وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ و چگونه از آن استفاده کنیم؟

اینفلوئنسر مارکتینگ

با همه گیر شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی، خیلی از برندها ترجیح می‌دهند تا به جای صرف بودجه زیاد برای تبلیغات آفلاین در تلویزیون و یا بیلبوردها، به تبلیغات آنلاین روی بیاورند. یکی از بهترین راه‌های تبلیغات از گذشته تا به امروز تبلیغات شفاهی و یا Word Of Mouth بوده است. اینفلوئنسر مارکتینگ هم یکی از بهترین راه‌های تبلیغات شفاهی در بستر آنلاین است.

برای راه اندازی یک کمپین بازاریابی موثر، شما باید اینفلوئنسرهای مناسب با کسب و کار خود در شبکه‌های اجتماعی، انتخاب کنید.

اما قبل از اینکه به نحوه تأثیر، نکات و ابزارها در اینفلوئنسر مارکتینگ بپردازیم، اجازه دهید با چه و چرا شروع کنیم …

اینفلوئنسر مارکتینگ (بازاریابی تاثیرگذاران) چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی شراکت است. شراکت با یک اینفلوئنسر برای تبلیغ محصول، خدمات و یا کمپین شما.

تاییدیه افراد معروف شکل اولیه اینفلوئنسر مارکتینگ از گذشته تا به امروز بوده است.

اما در دنیای دیجیتال امروز، تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان هدفشان، تاثیر بیشتری در رشد برندها دارند. این افراد فالوورهای وفادار با نرخ تعامل بالا در شبکه‌های اجتماعی دارند. و ما به آنها اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی می‌گوییم.

بیش از دو سوم خرده فروشان آمریکای شمالی از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کنند. و تقریبا نیمی از بازاریابان دیجیتال ایالات متحده و انگلیس حداقل 10٪ از بودجه ارتباطات بازاریابی خود را صرف اینفلوئنسر مارکتینگ می‌کنند.

این هزینه‌ها در سال 2019 افزایش یافته است. تقریباً دو سوم بازاریابان بودجه اینفلوئنسر مارکتینگ خود را در سال جاری افزایش می‌دهند.

هنوز برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ متقاعد نشدید؟

یک نظرسنجی نشان داده که 34% از کاربران روزمره اینستاگرام در آمریکا، چیزی را خریده‌اند، چون یک بلاگر یا اینفلوئنسر آن را توصیه کرده‌است.

اینستاگرام یک بستر مناسب برای اینفلونسر مارکتینگ است. 89٪ بازاریابان آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین کانال‌های اینفلوئنسر مارکتینگ معرفی می‌کنند.

حدود یک سوم محتوای اینفلوئنسرها در استوری منتشر می‌شود. این عدد در سال 2019 افزایش داشته است. ویژگی افزودن لینک به استوری برای کاربرانی با فالوورهای بالای 10 هزار نفر وجود دارد. این ویژگی، استوری را به مکانی عالی برای به اشتراک گذاری و لینک شدن به صفحه برند است.

اما سایر شبکه‌های اجتماعی را نادیده نگیرید. یک چهارم کاربران فیسبوک، به توصیه بلاگرها و اینفلوئنسرها خرید می‌کنند.

اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی کیست؟

خیلی ساده است. تاثیر گذار و یا اینفلوئنسر کسی است که می‌تواند بر بقیه تاثیر بگذارد.

اینفلوئنسر شبکه اجتماعی، کسی است که از طریق شبکه‌های اجتماعی از این نفوذ برخوردار است. شکل نفوذ و تاثیر می‌تواند متفاوت باشد، هیچ دو اینفلوئنسری شبیه به هم نیستند.

اینفلوئنسر مناسب می‌تواند مخاطب هدف شما را پیدا کند، و با آنها اعتماد و تعامل ایجاد کند. آنها محتوای خلاق تولید می‌کنند و به استفاده از الگوی تبلیغای ارائه شده توسط برند شما، تمایلی ندارند.

بنابراین شما باید اینفلوئنسرهایی را پیدا کنید که فکر و ایده‌هایشان به شما نزدیک است.

یکی از معروف‌ترین اینفلوئنسرهای ایرانی، هدی رستمی است. هدی کار خودش را با عکاسی و در فیسبوک شروع کرد، اما کم کم تبدیل به یک اینفلوئنسر در حوزه سفر و گردشگری شد.

هدی در حال حاضر نزدیک به 500 هزار فالوور دارد و با برندهایی مثل سامسونگ همکاری می‌کند. یکی از کارهای اخیر هدی رستمی، پروژه‌ای به نام فم تریپ بود که چند اینفلوئنسر از کشورهای مختلف دنیا را به ایران آورد.

https://www.instagram.com/p/B32UjvrgJYI/?utm_source=ig_web_copy_link

یکی دیگر از افراد تاثیرگذار در اینستاگرام ایرانی‌ها صدف مسائلی (صدف بیوتی) است. این اینفلوئنسر ایرانی در زمینه معرفی لوازم آرایش فعالیت می‌کند.

صدف در بین اینفلوئنسرهای ایرانی نرخ تعامل بالایی با مخاطبان خود دارد.مخاطبان پیج صدف بیوتی به او اعتماد دارند، و برندها از تاثیرگذاری او آگاه هستند و با او همکاری می‌کنند.

برندهای خارجی مثل Lancom،Tarte،Two Faced با این اینفلوئنسر ایرانی همکاری می‌کنند.

https://www.instagram.com/p/B1p964YHcme/?utm_source=ig_web_copy_link

مراد عثمان یکی از اینفلوئنسرهای معروف خارجی کسی است که هشتگ followmeto# را راه اندازی کرد و این هشتگ در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مراد مرتبا سفر می‌کند و این سفر را با فالوورهایش شریک می‌شود. او 4.1 میلیون فالوور دارد.

https://www.instagram.com/p/B3mnHBthH-E/?utm_source=ig_web_copy_link

بیشتر بخوانید: شش معیار مهم الگوریتم اینستاگرام

چگونه اینفلوئنسر مناسب برای کسب و کار خود پیدا کنیم؟

این سه اصل را در نظر بگیرید: 1) با حوزه کاری شما مرتبط باشد 2) شما را به مخاطبان هدفتان برساند 3) نرخ تعامل بالایی داشته باشد

عدد فالوور بزرگ‌تر همیشه به معنای بهتر بودن نیست. اگر اینفلوئنسری که با او کار می‌کنید، فالوئرهای زیادی داشته باشد اما مخاطبان او به حوزه کاری شما علاقه‌مند نباشند، تعداد فالوور زیاد برای شما بی‌معنی است.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

اما اگر با اینفلوئنسری با تعداد فالوئر پایین‌تر که در حوزه کاری شما فعالیت و تبلیغ می‌کند، همکاری کنید، مخاطب هدفتان را پیدا می‌کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

روی چه کسانی می‌خواهید اثر بگذارید؟

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما نمی‌تواند روی همه افراد تاثیر بگذارد. یک استراتژی موثر، شما را ملزم می‌کند تا با  استفاده از اینفلوئنسرهای مناسب با جامعه هدف خود صحبت کنید.

اولین قدم این است که مخاطبان هدف خود را برای این کمپین خاص تعریف کنید. تهیه پرسونای مخاطبان، یک روش عالی برای اطمینان از درستی افرادی است که به عنوان مخاطب هدف انتخاب می‌کنید. بعداز تعریف پرسونای مخاطب خود، اینفلوئنسر مناسب با آن پرسونا را پیدا کنید. این روش به شما کمک می‌کندتا اینفلوئنسری با حداکثر کارایی انتخاب کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

به دنبال تعامل و اعتماد با مخاطب مناسب باشید

نکته اصلی اعتماد است.

مخاطبان باید به اینفلوئنسری که انتخاب کرده اید اعتماد داشته باشند. بدون اعتماد هر نتیجه‌ای که بگیرید سطحی و موقتی خواهد بود.

چگونه بفهمیم مردم به اینفلوئنسر مورد نظرمان اعتماد دارند؟ نرخ تعامل!

شما می‌خواهید تعداد زیادی لایک، کامنت، بازدید و به اشتراک گذاری ببینید. و به طور دقیق می‌خواهید این فعالیت‌ها را از مخاطبان هدفتان ببینید.

نرخ تعامل بالا نشانه وفاداری مخاطبان واقعی است؛ نه مخاطبانی که با ربات‌ها و یا اکانت‌های جعلی تعداد فالوئرها را بالا می‌برند.

نرخ تعامل بالای ده درصد برای اینفلوئنسرها مناسب است.

نرخ تعامل

احساس، لحن و نگاه یکپارچه داشته باشید

باید کسی را انتخاب کنید که مکمل شما باشد. لحن شما باید مناسب روشی که می‌خواهید با آن برندتان را به مشتری‌های بالقوه نشان دهید، باشد. لحن، احساس و زبان برند شما نباید در شبکه‌های اجتماعی مختلف، دور از هم باشد.

مثلا شما به یک اینفلوئنسر فعال در حوزه تکنولوژی، برای تبلیغ رستورانتان مراجعه نکنید.

تحقیق کنید

اینفلوئنسرها در طول روز، پیشنهادات زیادی دریافت می‌کنند. وقتی برای اولین بار به اینفلوئنسری پیشنهاد می‌دهید، باید از قبل درباره او تحقیق کرده باشید.

شما باید بدانید او در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند، مخاطبان او از چه طیفی هستند، و چقدر به او اعتماد دارند. محل زندگی او و جنسیت اکثر مخاطبانش هم از مسائل مهمی است که باید به آن توجه کنید.

به جیبتان نگاه کنید

خیلی طبیعی است که اینفلوئنسرهایی با فالوور و نرخ تاثیرگذاری بالا، هزینه زیادی هم از شما برای همکاری درخواست کنند.

معمولا میکرو اینفلوئنسرها با دریافت محصولات و خدمات شما با شما همکاری می‌کنند. میکرو اینفلوئنسرها شرایط پرداخت انعطاف پذیرتری دارند.

اما یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ بزرگ و تاثیرگذار، نیاز به بودجه بزرگی نیز دارد.

پرداخت کمیسیون برای فروش و یا Affiliate (همکاری در فروش) هم از دیگر راه‌های پرداخت هزینه اینفلوئنسرهاست. با توجه به بودجه‌تان؛ نوع پرداخت به اینفلوئنسرها را انتخاب کنید.

بودجه اینفلوئنسر مارکتینگ

مطالعه کنید: 15 ترند پرطرفدار اینستاگرام

شخصا با آنها ارتباط برقرار کنید

دایرکت مکان مناسبی برای شروع ارتباط است. اگر هم ایمیل آنها را دارید می‌توانید ایمیل بفرستید. متن پیام بهتر است که شخصی باشد و از فرستادن پیام عمومی به همه آنها خودداری کنید.
ممکن است نوشتن پیام شخصی برای هر اینفلوئنسر کمی بیشتر طول بکشد. اما، این نشان می‌دهد که شما در مورد یک همکاری بالقوه، جدی هستید. این به نوبه خود شانس شما برای همکاری را افزایش می‌دهد.

اینفلوئنسرها می‌خواهند بدانند برندهایی که با آنها کار می٬کنند قانونی و درست کار می‌کنند. صداقت برندها یکی از اصول اولیه برای موفقیت است.

کندال جنر معروف‌ترین اینفلوئنسر اینستاگرام؛ در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته : «من سعی می‌کنم درباره هر برندی که پیشنهاد همکاری می‌دهد، تحقیق کنم. اما بعضی مواقع برند تازه‌کار است و چیز زیادی برای تحقیق وجود ندارد. در این مواقع از حسم کمک می‌گیرم و امیدوار خواهم بود که به روشی که ادعا می‌کنند، عمل کنند.»

با ارائه اطلاعات هرچه بیشتر در مورد کسب و کار خود، به اینفلوئنسرها کمک می‌کنید، به شما اعتماد کنند. آنچه را که امیدوارید با کمپین اینستاگرام خود به دست آورید، به آنها بگویید. اطلاعات بیشتری از چک پرداختی در اختیار آنها بگذارید.

ارسال نظر