجی برای کمپین بازگشت به مدرسه در مهرماه، از هشتگ مهروگرجی استفاده کرد و حس نوستالژی را به مخاطبانش منتقل کرد.

 

هشتگ در توییتر

 

  • برای رویداد‌ها هشتگ بسازید

برگزاری رویداد‌ها و جمع کردن مخاطبین دور هم قطعا تجربه‌ای شیرین و بیادماندنی خواهد بود. با اضافه کردن هشتگی خاص برای این رویداد به شما فرصت تبلیغات رایگان را می‌دهد. به این صورت که مخاطبین شما ترغیب می‌شوند لحظه به لحظه رویداد را به اشتراک بگذارند و همچنین شما را با تعداد قابل توجهی مخاطب رو به رو کنند.

این یک نمونه از هشتگ سازی برای رویداد فریلند است که فریلنسرها در یک جا جمع شدند. و شرکت کنندگان با #فریلند عکس و فیلم‌های خود را به اشتراک گذاشتند.

استفاده از هشتگ در رویدادها

اگر برای پست های خود به دنبال انتخاب بهترین و پربازدیدترین هشتگ‌ها هستید از سرویس پیشنهاد هشتگ نوین هاب استفاده کنید.

  • از طنز استفاده کنید

در هر موضوعی استفاده از طنز پیام شما را به نحو احسن منتقل می‌کند و این امر در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربردی است. هشتگی که در آن طنز یا هوشمندی به کار رفته باشد، مخاطب را مشتاق می‌کند تا از آن استفاده کنند. همچنین فرصتی است تا بخش غیر جدی و دوست داشتنی برند شما نمایان شود.

  • مراقب معنی و ایهام در آن باشید

ایهام و چند معنایی در مکالمات روزمره و خصوصی ما هم کار دستمان می‌دهد. پس ایهام در هشتگ نیز می‌تواند بسیار خانمان برانداز باشد. زیرا مخاطب ما میلیون‌ها انسان هستند که به دنبال نگه‌داشتن آنها و رساندن پیام درست به آنها هستیم و نه فراری دادنشان.

GRAYHOUND BUS یک هشتگ (fomooglf#) برای مخاطبان خود ساخت. این هشتگ قرار بود مخفف (fear of missing out on Greyhound low fares) باشد. به معنی ترس از دست دادن اتوبوس‌های ارزان این شرکت. اما این هشتگ به قدری نامفهوم و گیج کننده بود که تنها دوبار از آن در اینستاگرام استفاده شد.

هشتگ اشتباه

  • به‌روز باشید

آیا در اخبار روز اتفاقی افتاده که اتفاقا ارتباطی با برند شما می‌تواند پیدا کند؟ شاید این اخبار آتش اولیه خود را از دست دهند و همینطور هشتگ شما پایدار نباشد. ولی برای مدتی، بحثی حول محور برند شما شکل می‌گیرد.

 

پس منتظر چه هستید؟ زمان خلاقیت است! تحقیق کنید و هشتگ بی‌نظیر خود را خلق کنید.

60 نظر

  • سلام من هشتگی ساختم که از روز اول رو کل مطالبم زدم الآن ازش استفاده میشه ولی رو گروه هشتگ عکس نمایه اون آدم موقع جستجو میاد در حالیکه بیش از دویست مطلب منه که این هشتگ خورده کاری نمیشه کرد؟

  • سلام
    در اینستاگرام وقتی هشتگی را سرچ می کنی صفحه ای برای ما میاد که یک عکس پروفایل داره ونام کاربریش همون هشتگ وکلی پست که از اون هشتگ استفاده کردند.حالا سوال برا اینکه چنین صفحه را اختصاص بدیم به خودمون یعنی در اصل شروع کننده اون هشتگ باشیم باید چکار کرد؟؟؟

    • سلام اینستاگرام اون صفحه رو از اکانت‌های محتلف به صورت رندوم میسازه و شما نمیتونین همچین صفحه ای داشته باشید.

  • سلام لطفا بگید چجوری خودم هشتک بسازم نه این که تو پستام هشتک بزارم اونو بلدم ولی خودم میخوام یه هشتک بسازم و یک سوال دیگه اگر خودم هشتک بسازم چه فایده ای داره

    • هشتگی که می‌سازید باید متناسب با هدفتون باشه و یک فرمول یکسان نداره. اگر هشتگ مخصوص برند خودتون رو داشته باشید، آگاهی از برند شما بالاتر میره و مخاطبانتون شما رو راحتتر پیدا می‌کنند.

  • سلام خسته نباشید

    ما هشتگ ساختیم
    چطور میتونیم پست هایی رو که دیگران داخلش قرار میدن پین کنیم
    و یا کلا بهش دسترسی داشته باشیم

  • سلام .یه صفهه دارم با نام mokarramikahkeshanoriginal و تو قسمت سرچ اینستا #مکرمی دیدم بیشتر بستهام داخل این هشتک هست .این هشتک #مکرمی مربوط به فرد دیگری هست؟ایا برام ضرر هست یا خوبه چگونه مال خود کنم.جواب ۰۹۱۲۱۱۵۷۵۸۳ واتساپ یا ایمیل .و میخام کاری رو برای فروش همین صفهه که دارم شروع کنم .راهنمایی لطفا و کمک

  • سلام وقت بخیر
    من میخوام درمورد کارم برای خودم یه هشتگ بسازم
    ولی اصلا ازحرف هاتون سر درنمیارم
    منظورتون این هست که برم تو قسمت جستجوی اینستاگرامم #رو بزنم بعد برندخودمو ؟
    دیگه ساخته میشه ؟؟
    میشه کامل و مرحله به مرحله برام توضیح بدین

    • سلام فقط کافیه زیر یکی از پست هاتون # را بزنید و اسم برندتون رو بنویسین اون هشتگ خود به خود ساخته میشه

        • شاید اشتباه نوشتین هشتگ رو نباید بین کلمات فاصله بذارین. اینجا برای من یه بار بنویسین تا ببینم مشکلش چیه ممنون

  • سلام من میخوام برا یه گروه مبلمان هشتگ بسازم بعد بنظرتون حتما باید اسم مبل باشه؟ بهتر یاخیر بعدمیشه هشتگ مربوط ب خودمون تو بیو اینستاگرام بزاریم؟

    • سلام بله بهتره اسم مبل داشته باشه تا مشخص بشه و از هشتگ در بیو و زیر پستهاتون استفاده کنین

  • سلام دوست عزیز من کارم املاک دارم میخام یه هشتک درمورد املاک بسازم خواستم راهنمایی بگیرم ایا هشتکی ک میسازم فارسی باشه یاانگلیسی مثلا #املاک_کرمانشاه یا #statekermanshah

  • سلام این که #قبل کسب وکار بزارم می‌دونم ولی چطور یک پیچ هشتک داشته باشه که بتونم اداره کنم مانند پیچ شخصی وادمین داره

    • سلام صفحه هشتگ‌ها دست کسی نیست و بر اساس بازدید و… پست‌ها در اون صفحه قرار می‌گیرند

  • سلام. من میخوام یک هشتگ بسازم که بتونم مردمی که بدون اجازه وارد هشتگ شدن رو کیک کنم . چجوری میتونم این کارو بکنم؟ ممنون میشم بگین.

    • سلام دوست عزیز. یکی از راه‌هاش اینه که از هشتگ‌های منحصر به فرد استفاده کنید که از هایجک کردن اون جلوگیری کنید. به طور کلی راهکار جامعی در این خصوص وجود نداره و صرفا با تجربه به دست میاد.

  • سلام. تو صفحتون من آموزشی در مورد ساخت هشتک ندیدم. ممنون میشم راهنمایی کنید. مثلا من میخوام #گالری هدیه بسازم. چکار باید کنم.

    • اگر متن پست رو خونده باشید، باید بگم که توی قسمت کپشن پستتون بعد از توضیحاتی که نوشتین، می‌تونین هشتگ مخصوص خودتون رو بزنید. مثلا #پوشاک

  • سلام وقت بخیر من هشتگ با اسم برند خودم درست کردم الان یک نفر مدام زیر پست هاش از هشتگ مخصوص من استفاده کرده و تمام پستهای من که تا قبل از ایشون تو قسمت تاپ بود الان فقط پستای ایشون تو هشتگ مختص من قسمت تاپ هستش و پستای من می‌ره قسمت ریسنت الان این برای پیج من مضره؟

  • سلام وقت بخیر من میخوام واسه برند خودم هشتگ بسازم متاسفانه بلد نیستم میشه راهنمایی کنید

    واسه پوشاک می‌خوام درس کنم

    • سلام. هشتگ‌های مرتبط رو سرچ کنین ببینید کدومشون تعداد استفاده بیشتری داره. مثلا #پوشاک #پوشاک_خاص یا مدل لباس‌هایی که میارید رو بنویسید. مثلا اگر لباس زنانه میارید بنویسید #مانتو_زنانه #دامن #پیراهن_مردانه

      • وسایل برنزی هستش میخواستم مال خودم یه هشتک برنز یکتا داشته باشم میشه باید چیکار کنم بعضی از همکارام دارن که برند پیج خودشون بوده مثل هشتگ صمصام که هست منم میخوام داشته باشم

  • سلام وقت بخیر، من برای کارم هشتگ ساختم اما یه دفعه عکس پروفایلش رفت حلی عکس #قرار داره، چطوری عکس بذارم براش؟

    • سلام. هشتگ‌هایی که شما می‌تونید بزنید باید مرتبط با کارتون باشه. بافتنی رو توی اینستاگرام سرچ کنید ببینید چه عناوین مرتبطی باهاش میاد

    • سلام. هشتگ‌هایی که شما می‌تونید بزنید باید مرتبط با کارتون باشه. بافتنی رو توی اینستاگرام سرچ کنید ببینید چه عناوین مرتبطی باهاش میاد

  • سلام خسته نباشید
    ممنون تز اینکه با حوصله جواب همه سوالات رو میدین
    میخواستم بدونم کجا باید هشتگ بنویسیم که تو سرچ بیاد و واسه من تبلیغ لباس است نمیدونم چطوری هشتگ بسازم
    دیگه میگن باید روزانه هشتگای مختلف بزارین منظورچیه؟
    دیگه اینکه زیر هر پست باید هشتگ گذاشت همون اسم برندمون رو یا نه؟

    • سلام، هشتگ ها زیر هر پست باید نوشته بشن و با پیروی از قوانین خاصی، می تونید هشتگ های قوی تری داشته باشید و باعث بشه کاربرهای بیشتری به صفحه شما دسترسی پیدا کنن. مثلا اینکه حدود 80 درصد از هشتگ هاتون بین هر سه تا 4 پست بهتره که جدید باشه و هشتگ های تکراری اونایی هستن که مخصوص برند خودتونن. به زودی ایشالا یه پست میذاریم و درباره قوانین هشتگ گذاری قوی و تاثیرگذار صحبت می کنیم.