وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

اخبار نادرست سریع‌تر پخش می‌شوند!

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که اخبار نادرست سریع‌تر و گسترده تر از خبر واقعی در فضای مجازی پخش می‌شود. اخبار غیرموثق همه‌جا وجود دارد و مثل علف هرز همه‌جا را فرا می‌گیرد!

با بررسی توییتر درمی‌یابیم که اخبار نادرست بیشتر از اخبار درست ریتویت می‌شوند!

به گفته محققان اخبار دروغین سریع‌تر و ماندگار تر در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند، برای مثال در توییتر اخباری که بیشتر ریتویت شده و گستره‌ی بیشتری را طی کرده موضوع آنها بیشتر سیاسی است تا اخبار دروغین تروریسم، بلایای طبیعی، علوم و…
خبر صحیح تقریبا ۶ برابر بیشتر از خبر دروغین زمان می‌برد تا به ۱۵۰۰ نفر برسد و این کار بات‌ها نبود بلکه اکثرا مخاطبان خیلی معمولی بودند که گفته می‌شود علت این امر این است که اخبار هیجان دارند و شوکه کننده‌اند.
جای تعجب ندارد که این امر تا حدی تاثیرگذار می‌تواند باشد که کنگره امریکا و FBI در حال تحقیق درباره دخالت و راه اندازی سیل مجازی از اخبار دروغین برای کنار زدن برخی کاندیدا ها توسط دیگر کشورها هستند.
تیم تحقیقی Aral تصمیم گرفتند اصطلاح اخبار غلط یا Fake News را روی آن بگذارند و منظور از اخبار، هر انچه که در توییتر به عنوان خبر به اشتراک گذاشته می‌شد.
این مسئله با تحقیق سروش وثوقی شروع شد که آن تحقیق را تحت تاثیر بمباران ماراتون بوستن در سال ۲۰۱۳ با ۳ کشته و ۲۶۴ زخمی انجام داد و وثوقی می‌گوید توییتر منبع اصلی اخبار ما بود و متوجه شدم که نیمی از آنچه در توییتر می‌خواندم شایعه بودند.
راه حلی که وثوقی و تیمش برای تشخیص اخبار حقیقی در نظر گرفتند سایت‌های حقیقت سنجی بودند، مانند:

factcheck.org ,hoax-sleyer.com ,politifact.com , snopes.org , truthorfiction.com و urbanlegends.about.com

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

هر شش سایت معرفی شده بیش از ۹۵ درصد از اخبار را صحیح منتشر می‌کنند.
برای تهیه گزارش آنها ۱۲۶۰۰۰ داستان توییت شده از ۳ ملیون کاربر را مورد آزمایش قرار می‌دهند و آنها دریافتند که اخبار دروغین ۷۰ درصد بیشتر ریتویت می‌شوند و این اخبار ماندگار تر بوده و در چرخه‌ی ریتویت ثابت می‌ماندند.
آنها وقتی خواستند ببینند که چه کسانی این اخبار‌ را پخش کرده‌اند همانطور که گفتیم افرادی کاملا معمولی هستند‌ همچنین تلاش انسان‌ها برای پخش اخبار غلط بیش از بات‌ها است!

چرا توییتی را که نمیدانید درست یا غلط است باز نشر می‌دهید؟
به گفته آرال افرادی که اخبار را انتشار می‌دهند فکر میکنند اخباری را در دست دارند که فقط افراد محدودی از آن اطلاع دارند.
پخش کنندگان اخبار غلط از روش‌هایی بسیار پیچیده استفاده می‌کنند که این بات‌ها برای مثال اخبار را در فیسبوک و توییتر منتشر می‌کنند و تقریبا در توییتر بیشتر از 60 میلیون بات وجود دارد!

اما چرا مردم چه از بات‌ها و چه از دوستان خود این اخبار را می‌پذیرند؟
اخبار دروغین دارای ساختار داستانی جذابی است که مردم به اخباری که باورهای آنها را اثبات می‌کند علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند، اخباری که اخلاق موجود آنها را توجیه کند یا باور آنها را، پس اخباری که آنها را راضی کند و آنها را سر شوق بیاورد را باور می‌کنند.
به همین دلیل سنجش واقعیت یک خبر اشتباه هم می‌تواند شکلی باشد که تکرار آن خبر می‌تواند رغبت خواننده به باور آنرا افزایش دهد.

2 نظر