وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

10 نکته برای نوشتن کپشن اینستاگرام | چگونه کپشن حرفه‌ای بنویسیم؟

نوشتن کپشن اینستاگرام

درست است که اینستاگرام رسانه بصری است و مخاطب بیشتر با تصویر درگیر است؛ اما نوشتن کپشن اینستاگرام حرفه‌ای یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مخاطب در این پلتفرم است.

یک کپشن جذاب اینستاگرام هویت برند شما را به نمایش می‌گذارد، مخاطبان را سرگرم می‌کند و آنها را ترغیب به انجام کاری می‌کند که شما می‌خواهید.

طول کپشن اینستاگرام 2200 کاراکتر است که شامل ایموجی‌ها هم می‌شود. همچنین شما می‌توانید تا 30 هشتگ در کپشن استفاده کنید؛ که توصیه ما به شما بین 7 تا 12 هشتگ است.
نوشتن کپشن جذاب منجر به تعامل بیشتر می‌شود. و تعامل یکی از سه نکته کلیدی است که الگوریتم اینستاگرام در ترتسی محتوا در فید کاربران در نظر می‌گیرد.

اما سوالی که ممکن است تا اینجا برای شما پیش آمده باشد این است که:

کپشن جذاب یعنی چه؟

جواب این سوال خیلی ساده است. کپشنی که مخاطب شما را جذب کند. چرا روی مخاطب شما تاکید می‌کنیم؟ چون شما برای خودتان نمی‌نویسید. شما برای مخاطبانتان محتوا تولید می‌کنید و کپشن می‌نویسید.

پس مهم‌ترین چیزی که باید بدانید، شناسایی مخاطب هدف شماست. برای شناسایی بهتر مخاطب هدف خود خواند این مقاله از نوین هاب را به شما پیشنهاد می‌دهم.

اما به جز نوشتن کپشن مخاطب‌پسند، اصول دیگری در کپشن‌نویسی نیز وجود دارد که با رعایت آنها شانس موفقیت شما در اینستاگرام بالاتر خواهد رفت.

با من تا انتهای این مقاله همراه باشید تا از این نکات بگوییم.

10 نکته برای نوشتن کپشن اینستاگرام

1) شناسایی مخاطب هدف

همانطور که بالاتر هم اشاره کردم، مهم‌ترین نکته برای نوشتن کپشن مناسب و جذاب، شناسایی مخاطب هدف است.

چه کسانی از 1 میلیارد کاربر فعال اینستاگرام، مخاطبان شما هستند؟

هرچه مخاطبان خود را بهتر بشناسید، راحت‌تر می‌توانید استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود را مطابق با نیازها و انتظارات آنها تنظیم کنید.

بعد از آنکه مخاطبین هدفتان را شناسایی کردید و پرسونای آنها را نوشتید می‌توانید به این سوال‌ها پاسخ دهید:

  • آیا مخاطب من هدفم از نوشتن این پشن را درک خواهد کرد؟
  • آیا استفاده از ایموجی برای مخاطب من مناسب است؟
  • آیا مخاطب من کپشن‌های طولانی را می‌خواند؟
  • آیا نوشتن محتوا با لحن محاوره برای مخاطب من مناسب است؟

به این سوالات پاسخ دهید، آن وقت اقدام در مرحله بعدی بسیار آسان‌تر خواهد بود.

2) طول کپشن

این نکته را به یاد داشته باشید که اکثر کاربران با سرعت زیادی از پست‌های اینستاگرام در فید خود را رد می‌شوند.

اگر تردیدی دارید که مخاطبان شما کپشن‌های طولانی را می‌خوانند، آن را مختصر بنویسید.

یک راه‌حل مناسب برای این کار این است که توضیحات مهم درباره پست خود را در محتوای تصویری (عکس یا ویدیو) جای دهید. برای این کار می‌توانید از پست‌های آلبومی استفاده کنید.

پست آلبومی نوین هاب


نکته: برای پست‌ها در فید، تنها سه خط اول نمایش داده می‌شود. اگر مخاطب بخواهد بقیه کپشن را بخواند باید “More” را انتخاب کند.

اگر می‌خواهید کل کپشن شما نمایش داده شود، اینستاگرام توصیه می‌کند از 125 حرف یا کمتر استفاده کنید.

کپشن کوتاه تسلا

 

View this post on Instagram

 

Camping with Model X

A post shared by Tesla (@teslamotors) on


اما با این اوصاف، اگر در پشت عکس داستان جالبی برای گفتن وجود دارد، برای گفتن آن وقت بگذارید و به محدودیت‌ها فکر نکنید.

اکانت اینستاگرام نشنال جئوگرافیک یکی از بهترین‌ها در کپشن‌های با فرم طولانی‌تر است.

به همان اندازه که تصاویر این اکانت چشمگیر است، متن همراه آن همیشه ارزش افزوده دارد.

کپشن طولانی نشنال جئوگرافیک

 

View this post on Instagram

 

Photo by @stevewinterphoto A rare image of an Indochinese tiger in the Western Forest Complex, in Thailand near the border with Myanmar. One of the most powerful, mystical beings on our planet is getting ready to scent mark his territory. The tiger is the largest of the big cats—and the most endangered. There are perhaps 4,000 left in the wild across their Asian range, with that number split among the five subspecies. India’s Bengals have the most hope, with about 2,900; meanwhile, just a few hundred Indochinese, Siberian, Sumatran, and Malay tigers remain. The numbers seem to be increasing in some countries, like India and Thailand, where this year in Thungyai-Huai Kha Khaeng forest sanctuary 79 tigers were captured on camera traps—a number that represents an increase of more than 70% from what was seen 13 years ago. There is hope yet for these beautiful, enigmatic animals. Everywhere they same threats: habitat loss, deforestation, and poaching for a lucrative, growing trade in tiger skins and bones used in “tiger bone wine,” with China as the largest consumer, followed by Vietnam and Laos. This deadly commerce is driven by consumer demand—and masterminded by international cartels. When demand stops, so will the poaching of this beautiful cat! This pandemic has been a harsh reminder that our survival is inextricably linked to the health of the planet. Saving the large landscapes these animals inhabit will protect other animals and conserve forests that sequester carbon, mitigating climate change. So if we can save big cats we can help save ourselves.

A post shared by National Geographic (@natgeo) on


3) مهم‌ترین کلمات را در ابتدای کپشن قرار دهید

باز هم تکرار می‌کنم: مخاطبان شما فقط دو، سه خط اول کپشن شما را می‌بینند، بنابراین باید مطالب مهم را در ابتدای کپشن قرار دهید. و هر منشن و هشتگی که در نظر دارید را در انتهای کپشن قرار دهید.

شروع با کلمات جذاب و خوب که در عین حال هدف شما را پشتیبانی می‌کند، مخاطب را به زدن دکمه “More” نیز تشویق می‌کند.

کپشن اینستاگرام اسنپ

کپشن اینستاگرام

4) ویرایش و بازنویسی کنید

برای نوشتن کپشن وقت بگذارید و اصلا عجله نکنید. از نوشتن چند پیش‌نویس و ویرایش آنها نترسید، به خصوص اگر کپشن شما طولانی است.

نوشتن مطالب عالی، چه محتوای آن طنز باشد، چه آموزشی و یا سرگرم کننده، به چندبار نوشتن و ویرایش کردن نیاز دارد.

نه فقط در کپشن‌نویسی بلکه در مورد همه مطالبی که می‌نویسید خوب فکر کنید و چندبار نوشته‌های خود را ویرایش کنید تا مخاطب را بیشتر تحت تاثیر قرار دهید.
مطمئن شوید که هر کلمه‌ای که می‌نویسید،  از محتوا و پیامی که می‌خواهید منتقل کنید پشتیبانی می‌کند. کلماتی را که به وضوح غیرضروری هستند، برای  هرچه بیشتر خلاصه نگه داشتن کپشن، حذف کنید.

یک راه خوب به خصوص در اوایل شروع کار شما این است که از دوست یا همکاری بخواهید تا نوشته‌های شما را بخواند و ویرایش کند. یک نگاه جدید، اشتباهاتی را پیدا می‌کند که ممکن است بعد از این همه وقت خیره شدن به متن، از آنها غافل شده باشید.
با استفاده از ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی مثل نوین هاب، می‌توانید اعضای تیم خود را در داشبورد اضافه کنید و آنها را مسئول خواندن و ویرایش کردن متن‌ها قبل از انتشار آنها کنید.

5) از هشتگ‌ها هوشمندانه استفاده کنید

در کپشن اینستاگرام از هشتگ‌هایی استفاده کنید که مربوط به پست و مخاطبان هدف شما باشد. درست است که اینستاگرام به شما اجازه استفاده از 30 هشتگ را داده، اما این کار را نکنید.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

چون کپشن شما شلوغ و خواندن آن برای مخاطبان دشوار می‌شود.

اگر نمی‌خواهید نظم کپشن‌های خود را به هم بزنید. یکی از این کارها را برای پنهان کردن هشتگ‌ها انجام دهید:

  1. هشتگ‌های خود را از بقیه کپشن جدا کنید. برای این کار می‌توانید از نقطه، خط یا هر آیکونی برای جدا کردن نوشته‌ها از هشتگ استفاده کنید.
  2. راه دیگر هم نوشتن همه هشتگ‌ها در اولین کامنت است. بعد از اینکه کپشن را نوشتید و پست را ارسال کردید، بلافاصله هشتگ‌ها را در کامنت وارد کنید تا از دید بقیه پنهان بماند.

کپشن اینستاگرام 2

6) املا و علایم نگارشی فارسی صحیح در کپشن

استفاده صحیح از زبان فارسی و علایم نگارشی آن، نظم خاصی به کپشن شما می‌دهد.

رعایت نیم‌‌فاصله یکی از این علایم است که کمتر در کپشن‌ها رعایت می‌شود. برای نیم‌فاصله دکمه‌های (ctrl+shift+2) را در کیبورد بزنید.

استفاده درست از ویرگول هم یکی از اشتباهات متداول در نگارش فارسی است. شما باید بعد از علامت ویرگول، یک فاصله برای کلمه بعدی بگذارید و ویرگول را به کلمه قبلی بچسبانید.

املای صحیح کلملات هم نشان از سواد شما دارد. اگر به املای کلمه‌ای شک دارید، قبل از وارد کردن در کپشن، املای درست آن را گوگل کنید.

7) از ایموجی‌ها استفاده کنید

آیا استفاده از ایموجی در کپشن اینستاگرام مناسب است؟

ایموجی‌ها می‌توانند به جذب خواننده کمک کنند و راهی عالی برای افزودن هویت به نوشته‌های شما هستند.

ایموجی‌ها می‌توانند نوشته‌های بلند شما در کپشن‌ها را نجات بدهند و آنها را خواناتر و جذاب‌تر کنند.

 

View this post on Instagram

 

‎حتما ورق بزنین👉👉👉 ‌ ‎کپشن رو کامل بخونین👇👇👇 ‌ ‎📲خُب، از امروز تا 10 روز فرصت دارین تا محتواهای خلاقانه‌ای که با ایموجی می‌سازین رو برای ما بفرستین ‌ ‌ ‎✅قوانین مسابقه هم خیلی ساده‌اس: ‌ ‎🔸پیج نوین هاب رو حتما فالو کرده باشین ‌ ‎🔸محتواها رو اگه پیجتون پرایوته دایرکت کنین، اگه هم پابلیکه با هشتگ #ایموجی_من و تگ کردن پیج نوین هاب منتشر کنین ‌ ‎👧🏻🧑👱🏻‍♀️ما سه تا داور داریم برای مسابقه که سه تا از خلاقانه‌ترین و بامزه‌ترین محتواها رو انتخاب می‌کنن ‌ ‎💰و سه تا جایزه 1 میلیون تومان، 500 هزار تومانی و 300 هزار تومانی به سه نفر اول هدیه داده می‌شه. ‌ ‎🏃🏻پس از همین الان به ایده‌های مختلف فکر کنین و شروع کنین ‌ ‎#کمپین_ایموجی #ایموجی_من #کمپین_نوین_هاب #مسابقه #مسابقه_اینستاگرامی #قرعه_کشی #مسابقه_با_جایزه #دیجیتال_مارکتینگ #ایموجی #اموجی

A post shared by NovinHub | نوین هاب (@novinhub) on

8) استوری تلینگ (داستان سرایی) کنید

استوری تلینگ برای کپشن‌های طولانی یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مخاطب است.

برای اطلاعات بیشتر درباره استوری تلینگ این مقاله از نوین هاب را حتما بخوانید.

از تجربیات خود در کسب و کار و زندگی در کپشن بگویید. با مخاطبان حرف بزنید و آنها را واقعا مخاطب قرار دهید تا به شما اعتماد کنند.

داستان‌سرایی برای کپشن‌ها بی‌نظیر است. چون روایتی از پشت صحنه به مخاطبان عرضه می‌کنند و مخاطب را با بُعد انسانی برند شما آشنا می‌کند.

بوفه کانتینر یکی از بهترین‌ها در داستان‌سرایی است.

داستان سرایی در پیج بوفه کانتینر

 

View this post on Instagram

 

این چیزکیک اسمش بری نایته ( berry night) و همیشه میشه باهاش چند نفر رو خوشحال کرد ❤️😊 . دوستام سر یه برش کیک دعواشون شد. همیشه همینجوری دعواشون میشه . سر یه چیز کوچک . از سوزنی📌 که یکیشون نگذاشته بود سر جاش و رفته بود تو نشیمنگاه اون یکی دعوا کردن🤪🤬 تا سر اینکه فیل کدومشون یاد هندستون کرده🐘. واقعا همو دوست دارن ها ولی هر روز سر چیزای کوچک کچل میکنن همو 👨🏻‍🦲. بعد چیزای کوچک وقتی زیاد و طولانی بشن میشه چیزای بزرگ . مشکلات بزرگ هم کم کم دوست داشتن رو کمرنگ میکنه💔. دور و برمون پره از این جور رابطه ها …زندگیا … داشتم با خودم فکر میکردم چطور میشه که مهربونی و دوست داشتن بینمون بمونه کمرنگ نشه … داشتم به کلمه مهربانی فکر میکردم. یکی از دوستام میگفت توی فارسی پسوند «بان» به معنی محافظت و مراقبت کردن به کار میره مثل نگهبان یا پاسبان 👮🏻‍♂️… مهربان هم یعنی محافظت کننده از مهر🌞یا محافظت کننده از طریق مهرورزیدن❤️. قشنگه نه؟ معنیش اینه که مهر احتیاج به محافظت داره احتیاج به مهربانی و مراقبت داره برای اینکه بمونه…. همیشه باید مراقب مهر بود. یه مشکل کوچیک وقتی گذشت و فداکاری نباشه ممکنه همون موقع مشکلی درست نکنه ولی اگه مراقب نباشیم اگه مهربان نباشیم کم کم بزرگ میشه و مهر رو کمرنگ میکنه . این ها رو گفتم که بگم مهربانی و عشق و دوست داشتن یک روز خاص و یک مناسبت نداره . مهربانی یک وظیفه ی تمام وقت و همیشگیه .❤️ پ.ن: تا حالا انقدر جدی ننوشته بودم فکر کنم 😊

A post shared by containerbuffet بوفه کانتینر (@containerbuffet) on

9) مخاطبان را به مشارکت با فرخوان (Call To Action) دعوت کنید

مشارکت و تعامل بالاتری می‌خواهید؟

از مخاطبان بخواهید تا با کامنت گذاشتن، منشن کردن دوستانشان و به اشتراک گذاشتن پست‌های شما، به افزایش مشارکت پیج شما کمک کنند.

مطمئنا محتوای پست شما برای آنها که می‌خواهند این کار را انجام دهند، باید جذاب باشد.اگر محتوایی منتشر کنید که جذاب نباشد فراخوان برای مخاطبان بگذارید، چیزی دریافت نمی‌کنید و بر برند شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

کال تو اکشن در پیج دیجیکالا

 

View this post on Instagram

 

‌‌ 📽جمعه روز ملی سینماست. به مناسبت همین روز ما با یادآوری چند تا فیلم که اسمشون با دسته‌بندی‌های دیجی‌کالا هماهنگه تخفیف‌های ویژه داریم😄 حتما عکس‌هاش رو روی سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا دیدید! ‌ 💯شما می‌تونید به سایت، اپلیکیشن یا حتی استوری‌‌های ما سر بزنید و از این تخفیف‌های هیجان‌انگیز استفاده کنید! ‌ و البته یه مسابقه هم داریم🤩🎉 ‌ می‌دونید هر کدوم از این تصویرها نشون‌دهنده کدوم دسته از کالاهای دیجی‌کالاست؟🤔 ‌ توی کامنت‌ها جواب بدید و جایزه ببرید! تو هر کامنت، یک تصویر رو‌ بنویسید🤩 ‌ ما بین کامنت‌هایی که جواب درست دارن قرعه‌کشی می‌کنیم و به ٣ نفر کد تخفیف ١ میلیون تومانی اهدا می‌کنیم ‌‌‌‌🎁 ‌‌ 📅تا ساعت ١٠:٣٠ روز شنبه ٢٢ شهریورماه وقت دارید توی این مسابقه شرکت کنید. ‌ 👭🏻👬🏻با تگ/منشن کردن دوستانتون شانس برنده شدنتون بیشتر میشه. ‌‌‌‌‌‌ ‌⚠️ یادتون نره برای برنده شدن باید صفحه اینستاگرام دیجی‌کالا و سوپرمارکت دیجی‌کالا رو فالو‌ کنید👇👇 ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‏@digikalacom ‏@digikalacom ‌‌ ‏@digikala.fresh ‏@digikala.fresh ‌ ↩️این پست رو برای دوستانتون هم بفرستید تا بتونن توی این مسابقه شرکت کنن↪️ ‌ ✅‌ برندهای این مسابقه تا قبل از پایان شهریور ٩٩ اعلام می‌شن😌 ‌‌ __________ #مسابقه #جایزه #روز_سینما #فیلم_ایرانی #لیلاحاتمی #دیجیکالا #دیجی_کالا ‏#digikala

A post shared by Digikala | دیجی‌کالا (@digikalacom) on


10) از لحن مناسب و ثابت استفاده کنید

لحن برند شما ممکن است در شبکه‌های اجتماعی مختلف متفاوت باشد، اما در یک شبکه اجتماعی لحن نوشتن خود را ثابت نگه دارید.

مثلا ممکن است در لینکدین رسمی بنویسید و در اینستاگرام لحن محاوره‌ای داشته باشید. نکته اینجاست که این لحن را در تمام محتواها حفظ کنید.

اگر لحن شما در اینستاگرام محاوره است این لحن را حفظ کرده و یکی در میان آن را عوض نکنید.

اما به چه لحنی مناسب می‌گوییم؟

لحن مناسب، یعنی لحنی که مناسب با پرسونای مخاطب شماست. بر اساس جنسیت، سن و سال، علایق و… لحن شما متفاوت خواهد بود.

پس یکی از مسائل مهم که باید در استراتژی شبکه‌های اجتماعی بدانید، لحن مناسب با پرسونای مخاطب است.

کپشن اینستاگرام 3

 

ارسال نظر