وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

محتوای ویروسی یا وایرال چیست؟

محتوای ویروسی

همه ما در مورد محتوای ویروسی شنیده‌ایم و با این موضوع آشنا هستیم. محتوای ویروسی همان محتوای وایرال شده است. در حقیقت به محتوایی که زیاد دیده یا خوانده می‌شود و دست به دست می‌گردد محتوای وایرال شده می‌گویند. در این پست از بلاگ نوین هاب می‌خواهیم به موضوع محتوای وایرال و ویروسی بپردازیم و یاد بگیریم چگونه باید چنین محتوایی تولید کنیم.

محتوای ویروسی

حتما شما هم برای خلق یک محتوای جذاب که همه آن را به اشتراک بگذارند تلاش کرده‌اید. حتی شاید به نتیجه هم نرسیده باشید. اما به جای اینکه ناامید شوید و دست از خلق ایده‌های تازه بردارید، بهتر است یاد بگیرید که این جنس از محتوا چگونه تولید و پرداخته می‌شود. هیچ ساز و کار ثابت و مستحکم تضمین‌شده‌ای برای نوشتن محتوای محبوب وجود ندارد. اما استفاده از تجربیات بازاریابان محتوایی که به نتیجه رسیده‌اند می‌تواند کمک‌کننده باشد. یک محتوای ویروسی می‌تواند تعداد قابل توجهی بازدید برای وبسایت شما و آگاهی از برندتان را به ارمغان بیاورد. از آنجایی‌ که این ترافیک وبسایت می‌تواند فروش محصولات و خدمات شما را افزایش دهد، می‌تواند ادعا کرد که محتوای ویروسی از هر روش تبلیغاتی دیگری پربازده‌تر است. اما پرداختن به این جنس از محتوا دشوار است. اما حالا می‌خواهیم بدانیم چگونه می‌توانیم محتوایی خلق کنیم که دست به دست بچرخد و همه در مورد آن حرف بزنند؟

Useful content If hilarious videos, saccharine stories or polarizing messages aren’t a good fit for your brand, not to worry. Emotional content isn’t the only kind that can go viral. If content is useful, that “aha!” moment can stand in for being moved to laughter or tears. Posts about life hacks are often viral-friendly if they actually provide information that will change how people behave. When something helps the reader, they’ll want to share it.  Take CoSchedule’s post “The Know It All Guide To Color Psychology In Marketing + The Best Hex Chart.” Users find it so useful (and so visually compelling, that they’ve shared it over 21,000 times!

 

1- روی موضوعات پر طرفدار تمرکز کنید

توجه به کلمات کلیدی در خلق محتوای ویروسی و وایرال اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید در مورد موضوعی بنویسید که بیش از همه در مورد آن حرف زده می‌شود. اگر در مورد این عناوین بنویسید، دیده خواهید شد. برای یافتن این موضوعات محبوب، استفاده از ابزار گوگل ترندز به شما کمک خواهد کرد. کافی‌ست یک کلمه را در گوگل ترندز سرچ کنید و بعد عناوینی که حول همان محور می‌گردند را پیدا کنید.

محتوای ویروسی

 

همچنین می‌توانید دو کلمه متفاوت را وارد کرده و با هم مقایسه کنید و ببینید کدام یک محبوب‌تر از دیگری است.

محتوا ویروسی

2- عنوان جذاب

عنوان محتوای شما همان چیزی است که مخاطب را مجبور به تماشا و یا مطالعه محتوای شما می‌کند. این عنوان باید انقدر هیجان‌انگیز باشد که مخاطب را مجبور به کلیک کند و بخواهد محتوای شما را ببیند.

3- مقدمه و معرفی جذاب 

عنوان و مقدمه شما شروعی برای تحریک مخاطب برای ادامه دادن به خواندن و تماشا است. گفته می‌شود که فقط 28% از مردم پست‌های یک وبلاگ را می‌خوانند به همین دلیل لازم است که شروع خوب و جذابی داشته باشید. همچنین اگر برای شروع مطلب خود از جملات کوتاه استفاده کنید، خواننده را بیشتر برای ادامه مطالعه ترغیب می‌کند.

4- استفاده از محتوای بصری رنگارنگ

تصاویر نقش به‌سزایی در ویروسی و وایرال شدن محتوای شما دارد. از تصاویر مناسب و جذاب استفاده کنید تا مردم محتوای شما را به خاطر تصاویر هم که شده با هم به اشتراک بگذارند. گفته می‌شود محتوای متنی که حداقل یک تصویر دارد 95% بیش از سایر محتواها به اشتراک گذاشته و دیده می‌شود.

محتوای ویروسی

 

5- انتشار محتوای دارای بار احساسی

گفته می‌شود محتوایی که احساسات مخاطب را تحریک می‌کنند، بیشتر از سایر محتواها ویروسی و وایرال می‌شوند. این محتواها، چون احساسات مردم را تحریک کرده و آن‌ها را “عصبانی”، “غمگین” یا “شاد” کرده‌، بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود.

6- از اینفلوئنسرها کمک بگیرید

اینفلوئنسرها تاثیر بسیار زیادی در وایرال و ویروسی شدن محتوا دارند. می‌توانید از اسم آن‌ها در محتوای خود استفاده کنید. یا اگر مقاله‌ای نوشته‌اید از وبلاگ‌نویسان مشهور نام ببرید و بنویسید. این ارجاعات می‌تواند موجب شود که طرفداران این افراد اقدام به خواندن و تماشای محتوا شما بکنند.

7- پیام مثبت انتقال دهید

محتوای مثبت بهتر از محتوای منفی است. درست است که محتوای منفی ممکن است سر و صدای بیشتری به راه بیندازند اما محتوای مثبت با خلق احساس خوب در مخاطب، ممکن است بیشتر هم دیده شود. همچنین محتوای مثبت برای حفظ چهره برند شما بهتر است.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

محتوا ویروسی

8- هدف خود را بدانید

چرا می‌خواهید محتوا ویروسی و وایرال منتشر کنید؟ هدف شما از این کار چیست؟ می‌خواهید وبسایتتان بازدید یا کلیک بیشتری بگیرد؟ یا صرفا قصد دارید برند خود را به دیگران معرفی کنید؟ وقتی محتوای شما ویروسی شود، می‌توانید مخاطبان بیشتری را به سمت خود هدایت کنید. به همین دلیل است که گفته می‌شود، قبل از خلق هر نوع محتوایی، برنامه استراتژیک داشته باشید و طبق آن عمل کنید. وقتی هدف شما مشخص باشد، کانال مناسب برای انتشار این محتوا را نیز پیدا خواهید کرد. وقتی محتوای شما از کانال مناسب منتشر شود، احتمال ویروسی و وایرال شدن آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

9- فقط به وایرال شدن فکر نکنید

مهم‌ترین نکته برای وایرال شدن، فکر نکردن به آن است! همه تمرکز خود را روی این موضوع نگذارید تا کار از دستتان دربرود. بسیاری از محتواهایی که وایرال و ویروسی شدند، اصلا با این هدف خلق نشده بودند و کاملا اتفاقی موردتوجه مخاطب واقع شدند.

10- محتوای مفید

فقط محتوای خنده‌دار و احساسی نیست که می‌تواند ویروسی و وایرال شود، محتوای مفید هم می‌تواند به تعداد بالایی منتشر و دیده شود. اصلا شاید کسب‌وکار شما ربطی به محتوای خنده‌دار و یا احساسی نداشته باشد و انتشار این نوع از محتوا به ضرر شما هم تمام شود. به همین دلیل می‌توانید اقدام به خلق محتوای کارآمد و نفید برای مخاطب کنید که گره‌ای از کار او باز شود. مردم از اینکه ببینند کسی به خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها توجه نشان می‌دهد، لذت می‌برند.

 

انواع محتوا که ممکن است وایرال شوند

1- اینفوگرافی‌ها

اینفوگرافی‌ها وایرال‌ترین نوع محتوا هستند.

2- CTA (call to action)

از تصاویر گرافیکی جذاب برای انتشار این جنس از محتوا استفاده کنید. مردم معمولا نسبت به اقدامی که از آن‌ها خواسته می‌شود، واکنش نشان می‌دهند.

3- محتوا انگیزشی

محتوای انگیزشی به سرعت به اشتراک گذاشته می‌شود.

4- ویدئوها

ویدئوها نوع دیگری از محتوا ویروسی و وایرال هستند. ویدئوها بسیار به اشتراک گذاشته می‌شوند و مردم به آن‌ها علاقه نشان می‌دهند.

5- میم‌ها (memes)

اگر محتوای تصویری خنده‌داری که مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند را منتشر کنید، به سرعت ویروسی خواهد شد.

محتوا ویروسی

6- محتوای سوالی 

کوییزها و مسابقه‌ها به سرعت وایرال و ویروسی می‌شوند.

7- اسکرین‌شات‌ها

اسکرین‌شات‌ها به سرعت دست به دست می‌چرخند و دیده می‌شوند. اگر انتشار اسکرین‌شات به کسب‌وکار شما ربطی ندارد می‌توانید متن محتوای خود را در قالب گرافیکی اسکرین‌شات‌ها بنویسید و منتشر کنید.

 

درنهایت:

توجه داشته باشید که انتشار محتوا ویروسی نیازمند خلاقیت و دقت است. صبور باید و اجازه دهید مخاطب نسبت به محتوای شما علاقه نشان دهد. ما در نوین هاب با ارائه محتوا در حوزه مارکتینگ قصد داریم به شما کمک کنیم که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. نوین هاب یک ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. با استفاده از داشبورد حرفه‌ای که نوین هاب در اختیار شما می‌گذارد می‌توانید محتوای خود را برای انتشار زمان‌بندی و مدیریت کنید. می‌توانید کامنت‌های تمام شبکه‌های اجتماعی خود را در یک داشبورد به صورت یکپارچه و یکجا مدیریت کنید و پاسخ دهید. همچنین آنالیزی که این داشبورد حرفه‌ای در اختیار شما می‌گذارد بسیار گسترده‌تر از آنالیز خود شبکه‌های اجتماعی است.

 

ارسال نظر