وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

12 ترند شبکه‌های اجتماعی در سال 2020

ترند شبکه‌های اجتماعی در سال 2020

چه محتوایی برای شبکه‌های اجتماعی تولید کنیم؟ ترند شبکه‌های اجتماعی در سال جدید چه چیزهایی است؟

دهه گذشته را می‌توان دهه شکوفایی و رشد شبکه‌های اجتماعی نام گذاری کرد. جایی که روزانه 3.2 میلیارد نفر در دنیا در آنجا فعال هستند.

بیش از 90 درصد نسل Y (متولدین 1981-1996) حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی روزانه استفاده می‌کنند و بیش از 85 درصد از نسل Z (بین 4 تا 24 ساله‌ها) از شبکه‌های اجتماعی برای آگاهی از محصولات جدید استفاده می‌کنند.

درک این که چرا تقریبا سه چهارم بازاریابان معتقدند شبکه‌های اجتماعی بخشی مؤثر از تجارت آنهاست، دشوار نیست. در دهه جدید، شکی نیست که شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی در زندگی ما خواهند داشت.

اما کسب و کارها، برندها و کاربران آینده این شبکه‌ها را چگونه باید پیش بینی کنند؟

در این مقاله به برخی از روندها و ترندهای شبکه‌های اجتماعی که برای سال 2020 پیش بینی می‌شود، اشاره می‌کنیم.

 

1) مرگ دکمه لایک در اینستاگرام

خیلی وقت‌ها برندها و حتی کاربران معمولی به تعداد فالوئرها، کامنت‌ها و لایک‌ها به عنوان معیار محبوبیت و شناخت برند نگاه می‌کنند.‌

اما این وسواس روی سلامت روان ما تاثیر منفی دارد. و حتی نرخ مشارکت واقعی را نشان تحت تاثیر قرار می‌دهد. چون ما با جمعیت پیش می‌رویم و با کلیک کردن بر روی دکمه لایک، مشارکت را بالا می‌بریم حتی اگر واقعا آن محتوا را دوست نداشته باشیم.

اینستاگرام در حذف کردن لایک از پست‌ها پیش قدم شد و در هشت کشور لایک را حذف کرده است. اگرچه شما هنوز هم می‌توانید تعداد لایک پست‌های خود را ببینید.

 

این ایده که رای مقابله با افسردگی در اینستاگرام شروع شده است؛ همچنان می‌تواند به مبارزه با لایک‌ها و فالوئرهای فیک هم کمک کند.

البته بعد از حذف لایک، کسب و کارها و اینفلوئنسرها باید برنامه‌ای برای سازگار شدن با این تغییرات داشته باشند.

 

حذف لایک در اینستاگرام

2) تأکید کمتر بر «معیارهای غرور»

از بین رفتن دکمه لایک در اینستاگرام در راستای برنامه بزرگتری به نام تاکید هر چه کمتر بر روی «معیارهای غرور» است.

مدیرعامل توییتر؛ جک دروسی در سخنرانی تد که اخیرا داشته، اعلام کرده که «شمارش تعداد فالوئرها دیگر اهمیتی ندارد و در ادامه اضافه کرد که اگر به عقب برگردم، تاکیدی روی بودن دکمه فیو در توییتر نخواهم داشت.»

 

جک دروسی

این روند برای مارکترها و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی نشانه‌ای است تا فعالیت‌های خود را بر میزان و کیفیت نرخ مشارکت و تعامل متمرکز کنند.

مارکترهای حرفه‌ای از آنالیز شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا بتوانند مشتریان بالقوه را هدف بگیرند.

 

3) محتوا (ویدیو داستانی) پادشاه است

ویدیو همچنان یکی از مهم‌ترین ترندها در دنیای شبکه‌های اجتماعی است. بر اساس گزارش Socialmediatoday ویدیو 82 درصد از محتوای شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

استفاده از ویدیو را در استراتژی‌ محتوایی خود در سال 2020 قرار دهید. سعی کنید داستانی که در ویدیو می‌گویید جذاب و خلاقانه باشد، به خصوص در پلتفرم‌هایی که دکمه لایک را حذف کردند.

 

 

4) تیک تاک رشد زیادی خواهد داشت

تاکید بر ویدیو به این معنی است که پلتفرم‌هایی مثل تیک تاک، لاسو و بایت محبوبیت بیشتری کسب می‌کنند.

تیک تاک در صدر این محبوبیت به خصوص در بین نسل Z (4 تا 24 ساله) قرار دارد.

این اپلیکیشن چینی موقعیت خوبی در بین شبکه‌های اجتماعی دارد، و بستر مناسبی برای اینفلوئنسرها و میکرو اینفلوئنسرها فراهم می‌کند.

تیک تاک با محتوای جذاب و تاکید کمتر روی فروش، تعامل و مشارکت خود را با مخاطبان بالا خواهد برد.

 

تیک تاک

5) دسته بندی مخاطبان شبکه‌های اجتماعی

وقتی ما برای یک محصول بازاریابی می‌کنیم و یا روی برندینگ خود کار می‌کنیم؛ ما محتوا را برای مخاطبان خود تولید می‌کنیم. ولی شاید مخاطبان ما کسانی که حدس می‌زنیم نباشند.

مشکل این است که ما درک صحیحی از مخاطبان خود نداریم؛ یعنی این که از چه طریقی می‌توانیم به مخاطبان حقیقی خود برسیم و پیام خود را به صورت هدفمند به آنها برسانیم.

تقسیم بندی به معنای تقسیم استراتژیک مخاطبان خود بر اساس اولویت‌های فردی است. تقسیم بندی مخاطبان به شما این امکان را می‌دهد که یک جامعه کوچک از مخاطبان خود بسازید و مطمئن باشید که پیام شما به آنها می‌رسد و جامعه هدف خود را درست انتخاب کرده‌اید.

 

6) بازاریابی ویدیویی شخصی سازی شده، مهم می‌شوند

دسته بندی مخاطبان با شخصی سازی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای مخاطبان همراه ترکیب خواهد شد. در واقع ترکیب دسته بندی مخاطبان به گروه‌های کوچکتر و هدفمندتر با ویدیوهایی که مربوط به همین مخاطبان باشد؛ از ترندهای مهم در سال 2020 خواهند بود.

 

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ چت برندها را به استفاده از محتوای ویدیویی برای تبلیغ در استوری‌ها تشویق می‌کنند. کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به تبلیغات سنتی نرخ کلیک بیشتری دارند.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

 

تبلیغات استوری اینستاگرام

7) خرید از طریق پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی

در ده سال گذشته شبکه‌های اجتماعی، نقش مهمی در گسترش تجارت الکترونیکی به صنعت چند میلیارد دلاری در ایالات متحده ایفا کرده‌اند.

واقعیت این است که خرید مستقیم؛ بخش بزرگی از شبکه‌های اجتماعی است. کاربران می‌خواهند از طریق شبکه‌های اجتماعی برندها را ببینند و از آنها به راحتی خرید کنند.

یک مزیت این قابلیت، این است که کاربران برای خرید محصولات و خدمات مورد نظر خود، نیازی به ترک شبکه‌های اجتماعی دارند.

بدون شک این روند در سال جدید ادامه خواهد داشت. باید منتظر افزایش پست‌ها، استوری‌ها و لینک‌ها برای فروش محصولات باشیم.

 

خرید در اینستاگرام

 

8) تعامل عمومی کمتر، تعامل خصوصی بیشتر

از آنجا که لیست دوست‌ها در شبکه‌های اجتماعی کوچک‌تر و شخصی‌تر می‌شوند، و نگرانی درباره حریم اطلاعات افزایش می‌یابد، کاربران بیشتری برای ارتباط با دیگران به گروه‌های خصوصی و پیام‌رسان‌ها روی می‌آورند.

اپ‌هایی مثل مسنجر فیسبوک، واتس اپ، تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام؛ به ما امکان می‌دهند گروه‌های صمیمی‌تری ایجاد کنیم، اطلاعات مختلف را با هم به اشتراک بگذاریم و احساس امنیت بیشتری نیز داشته باشیم.

این ترند پتانسیل همه‌گیر شدن را دارد. پیام‌رسان‌ها روی هم رفته، حدود 5 میلیار کاربر فعال دارند. این تعداد کاربر نسبت به شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر است.

 

پیام رسان ها

 

9) مخاطبان نیاز به ارتباطات معنادار دارند

همانطور که کاربران نسبت به انتشار محتوا در محیط عمومی شبکه‌های اجتماعی، محتاط می‌شوند و تعامل‌ها در محیط خصوصی بیشتر شکل می‌گیرند؛ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز از همین قاعده باید پیروی کند.

برندها باید راه‌هایی برای ایجاد روابط خصوصی‌تر و صمیمی‌تر با مخاطبان خود بیابند بدون اینکه مزاحمتی برای آنها ایجاد کنند.

این کار ممکن است ارتباط برند شما را به دسته‌ای از مخاطبان که دقیقا با آن مرتبط هستند، محدود کند. به عنوان مثال، نظرسنجی مربوط به 8000 نفر در فیس بوک در سال 2018 را در نظر بگیرید که 69٪ از پاسخ دهندگان گفتند که پیام مستقیم یک شرکت به آنها کمک می‌کند تا اعتماد بیشتری نسبت به برند داشته باشند.

شبکه‌های اجتماعی دیگر، مانند اینستاگرام، ویژگی Close Friends «لیست دوستان نزدیک» را ارائه می‌دهند که به کاربران امکان می‌دهد پست‌ها و استوری‌ها را با گروهی از دوستان خود به اشتراک بگذارند. در نهایت هدف این است که با مخاطبان ارتباط معنادار‌تری برقرار شود و احساس حضور در یک محیط اختصاصی و صمیمی داشته باشد.

 

کلوز فرند اینستاگرام

10) محتوای معتبر، کلید فروش در شبکه‌های اجتماعی

وقتی صحبت از خرید کردن در فضای شبکه‌های اجتماعی می‌شود، کاربران همیشه شک و تردید دارند. آنها می‌خواهند قبل از درآوردن کارت بانکی و خرید از شما، از آدمهای مورد اعتماد و معتبر درباره شما بشنوند.

اینجاست که انتشار محتوای تولید شده توسط کاربر و محتوای تولید شده توسط کارکنان بسیار مهم است. البته این محتواها باید واقعی و صادقانه باشند.

 

محتوای تولید شده توسط کاربر (فکر کنید بررسی‌های مشتری از محصول شما) این که محصول شایسته امتحان کردن است را اثبات می‌کند.

محتوای تولید شده توسط کارمندان کمی گسترده‌تر است و می‌تواند شامل ویدیو، عکس یا پست‌های وبلاگ باشد که ممکن است به رسالت و ارزش‌های شرکت آنها و مزایای کلی محصول یا خدمات اشاره داشته باشد.

محتوای تولید شده توسط کاربر

 

11) رشد میکرو اینفلوئنسرها

وقتی صحبت از اینفلوئنسر مارکتینگ است، بزرگ بودن و فالوئر بیشتر داشتن لزوما به معناب تضمین موفقیت نیست.

برای تاثیر بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و وایرال شدن، برندها باید میکرو اینفلوئنسرها و حتی نانو اینفلوئنسرها را جدی بگیرند.

در حالی که همیشه بازاری برای اینفلوئنسرهای بزرگ وجود دارد؛ تاثیر میکرواینفلوئنسرها که مخاطبان کوچکتر اما وفادارتری دارند را دست کم نگیرید.

اینفلوئنسرهایی در این سطح، تعامل قوی‌تری با مخاطبان خود دارند. علاوه بر این که مخاطبان از یک انسان واقعی بیشتر تاثیر می‌پذیرند تا یک برند بدون چهره و احساس.

 

میکرواینفلوئنسر

 

12) شبکه‌های اجتماعی محلی برای تقویت اعتماد است

کسب و کارها به خوبی متوجه خواهند شد که شبکه‌های اجتماعی فقط بستری برای بازاریابی و تبلیغات نیستند.

این شبکه‌ها واقعاً بهترین مکان برای پرورش اعتماد و ایجاد ارتباط با مخاطبان آنهاست. شبکه‌های اجتماعی فرصت بی‌نظیری برای برقراری ارتباط با ارزش برند و تعامل با مشتریان بالقوه ارائه می‌دهند.

نمایش سمت انسانی برند شما و افزایش شفافیت باعث ایجاد اطمینان در مخاطبان خواهد شد.

 

بر تعامل ساده متمرکز شوید، در ارتباط با مشتری پاسخگو باشید و روش‌های معنی دار برای نشان دادن مسئولیت اجتماعی و سطح عمیق تری از تعامل اجتماعی پیدا کنید.

انجام این کارها به شما کمک می‌کند تا از هر برند دیگری در شبکه‌های اجتماعی جلوتر باشید.

 

 

ارسال نظر