وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

چگونه از استرس شبکه‌های اجتماعی دور باشیم؟ + راهکار

استرس شبکه‌های اجتماعی

شاید در نگاه اول به نظر شما تیتر این مقاله عجیب باشد. اصلا استرس شبکه‌های اجتماعی چیست و چه تاثیری بر زندگی ما گذاشته است؟

روزهای پراسترسی را می‌گذرانیم. روزهایی که حجم زیادی از اخبار بد و استرس‌زا در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. رویدادهای قابل توجه و مهمی که بخش مهمی از ذهن ما را درگیر می‌کند و ممکن است تاثیر زیادی بر کار و زندگی شخصی ما بگذارد.

نزدیک 7 ماه است که در سطح گسترده‌‌ای با بیماری Covid-19 و استرس مبتلا شدن، تصمیم‌گیری‌های دولت‌ها برای باز یا بسته بودن اماکن و مدارس سروکار داریم.

علاوه بر آن تورم و گرانی روزانه کالاها و خدمات و ثابت ماندن دستمزد، تاثیر روانی فراوانی بر جامعه می‌گذارد و روزانه اخباری از گران شدن طلا، دلار و… می‌شنویم.

ذهن برخی از ما توانایی تحمل این حجم از اخبار بد که بی‌وقفه در معرض آن هستیم را ندارد. علاوه بر خبرهای عمومی، هر کدام از ما در زندگی شخصی خود نیز، درگیر مسائل و استرس‌هایی هستیم. شبکه‌های اجتماعی سهم زیادی از ارائه جدیدترین اخبار و اطلاعات را دارند.

علاوه بر این بحث‌های زیادی پیرامون مسائل مختلف در شبکه‌های اجتماعی جاری است و این بحث‌ها نیز می‌تواند بر استرس شما بیفزاید.

در این مقاله از نوین هاب، به برخی علائم هشدار دهنده تعاملات استرس‌زا در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم و به برخی از راهکارهای مدیریت استرس در شبکه‌های اجتماعی نیز اشاره می‌کنیم.

نشانه‌هایی که تعاملات شبکه‌های اجتماعی به شما استرس وارد می‌کند:

  • فکر کردن به پست‌ها و بحث‌های شبکه‌های اجتماعی هنگام خوابیدن و به محض بیدار شدن از خواب
  • با عصبانیت داد‌زدن یا حتی پرت کردن گوشی خود، هنگام خواند و یا پاسخ دادن به یک اظهار نظر
  • با خشم و عصبانیت پاسخ کامنت‌ها را دادن طوری که تا به حال انجام نداده‌بودید
  • بحث و گفتگوهای طولانی درباره پست‌ها یا نظرات حتی خارج از شبکه‌های اجتماعی که منجر به بهم خوردن رابطه‌های دوستانه شما شود
  • افسرده شدن و حس ناامیدی داشتن بعد از خواندن اخبار روزانه

مقالات زیادی در اینترنت درباره رفتارهای اینچنینی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. اما من هیچ‌کدام از آنها را نخوانده‌ام و این رفتارها را در ماه‌های اخیر در خودم و اطرافیانم دیده‌ام.

شما هم این رفتارها را دیده‌اید؟

FOMO

فومو یا  FOMO مخفف “Fear Of Missing Out یعنی ترس از دست دادن ” است. یکی دیگر از تعاریف FOMO عبارت است از: ترس از دست رفتن چیزی (مانند فعالیت جالب یا لذت بخش) که دیگران تجربه می‌کنند.

فومو نوعی نگرانی و دلهره شدید نسبت به بی‌خبر ماندن شما از اتفاقاتی است که در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی می‌افتد.

فومو حتی می‌تواند‌ وقتی اتفاق بیافتد که شما شروع به مقایسه خود با دیگران می‌کنید و همیشه فکر می‌کنید که از بقیه عقب هستید. از اطلاعاتی که دارند، از چیزهای جذابی که خواندند و دیدند و از تجربه‌های لذتبخشی که داشتند.

به علت همه‌گیری کرونا در دنیا، و دوری اجباری آدم‌ها از یکدیگر به طور ناخودآگاه استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بیشتر از قبل شده‌است.

ما ندیدن‌ها و دوری‌ها را با حضور در این شبکه‌ها جبران می‌کنیم و شاید ندانیم که ماندن بیش از حد در این شبکه‌ها ممکن است بیشتر به روح و جسم ما ضرر برساند تا سود.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

وقتی شما احساس ناراحتی، تنهایی و یا اضطراب و نگرانی دارید، شما برای رهایی از این احساسات و تعامل بیشتر با دیگران، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید.

استفاده بیشتر از شبکه‌های اجتماعی، فومو، حس کافی نبودن و نارضایتی را در شما افزایش می‌دهد.

در واقع این احساساتی که داشتید بدتر و شدیدتر بازمی‌گردند و شما را آشفته می‌کنند. و این چرخه همینطور ادامه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:چگونه مخاطب هدف شبکه‌های اجتماعی را شناسایی کنیم؟

راهکارهایی برای کاهش استرس و بهبود سلامت روان

نیازی ندارید تا تعامل شما در شبکه‌های اجتماعی صفر و یک باشد. اقدامات زیادی برای کاهش باز منفی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید انجام دهید.

  • از انجام کارهایی که باعث تعامل بد می‌شود پرهیز کنید
  • اگر پست‌ها و کامنت‌هایی که می‌گذارید، باعث بحث و جدال شما با دیگران می‌شود؛ برای مدتی پست و کامنت نگذارید و به خودتان استراحت دهید. شما می‌توانید تنها نظاره‌گر محتواهای شبکه‌های اجتماعی باشید.
  • دوستانی که بیشتر از همه طرف بحث شما هستند را، آنفالو کنید
  • اگر دوست یا مخاطبی دارید که صحبت و بحث با او شما را آزار می‌دهد، را آنفالو و یا بلاک کنید. سلامت روان شما از هر رابطه‌ای مهم‌تر است.

مثلا فیسبوک به شما این امکان را می‌دهد تا به مدت 30 روز پست آدم خاصی را در تایملاین خود نبینید. این کار به شما فرصتی می‌دهد تا به خودتان مسلط شوید و از فضای پرتنش دوری کنید.

  • اگر کسی درباره چیزهایی که به شما استرس می‌دهد به طور مرتب حرف می‌زند، آنفالو کنید

همه ما دوستانی داریم که عاشق خبرهای بد و ناهنجارند. بعضی مباحث در ذات خود استرس‌زا هستند. اگر فردی درباره این مباحث به طور مرتب صحبت می‌کند و شما حس ناخوشایندی از پست‌های او می‌گیرید، حتما او را انفالو کنید.

  • شبکه‌های اجتماعی خود را پاکسازی کنید

کناره‌گیری و جدا شدن از گوشی و وسایل ارتباطی، حتی برای چند ساعت، کمک بزرگی به کاهش استرس شما خواهد کرد.

اما شاید بپرسید که پس با دوستان خود چگونه در تماس باشید؟

راهش ساده است. تلفن را بردارید، با آنها صحبت کنید و یا حتی قراری بگذارید تا آنها را با رعایت فاصله اجتماعی ببینید. مطمئن باشید تعامل با انسان‌ها در فضای واقعی هنوز هم لذت‌بخش است.

اگر شما کسی را آنفالو کنید، یا از گروهی بیرون بیایید؛ ممکن است بعضی از دوستان شما رفتارتان را کودکانه بنامند و بگویند نمی‌توانید از پس یک بحث ساده بربیایید. یا ممکن است حتی این کار را به یک جنگ تشبیه کنند و شما را یک آدم بزدل و ترسو که از میدان جنگ فرار کرده است.

اگر خانه شما در آتش باشد، باید از خانه بیرون بیایید. هیچ احساس شرمی در این کار نیست.

متاسفانه انسانیت در شبکه‌های اجتماعی نادیده گرفته می‌شود. همه ما به طریقی مسبب این فضای متشنج به وجود آمده هستیم و باید به اندازه خودمان سهمی در بهبود این فضا داشته باشیم.

شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر تمام بدی‌هایی که گفتم، مزیت‌های غیرقابل انکاری دارند. اما استفاده درست از این شبکه‌ها، مهم‌ترین کاری است که باید یاد بگیریم.

ارسال نظر