وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

روانشناسی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی | 8 نکته که باید بدانید

روانشناسی شبکه‌های اجتماعی

شناخت مخاطبان کلید موفقیت در شبکه‌های اجتماعی است. و بهترین راه برای انجام این کار ، درک برخی از اصول اساسی روانشناسی است. درک روانشناسی رفتار، به شما کمک می‌کند تا مخاطبان خود را بهتر بشناسید.

8 نکته روانشناسی شبکه‌های اجتماعی که بازاریابان باید بدانند
1) کاربران برای ارتباط با افراد دیگر محتوا را به اشتراک می‌گذارند

تا بحال به این فکر کردید که چرا در شبکه‌های اجتماعی مطلب منتشر می‌کنید؟

نیویورک تایمز یک مطالعه گسترده انجام داده و پنج دلیل اساسی برای به اشتراک گذاشتن مطالب در فضای آنلاین یافته است.

برای بهبود زندگی دیگران: تقریباً همه شرکت کنندگان (94٪) گفتند که مطالب را به اشتراک می‌گذارند؛ چون احساس می کنند محتوا، زندگی مخاطبان خود را بهبود می‌بخشد. به عنوان یک بازاریاب ، ایجاد محتوای مفید که باعث می‌شود مخاطب شما (و مخاطبان آنها) به نحوی بهتر زندگی کنند ، مهم است.

برای توضیح خودشان: دو سوم شرکت کنندگان (68%) گفته‌اند مطالب را برای ایجاد «پرسونا آنلاین ایده‌آل» خود، منتشر می‌کنند.

برای گسترش روابط: 4 نفر از هر 5 شرکت کننده گفته‌اند محتوا را برای ارتباط گرفتن با دیگران به اشتراک می‌گذارند. راه‌هایی پیدا کنید تا از طریق محتوا بتوانید روابطتان را گسترش بدهید. به طور مثال؛ از مخاطبانتان بخواهید دوستانشان را در پست‌های شما تگ کنند تا آنها نیز با شما آشنا شوند.

احساس رضایت از خود: همه دوست دارند که از مخاطبانشان بازخورد مثبت داشته باشند.

مطالعات نیویورک تایمز نشان می‌دهد که «مخاطبان محتوایی را که خودشان به اشتراک می‌گذارند و محتوایی که برای آنها تولید می‌شود، را بیشتر دوست دارند». برای کمک به مخاطبان خود، به طور مرتب محتوای آموزنده تولید کنید.

نمونه‌ای از محتوای آموزشی در اینستاگرام نوین هاب:

View this post on Instagram

☑️تغییرات الگوریتم اینستاگرام، روی نحوه نمایش پست‌ها در فید اثر می‌گذارد.شش معیار مهم الگوریتم جدید اینستاگرام، برای افزایش بازدید پست‌ها در فید: ‌‌ 1️⃣ اگر شخصی، برای اغلب پست‌های شما کامنت بگذارد، نوتیفیکیشن را برای اکانت شما فعال کرده باشد، و یا به یکدیگر دایرکت داده باشید، الگوریتم تشخیص می‌دهد که شما به هم نزدیک هستید. با این الگوریتم شما 90 درصد پُست‌های یکدیگر را می‌بینید. ‌ 2️⃣برای بیشتر دیده‌شدن پست‌هایتان، زمانی که مخاطبانتان آنلاین هستند، آنها را ارسال کنید. ‌ 3️⃣ الگوریتم از رفتار شما تشخیص می‌دهد که کدام پست‌ها برای شما مهم و محبوب است و بر آن اساس پست‌ها را در فید شما نمایش می‌دهد. ‌ 4️⃣ الگوریتم بر اساس تعداد دفعاتی که اپلیکیشن اینستاگرام را باز می‌کنید، پست‌های محبوب و آخرین پست‌ها را به شما نمایش می‌دهد. ‌ 5️⃣ تعداد پست‌هایی که روزانه در فید می‌بینید، به تعداد کاربرانی که فالو می‌کنید بستگی دارد. ‌ 6️⃣ اگر 45 دقیقه وقت صرف گشت و گذار در اینستاگرام کنید، پست‌های بیشتری به ویژه پست‌هایی با تعامل پایین‌تر را می‌بینید. اما اگر فقط پنچ دقیقه وقت بگذارید، تنها پست‌های مهم و محبوب را می‌بینید. #الگوریتم_اینستاگرام #اینستاگرام #فالوئر #افزایش_بازدید #نوین_هاب #شبکه_های_اجتماعی

A post shared by NovinHub | نوین هاب (@novinhub) on

 

 اطلاع رسانی در مورد برندهایی که به آنها باور دارند: چهار نفر از پنج شرکت کننده (84%) اظهار داشته‌اند «آنها در مورد رویدادهای برندهایی که باورشان دارند، اطلاع رسانی می‌کنند تا از آنها حمایت کنند.».

به رویدادهای مورد علاقه مخاطبانتان فکر کنید و برای آنها تولید محتوا کنید.

وقتی ویدیو، مقاله و عکس در کانال‌های خود منتشر می‌کنید، حتما این مطلب را در نظر داشته باشید که؛ این پنج انگیزه اصلی به وضوح نشان می‌دهد برای مخاطبان شما ساختن روابط، نسبت به برند شما در الویت است.

2) مردم به دوستان خود اعتماد دارند

شما از کسی که به او اعتماد ندارید خرید نمی‌کنید، مخاطبانتان هم با شما تفاوتی ندارند. دیوید اگیلوی در یک وبینار که در آن به بررسی راه‌های جلب اعتماد مشتری برای بازاریابان پرداخت؛ مطرح کرد.

دیوید اگیلوی

اکسی توسین که توسط پل زاک به «هورمون اعتماد» معروف شد؛ وقتی کسی احساس پذیرفته شدن و تعلق به گروهی داشتن می‌کند از مغز او آزاد می‌شود.

گریوز می‌گوید: « مردم زمانی دوست دارند فکر و رفتار خود را تغییر دهند که نتیجه این تغییر، احساس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند. و اکثر مواقع این احساس از عضوی از یک گروه بزرگتر بودن به دست می‌آید».

او یک آزمایش را مثال می‌زند که یک شرکت برق انجام داد و در طی آن متوجه شد که مردم وقتی از میزان مصرف همسایگان خود مطلع می‌شوند؛ سعی می‌کنند اندازه آنها مصرف کنند. (حتی اگر قبلا کمتر مصرف می‌کردند).

محتوای تولید شده توسط کاربر و بازخوردهای مثبت کاربران شما؛ راهی عالی برای نشان دادن رضایت مشتریان فعلی شما به دیگر مخاطبان است.

تحقیقات نشان داده‌است 76 درصد مصرف کنندگان معتقدند، مطالبی که مردم در فضای آنلاین به اشتراک می‌گذارند از تبلیغات کسب و کارها صادقانه‌تر است.

3) بخش عمده‌ای از مردم، از طریق تصویر بهتر یاد می‌گیرند

وقتی بحث به موثرترین روش برای ارتباط با مخاطبانتان می‌رسد؛ یادتان باشد که محتوای بصری، نقش کلیدی دارد.

یکی از پرکاربردترین سبک‌های یادگیری، مدل VAK است. این مدل، یادگیری را به سه مدل یادگیری بصری، یادگیری شنیداری و یادگیری لمسی تقسیم می‌کند.

یک مطالعه از مجله علوم فعلی سلامت؛ به آماری اشاره دارد، که 65٪ از جمعیت یادگیری بصری دارند.

 

مدل یادگیزی واک

یک جز بصری؛ ویدیو، عکس و یا تصویرسازی به مخاطبان سردرگم در فضای آنلاین کمک می‌کند تا بهتر تصمیم بگیرند. همچنین برای کاربرانی که به دنبال مقایسه محصولات و خدمات با هم هستند، محتوای بصری تاثیر گذار است.

4) رنگ یکی از مولفه‌های مهم در هنگام شروع کسب و کارتان است

بر اساس مطالعه‌ای که درباره تاثیر رنگ بر بازاریابی انجام شده است: مردم در 90 ثانیه اول برخورد با یک محصول؛ ذهنیتشان درباره آن شکل می‌گیرد. 62 تا 90 درصد این ارزیابی تنها بر اساس رنگ‌ها شکل می‌گیرد.

اما این مطلب درباره رنگ به تنهایی نیست؛ بلکه درباره تناسب رنگی که انتخاب می‌کنید با محصول و برند شماست. بر اساس تحقیقات نیویورک تایمز، استفاده از رنگ متناسب با شخصیت برند شما بهتر از استفاده از رنگ‌های کلیشه‌ای توصیه شده است.

هنگام تصمیم گیری در مورد رنگ استراتژیک برای محتوای رسانه اجتماعی خود، توجه کنید که با صدای برند (Brand Voice) شما مطابقت داشته باشد.

رنگ در روانشناسی بازاریابی

 

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

تصمیم دارید که چه پیامی به مخاطبان بدهید؟ آیا این رنگ برای انتقال مفهوم پیام شما مناسب است؟

درحالی که رنگ‌های کلیشه‌ای با معنای مشخص (سبز به معنی «برو» و یا زرد به معنی «خوشحالی») پیشنهاد می‌شوند، اما همه چی بستگی به برند و محصول شما دارد.

5) محتوای مثبت بیشتر بازنشر می‌شود

بر اساس مقاله انجمن علوم روانشناسی؛ برانگیختن احساسات، شانس به اشتراک‌گذاری مطالب را افزایش می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که انتشار داستان می‌تواند باعث تحریک احساسات مخاطبان شود. وقتی افراد از نظر فیزیولوژیکی برانگیخته می‌شوند؛ شبکه عصبی خودمختار فعال می‌شود، و تمایلشان به اشتراک‌گذاری اطلاعات بیشتر می‌شود.

همیان‌طور که گفتیم، به اشتراک‌گذاری محتوایی که باعث تحریک احساسات شود، تاثیر بیشتر بر مردم دارد. محققان دانشگاه پنسیلوانیا، دریافتند که هرچه مطالب مثبت‌تر باشند ، بیشتر بازنشر می شوند.

View this post on Instagram

“I’m just a human being trying to have fun and spread love,” says 21-year-old musical artist and skater Roy Purdy (@roypurdy). “I film my videos in public to show it doesn’t matter where you are or who you’re surrounded by, you can let yourself be seen and act however you want. Don’t worry about what’s normal. Don’t worry about who’s watching and what they’re thinking. Just express yourself freely and openly. Go explore, go create.”⁣ ⁣ #ThisWeekOnInstagram show us how you express yourself through the things you love.⁣⁣ ⁣ Please submit your own photos and videos to the project using the #ThisWeekOnInstagram hashtag. Any tagged visual shared with the hashtag is eligible for the project and, if selected, to be featured.⁣ ⁣ Photo by @roypurdy

A post shared by Instagram (@instagram) on

 

استفاده مناسب و بجا از شوخی کمک بزرگی به دیده شدن محتوا می‌کند. اما چیزی که در تحریک عواطف بسیار شگفت‌آور عمل می‌کند، استفاده از ایموجی‌هاست.

با دیدن ایموجی، مغز عملکرد مشابه با زمان همذات پنداری کردن با دیگران دارد.

بر اساس یک تحقیق که درباره استفاده از ایموجی‌ها در توییتر انجام شد؛ افرادی که اغلب از ایموجی‌ها استفاده می‌کنند (به ویژه ایموجی‌های مثبت)، تمایل به محبوب شدن و تاثیرگذاری دارند.

در نهایت از استفاده از ایموجی‌ها در پست‌های خود خجالت نکشید.

بیشتر بخوانید: سایز استوری و پست اینستاگرام در سال 2019

6) تجربه شخصی مشتری ارزش بیشتری به محصولات شما می‌دهد

منظور از مورد شش، همان اثر موقوفه در روانشناسی رفتار است. اثر موقوفه به معنی تعصب بر روی چیزی بیشتر از ارزش واقعی آن محصول است وقتی به نوعی مالک آن باشند.

مجله اقتصاد سیاسی، این ایده را با کالاهای مختلفی آزمایش کرد؛ که جالب‌ترین آنها، لیوان قهوه است.

به دو گروه از مردم لیوان قهوه داده شد و از آنها خواسته شد ارزش لیوان‌ها را ارزیابی كنند. یک گروه می‌توانستند لیوان را برای مدت طولانی نگه دارند، در حالی که از گروه دیگر خواسته شده بود فورا بعد از گرفتن لیوان قیمت آن را اعلام کنند.

گروهی که لیوان «متعلق به آنها» بود نسبت به گروهی که همان اول قیمت دادند، با قیمت بالاتری ارزش‌گذاری کردند. آنها نسبت به لیوان‌ها حس تعلق داشتند. مطالعه دیگری که با کارت‌های بیس بال انجام شد ، همین نتایج را به همراه داشت.

به عنوان یک بازاریاب شبکه‌های اجتماعی، شما می‌توانید به روش‌های مختلف اثر موقوفه را بکار ببرید. می‌توانید محتوای قابل اعتمادی بسازید که شخصی که از محصول شما استفاده می‌کند، و حس تعلق به آن پیدا می‌کند و برایش با ارزش می‌شود.

7) اگر برای مشتری‌هایتان ارزش قائل شوید، آنها هم برای شما ارزش قائل می‌شوند

ما از عمل متقابل حرف می‌زنیم. وقتی کسی کار خوبی برای شما انجام می‌دهد، شما هم به طور غریزی دوست دارید کار خوبی برای او انجام دهید.

در مورد کسب و کار شما، این می‌تواند به معنی هدیه دادن محصول یا نوعی از محتوای رایگان باشد؛ که مخاطبانتان از آنا استفاده کنند.این خدمات رایگان می‌تواند باعث ایجاد اعتماد مخاطب به برند شما شود.

این خدمات همچنین آنها را ترغیب می‌کند تا کاری برای شما انجام دهند. این ممکن است خرید محصول شما، ثبت نام در خبرنامه خود، دنبال کردن شما در شبکه اجتماعی باشد، یا این‌که از شما در شبکه‌های اجتماعی خودشان صحبت کنند.

از چند روز پیش که اسنپ این مسابقه را برگزار کرده، بیش از صدهزار کامنت دریافت کرده است. این قبیل مسابقات باعث آگاهی از برند و صحبت درباره برند می‌شود. مخاطبان جدید پیدا می‌کنید و آنها هم شما را دنبال خواهند کرد.

مسابقه در اینستاگرام

 

8) مردم نمی‌خواهند چیزی را از دست دهند

FOMO (ترس جزئی از چیزی نبودن) پدیده جدیدی است که به طور مستقیم با ظهور رسانه‌های اجتماعی مرتبط است.

سواستفاده از اضطرابی که در نتیجه ترس جزئی از چیزی نبودن، از نظر اخلاقی درست نیست.

اما اگر از این اصل در جهت بشر دوستانه استفاده کنید، مثلا بگویید : این پیشنهاد تا ساعت 12 شب اعتبار دارد، همین الان خرید کنید یا تیزر جدید آخرین فیلم شهاب حسینی که هیچ جای دیگر در اینترنت پیدا نمی‌کنید، موثرتر از آن است که بخواهید از این ترس سواستفاده کنید.

این پست اینستاگرام تپسی، یکی از مثال‌های خوب از پیشنهادات اعتباری است.

تخفیف در اینستاگرام

در آخر …

شما باید این را در نظر داشته باشید که استفاده از روانشناسی در بازاریابی به مشتری شما صدمه نزند. اگر این‌طور باشد نه تنها از نظر اخلاقی درست نیست بلکه به اعتبار برند شما آسیب می‌رساند.

 

ارسال نظر