وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

تفاوت شبکه اجتماعی و رسانه اجتماعی

تفاوت شبکه اجتماعی و رسانه اجتماعی

شاید تفاوت این دو بیشتر به نظر بازی با لغات بیاید. ولی وقتی به صورت دقیق‌تری به آنها نگاه می‌کنیم متوجه اهمیت تفاوت این دو کلمه که به اشتباه یکسان به شمار می‌آیند می‌شویم. بگذارید با تعریف کلی این دو واژه این بیشتر توضیحشان دهیم:

رسانه‌های اجتماعی social media

رسانه از دیرباز تا کنون به وسایل ارتباطی‌ از روزنامه تا تلویزیون گفته می‌شود. سپس در عصر حاضر با ابداع وب، رسانه‌های اجتماعی شکل می‌‌گیرند که مانند شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ ها بر اساس ارتباطات مجازی شکل می‌گیرد که این بار به شکل پیام‌هایی مرتبط با برند شما، ویدیو ، عکس اینفوگرافیک و … به اشتراک گذاشته می‌شود.

شبکه اجتماعی social network

شبکه‌ی اجتماعی بر پایه‌ی ارتباط انسانی شکل می‌گیرد و از طریق آن افرادی که علایق مشترکی دارند با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و روابط گسترده‌ای را به وجود می‌آورند. چه شما برای برند خود فعالیت می‌کنید یا صرفا به صورت شخصی درحال فعالیت هستید، در شبکه‌ی اجتماعی همواره باید به دنبال برقراری مکالمه با مخاطبان و افراد مرتبط  باشید و هیچ راه دیگری جز برقرای ارتباط مستقیم وجود ندارد.

شما با شناخت درست از شبکه‌های اجتماعی موجود و موثر برای خود و همچنین با یادگیری استفاده‌ی درست از رسانه‌ها و درک تفاوت این دو؛ می‌توانید تصمیمات درست را برای کسب و کار و یا پیج شخصی خود بگیرید.

 

این‌ها نمونه‌ای از تفاوت‌های این دو مقوله است:

  1. راه برقراری ارتباط

با رسانه‌های اجتماعی شما تنها سخنران و پست کننده‌ی محتوا هستید و پس از پست کردن می‌توانید امیدوار باشید تا شاید مخاطبانی پیام و محتوای شما را ببینند و شاید ارتباط برقرار کنند.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

اما داستان شبکه‌های اجتماعی بسی متفاوت است. با شبکه اجتماعی شما باید هم سخنران باشید و هم شنونده. اگر شما در سایت ها یا در گروه‌های رسانه‌های اجتماعی تنها در حال پخش و پست کردن تبلیغ برای خود باشید و ارتباطی با افراد برقرار نکنید چندان استقبال مناسبی دریافت نمی‌کنید. شبکه‌ اجتماعی نیاز به صرف کردن زمان شما برای پاسخگویی و ارتباط برقرار کردن دارد.

  1. هدف

هدف شبکه‌های اجتماعی ایجاد شبکه‌ی ارتباطی با مخاطب و طرفداران خود است اما هدف رسانه‌های اجتماعی رساندن پیام و یا محصول خود است به امید آنکه  مخاطبی نیز شکل بگیرد.

  1. محتوا

محتوای اصلی شبکه‌های اجتماعی پرسش و پاسخ مناسب و روشن کننده است، که بر اساس آن می‌توانید امید به افزایش فالوور و طرفدار داشته باشید.

و اما محتوای رسانه‌های اجتماعی بر‌خلاف شبکه‌ها باید از لغات کمتر و مفید و بیشتر از عکس ویدیو و اینفوگرافیک استفاده کنید تا مخاطب را جذب و حفظ کنید.

همچنین بخوانید: چگونه محتوای جذابی تولید کنیم؟ (اینفوگرافیک)

  1. زمانی که صرف می‌کنید

برای انتشار محتوا و ایجاد ارتباط با مخاطبین در رسانه های اجتماعی نیاز به صرف زمان زیادی را خواهید داشت که به وسیله نوین هاب میتوانید با صرف کمترین زمان ممکن شبکه های اجتماعیتان را بصورت همزمان بروزرسانی کرده و با مخاطبین خود در ارتباط باشید.

 

با تمام این‌ها شبکه و رسانه اجتماعی در صورت استفاده درست و داشتن استراتژی هر دو وسیله ای مناسب برای برند شما می توانند باشند.

یک نظر