وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

10 اشتباه رایج در بازاریابی محتوا

بازارایابی محتوایی یکی از کم‌هزینه‌ترین و قدرت‌مندترین روش‌ها برای تبلیغات و توسعه کسب‌وکار است. شرکت‌هایی که برای تبلیغات از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند بیش از هفت برابر رشد بازدیدکننده از وبسایت خواهند داشت. اگر این کار را به درستی انجام دهید می‌توانید به راحتی مخاطبین خود را تبدیل به مشتریان وفادار کنید. اگر هم در این راه دچار اشتباه شوید، تمام رشته‌های خود را پنبه خواهید کرد.

وقوف به اشتباهات رایج می‌تواند شما را از ارتکاب آن‌ها دور کند. به همین دلیل در این پست از بلاگ نوین هاب تصمیم گرفتیم که به این اشتباهات رایج در بازاریابی محتوایی بپردازیم.

اشتباه شماره 1: محتوای مبتنی بر فقط سئو

درست است که سئو اهمیت بسیار بالایی دارد. قطعا می‌خواهید در اولین صفحات موتورهای جست‌وجو ظاهر شوید. اما اگر قرار باشد فقط برای بهبود سئو وبسایت خود محتوا تولید کنید، بسیار خسته‌کننده خواهد بود. کسانی که فقط به سئو وبسایت توجه می‌کنند، اقدام به نوشتن محتوایی که غالبا کپی شده هم هستند، می‌کنند. محتوایی که کلمات کلیدی موتورهای جست‌وجو در آن به وفور مشاهده می‌شود. قطعا ممکن است این محتوا در صفحات اول موتورهای جست‌وجو ظاهر شود، اما آیا برای مخاطب جذاب است؟ مخاطب دوست دارد که مطالب جذاب بخواند. البته این بدان معنا نیست که سئو را اصلا درنظر نگیرید. بلکه می‌توانید کلمات کلیدی را پیدا کرده و تمرکز خود را به روی آن‌ها نیز بگذارید. اما این نباید همه توجه شما را به خود اختصاص دهد.

بازاریابی محتوا

اشتباه شماره 2: نداشتن استراتژی محتوا

استراتزی محتوا به معنای علم به این است که قرار است چه نتیجه‌ای دریافت کنید. هدف شما از بازاریابی محتوایی چیست؟ با چه هدفی برای مخاطب محتوا تولید می‌کنید؟ گفته می‌شود شرکت‌هایی که استراتژی محتوا دارند، بیش از 5 برابر سایر شرکت‌ها به نتیجه دلخواه خود می‌رسند. ما قبلا در بلاگی مجزا به نحوه نوشتن استراتژی محتوا پرداخته‌ایم. مطالعه آن می‌تواند به شما کمک کند.

اشتباه شماره 3: عدم دعوت مخاطب به اقدام

اقدام و کاری که مخاطب انجام می‌دهد خواسته نهایی شما است. چرا برای مخاطب محتوا تولید می‌کنید؟ برای اینکه کسب‌وکار خود را تبلیغ کنید. اگر قرار است در انتهای محتوای خود به پروموت کردن خود نپردازید، چرا زمان می‌گذارید و محتوا تولید می‌کنید؟ اگر شما اشاره‌ای به هدف نهایی این محتوا نکنید، انتظار دارید مخاطب خودش آن را حدس بزند؟ بسیاری از تولید کنندگان محتوا فکر می‌کنند همین که محتوا را منتشر می‌کنند مخاطب را جذب خواهد کرد. اما بازاریابی محتوا در این باره نیست. تولید محتوا نیمی از مسیر است. مابقی راه دعوت مخاطب به اقدام مدنظر ماست. برای این که بتوانید به این نتیجه برسید، محتوای خود را در تمام شبکه‌های اجتماعی که در اختیار دارید، منتشر کنید. قدم دوم هم این است که در انتها حتما خواسته خود را از مخاطب اعلام کنید.

بازاریابی محتوا

اشتباه شماره 4: عدم تنوع در محتوا

اینکه فقط به خلق یک نوع از محتوا بپردازید اشتباه است. برای مثال محتوا متنی، برای همه جذاب نیست. باید تمام اشکال محتوایی را برای مخاطب درنظر بگیرید. بخش زیادی از مخاطبین ترجیح می‌دهند که محتوای ویدیویی ببینند. اگر به این حجم از مخاطبین توجهی نکنید آن‌ها را از دست می‌دهید. لیستی از انواع محتوایی که می‌توانید آن‌ها را بسازید و بنویسید، درست کنید. تمام قوا و ابزاهایی که در اختیار دارید را بسنجید و طبق آن‌ها عمل کنید.

اشتباه شماره 5: رها کردن محتوا

ممکن است به عنوان خاصی پرداخته باشید ولی توجهی که مدنظر شما بوده را به خود اختصاص نداده باشد. همچنین، تعداد زیادی محتوا در سطح وب وجود دارد که به حال خود رها شده‌اند. محتوای قدیمی و غلط دارند و یا به‌روز شده‌اند. با به‌روز کردن محتوا می‌توانید بازدید آن‌ها را افزایش دهید. ما پیش از این در بلاگی به اهمیت به‌روزرسانی محتوا قدیمی پرداخته‌ایم. همچنین آنالیز عملکردهای محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. ببینید کدام محتوا بازدید بیشتری داشته، بیشتر به همان سبک محتوایی بپردازید.

اشتباه شماره 6: زود تسلیم شدن

برای اثربخشی بازاریابی محتوایی نیاز به زمان دارید. نمی‌توانید بلافاصله منتظر بازخورد باشید. اما بیشتر کسب‌وکارها انتظار دارند که بلافاصله به نتیجه برسند و بازدید محتوا آن‌ها زیاد شود. این یکی ار بزرگ‌ترین اشتباهات بازاریابی محتوا است. به خودتان فرصت دهید و صبر کنید تا دیده شوید. اهداف هفتگی کوتاه‌مدت تنظیم کنید و بعد بررسی کنید که به آن‌ها رسیده‌اید یا نه. بعد استراتژی‌های جدیدی بنویسید و طبق آن پیش بروید.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

بازاریابی محتوا

اشتباه شماره 7: استفاده از تمام شبکه‌های اجتماعی

کانال‌های بسیار زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مخاطب خود را پیدا کنید. اما آیا همه آن‌ها برای شما کارآمد خواهد بود؟ اگر قرار باشد از همه شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و به تولید محتوا در تمام آن‌ها بپردازیذ، زمان و انرژی خود را از دست خواهید داد. بهترین کانال را با توجه به کسب‌وکارتان پیدا کنید و تمام تمرکز خود را روی همان بگذارید.

اشتباه شماره 8: محتوا شما غلط نگارشی و املایی دارد

هیچ چیزی زننده‌تر از مطالعه یک مقاله که در آن غلط املایی وجود دارد نیست. وقتی مخاطب با محتوایی که غلط املایی و نگارشی دارد مواجه می‌شود، دیگز صحت و سقم آن را باور نمی‌کند و آن را رها خواهد کرد. همچنین این موضوع می‌تواند به چهره برند شما ضربه بزند. توجه داشته باشید که ارائه محتوای غلط و بدون منبع درست نیز شما را از مخاطب دور خواهد کرد. تمرکز خود را روی خلق محتوای باکیفیت و درست بگذارید.

اشتباه شماره 9: توجه به کمیت به جای کیفیت

درست است که تولید و انتشار مستمر محتوا در بیشتر دیده شدن شما تاثیر خواهد داشت اما به چه قیمتی؟ آیا حاضرید محتوای بی‌کیفیت داشته باشید اما در عوض هرروز جلوی چشم مخاطب باشید؟ تعداد بالای پست‌هایی که در اینستاگرام یا توییترتان منتشر می‌کنید، اهمیتی ندارد. بلکه کیفیت آن برای مخاطب باارزش خواهد بود. مخاطب ترجیح می‌دهد برند موردعلاقه‌اش هفته‌ای یکبار در سوشال مدیا فعالیت داشته باشد اما محتوای خوب و کاربردی از او ببیند.

اشتباه شماره 10: فروش به جای آموزش

تمرکز بازاریابی محتوا اول آموزش و بعد فروش است. در حالت ایده‌آل شما تا پایان مقاله‌ای که قرار است منتشر کنید، نباید اشاره‌ای به برند و کسب‌وکارتان بکنید. اگر از همان ابتدا شروع به صحبت کردن درمورد خود بکنید، مخاطب محتوا را نصفه و نیمه رها خواهد کرد و هرگز دوباره به سراغ شما نخواهد آمد. تمام تمرکز خود را روی برطرف کردن نیازهای مخاطب خود بکنید و بعد درنهایت اقدامی که مدنظرتان است را از آن‌ها درخواست کنید.

بازاریابی محتوا

درنهایت

بازاریابی محتوا یکی از بهترین راه‌ها برای جلب مخاطب و تبدیل آن به مشتری است. اگر به درستی طراحی و اجرا شود، یکی از روش‌های مقرون به صرفه تبلیغات است. با ایجاد محتوایی که مردم از آن چیز جدیدی یاد بگیرند و با دیگران به اشتراک بگذارند تبدیل به منبع معتبری برای رفع نیاز مخاطب خواهید شد. از این منبعی که در اختیار دارید به درستی استقاده کنید.

بعد از انتشار محتوا در شبکه‌های مجازی مدیریت آن‌ها اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. نوین هاب  یک پلتفرم مدیریت شبکه‌های مجازی است. با داشبورد حرفه‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید محتوای خود را برای انتشار زمان بندی کنید. این ویژگی برای راه‌اندازی کمپین‌ها امکان بسیار مناسبی است. همچنین برای آنالیز عملکرد خود، در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از این ابزار هوشمند استفاده کنید.

 

2 نظر