وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

بزرگترین شکست‌های شبکه‌های اجتماعی در ۲۰۱۸

زمانی که یک سوم از جمعیت دنیا در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند؛ طبیعی است که برند‌های زیادی نیز در آن حضور یابند و تمام تلاش خود را بکنند تا در معرض توجه باشند، مخاطب خود را پیدا کنند و با محتوای مناسب آن‌ها را درگیر کنند.

ولی همیشه همه چیز به این خوبی پیش نمی‌رود. هر ساله برند‌ها در شبکه‌های اجتماعی خود اشتباهات کوچک و یا بزرگ و جبران ناپذیری می‌کنند.

 

در این متن برخی از اشتباهات سال ۲۰۱۸ را با هم مرور می‌کنیم:

 

اسنپ‌چت «چرا هر تبلیغاتی تبلیغ خوبی نیست؟»

سال ۲۰۱۸ سال خوبی برای اسنپ‌چت نبود. برای شروع وقتی در ماه فوریه، کایلی جنر در توییتر خود گفت: «کسی مثل من هست که دیگر اسنپ‌چت را باز نکند؟»

برای اسنپچت خسارت شگفت آوری به مبلغ ۱.۳ بیلیون دلار به بار آورد. یکی از دلایل آن، ترک کردن اسنپچت توسط کاربران معروف یا مردم عادی پس از این ماجرا بود!

ولی قضیه به اینجا ختم نمی‌شود. پس از آن اسنپ‌چت اشتباهی بزرگ مرتکب شد؛ که ضرری به مبلغ ۶۵۰ میلیون دلار بر آن وارد کرد و مردم زیادی را از سراسر دنیا را خشمگین کرد!

داستان از تبلیغاتی در بازی اسنپ‌چت شروع شد به اسم «would you rather  یا کدام را ترجیح می‌دهید؟».

هدف از این بازی آن بود که مشارکت مردم را جلب کند و آنها را مجبور به پرسیدن و جواب دادن به سوالات دشواری کند. ولی سوالاتی که انتخاب کردند بسیار دردسرساز بود.

آن‌ها خشونت خانگی را از طریق ماجرای ضرب و شتم ریحانا به دست کریس براون را به سخره گرفته و آن ماجرا را با این سوال: «آیا ترجیح می‌دهید به ریحانا سیلی بزنید یا به کریس براون مشت بکوبید؟» ساده و پیش پا افتاده جلوه دادند.

البته این ماجرا سر و صدای زیادی به پا کرد و ضرری به مبلغ ۶۵۰ میلیون دلار (که به آن اشاره کردیم) را به بار آورد. از همه مهم‌تر جلوه‌ی بسیار بدی در افکار عمومی داشت؛ مخصوصا چون ریحانا عذرخواهی اسنپ‌چت را نپذیرفت.

حتی اگر این تبلیغ از طریق اپلیکیشن شخص ثالثی نوشته شده باشد باز در نگاه مردم اسنپ‌چت تبرئه نمی‌شود.

حال چه چیزی از این شکست بزرگ می‌توانیم بیاموزیم؟

یکی از مهم ترین جملات در زمینه مارکتینگ آن است که « هیچ تبلیغی تبلیغ و جلب نظر بدی نیست!» البته با این ماجرا می‌توانیم نتیجه بگیریم برای هر قانونی حداقل یک استثناء وجود دارد.

می‌توان فهمید که اسنپ‌چت تنها به این دلیل این کار را کرد تا مردم را به حرف اندازد و توجه‌ها را جلب کند و به این هدف خود رسید ولی نتیجه‌ای فاجعه بار برایش داشت.

نتیجه بسیار مهم دیگر آن است که محتوای ساخته شده توسط شخص ثالث را، قبل پست کردن چک کنید‌. هر آن‌چه در وبسایت، بلاگ، شبکه اجتماعی و … شما پست می‌شود، باید به درستی بررسی شود و سپس در معرض عموم قرار گیرد.

 

نیروی هوایی آمریکا «بهتر نیست درباره‌ی کشتن مردم جک نسازیم؟»

در بهار ۲۰۱۸ ویدیو‌های یانی یا لورل در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد که از شما می‌پرسید که کدام کلمه را می‌شنوید؟ یانی یا لورل؟ و هر کس به شکلی آن کلمه را می‌شنید و به همین دلیل محبوب شد.

طبیعتا در ادامه برند‌ها و کسب و کار‌ها از این موقعیت استفاده کرده و هر کدام آن را به شکلی عرضه کردند و در مورد آن صحبت کردند تا توجه‌ را به سمت خود جلب کنند. در این میان نیروی هوایی آمریکا نیز سهمی داشت.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

نیروی هوایی آمریکا در توییتر خود، توییتی با مضمون «کشته شدگان بمباران‌ها ترجیح می‌دهند صدای یانی و لورل را بشنوند تا صدای هواپیما‌های بی سرنشین A10 drone که بر سر آنها بمب می‌ریزد» منتشر کرد!

این توییت بحث جدی‌ای در شبکه‌های اجتماعی و در اخبار به راه انداخت. حتی بعد از حذف آن توییت و عذرخواهی آن‌ها این اتفاق برای هیچکس قابل قبول نبود و پاک کردن اشتباه زمان را برنمی‌گرداند.

حال چه چیزی از این شکست بزرگ می‌توانیم بیاموزیم؟

در حالی که استفاده از فرهنگ عامه و عمومی مردم می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد (وقتی درست استفاده شود!) ولی برند‌ها باید بیشتر مراقب جوک‌های خود باشند.

برای این‌کار، برندها می‌توانند یک سری قوانین مرتبط با محتوای خود تنظیم کنند و مطمئن شوند گروه شبکه‌های اجتماعی آن‌ها کاملا در جریانند که چه چیزی برای پست کردن خوب و یا بد است و زمانی که اکانت شرکت دست آن‌هاست باید چگونه برخورد کنند.

یا بهتر از همه یک سیستم و گردش کاری ایجاد کنید؛ تا سردبیر یا مدیری داشته باشد، که حتما هر متن به تایید او درآید و سپس پست شود.

 

Chick-fil-a «چرا قبل پاسخگویی فکر کنیم؟»

بعد از دو شکست جانانه قبل، شاید این مورد چندان جدی به نظر نرسد. ولی همچنان یک اشتباه در آن وجود دارد که می‌توان از آن چیزی آموخت.

چیکفیلا یک برند رستوران در شمال آمریکاست.

یکی از طرفداران چیکفیلا در آلاسکا در توییتر پرسید: « آیا می‌خواهید در آلاسکا شعبه بزنید؟ همه این را می خواهند!».

سپس چیکفیلا سریعا پاسخ داد: «ممنون که این را پرسیدید! ولی ما در آینده نزدیک برنامه‌ای برای زدن شعبه‌هایی فرای آمریکای شمالی نداریم. ممنون از نظرات و طرفدارییتان!»

چیزی که فردی که پاسخ این طرفدار را داد به آن توجه نکرد آن است که آلاسکا یکی از استیت‌های کشور آمریکا است!

حال چه چیزی از این شکست می‌توانیم بیاموزیم؟

با وجود اینکه این اشتباه به اندازه‌ی اسنپ‌چت بزرگ نبوده است ولی یک درس مهم به ما می‌دهد؛ قبل از پاسخ‌گویی در شبکه‌های اجتماعی بررسی و تحقیق کافی بکنید.

چند دقیقه را فقط صرف خواندن سوال و بررسی آن کنید تا مطمین شوید کاملا منظور آن را گرفته‌اید.

 

نتیجه‌ی نهایی:

۲۰۱۸ شاهد برخی از شکست‌های بسیار بزرگ در شبکه‌های اجتماعی بوده است. ولی اگر شما آن اشتباهات را انجام نداده‌اید پس می‌توانید از اشتباهات دیگران بیاموزید که:

  • جوک‌های توهین‌آمیز نسازید.
  • قوانین دقیقی برای محتوای خود بنویسید، مطمئن شوید هرآنچه در شبکه‌های اجتماعی شما قرار می‌گیرد، قابل قبول باشد.
  • یکسیستم نظارت بسازید که شامل کارآموزان سازندگان محتوا و … باشد؛ تا سردبیر تمام محتواهای آنها را ابتدا تایید و سپس اجازه نشر را به آنها دهد.

 

 

ارسال نظر