وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

نکاتی که یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید بداند

مدیر شبکه‌های اجتماعی عنوان شغلی است که پیش از این اصلا در دسته‌بندی‌های شغلی وجود نداشته است. اما با رشد شبکه‌های اجتماعی و تاثیری که بر روی زندگی ما گذاشته، این عنوان شغلی هم اهمیت پیدا کرده. در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است به شرح و تفصیل این عنوان شغلی بپردازیم. سپس از مهارت‌هایی که یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید داشته باشد حرف بزنیم. اگر به این کار علاقه دارید، تا انتهای این پست همراه من باشید.

مدیر شبکه‌های اجتماعی چه کسی است؟

این افراد از مهارت‌های خاصی برای مدیریت برخوردار هستند. کسی که در این حوزه مشغول فعالیت است باید بداند که این کار، یک شغل تمام وقت است. کسی که یک صفحه اینستاگرام یا توییتر را می‌گرداند، باید همواره در دسترس باشد تا جواب مخاطب را بدهد. اما یک سری مهارت‌های اصلی برای این افراد وجود دارد که باید آن را داشته باشند.

مهارت شماره 1: چگونه 1000 فالوور اول را به دست آوریم

وقتی کسی به عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی فعالیت خود را شروع می‌کند، باید این توانایی را داشته باشد که فالوورهای آن صفحه را افزایش دهد. به هرحال وقتی یک کسب‌وکار در اینستاگرام، توییتر یا هر شبکه اجتماعی دیگری فعالیت خود را آغاز می‌کند، نیاز به جذب مخاطب و افزایش فالوور دارد. به همین دلیل لازم است کسی که این صفحات را می‌گرداند مهارت‌هایی برای بیشتر کردن مخاطب داشته باشد. اگر صفحه‌ای کار خود را از پایه شروع کرده و مسئولیت‌های آن را به شما داده‌اند، باید بدانید که جذب 1000 فالوور اول بسیار مهم است.این یکی از مهارت‌هایی است که باید داشته باشید.

مدیر شبکه‌های اجتماعی

 

مهارت شماره 2: مهارت‌های نوشتاری

به عنوان کسی که در این حوزه قرار است مشغول به فعالیت شود باید بدانید که تولید محتوا یکی از اساسی‌ترین کارهایی‌ست که قرار است انجام دهید. به همین دلیل لازم است مهارت‌های اولیه نوشتاری را داشته باشید. برای مثال علائم نگارشی را بشناسید، املای درست کلمات را بدانید، تعداد کاراکترهایی که در هر شبکه اجتماعی می‌توانید استفاده کنید را بدانید و…

همچنین یکی دیگر از مواردی که می‌توان آن را در همین دسته بندی‌ قرار داد، مهارت سرچ است. شما به عنوان یک مدیر شبکه اجتماعی باید توانایی جست‌وجو در اینترنت را داشته باشید. نباید این مهارت را دست کم بگیرید و گمان کنید مهارت پیش پا افتاده‌ای است. کسی که می‌تواند به خوبی سرچ کند، کلیدواژه‌ها را می‌شناسد. می‌داند دقیقا چه عنوانی را باید تایپ کند که به محتوای مدنظرش برسد. همچنین توانایی پیدا کردن به‌روزترین مقالات را دارد و هرروز مطالعه می‌کند. یک مدیر شبکه اجتماعی باید در زمینه‌های مختلف بخواند و بداند. کسب اطلاعات یکی دیگر از این موارد است. باید کنجکاو باشید تا بتوانید محتوای خوبی آماده کنید.

 

مهارت شماره 3: خلاقیت

خلاقیت هم یکی دیگر از زیرمجموعه‌های تولید محتواست. اگر قرار است شبکه‌های اجتماعی یک کسب‌وکار را بچرخانید، باید بدانید که خلاقیت یکی از پارامترهایی است که موجب می‌شود محتوای جذاب‌تری ارائه دهید. اهمیت محتوای تصویری و ویدئویی را دست‌کم نگیرید و در این زمینه هم اطلاعات کسب‌ کنید. خلاقیت داشته باشید و از عنوان‌هایی که به‌روز هستند، استفاده کنید. می‌توانید از مناسبت‌های ماه استفاده کنید و در همان زمینه به خلق و تولید محتوا بپردازید.

مدیر شبکه‌های اجتماعی

 

مهارت شماره 4: برنامه‌ریزی

یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید بتواند استراتژی مدیریت این فضا را به درستی طراحی و اجرا کند. ما قبلا در بلاگی مجزا به نحوه نوشتن استراتژی سوشال مدیا پرداخته‌ایم. مطالعه آن خالی از لطف نیست. اما اگر قرار باشد به صورت خلاصه در این مورد به شما بگویم، لازم است بدانید که پیدا کردن مخاطب هدف یکی از قدم‌های اولیه استراتژی نوشتن است. با چه کسی طرف هستید؟ قرار است محتوای شما به چه کسی برسد؟ چه کسی قرار است محتوای شما را بخواند؟ مخاطب هدف شما چه کسی است و چرا قرار است برای او بنویسید؟ آیا قرار است این مخاطب را به مشتری تبدیل کنید یا صرف نیاز به طرفدار دارید؟ همه این موارد باید توسط مدیر شبکه‌های اجتماعی تعیین شود. بعد از آن نوبت به پیدا کردن پلتفرم مناسب می‌رسد. اینکه این محتوا در چه پلتفرمی منتشر شود بهتر خواهد بود، به عهده کسی است که این شبکه‌ها را می‌چرخاند.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

 

مهارت شماره 5: آشنایی با صنعت اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ، یکی از مهم‌ترین صنعت‌های دنیای امروز است. گفته می‌شود ارزش این صنعت تا پایان سال 2021 چیزی معادل 13 میلیارد دلار باشد و فروش بیشتری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. ما قبلا در بلاگی مجزا به اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ پرداخته‌ایم. یک مدیر شبکه اجتماعی باید این صنعت را بشناسد و بتواند اینفلوئنسر مناسب برای رشد کسب‌وکار را پیدا کند. باید توانایی برقراری ارتباط با این افراد را داشته باشد و از آن‌ها برای بیشتر دیده شدن استفاده کند.

مهارت شماره 6: نوشتن تقویم محتوایی

یکی دیگز ار مهم‌ترین مهارت‌ها نوشتن تقویم محتوایی است. می‌توانید در مورد تقویم محتوایی مطالبی را از اینجا بخوانید. تقویم محتوایی برای آن نوشته می‌شود که شما بدانید در طول ماه قرار است چه محتوایی را در چه تاریخی منتشر کنید. با نوشتن تقویم محتوا شما سردرگم نخواهید شد.

مدیر شبکه‌های اجتماعی

مهارت شماره 7: استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از این مهارت‌ها استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. این ابزارهای برای مدیریت محتوای شما استفاده می‌شوند. نوین هاب یکی از همین ابزارهاست. با استفاده از داشبورد حرفه‌ای که نوین هاب در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید محتوای خود را برای انتشار، زمان‌بندی کنید. در ابتدای این مقاله به شما گفتیم که مدیریت شبکه‌های اجتماعی یک شغل 24/7 است. یعنی هفت روز هفته و بیست‌وچهار ساعت شبانه روز. اما با استفاده از این ابزارها شما دیگر مجبور نیستید همه ساعات شبانه روز خود را به کارتان اختصاص دهید. یکی دیگر از امکاناتی که نوین هاب در اختیار شما قرار می‌دهد این است که می‌توانید تمام شبکه‌های اجتماعی خود را در یک داشبورد به صورت یکپارچه مدیریت کنید. بنابراین اگر مدیر چند شبکه اجتماعی به صورت هم‌زمان هستید، این ابزار کار شما را ساده‌تر می‌کند. همچنین می‌توانید با استفاده از امکاناتی که این ابزار هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهد، کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی خود را به صورت یکپارچه و یکجا ببینید، پاسخ دهید و از آن خروجی اکسل تهیه کنید.

مهارت شماره 8: مهارت آنالیز و تجزیه و تحلیل

یکی دیگر از مهارت‌های اصلی، تجزیه و تحلیل است. شما باید بتوانید فعالیت‌های خود را آنالیز و ارزیابی کنید و عملکردتان را بسنجید. اگر قرار باشد در این فضا فعالیت کنید، با ارزیابی عملکردتان می‌توانید متوجه شوید استراتژی که طبق آن کار می‌کردید درست بوده یا نه. شاید لازم باشد آن را تغییر دهید. معمولا شبکه‌های اجتماعی ابزارهای آنالیز را در اختیار شما قرار می‌دهند. اما یک راه دیگر استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. برای مثال، نوین هاب امکان آنالیز همه شبکه‌های اجتماعی‌تان را به شما می‌دهد. می‌توانید عملکرد خود را به این صورت ارزیابی کنید و بسنجید.

 

درنهایت

مدیریت شبکه‌های اجتماعی شغل بسیار جذابی است. وقتی در این حوزه فعالیت می‌کنید مجبورید بخوانید و بیشتر بدانید. هرچه بیشتر بخوانید و بیشتر بدانید برای شما باارزش‌تر است. همچنین، این روزهای کسب‌وکارها با استفاده از امکانات این فضا رشد چشم‌گیری دارند. شما هم اگر کسب‌وکارتان را تازه شروع کرده‌اید، پیشنهاد ما به شما این است که یک مدیر شبکه‌های اجتماعی استخدام کنید و کارها را به او بسپارید تا بیشتر دیده شوید.

 

 

 

ارسال نظر