وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

محتوای ارزشمند چیست؟| 5 معیار محتوای ارزشمند

5 معیار محتوای ارزشمند

همه ما شنیده‌ایم که باید محتوای ارزشمند تولید کنیم. محتوایی که چیزی به مخاطب اضافه کند و برای او خلق ارزش کند.

اما این محتوای ارزشمند یعنی چه؟

تبلیغات در بستر اینترنت مثل گذشته نیست و شکل و فرم آن عوض شده است. مردم این اجاره را دارند که تبلیغات را مسدود کنند و پاپ آپ‌ها را ببندند. فرم و شکل تبلیغات به سمت محتوا کشش پیدا کرده است.

به این معنی که در کنار تبلیغات برای مخاطب خلق ارزش کنیم. چیزی به او یاد بدهیم، به اطلاعات او اضافه کنیم و یا مشکلی از او را حل کنیم. این بزرگترین تبلیغ برای کسب و کار شماست.

مخاطب می‌خواهد از شما داستان بشنود، پس شما باید داستان نویس خوبی باشید. شما کی هستید؟ چرا باید به شما اعتماد کنند؟ چه چیزی باعث می‌شود محصول یا خدمات شما متفاوت از رقبا باشد؟ آیا واقعا نیازهای آنها را درک می کنید؟

مثال ساده برای ما دیجیکالاست. دیجیکالا با محتوا وارد بازار شد. محتوای مقایسه و نقد دوربین دیجیتال که نیاز مردم بود. و طی 10 سال گذشته رشد کرد و به جایگاه رهبری بازار رسید. این رهبری بازار دیجیکالا هم در بحث محتواست و هم فروش.

پس در لزوم تولید محتوا بحثی نیست.

اما آیا هر محتوایی برای کسب و کار شما مفید است؟

نکته اصلی که باید در اینجا به خاطر بسپاریم این است که بازاریابی محتوا نباید در جهت اعمال برنامه‌های شخصی شما باشد. تمرکز همیشه باید روی ایجاد محتوای ارزشمند برای مخاطبان شما باشد.

5 ویژگی محتوای ارزشمند

1) مخاطب محتوا را به راحتی پیدا کند

اولین قانون توسعه محتوا ایجاد محتوایی است که یافتن آن برای خوانندگان و موتورهای جستجو آسان است. مردم از موتورهای جستجو مانند Google یا Bing برای انجام تحقیقات استفاده می‌کنند و این به این معنی است که شما باید با استفاده از بهترین شیوه‌های بهینه سازی موتور جستجو محتوا ایجاد کنید.

خلق محتوایی که گوگل دوست داشته باشد، با تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع می‌شود. برای بهینه سازی موتور جست و جو (SEO) کلمات کلیدی را در تگ‌های H1 و H2 استفاده کنید تا یافتن شما برای مخاطبان آسان شود.

در شبکه‌های اجتماعی هم شما می‌توانید با استفاده از هشتگ، راحت‌تر در معرض دید مخاطبان قرار بگیرید.

2) مخاطب محتوا را به آسانی بخواند

آسان ساختن مطالب شما اولین بخش از خلق محتوای ارزشمند است. وقتی افراد محتوای شما را پیدا کنند، اگر خواندن آن آسان نباشد، آن را به راحتی کنار می‌گذارند. با استفاده از این عنصر، توسعه محتوا از بهینه سازی موتور جستجو به خوانایی می‌رود.

مهم‌ترین چیزی که شما باید بدانید این است که مردم تا زمانی محتوا را تا زمانی که برایشان مفید باشد، اسکن می‌کنند و می‌خوانند. علاوه بر این که محتوا‌های شما را نمی‌خوانند، ممکن است به کلی آنها را از دست بدهید.

برای حفظ توجه آنها، مهم‌ترین اطلاعات را در صدر پست وبلاگ قرار دهید و پاراگراف‌های خود را کوتاه نگه دارید.

یک توصیه: بیش از سه جمله در هرپاراگراف و بیش از سه پاراگراف در هر عنوان استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: ۲۰ ایده محتوای شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

3) محتوا برای مخاطب قابل فهم باشد

قالب بندی مطالب به گونه‌ای که خواندن آن آسان باشد، مهم است، اما شما همچنین باید مطالب خود را در سطح سواد مخاطبان مورد نظر خود بنویسید. نوشتن درباره راهبردهای سرمایه‌گذاری در سطح دانشگاه برای مخاطبی که دبیرستان را تمام نکرده، موثر نخواهد بود.

خلق محتوای قابل فهم، بخش ضروری از توسعه محتواست. شما باید ازقالب‌های مختلف محتوا استفاده کنید. از عکس، ویدیو و گیف برای فهم بهتر مطالب استفاده کنید.

4) مخاطبان به آسانی عمل کنند

اگر شما از محتوا برای اهداف بازاریابی استفاده می‌کنید، تصور می‌کنم که می‌خواهید مخاطبان بعد از خواندن مطالب شما، کاری کنند.

محتوای شما باید طوری باشد که مخاطب بلافاصله بعد از خواند آن کاری که شما می‌خواهید را انجام دهد.

مهم‌ترین عنصر برای این کار، دکمه فراخوان یا (Call to action) است.

دکمه فراخوان به مخاطب می‌گوید شما از او می‌خواهید دقیقا چه کاری انجام دهد. در جایی ثبت نام کند، کتاب الکترونیکی را دانلود کند، برای یک خبرنامه ثبت نام کند و… .

5) مخاطب محتوا را به آسانی به اشتراک بگذارد

هنگامی که افراد محتوای شما را پیدا کردند، آن را خواندند و کاری که خواستید را انجام دادند، از آنها بخواهید مطالب شما را با دیگران به اشتراک بگذارند.

این کار منجر به وایرال شدن محتوای شما خواهد شد.

وقتی مخاطب محتوای شما را با دیگران به اشتراک بگذارد، تاثیر بیشتری از تبلیغات شما دارد.

تبلیغات شفاهی و توصیه دیگران، یکی از موثرترین انواع تبلیغ است.

اگر می‌خواهید که مخاطبان محتوای شما را با دیگران به اشتراک بگذارند، باید در پایین مقالات خود دکمه‌هایی برای به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی بگذارید، تا آنها بدون دردسر، از همان صفحه مقاله را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

یک راه دیگر هم این است که شما محتواهایی که خلق می‌کنید را در شبکه‌های اجتماعی خود به خوبی توزیع کنید تا مخاطبان متنوع و مختلف مقالات شما را ببینند.

تنها هدف توسعه محتوا ایجاد سیستمی است که، محتوا را برای حل مسئله مفید خلق می‌کند.

تولید هر چیزی به جز محتوای ارزشمند، اتلاف وقت است.

محتوای ارزشمند باید آسان باشد، آسان برای خواندن، آسان برای درک، آسان برای عمل و آسان برای اشتراک گذاری.

ارسال نظر