وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست؟

بلک فرایدی چیست

بلک فرایدی یا جمعه سیاه (حراج جمعه) در آمریکا روز بعد از عید شکرگزاری است که عملا آخرین جمعه ماه نوامبر به‌شمار می‌رود و مردم در آن روز خریدهای مورد نیاز برای کریسمس را انجام می‌دهند.

در واقع جمعه سیاه، روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. بلک‌ فرایدی برای فروشگاه‌ها جزو شلوغ‌ترین روزهاست و مردم سراسر دنیا در این 24 ساعت به فروشگاه‌های حضوری و آنلاین هجوم می‌برند تا از تخفیف‌های استثنایی جمعه سیاه استفاده کنند.

بلک فرایدی از کجا شروع شد؟

رسم بلک فرایدی از روز شکرگذاری سال 1952 شروع شده و قبل از آن عبارت بلک فرایدی برای وضعیت‌های مختلفی مثل سقوط بازار سهام و طلا و یا روزهایی که کارگران مرخصی می‌گرفتند، استفاده می‌شد. در واقع جمعه سیاه برای روزهای بد و مصیبت استفاده می‌شد و در طول زمان کاربرد آن تغییر کرده‌است.

تاریخچه بلک فرایدی

با این‌که این فرهنگ مخصوص آمریکایی‌هاست، اما تقریبا اکثر کشورهای دنیا در این روز هم‌زمان مشغول خرید و فروش هستند. شاید شما هم ویدیوهای هجوم مردم به فروشگاه‌ها و صف‌های طولانی آنها را دیده‌باشید. گاهی مردم از شب قبل در صف‌ می‌مانند و منتظر باز شدن در فروشگاه‌ها هستند تا کالاهای بهتری را با تخفیف خوب بخرند.

جمعه سیاه در فروشگاه‌های آنلاین

این روز که حالا به تمام دنیا و حتی ایران هم سرایت کرده، فرصت خوبی برای مردم برای خرید ارزان‌تر و برای فروشنده‌ها برای فروش بیشتر است. از سال 2005 فروشگاه‌های آنلاین فعالیت خود در روز جمعه سیاه شروع کردند و سود حاصل از فروش آنها هر سال بیشتر از سال قبل از می‌شود.

آمازون یکی از پیشروترین فروشگاه‌ها در توسعه فرهنگ خرید آنلاین در روز جمعه سیاه است. از آنجایی که مردم ترجیح می‌دانند این روز را در کار خانواده بگذرانند و در صف‌های طولانی در سرما نمانند؛ استقبال زیادی از تخفیف‌های فروشگاه‌های آنلاین شد.

اگر بخواهم از تاثیرات اعجاب‌انگیز بلک فرایدی در اقتصاد فروشگاه‌های آنلاین بگویم، همین کافیست که بدانید در روز بلک فرایدی 2019، 2 میلیارد دلار به ثروت «جف بزوس» مدیرعامل آمازون اضافه شد و «جف بزوس» ثروتمندترین فرد جهان شد.

بلک فرایدی آمازون

بیشتر بخوانید: ۵ ایده کمپین بلک‌فرایدی یا جمعه سیاه برای کسب‌و‌کارها

جمعه واقعا سیاه

با تمام مزیت‌های این روز، جمعه سیاه تلفات زیادی هم داشته‌است. بدترین حادثه در سال ۲۰۱۰ در فروشگاه زنجیره‌ای وال مارت اتفاق افتاد. درگیری‌های خریداران در این فروشگاه منجر به کشته شدن 10 نفر و زخمی شدن 111 نفر شد؛ که پس از این حادثه هشتگ #Walmartfights ایجاد شد.

اما همه حوادث یه این سال مربوط نمی‌شود. هرساله به دلیل هجوم خریداران به فروشگاه‌های بزرگ و کوچک، فروشندگان و مشتری‌های زیادی مصدوم می‌شوند. این مسئله به نظرم بیش از پیش مصرف‌گرا شدن جامعه جهانی را نشان می‌دهد.

شلوغی بلک فرایدی

تاریخ بلک فرایدی سال 99 در ایران

چون بلک فراید آخرین جمعه نوامبر است، بنابراین هرسال تاریخ آن عوض می‌شود. بلک فرایدی سال 2020، در تاریخ 27 نوامبر و 7 آذر است.

کمپین‌های موفق برندها در بلک فرایدی

اپل Apple

اپل حدود دوهفته قبل از بلک فرایدی با بازاریابی ایمیلی شروع به آگاه کردن مشتری‌های خود نسبت به تخفیف‌های جمعه سیاه می‌کند.

اپل به جای برگزاری کمپین ایمیل در روز بلک فرایدی و یا روز قبل، از چند هفته قبل اولین ایمیل را به صورت تیزینگ می‌فرستد و به مخاطبان فرصت می‌دهد تا درباره تخفیف‌های پیش‌رو حدس بزنند. ایمیل دوم را نیز درست یک هفته قبل از روز تخفیف می‌فرستد.
در واقع اپل با تبلیغ پیش فروش پیشنهاد خود، سهم بیشتری از کیف پول مصرف‌کنندگان را قبل از اینکه تصمیم بگیرند پول خود را برای خریدهای دیگر خرج کنند، بدست می‌آورد.

کمپین بلک فرایدی

Steve Madden

اگر نام مشتری‌ها را در لیست ایمیل خود نداشته‌باشید، بازاریابی از طریق ایمیل چندان مفید نیست. البته بعید است که استیو مادن لیست ایمیل کوچکی داشته باشد. اما با شروع کمپین ایمیل زودتر از موعد آنها با یک تیر دو نشان زدند. هم ایمیل‌های مشتری‌ها را جمع کردند و آنها را از تخفیف‌های جمعه سیاه آگاه کردند.

کمپین بلک فرایدی 2

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

دسترسی زودهنگام افراد به تخفیف‌ها و پیشنهادات شما باعث می‌شود که احساس مهم بودن به آنها بدهید. همچنین یک حس فوریت برای مردم که می‌خواهند زودتر از بقیه از پیشنهادهای شما باخبر شوند، ایجاد می‌کنید.

در واقع با این کار استیو مادن هم لیستی از مشتری‌های خود جمع کرد که می‌تواند ارتباط بلندمدتی با آنها برقرار کند و هم فروش روز جمعه سیاه خود را افزایش داد. اما اگر تنها چند روز قبل از بلک فرایدی این کار را بکنید، تعامل لازم با مشتری‌ها را برقرار نخواهید کرد.

Kohl’s

شبکه‌های اجتماعی ذاتا رسانه‌های دو طرفه هستند. برخلاف رسانه‌های سنتی، شما فقط پیام خود را برای مخاطبان خود پخش نمی‌کنید. در عوض مخاطبان شما قادر به پاسخگویی به شما و تعامل با برند شما هستند.

بازاریابان هوشمند شبکه‌های اجتماعی این موضوع را درک می‌کنند و از آن به نفع خود استفاده می‌کنند. درست مثل کمپین جمعه سیاه کهل.

کمپین بلک فرایدی 3

کهل از مخاطبان خود در توییتر، خواست تا با هشتگ‌های تعیین شده توییت کنند تا برنده 500 دلار کارت هدیه شوند.

و در فیسبوک نیز از آنها خواست تا شعری را با همان هشتگ‌ها کامل کنند تا برنده کارت هیده 500 دلاری شوند.

کهل با پرسیدن سوال از مخاطبانش در شبکه‌های اجتماعی، اینگیجمنت زیادی به دست آورد.

شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر عاشق تعامل در پست‌های شما هستند. تعامل بالا باعث افزایش بازدید ارگانیک پست‌های شما می‌شود.

Pieminister

برای اجرای یک کمپین موفق در شبکه‌های اجتماعی نیازی به تعداد زیاد فالوور در شبکه‌های اجتماعی ندارید.

Pieminister تصمیم گرفت با یک خیریه معروف بی‌خانمان همکاری کند تا در جمعه سیاه شیرینی پای به پناهگاه‌ها بدهد.

کمپین بلک فرایدی 4

وقتی Pieminister با شرکتی بزرگتر از خودش با تعداد فالوور بیشتر همکاری کرد و بدون هزینه‌های گزاف تبلیغاتی بازدید پست‌های خود را افزایش داد.

این کمپین Pieminister در زمانی که همه برندها در حال پیشنهاد تخفیف و افزایش فروش بودند، کار دلچسب و دلپذیری بود و آنها را بیش از پیش در سطح شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد.

بلک فرایدی در نوین هاب

مثل بقیه برندهای ایرانی نوین‌هاب هم برای جمعه سیاه امسال پیشنهادهای ویژه‌ای دارد.

برای اطلاع از تخفیف‌ها و پیشنهادهای نوین هاب برای بلک فرایدی، کافیست تا در نوین هاب ثبت نام کنید، ایمیل خود را وارد کنید و زودتر از بقیه از پیشنهادات شگفت‌انگیز ما باخبر شوید

ارسال نظر