وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی B2B کدامند؟

با توجه به این که نوع ساختار، فرایند خرید، نوع مشتری، تاثیرگذاران خرید و… B2B با B2C متفاوت است، لذا کانال و رسانه‌های مختص به خود را دارد.

نتیجه‌ی نظرسنجی وب سایت Ombono از ۱۱۵ متخصص بازاریابی، در مورد روش‌های بازاریابی B2B، نشان داد که ۷۹% متخصصان، شبکه‌های اجتماعی را موثرترین کانال بازاریابی دانسته‌اند. ۳۸% آن‌ها نیز اعلام کردند که در سال جدید بودجه‌ی اضافی شرکت را روی بازاریابی شبکه های اجتماعی صرف خواهند کرد.

در B2B شبکه‌های اجتماعی زیر از اهمیت و محبوبیت بیشتر برخوردار هستند:

لینکدین

لینکدین یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابان B2B با دلایل بسیاری است.

به عنوان یک رسانه اجتماعی حرفه‌ای، می‌تواند گزینه خوبی برای حضور شرکت‌ها در شبکه‌های اجتماعی باشد.

ارسال آخرین مطالب از وبلاگ شرکت، به اشتراک گذاری اخبار اخیر شرکت با مخاطبان هدف خود (از جمله مشتریان!)، تحلیل و بررسی صنعت و افزایش دانش در گروه‌های لینکدین و… از مزیت‌های غیر قابل چشم پوشی این شبکه اجتماعی است.

79 درصد بازاریابان جهانی معتقدند که لینکدین می‌تواند منبع خوبی برای تولید سرنخ فروش و هدایت مخاطبان به سایت برای تبدیل شدن به مشتری باشد.

در واقع لینکدین این بستر را فراهم می‌کند که شرکت‌ها به جای هدف قرار دادن هر کسی؛ در کمپین‌های تبلیغاتی خود به صورت موثر مدیرعامل، کارشناسان و افرادی که در سازمان‌ها می‌توانند بر فرایند خرید تاثیر بگذارند را مورد هدف قرار دهند.

توییتر

توییتر با شیوه منحصر به فرد و خاص خودش توجه بسیاری از شرکت‌ها را به خود جلب کرده و به همین دلیل، به انتخاب خوبی برای بازاریابی شرکت‌ها تبدیل شده است.

توییتر این بستر را برای شرکت‌ها مهیا کرده که  اخبار خود واظهار نظر خود را در مورد مسائل بیان مورد نظر خود را بیان کنند؛ که این عامل باعث افزایش شهرت برند، ارتقای نام تجاری و ارتباط با مشتریان به صورت موثر و کارآمد می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد که 78 درصد از بازاریابان B2B به عنوان بخشی از استراتژی محتوا از توییتر استفاده می‌کنند.

اینستاگرام

هر چند که اینستاگرام به سمت B2B تمایل بیشتری دارد و برای B2B ارزش‌های چندانی را فراهم نکرده؛ ولی با توجه به جامعه بالای کاربران و آپلود شدن 46 هزار پست در دقیقه؛ فرصتی پیش آورده که نمی‌توان چشم‌ها را بر روی آن بست.

لذا شرکت‌ها به اینستاگرام به دید یک فرصت خوب نگاه می‌کنند.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

برای به نمایش گذاشتن فرهنگ شرکت، افراد پشت پرده (کارمندان،کارشناسان و..)، معرفی برنامه‌ها و محصولات، استفاده از اینستاگرام فرصت خوبی است.

همچنین عضویت افراد متخصص در این رسانه نیز باعث شده به تداوم فرصت شبکه سازی و ارتقای آن به اینستاگرام نگاهی جدی و اساسی داشت. همیچنین می‌توان در راستای برندسازی و تقویت تصویر برند و ارتباط دوسویه با مشتریان از اینستاگرام بهره برد.

اسلایدشیر

اسلایدشیر یک روش بسیار کاربر پسند برای یادگیری مخاطبان شرکت در مورد شرکت، محصولات، خدمات و… است.

این رسانه اجتماعی برای بازنویسی محتوا و به اشتراک گذاری اطلاعات جدید به صورت اسلاید گزینه بسیار خوب وکاربردی است. شما می‌توانید سخنرانی کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها،  وبینارها، و… را به مشتریان خود نشان دهید.

پینترست

پینترست یکی از قوی ترین شبکه‌های اجتماعی تصویر محور است که شرکت‌ها می توانند داده ها؛ اطلاعات و تصاویر محصولات خود را در آن منتشر کنند. این عمل باعث می‌شود انتشار اطلاعات و حتی تصاویر محصولات شرکت‌هایی که مشتریان آنها گاهی شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند؛ مطبوع و کلیدی باشد و نتایج درستی را به بار بیاورند.

فیسبوک

علاوه بر این چهار مورد مهم، فیس‌بوک هم گزینه خوبی برای B2B ها است. ولی همانند اینستاگرام بیشتر برای B2C کاربرد دارد. هر چند که در این چند سال برای B2B ها نیز خلق ارزش کرده است.

اینکه کدام رسانه مناسب کسب وکار شماست، بستگی به عوامل متعددی از جمله بودجه شما، محتوا، محل حضور مخطبان شما در رسانه های اجتماعی و… دارد.

در  تصویر زیر نتایج تحقیقی را می‌بینید که در آن بهترین رسانه‌ها را برای کسب وکارهای B2B معرفی کرده که نشان از اهمیت لینکدین، توییتر و فیس‌بوک می‌دهد:

هر چند باید دانست در هر کشوری این انتخاب و اولویت‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

این که در ایران چه رسانه‌هایی برای بازار شرکتی مناسب است؛ به عوامل مختلفی بستگی دارد که در پست‌های بعدی به بررسی آن می پردازیم.

 

ارسال نظر