وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

چگونه فالوور فیک را تشخیص دهیم؟

فالوور فیک در اینستاگرام واقعیتی اجتناب‌ناپذیر است. تشخیص فالوور فیک در اینستاگرام می‌تواند برای شما دشوار باشد. اما آیا نیازی به تشخیص فالوور فیک در اینستاگرام وجود دارد؟ چرا باید فالوورهای فیک را تشخیص دهیم و چه راهی برای حذف کردن آن‌ها وجود دارد؟ آیا فالوور فیک در اینستاگرام به صفحه ما آسیبی وارد می‌کند؟

در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است به راه‌های تشخیص فالوور فیک در اینستاگرام بپردازیم.

فالوور فیک در اینستاگرام چیست؟

به طور کلی یک حساب فیک در اینستاگرام به اکانتی گفته می‌شود که هیچ شخص حقیقی آن را اداره نمی‌کند. بعضی از این اکانت‌ها توسط افراد ساخته می‌شوند و مابقی را ربات‌ها می‌سازند. اما هدف از ایجاد این اکانت‌ها متفاوت است. این اکانت‌های فیک برای ارسال کامنت‌های فیک، لایک، دایرکت و فالوی فیک ساخته می‌شوند. این موضوع فقط برای اینستاگرام نیست. تمام شبکه‌های اجتماعی با این اکانت‌های فیک درگیر هستند. اینستاگرام حدود 95 میلیون اکانت فیک دارد. این به معنای آن است که از هر 10 اکانت در اینستاگرام یکی از آن‌ها جعلی است. این اکانت‌های فیک در هر شبکه اجتماعی با هدف متفاوتی ساخته می‌شوند، اما درمورد اینستاگرام مربوط به افزایش فالوور و کامنت است. بسیاری از کسب‌وکاهایی که به دنبال رشد هستند اقدام به خرید فالوور می‌کنند اما نمی‌دانند که این فالوورها کمکی به رشد آن‌ها نخواهد کرد.

راه‌های تشخیص فالوور فیک در اینستاگرام

1- خودتان آن‌ها را ردیابی کنید

یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید فالوور فیک را در اینستاگرام پیدا کنید، چک کردن تعداد فالوورها و فالویینگ‌های آن‌هاست. از آنجا که این اکانت‌ها اغلب به صورت خودکار ساخته می‌شوند، تعداد فالووینگ‌های آن‌ها بسیار زیاد است. اما فالوور بسیار کمی دارند. البته این موضوع نباید سبب شود که شما هر تازه وارد اینستاگرامی را اکانت فیک قلمداد کنید. برای مثال تصویر زیر را ببینید:

اکانت فیک

همانطور که در این تصویر می‌بینید نسبت فالوورها و فالویینگ‌های این اکانت هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند. همچنین این صفحه هیچ پستی ندارد، از یوزرنیم نامشخصی استفاده کرده و هیچ تصویر پروفایلی ندارد. همه این‌ها ممکن است به صورت جداگانه از یک کاربر سر بزند، اما اینکه تمام این موارد با هم اتفاق افتاده‌اند مشکوک است. معمولا اکانت‌های فیک نسبت فالوور و فالویینگ در آن‌ها ناموزون است.

 

2- اینگیجمنت آن‌ها را بررسی کنید

البته که شما راهی برای مشاهده اینگیجمنت آن‌ها ندارید ولی یک راه ساده وجود دارد. تصور کنید که یک اکانت بیش از 1000 دنبال‌کننده دارد، اما پست‌هایی که منتشر می‌کند بیشتر از 100 لایک ندارد. اینجا شما باید متوجه شوید که فالوورهای این اکانت فیک است. بررسی این موضوع زمانی به درد شما می‌خورد که قرار باشد به یک اینفلوئنسر اینستاگرامی تبلیغات بدهید. وقتی نرخ تعامل و اینگیجمنت آن‌ها پایین و فالوورهایشان فیک باشند، چگونه قرار است به افزایش بازدید پیج شما کمک کنند؟

فالوور فیک

تشخیص فالوور فیک

برای مثال صفحه این بلاگر را ببینید. 134 هزار دنبال‌کننده دارد اما بیشتر از 2000 نفر پست‌های او را لاک نمی‌کنند و کامنت‌های او بیشتر از 30 تا نمی‌شود. این به معنای آن است که نرخ تعامل در صفحه این بلاگر بسیار پایین است. می‌تواند هر دلیلی داشته باشد. مثلا عدم شناخت درست مخاطب، عدم برقراری ارتباط با مخاطب و…

اما درنهایت شما با بررسی این آمار و ارقام باید تشخیص دهید که فالوورهای این بلاگر فیک هستند و نباید برای تبلیغات از او کمک بگیرید.

 

3- کامنت‌هایی که می‌گذارند را بررسی کنید

یکی دیگر از نشانه‌های اکانت‌های فیک نظراتی است که می‌گذارند. بیشتر این اکانت‌ها به سبب آنکه ربات هستند، از یک پیغام مشخص برای ارائه نظر خود استفاده می‌کنند. مثلا فقط اموجی می‌گذارند، یا جملات تبلیغاتی می‌نویسند. درست است که این نظرات، آمار و ارقام را بالا می‌برند، اما این یک عدد و رقم بی‌فایده است و برای پیج شما هیچ بازخورد و نتیجه‌ای نخواهند داشت.

این نظرات معمولا غلط‌های املایی و نگارشی فاحشی دارند، به محتوای تصویر هیچ ارتباطی ندارند و عمومی است. البته تشخیص کامنت فیک کار راحتی نیست، اما ناممکن هم نیست.

اکانت فیک

 

4- مشخصات آن‌ها را بررسی کنید

اکانت‌های فیک معمولا مشخصات قابل تشخیصی دارند. وقتی کسی برای فروش فالوور اقدام می‌کند، برای ساخت این اکانت‌ها وقتی نمی‌گذارد، به همین دلیل بیوگرافی و مشخصات تمام این صفحات قابل تشخیص هستند. این سرویس‌ها با عادی‌ترین و دم دستی‌ترین اطلاعاتی که دارند، اقدام به ساخت اکانت می‌کنند. تشخیص این موارد کار ساده‌ای است:

پروفایل: این اکانت‌ها معمولا تصویر پروفایل نامرتبطی دارند یا اصلا هیچ تصویری ندارند.

بیوگرافی: بیوگرافی که شما برای صفحه خود می‌گذارید شامل اطلاعاتی درمورد شماست. اما یک اکانت فیک یا هیچ بیوگرافی ندارد یا اگر هم داشته باشد بی‌ربط است.

نام کاربری: واضح‌ترین راه تشخیص یک اکانت فیک نام کاربری آن‌هاست. این افراد معمولا نام‌هایی متشکل از حروف، اعداد و علائم دارند.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

 

5- پست‌هایشان را بررسی کنید

سازندگان اکانت‌های فیک وقت ندارند که پستی را در صفحه‌شان منتشر کنند. به همین دلیل غالبا هیچ پستی در صفحه آن‌ها مشاهده نمی‌شود. یا اگر هم پستی در صفحه این افراد ببینید شامل موارد زیر است:

  • پست‌های تبلیغاتی
  • پست‌های بی‌ربط به یکدیگر
  • پست‌های پشت سر هم و با فاصله زمانی کم

 

فالوور فیک چه آسیبی به صفحه شما وارد می‌کند؟

1- فالوور فیک برای شما اینگیجمنت ندارد!

فالوور فیک با پست‌ها و محتوای شما درگیر نمی‌شود. آن را شیر نمی‌کند و برای شما کامنت نمی‌گذارد که اگر هم بگذارد کامنت تکراری و جعلی است. فالوور فیک پست شما را لایک نمی‌کند. شما محتوای خود را به اشتراک می‌گذارید که تعامل دریافت کنید و بیشتر دیده شوید. فالوور فیک به شما این امکان را نمی‌دهد.

2- اکانت‌های فیک به اعتبار شما آسیب وارد می‌کنند!

ممکن است بعضی از کاربران گول این ارقام بالا را بخورند اما کاربر باهوش اینستاگرام تمام موارد را چک می‌کند و می‌بیند که شما با 1000 فالوور 50 لایک گرفته‌اید و این برای اعتبار شما خوب نیست.

3 ممکن است شما را به دردسر بیندازند!

اینستاگرام با این رفتارها مخالف است. ممکن است حساب اینستاگرام شما به سبب رفتار ربات‌گونه از دسترس خارج شود و دیکر نتوانید وارد آن شوید.

4- تجزیه و تحلیل شما را به هم می‌ریزند!

اگر از حساب اینستاگرام خود برای کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید، نیاز دارید که هر چند وقت آنالیز آن را بررسی کنید. آنالیز اینستاگرام دیدگاه خوبی درمورد استراتژی‌تان به شما می‌دهد. اما متاسفانه خرید فالوور موجب می‌شود این آمار و ارقام به هم بریزند و شما دیگر نتوانید صفحه خود را به درستی ارزیابی کنید.

5- آن‌ها به بودجه شما لطمه وارد می‌کنند!

اگر اینفلوئنسر هستید و می‌خواهید فالوور فیک بخرید، دست نگه دارید. این کار به اعتبار شما ضربه می‌زند و اینکه موجب می‌شود نتوانید برای تبلیغات خود رقم مناسب را پیشنهاد و ارائه دهید.

 

معرفی ابزارهایی برای شناسایی فالوور فیک

ابزارهایی وجود دارند که با استفاده از آن می‌توانید فالوورهای فیک را تشخیص دهید. در این قسمت قرار است آن‌ها را معرفی کنیم.

Instagram Bot Analytics Tool:

این ابزار رایگان، با استفاده از نزخ تعامل شما حساب می‌کند که چند درصد از فالوورهای شما جعلی هستند. دقت کنید که این ابزار فقط برای اکانت‌هایی که بیش از 1000 فالوور دارند کار می‌کند.

Social Audit Pro:

این ابزار هم یکی دیگر از ابزارهایی است که درصد فالوورهای فیک را تشخیص می‌دهد.

 

چگونه فالوررهای فیک را حذف کنیم؟

اول از همه می‌توانید به صورت دستی اقدام به حذف این فالوورها کنید. اما این کار ممکن است زمان‌بر باشد. نرم‌افزارهایی وجود دارند که فالوورهای فیک و ربات‌ها را از لیست شما حذف خواهند کرد. ابزارهای زیر را برای این کار بررسی کنید.

Mass Unfollow for Instagram

تشخیص فالوور فیک

trendhero

این ابزار رایگان نیست اما برای یک بار می‌توانید به رایگان از آن استفاده کنید.

 

ابزارهای دیگری هم در اینترنت وجود دارند که با یک سرچ ساده می‌توانید به آن‌ها برسید. البته این نکته را هم بدانید که اینستاگرام همواره درحال حذف کردن اکانت‌هایی است که توسط ربات‌ها ساخته شده‌اند.

نوین هاب

ما در نوین هاب با ارائه مطالب آموزشی در حوزه دیجیتال مارکتینگ سعی می‌کنیم مهارت‌ها و دانش شما را افزایش دهیم. نوین هاب یک پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. با استفاده از داشبوردی که نوین هاب در اختیار شما می‌گذارد می‌توانید تمام شبکه‌های اجتماعی خود را به صورت یکپارچه مدیریت کنید. می‌توانید محتوای خود را برای انتشار زمان‌بندی کنید. همچنین این امکان برای شما فراهم است که کامنت‌های تمام شبکه‌های اجتماعی خود را در یک داشبورد به صورت یکپارچه مشاهده کنید و به آن‌ها پاسخ دهید. علاوه بر همه این‌ها، آنالیز شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین اقدامات برای فعالیت در آن است. آنالیزی که نوین هاب در اختیار شما می‌گذارد جامع، کامل و قابل استناد است.

 

2 نظر