وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

کاهش چشمگیر کاربران پیام‌‌ رسان‌های داخلی

پیام‌‌ رسان‌های داخلی

طبق بررسی‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، همچنان بیش از ۴۷ درصد کاربران حتی پس از فیلترینگ تلگرام از آن استفاده می‌کنند. و طی ماه‌های گذشته استفاده از پیام رسان‌های داخلی کاهش چشمگیری داشته است.

طبق نظرسنجی های صورت گرفته در مهر ماه سال جاری، ۶۲.۵ درصد از پاسخگویان اعلام کردند قبل از فیلتر تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می‌­کردند که در نظرسنجی خرداد ماه این مرکز نیز ۶۲.۴ درصد پاسخگویان گفته‌اند که همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند.

طبق آخرین نظرسنجی و با گذشت بیش از ۵ ماه از فیلتر تلگرام، ۴۷.۳ درصد از کل پاسخگویان گفته‌اند که همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند.

همچنین پس از فیلتر پیام‌رسان تلگرام استفاده از واتس‌اپ نیز در نیمه فروردین ماه سال جاری قبل از فیلتر تلگرام، ۱۲ درصد بوده اما در خرداد و مهر ماه به ترتیب ۲۵ درصد و ۳۰.۱ درصد بوده است.

استفاده از اینستاگرام نیز رشد صعودی داشته و از ۱۷.۷ درصد در فروردین ماه سال جاری به ۳۲.۲ درصد در خردادماه رسیده بوده و از خردادماه تا مهرماه ثابت مانده است.

براساس آمار و نظرسنجی های صورت گرفته، استفاده از پیام رسان‌های داخلی نیز کاهش چشمگیری نیز داشته است.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

پیام‌رسان «سروش» که در فروردین ماه قبل از فیلتر تلگرام، حدود ۲ درصد عضو داشته است، در خرداد ماه و بر اساس نتایج نظرسنجی ملی ایسپا به ۱۳.۵ رسیده بود. اما در مهرماه سال جاری این مقدار به ۴.۳ درصد رسیده است،

«ایتا» از ۲.۹ درصد به ۰.۹ درصد، «آی‌گپ» و «بله» هرکدام از ۲.۵ و ۱.۸ درصد به ۰.۴ درصد، «گپ» از ۱.۴ درصد به ۰.۲ درصد، «بیسفون» و “«ساینا» از ۰.۶ درصد هرکدام به ۰.۱ درصد رسیده اند.

طبق بررسی های صورت گرفته در حال حاضر ۶۳.۷ درصد پاسخگویان اعلام کرده­‌اند حداقل عضو یکی از شبکه­‌های اجتماعی مجازی هستند.

ایسپا طرح نظرسنجی بررسی مسائل روز کشور از منظر افکار عمومی مردم ایران را؛ در مهرماه ۱۳۹۷ با پرسشگری از ۱۲۸۱نفر از افراد بالای ۱۸ سال به بالای کشور، به شیوه تلفنی انجام داد.

بخشی از طرح مذکور به میزان استفاده مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی اختصاص داشته است. همچنین در نظرسنجی تیرماه مشخص شد که بعد از فیلترینگ تلگرام، استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و اپلیکیشن واتس‌اپ در ایران افزایش یافته است.

ارسال نظر