وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

25 نکته بازاریابی از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) : به فرآیند جلب اعتماد مخاطبان یک اینفلوئنسر و تبدیل ایشان به مشتری از طریق نظرات او، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تاثیرگذار می‌گویند. در واقع در این فرآیند پیام برند شما از طریق یک منبع مورد اعتماد و مورد علاقه به مخاطبان ارائه می‌شود.

بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار می­تواند موثر و پرسود باشد، اما نمی‌تواند معجزه کند. شما باید این کسب و کار را فرابگیرید.

تا آخر امسال چیزی حدود 30 درصد از کل کاربران اینترنت، از یکی از نرم‌افزارهای حذف تبلیغات استفاده خواهند کرد. علاوه بر آن حدود 70 درصد از جوانان و نوجوانان فعالانه اقداماتی را در جهت جلوگیری از تبلیغات انجام می‌دهند.

این اعداد بسیار قایل توجه هستند، مخصوصا با توجه به اینکه بازاریابان چندین دهه است به تبیلغات آنلاین تکیه کرده‌اند و گزارشی که گلدمن ساکس (Goldman Sachs) اخیرا منتشر کرده و نشان می‌دهد نوجوانان و جوانات تنها و مهمترین نسل برای بیشتر کسب و کارها هستند.

پس اگر تبیلغات آنلاین کارآمد نیست، چه چیزی به کار می‌آید؟ همانطور که ممکن است خودتان حدس زده باشید، پاسخ این سوال بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار است.

بازاریاب‌هایی که برای برندهای معروفی مانند نایک، اپل و کوکاکولا کار می‌کنند؛ تا الان متوجه شده‌اند که بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار استراتژی حیاتی است. اگر برندها می‌خواهند در دنیای دیجیتال امروزه رونق داشته باشند باید آن را به کار گیرند.

در اینجا مجموعه‌ای از 25 استراتژی داریم که بازاریاب‌های باهوش و با تجربه به کار می‌گیرند، تا مطمئن باشند که کوشش‌های آنها در بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار موفقیت‌آمیز خواهد بود.

  1. به افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسر)خود آزادی عمل بدهید.

هرگز عرصه را به افراد تاثیرگذار خود تنگ نکنید و دست و پای آنها را نبندید. بلاخره، بسیاری از آنها مخاطبان خود را به واسطه این موضوع دارند که همیشه خود واقعیشان را نشان دادند.

به آنها اعتماد کنید و مطمئن باشد افراد با نفوذ شما نیازهای مخاطبان خود را می‌‌دانند. به آنها فضا بدهید تا خودشان را نشان دهند و حس غریزی آنها را دنبال کنید. در نتیجۀ این موضوع محتوای جالب و خلاقانه‌تری خواهید داشت.

  1. تصویر عمومی بازاریابی خود را گسترش و توسعه دهید

تصویر عمومی بازاریابی طرحی اولیه است که شامل این موارد می‌شود: نمایشی دقیق و با جزئیات از مشتری ایده‌آل شما همراه با داده‌های جمعیت‌شناختی و روانشناختی.

اگر درک عمیقی از مخاطب مورد نظر خود دارید، قادر خواهید بود تا کمپین بازاریابی موفقی را از طریق افراد تاثیرگذار ایجاد کنید و توسعه دهید، به طوری‌که به طرز موثری گروه مخاطبان مورد نظر شما را مخاطب قرار دهد.

  1. از ابزارهای بهبود کیفیت برای اطلاع یافتن از تعداد بازدیدکننده‌های وب­سایت خود استفاده کنید.

بیایید فرض کنیم که شما در یک شرکت B2B بازاریاب و با یک اینفلوئنسر اینستاگرامی مشارکت دارید. احتمالا فرد اینفلوئنسر از یک لینک ردیابی در پروفایل خود استفاده می‌کند، در نتیجه شما متوجه خواهید شد که چه تعدادی از افراد به واسطۀ اینفلوئنسر از وب سایت شما بازدید کردند.

هرچند؛ تا از یکی از ابزارهای بهبود کیفیت استفاده نکنید، اطلاعات چندانی در مورد کسانی که از وب سایت شما بازدید کردند به دست نخواهید آورد.

اگر یک لینک ردیابی را با یک ابزار بهبود ترافیک سایت جفت کنید قادر خواهید بود تا انواع افرادی که به سایت شما ارجاع داده شده‌اند را شناسایی کنید و این امر دانستن این موضوع را که آیا فرد تاثیرگذار به مخاطبان درستی دست یافته یا نه را آسان‌تر می‌کند.

  1. بررسی شبکه‌های اجتماعی مختلف

همۀ شبکه‌های اجتماعی مانند هم ایجاد نشده‌اند و شبکه‌های مختلف بر اساس فرد تاثیرگذار و کسب و کار مورد نظر متفاوت عمل می‌کنند. فقط به دلیل اینکه اینستاگرام  یک شبکه اجتماعی پرطرفدار است نمی‌توانید بگویید که بهترین برنامه برای تبلیغ برند شما است. برای اینکه تعیین کنید کدام شبکه اجتماعی بهتر از همه برای بازاریابی برند شما از طریق افراد تاثیرگذار کار می‌کند، آزمایش‌های قابل اندازه‌گیری انجام دهید و بر اساس آنها تصمیم‌گیری کنید.

با استفاده از ابزار نوین هاب میتوانید بصورت همزمان در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت داشته باشید.

  1. تبلیغات بازاریابی مجدد تنظیم کنید به ویژه برای بازدیدکنندگانی که از طریق افراد موثر(اینفلوئنسرها) به شما ارجاع داده شده‌اند

همانطور که قبلا گفتیم به دلیل اینکه مردم هر روز بیشتر از تبلیغات آنلاین خسته‌ می‌شوند، موفقیت تبلیغات قدیمی و سنتی کمتر و کمتر می‌شود.  ولی این موضوع به این معنی نیست که تبلیغات آنلاین کاملا بی‌تاثیر هستند. در حقیقیت تبلیغاتی که برای بازاریابی مجدد استفاده می‌شوند اگه به درستی به کار گرفته شوند هم موثر و هم ارزان هستند.

برای هدف گرفتن مخاطبانی که از طریق لینک ردیابی که فرد تاثیرگذار به اشتراک گذاشته از سایت شما بازدید کرده‌اند، جریانی از تبلیغات برای بازاریابی مجدد به راه بیاندازید. به این طریق می‌توانید تبلیغاتی را ایجاد کنید که مستقیما این افراد را مخاطب قرار دهند و همچنین قادر خواهید بود تا نتیجۀ جریان تبلیغات از طریق افراد تاثیرگذار را تقویت کنید.

  1. برنامه‌ای مرتبط با برنامه اصلی خود ترتیب دهید و با اینفلوئنسرهای کوچک‌تر مشارکت کنید

فقط به این دلیل که اینفلوئنسرهای کوچک­تر دنبال کننده‌های کمتری دارند، نباید گفت که نمی‌توانند تاثیر زیادی بر کسب و کار شما بگذارند. برنامۀ مرتبطی را در نظر بگیرید که در آن افراد موثر به ازای هر مشتری که به شما ارجاع دهند مبلغی را دریافت می‌کنند.

با استفاده از یک لینک ردیابی و فرمی ساده می‌توانید برنامۀ وابسته‌ای ایجاد کنید که به سرعت مشتریان جدیدی را به همراه داشته باشد.

  1. به مخاطبان اینفلوئنسر خود خدمات یا مبالغی را پیشنهاد دهید.

برانگیختن کاربر شبکه اجتماعی در جهت بازدید از یکی از پستهای اینفلوئنسر، در جهت تصمیم‌گیری در مورد خرید یا درخواست دمو می‌تواند کار چالش‌انگیزی باشد.

به این فکر کنید که جریان بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار را با پیشنهاد خدماتی از سایت یا کسب و کار خود گسترش دهید. برای نمونه اگر فرد تاثیرگذاری داشته باشیم که کتاب الکتریکی، عضویت در یک بلاگ یا وبینار را تبلیغ می‌کند، نسبت به کسی که صرفا تبلیغات فروش را انجام می‌دهد، جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند.

  1. قبل از راه‌اندازی این جریان مطمئن شوید که اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری دارید.

باید اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری داشته باشید تا قبل از اینکه جریان تبلیغاتی شما از طریق اینفلوئنسر به راه بیفتد، این اهداف را با فرد تاثیرگذار خود به اشتراک بگذارید. با انجام این کار انگیزۀ بیشتری به فرد تاثیرگذار خود خواهید داد. حتی ممکن است او را برانگیخته کنید تا در جهت اطمینان شما از رسیدن به اهدافتان، تبلیغات بیشتری انجام دهد.

  1. برای شتاب دادن به منحنی یادگیری خود بر کار رقیبان نظارت کنید

بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار در حال محبوب‌تر شدن است. بر کار رقیبان خود نظارت کنید تا متوجه شوید که آیا آنها استراتژی بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار را به کار گرفته‌‌اند یا خیر. اگر این کار را انجام داده‌اند به دقت به اشتباهات و موفقیت‌های آنها توجه کنید.

حتی اگر رقیبان شما هنوز این استراتژی را به کار نگرفته‌اند، این موضوع نکته قابل توجهی است. شما می‌توانید اولین نفر باشید که این حرکت را انجام می‌دهید و این امر می‌تواند عملکرد کار شما را بهبود بخشد.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام
  1. پیش از به کار گرفتن فرد تاثیرگذار با معرفین صحبت کنید

همیشه پیش از به کار گرفتن یک اینفلوئنسر، حداقل با یک معرف صحبت کنید. هر چند که ممکن است در صحبت‌های خود بزرگ‌نمایی داشته باشند، شما می‌خواهید با مشتریان پیشین آنها در تماس باشید تا بدانید آیا فرد تاثیرگذار مورد نظر قابل اعتماد هست و می‌توانید به نتایجی که وعده داده دست پیدا کند یا خیر.

  1. برای اینکه در مورد چشم انداز موجود و مشتریان بیشتر بدانید، پایگاه داده مخاطبین خود را غنی سازید.

برای اینکه در مورد مخاطبان مورد نظر خود بیشتر بدانید، می‌توانید با بررسی مخاطبینی که از قبل در CRM پایگاه داده خودکار بازاریابی خود دارید، شروع کنید.

برای افزودن اطلاعات شبکه‌های اجتماعی کاربران به پایگاه داده خود، اطلاعاتی مانند اینکه در کدام شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری دارند، تعداد افرادی که آنها را دنبال می‌کنند و موضوعات مورد علاقۀ آنها چیست، از یکی از ابزارهای غنی‌سازی شبکه‌های اجتماعی (که کم هم نیستند) استفاده کنید. با انجام این کار درک بهتری از اینکه چه نوع بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار برای مخاطبانی که دارید جذاب است، خواهید داشت.

  1. مطمئن شوید که وب‌سایت شما برای استفاده از طریق تلفن همراه بهینه‌سازی شده است

بازدید از شبکه‌های اجتماعی عمدتا از طریق تلفن همراه انجام می‌شود. در نتیجه، باید مطمئن باشید که وب سایت شما برای بازدید از طریق تلفن همراه بهینه‌سازی شده است. اگر این‌گونه نباشد افرادی که از طریق فرد موثر به سایت شما ارجاع داده شده‌اند با مشاهدۀ اولین مسئله آن را ترک می‌کنند.

  1. برای بهبود قابلیت اندازه‌گیری عملکرد اینفلوئنسر لینک‌های UTM را استاندارد‌سازی کنید.

ماژول‌های ردیابی اورچین (Urchin Tracking Modules) شیوه‌ای از URLهای ردیابی هستند. این ماژول‌ها توسط اکثر ابزارهای تحلیل و تبلیغ استفاده می‌شوند.

صفحه گسترده‌ای ایجاد کنید که تعیین کند که در هنگام ایجاد یک لینک UTM «منبع»، «رسانه» و «کمپین» چگونه باید وارد عمل شوند. اگر پارامترهای UTM خود را استانداردسازی کنید، ردیابی عملکرد کمپین‌های مختلف بازاریابی از طریق افراد تاثیر‌گذار برای شما و تیمتان آسان‌تر خواهد شد، زیرا داده­‌ها واضح هستند و در نتیجه راحت‌تر تفسیر می‌شوند.

  1. پاداش اینفلوئنسر را منوط به عملکرد جریان بازاریابی کنید

می‌خواهید افراد تاثیرگذار خود را برانگیزید تا در حد امکان به شما اطمینان خاطر بدهند که این کمپین موفقیت‌آمیز خواهد بود. یک راهش این است که پاداش آنها را به میزان عملکرد کمپین تبلیغاتی وابسته کنید. حتی اگر این پاداش مبلغی مازاد بر آنچه که به طور ثابت دریافت می‌کنند باشد.

  1. اگر در ابتدا جریان بازاریابی از طریق افراد موثر موفقیت‌آمیز نبود، کار کردن با یک آژانس را در نظر بگیرید

بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار می‌تواند زمان‌بر باشد. اگر به اندازه کافی وقت ندارید تا کمپین‌های بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها را راه بیاندازید، رسیدن به نتایج موفقیت‌آمیز به طور ثابت دشوار خواهد بود. اما نداشتن زمان یا تجربۀ کافی نباید مانع سرمایه‌گذاری شما در بکارگیری یکی از موفق‌ترین شیوه‌های بازاریابی روز شود. به کارکردن با آژانس‌هایی که تخصص آنها بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار است فکر کنید.

  1. با افرادی که اینفلوئنسر را دنبال می‌کنند، مصاحبه کنید.

برای درک بهتر عمق تاثیر اینفلوئنسرها بر مخاطبانشان، مصاحبه‌کردن با تعداد کمی از دنبال‌کننده‌هایشان را در نظر بگیرید. با انجام کار همچنین می‌توانید بیشتر با مخاطب مورد نظر خود آشنا شوید و این کار ایجاد کمپین موفقیت‌آمیز در دراز مدت آسان‌تر می‌کند.

  1. یکی از ابزارهای گوش‌دادن به شبکه‌های اجتماعی را اجرا کنید (social listening tool)

ایجاد برندها ‌می‌تواند به شدت تحت تاثیر کمپین‌های بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار قرار بگیرد. اما تنها راهی که بتوانید متوجه شوید که برند شما چقدر تحت تاثیر این موضوع بوده است سرمایه گذاری در یکی از انواع ابزارهای شنیدن شبکه‌های اجتماعی است. به وسیلۀ ابزارهای شنیدن و پیام‌رسان بر عملکرد آن نظارت داشته باشند.

  1. از اینفلوئنسرها بخواهید تا در مورد محتوای شبکه اجتماعی شما و استراتژی که به کار گرفته‌­اید نظر و بازخورد ارائه دهند.

فرض می‌کنیم که رابطه شما با یک فرد تاثیرگذار خوب است، ممکن است نظر او در مورد استراتژی­‌های شبکه اجتماعی خود را مفید و سازنده بیابید. از آنجایی که معمولا اینفلوئنسرها در درک مخاطبانشان و ایجاد محتوای جذاب برای آنها مهارت دارند، تیم شما می‌تواند در رویکرد خود نسبت به شبکه اجتماعی‌تان بخشی از نظرات فرد موثر را نیز اعمال کند.

  1. بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار را با چند استراتژی بازاریابی دیگر ترکیب کنید

بازاریابی از طریق افراد موثر غالبا استراتژی موفقیت‌آمیزی است، اما با به کارگیری این استراتژی با روش‌هایی مانند بازاریابی محتوا یا تبلیغات آنلاین، می‌توانید موفقیت بیشتری کسب کنید. با متنوع نمودن استراتژی‌های بازاریابی، کسب و کار خود را خطرات احتمالی محافظت می‌کنید و در عین حال تاثیر هر استراتژی را بهبود می‌بخشید.

  1. از مخاطبان خود بخواهید تا یک اینفلوئنسر برایتان انتخاب کنند.

هنگامی که بازاریابان برند سلامتی محبوب BodyBuilding به دنبال یافتن یک اینفلوئنسر بودند، از طریق یک رقابت اینستاگرامی از مخاطبین خود خواستند تا اینفلوئنسری را برای آنها انتخاب کنند. با انجام دادن این کار مطمئن شدند، فرد تاثیرگذاری را انتخاب می‌کنند که ارتباط عمیقی با مخاطبان آنها دارد. همچنین با این کار مخاطبانشان را جذب کردند و مخاطبان احساس کردند که شنیده می‌شوند.

  1. پیش از به کارگیری یک فرد تاثیرگذار سهام‌داران داخلی را باخبر کنید

هر چند ممکن است اینطور به نظر برسد که بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار جریان خروشانی است، اما هوشیار باشید که این کار هنوز تکنیک نسبتا جدیدی است. به همین علت، سهام‌داران اصلی ممکن است هنوز با این کمپین‌ها آشنایی نداشته باشند، بنابراین پیش از آنکه روی یک فرد تاثیرگذار سرمایه‌­گذاری کنید، مطمئن شوید که به اندازه کافی برای آگاه ساختن سهامداران داخلی در مورد این موضوع وقت گذاشته‌اید. در غیر اینصورت ممکن است به دلیل آگاه نساختن افراد سازمان خود، مجبور شوید تا کمپین موفقیت‌آمیز خود را در زمان کوتاهی تعطیل کنید.

  1. از استراتژی اینفلوئنسری استفاده کنید که منجر به تقویت سازمانی شود

بهترین کمپین‌های اینفلوئنسری آنهایی هستند که برای روشن کردن شعلۀ مکالماتی که به طور سازمانی بسوزد و گسترش پیدا کند، تبلیغات پولی انجام می‌دهند. این حقه اینطوری است که کمپینی ایجاد می‌کنید که از طریق اجزای سازمانی بتواند تقویت شود، مانند استفاده از هشتگ یا محتواهای ایجاد شده از طریق کاربر.

  1. از به کار گرفتن اینفلونئسر تنها بر اساس تعداد افرادی که آنها را دنبال می‌کنند، اجتناب کنید

ممکن است تمایل داشته باشید، اینفلوئنسری را به کار بگیرید که بیشترین افراد در شبکه مجازی او را دنبال می‌کنند. به هر حال، هر چه تعداد افراد دنبال کننده بیشتر باشد، پیام شما بیشتر دیده می‌شود؟ درسته؟ خیر، درست نیست.

در عوض، اینفلوئنسری را انتخاب کنید که بیشترین مخاطب مرتبط با کسب و کار یا اهداف شما، او را دنبال می‌کنند. خیلی ساده است، داشتن بیشترین افراد دنبال کننده، اینکه آن افراد جذب شوند را تضمین نمی‌کند و جذب شدن برای موفقیت‌آمیز بودن کمپین شما امری حیاتی است.

  1. حتی بعد از اینکه کار شما تمام شد، فرد تاثیرگذاری که با او مشارکت داشتید را تحت نظر بگیرید.

تمام شدن مشارکت شما با یک اینفلونئسر، به این معنی نیست که نظارت و دنبال کردن شبکه اجتماعی آنها را رها کنید. پرونده مربوط به افراد تاثیرگذاری که در گذشته با آنها کار می‌کردید را همچنان باز نگه دارید. برای نمونه، بررسی کنید که آیا آنها با رقیبان شما مشارکت می‌کنند یا خیر. ایجاد و حفظ روابط خوب با اینفلوئنسرها می‌تواند حتی برای شما تبلیغات موقیعتی مجانی به همراه داشته باشد.

  1. در کنفرانس‌های مربوط به بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار حاضر شوید تا نکات مفیدی را یاد بگیرید.

یکی از بهترین راه­‌ها برای تسلط یافتن سریع به مبحث بازاریابی شبکه‌های اجتماعی حضور در مراسم و مجالسی است که در این رابطه برگزار می‌شود.

 

بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار یکی از تاثیرگذارترین شیوه‌­های تبلیغاتی در جهان دیجیتال محور امروز است. شناخته‌ ­شده‌ترین نام­‌های تجاری جهان در حال ایجاد جریان­‌های پیچیدۀ بازاریابی از طریق افرادتاثیرگذار هستند، که این کار دست یافتن به مخاطب و فروش آنها را بهبود می‌بخشد. نکاتی که در این مقاله ذکر شد را به یاد داشته باشید و در کمپین بعدی بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار خود شاهد نتایج درخشانی خواهید بود.

منبع: entrepreneur

 

ارسال نظر