وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

ایمیل مارکتینگ چیست؟ (روش هایی برای موفقیت در استراتژی بازاریابی ایمیلی)

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید. با گذشت زمان، نه تنها بازاریابی ایمیلی تأثیر خود را از دست نداده، بلکه هنوز هم به عنوان یکی از بهترین و اثربخش‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ از آن یاد می‌شود. در پست از بلاگ نوین هاب، می‌خواهیم از ابتدای ماجرا شروع کنیم و توضیح دهیم که اصلاً ایمیل مارکتینگ چیست و همچنین روش‌هایی برای موفقیت در استراتژی بازاریابی ایمیلی را با یکدیگر مرور کنیم. برای تمام این‌ها تا انتهای مقاله با ما همراه بمانید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

همان‌طور که از نام ایمیل مارکتینگ می‌توان حدس زد، این نوع بازاریابی از طریق ارسال ایمیل به مخاطبان و مشتری‌های بالقوه صورت می‌گیرد؛ اما این ایمیل‌های ارسالی ریزه‌کاری‌های زیادی دارد که باید در روند کار به آن‌ها توجه کرد. ارسال ایمیل به مخاطبان همان قدر که می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد، مخاطره‌آمیز هم هست چرا که با یک اشتباه کوچک، ممکن است ایمیل‌های شما سر جعبه اسپم در آورند.

شاید برایتان جالب باشد که در حال حاضر بیش از 4.3 مردم جهان از خدمات ارسال ایمیل استفاده می‌کنند. این رقم، به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست. شما می‌توانید به تمامی افرادی که اینستاگرام ندارند، یا به کلی از شبکه‌های اجتماعی دل‌زده شده‌اند از طریق ایمیل دسترسی داشته باشید و آن‌ها را شیفته و مخاطب خود کنید. همچنین قوانین ایمیل مارکتینگ برخلاف شبکه‌های اجتماعی دائماً تغییر نمی‌کند و الگوریتم اصیل این بازار، همیشه ثابت و مشخص بوده است؛ نکته‌ای که باز هم مزیت ایمیل مارکتینگ نسبت به شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید.

مسیر موفقیت در ایمیل مارکتینگ

برای رسیدن به یک استراتژی موفق در ایمیل مارکتینگ، مسیر ساده‌ای پیش روی شما قرار دارد. در قدم اول، شما باید لیستی از آدرس ایمیل مخاطبان خود تهیه کنید. در قدم بعدی، باید همیشه از صحت لیست خود اطمینان داشته باشید و در گام آخر، محتواهای هدفمند و تأثیرگذار به فهرست جمع‌آوری شده‌تان ارسال کنید.

چطور به ایمیل مخاطبان خود دسترسی پیدا کنیم؟

در وهله اول باید بدانید که فهرست ایمیل دیگر کسب‌وکارها برای شما فایده‌ای نخواهد داشت؛ پس خریدن لیست‌های آدرس ایمیل را از ذهنتان بیرون کنید. به ویژه اگر کسب‌وکار شما بین‌المللی باشد، ممکن است کاربران از شما شکایت هم بکنند.

ابتدا نگاهی به  کسب‌وکارهای B2B داریم. این دسته از کسب‌وکارها به راحتی می‌توانند با سر زدن به وب‌سایت دیگر شرکت‌ها به آدرس ایمیلشان دسترسی پیدا کنند و فهرستی از مخاطبان هدفمند خود بنویسند.

اما اگر مخاطب شما مردم عادی هستند و نیاز به تهیه لیستی از ایمیل‌های شخصی افراد دارید، بهتر است با آفرهای ویژه، آن‌ها را برای اشتراک‌گذاری ایمیلشان ترغیب کنید. روش‌های نوآورانه‌ای برای این کار وجود دارد، به عنوان مثال پاپ آپ‌هایی که به کاربران وب‌سایت خبر می‌دهد در ازای ثبت ایمیلشان، می‌توانند از تخفیف 20 درصدی خدمات شما بهره‌مند شوند یا دریافت ایمیل کاربران در حین خرید آنلاین از وب‌سایت و … .

بازاریابی ایمیلی

به روز رسانی فهرست ایمیل ها

برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ هر چند ماه، فهرست ایمیل را به‌روزرسانی کنید و آدرس ایمیل‌هایی که هیچگاه پیغام‌های شما را باز نمی‌کنند، از فهرست خود خط بزنید و آدرس ایمیل‌های جدید اضافه کنید. شاید با خودتان بپرسید چه اهمیتی دارد که ایمیل‌های باز شود یا نه.

ایمیل مارکتینگ تا حدودی بازاریابی کم‌ریسکی به حساب می‌آید، اما در این نحوه از بازاریابی هم خطراتی وجود دارد. مهم‌ترین آنها، ارسال‌شدن به جعبه اسپم‌هاست. اگر شخصی هیچ‌کدام از ایمیل‌های شما را باز نکند، ممکن است پیغام‌های شما به صورت خودکار به جعبه اسپم ارسال شود. این، امتیازی منفی برای شما به حساب می‌آید. از طرفی هرچه ایمیل‌های شما بیشتر باز شود، تعامل مخاطبان با شما بیشتر خواهد بود که امتیاز خوبی برای شما به حساب می‌آید.

ارسال محتواهای هدفمند و تاثیرگذار به آدرس ایمیل ها 

همان‌طور که می‌توان حدس زد، شما تنها کسی نیستید که به فکر کسب درآمد و جذب مخاطب از طریق ایمیل مارکتینگ افتاده است. روزانه ده‌ها ایمیل با هدف جذب مخاطب و فروش به صاحبان ایمیل می‌رسد. در نتیجه، شما باید در حین ارسال ایمیل، خودتان را در رقابتی بزرگ تصور کنید و برای جایگاه اول تلاش کنید. متأسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر موضوع ایمیل (subject) جذاب باشد و کنجکاوی لازم را برانگیزد، مخاطب قطعاً ایمیل را باز می‌کند و من برنده رقابت می‌شوم. شاید با این روش شما بتوانید در یک دوره از رقابت‌ها برنده باشید، اما تأثیری منفی در ذهن کاربر ایجاد می‌کنید و دفعات بعدی، ایمیل شما را نمی‌بیند یا حتی آدرس شما را به اسپم واگذار می‌کند.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

هدف شما در ایمیل مارکتینگ، رقابتی همیشگی و هرروزه است. در هرکدام از ایمیل‌های شما نیتی نهفته است که اگر در رسیدن به آن موفق نباشید، ایمیل مارکتینگتان با شکست مواجه می‌شود.

هدف های کلی در ایمیل مارکتینگ 

  • فروش محصولات و خدمات
  • آگاهی از برند
  • وفاداری مشتری

موارد زیر می‌توانند عناوینی برای ایمیل مارکتینگ باشند:

  1. ارسال ایمیل برای اطلاع‌رسانی در مورد محصولات جدید
  2. ارسال ایمیل برای اطلاع‌رسانی تخفیف‌های تازه
  3. ارسال ایمیل خبرنامه محتوای به‌روز شده وب‌سایت
  4. لینک مقالات وب‌سایتتان به عنوان محتوا آموزشی رایگان برای مشتریان وفادار
  5. تبریک تولد
  6. یادآوری خریدهای تکمیل نشده
  7. ارسال فاکتور برای مشتری
  8. ارسال پیام خوشامدگویی به تازه‌واردین
  9. اطلاعیه کمپین‌ها

مزایای ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی مخاطب شما را مجبور به اقدام می‌کند. می‌توانید از این طریق به راحتی خواسته خود را مطرح کنید و مطمئن باشید که درصد زیادی از دریافت‌کنندگان این پیغام خواسته شما را اجرا می‌کنند. بازاریابی ایمیلی به شما این امکان را می‌دهد که علاوه بر برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان خود، ترافیک وب‌سایت خود را هم افزایش دهید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که این روش بازاریابی عملاً بدون هزینه است. چون ابزارهای رایگان زیادی برای ارسال ایمیل به صورت دسته‌جمعی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مزایا ایمیل مارکتینگ نسبت به سایر روش‌ها

بر اساس آمار، 94% از مردم از اینترنت استفاده می‌کنند. به همین دلیل استفاده از ایمیل مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد که به تعداد زیادی از افراد دسترسی داشته باشید. حتی اگر آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی عضو نباشند. علاوه بر این نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد که 75% از مردم معتقدند بازاریابی ایمیلی روی آن‌ها تأثیر مثبت گذاشته و آن‌ها را وادار کرده که اقدام به عمل کنند. با استفاده از نرم‌افزار بازاریابی ایمیل همه چیز قابل ردیابی است، بنابراین می‌توانید تعیین کنید چه کسی ایمیل‌های شما را باز می‌کند و چه کسی از طریق آن بر روی سایت شما کلیک می‌کند.

یکی دیگر از مزایا ایمیل مارکتینگ این است که مردم می‌توانند آن را هم به روی دسکتاپ و هم گوشی‌های هوشمند خود باز کنند. این موضوع سطح دسترسی خوبی به شما می‌دهد. تفاوت بزرگ دیگر بین بازاریابی از طریق ایمیل و سایر اشکال بازاریابی این است که مردم در واقع می‌خواهند تبلیغات ایمیل شما را ببینند!
هرکسی در لیست ایمیل شما است، به طور هدفمند آدرس ایمیل خود را به شما ارائه داده است؛ زیرا آنها می‌خواهند اطلاعات بیشتری در مورد نام تجاری شما داشته باشند.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از بازاریابی ایمیلی آدرس شبکه‌های اجتماعی خود را به مخاطبانی که ممکن است شما را در دیگر پلتفرم‌ها دنبال نکنند بدهید و با این روش صفحات خود در سوشال مدیا را تبلیغ کنید.

ابزارهای رایگان ایمیل مارکتینگ

می‌توانید از وب‌سایت‌های زیر برای بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنید:

به باشگاه مخاطبان نوین هاب ملحق شوید

اگر از کاربران تازه نوین هاب هستید، بد نیست برایتان توضیح دهیم که نوین هاب یک ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. با استفاده از این ابزار، می‌توان به صورت یکپارچه شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و رسانه‌های اجتماعی داخلی را مدیریت کرد. اگر مایل به استفاده از این ابزار هستید یا مشتاقید بیشتر درباره آن بدانید، آدرس ایمیل خود را با موضوع درخواست ورود به باشگاه مخاطبان نوین هاب به آدرس ایمیل ما، [email protected] ارسال کنید. با این اقدام، ما می توانیم شما را در فهرست مخاطبان خود قرار دهیم.

از آخرین تخفیف‌های ابزار نوین هاب خبردارتان کنیم، وبینارهای برگزار شده توسط نوین هاب را به اطلاعتان برسانیم، خبرنامه‌های ماهانه را برایتان ارسال کنیم و … به صورت متداول با شما در ارتباط باشیم.

 

ارسال نظر